حضور فرهاد رهبر در دولت سیزدهم یعنی بازگشت به عقب/آیا قرار است تیم اقتصادی دولت قبل دوباره سر کار بیایند؟/معیار انتخاب احتمالی فرهاد رهبر چیست؟ / چرا مجلس در خصوص انتصاب احتمالی فرهاد رهبر به آیت الله رئیسی نامه نمی نویسد ؟
کد خبر: ١٦٣٢٤٦ تاریخ انتشار: ٢١ تير ١٤٠٠ - ١٢:٠٣
صفحه نخست » تیتر یک
حضور فرهاد رهبر در دولت سیزدهم یعنی بازگشت به عقب/آیا قرار است تیم اقتصادی دولت قبل دوباره سر کار بیایند؟/معیار انتخاب احتمالی فرهاد رهبر چیست؟ / چرا مجلس در خصوص انتصاب احتمالی فرهاد رهبر به آیت الله رئیسی نامه نمی نویسد ؟

اینکه آقای رهبر فردی با سواد در حوزه اقتصاد است در تخصص نگارنده نیست اما اینگونه که از سابقه کاری ایشان هویدا است؛فرهاد رهبر حضورش به عنوان یک مدیر در ادورار مختلف دولت مهم تر بوده تا نگاه گفتمانی و ارزشی به دولت ها و این یکی از چالش هایی است که این روزها دلسوزان دولت آقای رئیسی از آن رنج می برند یعنی الان جای آقای رئیسی شخصی با گفتمان و نگاه دیگر به انقلاب هم بود شاید آقای رهبر مشاور ایشان هم می شد .

 
 
 
گروه گفتمانی صابرنیوز: انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم با تمام بالا و پایین هایش برگزار شد و الحمدلله آیت الله رئیسی پیروز قاطع این عرصه گردید. واقعیت این است که اکنون دیگر زمان بازسازی کشور و دکتر سید ابراهیم رئیسی نماینده و رئیس جمهور تمام ملت ایران است و تحقق این شعار ارزشمند در عمل به اثبات می‌رسد و عملیاتی شدن آن این است که از وزرای جوان، نواندیش، جهادی، انقلابی، مردمی، متخصص، متفکر و متعهد استفاده نماید که مطئناً این استعدادها در اقصی نقاط ایران اسلامی به وفور یافت می‌شوند .چرا که به اعتقاد اکثر کارشناسان و دلسوزان انقلاب؛ زمان آن رسیده که درگام دوم انقلاب ، نگاه عملیاتی برای پیاده کردن آرمانهای امام خمینی و امام خامنه ای برداشته شود.دیگر وقت آن قرار رسیده که جوانان متخصص،متعهد ،تازه نفس و بدون حاشیه در دولت سیزدهم حضور پیدا کنند؛افرادی که دغدغه مند و به فکر مردم حل مشکلات اقتصادی و معیشتی آنان باشند.
 
 
آیت‌الله دکتر رئیسی اکنون برای پیشگیری از تکرار مشکلات و معضلات پیشین و برون رفت از تنگناهای فعلی بایستی از همه ظرفیت ها استفاده نماید و ایشان مجال این مهم را ندهند که چهره‌های تکراری از نگاه مردم بار دیگر به اسم خدمت به مردم،  میزهای خدمت را غصب کنند.
 
همانطور که اشاره شده ؛ مردم با تمام مشکلات و سومدیریت ها در میدان عمل حضور پیدا کردند و به نوعی فصل انتخاب تمام شد و اکنون فصل انتصابات در مجموعه کلان دولت در پیش است. در واقع بخش عمده ای از مدیریت کشور برای 4سال آینده در حال تغییر است که اگر این تغییر با پوست‌اندازی و ورود نیروهای تازه نفس همراه شود، امری مبارک است .
 
تأکید آیت الله رئیسی بر عدم توجه به گرایش‌های سیاسی و جناحی افراد در انتخاب کابینه، تأکید بر شایسته سالاری و توجه به حضور جوان‌ترها، و راه‌اندازی سامانه نظرخواهی از مردم و نخبگان، فضایی امیدوار کننده را در بین جامعه ایجاد کرده اند.
 
یکی از افرادی که این روزها به‌عنوان یکی از مهره‌های اقتصادی دولت جدید مطرح می‌شود «فرهاد رهبر» است. عده ای معتقدند که به فرهاد رهبر یا پست معاون اقتصادی رئیس جمهور یا وزارت اقتصاد و دارایی ویا رئیس سازمان برنامه و بودجه سپرده می شود . اما فرهاد رهبر در کارنامه کاریش دارای چه نقاط مهمی است که این گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرده است؟
 
 
 
فرهاد رهبر کیست؟
 
نام فرهاد رهبر در همه دولت‌های پس از انقلاب دیده می‌شود. در دولت میر حسین موسوی بوده ، در دولت هاشمی رفسنجانی، مدیرکل مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری و در دولت محمد خاتمی، معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات بود .
 
 
 
در دولت احمدی‌نژاد نیز ابتدا ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را بر عهده گرفت و بعد از آن رئیس دانشگاه تهران شد.اما فرهاد رهبر در دولت روحانی نیز از پست اجرایی بی‌نصیب نبود. او در دولت روحانی، عضو و نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور بود. ولی در تمام دوران مدیریت دو نفر یار همیشگی وی بوده اند .
 
 
از دولت میر حسین موسوی تا دولت حسن روحانی در همه این ادوار فرهاد رهبر با علی طیب نیا و فرهاد دژپسند بوده افرادی که نگاه و عملکرد شان به اقتصاد با نگاه گفتمانی انقلاب فرسنگ ها فاصله دارد .
آقایانی که در دولت احمدی نژاد بوده اند نقل کرده اند که فرهاد رهبر به خاطر حفظ دو تن از معاونین(طیب نیا، دژپسند) خود چقدر با رئیس جمهور وقت چالش پیدا کردند . یعنی حفظ طیب نیا و دژپسند برای فرهاد رهبر بسیار مهم بود و به تخصص و عملکرد این دو اعتماد کامل داشته و دارد افرادی که در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد شاهکار مدیریت آنها بودیم .
 
 
 
یکی از خط قرمزهای گفتمان انقلاب بعد از فتنه ، برجام ؛ FATF است هنوز مشخص نیست که فرهاد رهبر موضعش درخصوص این موضوع چیست؟ تا کنون ایشان در این مورد مهم حتی یک مورد اظهار نظر نکرده است اما رفیق و یار همیشگی فرهاد رهبر شخصی است که امضای ناصواب را در موضوع FATFانجام داده است.
 
ماجرای FATF و ایران به اوایل سال ۱۳۹۴ بازمی‌گردد که علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم، پای برگه برنامه آن را امضا کرد؛ برنامه‌ای که حاوی ۴۱ بند بود. بدین ترتیب طیب‌نیا تعهدنامه‌ای را امضا کرد که طبق آن ایران مکلف به اجرای ۴۱ خواسته یک نهاد غربی می‌شد. و این آقا دوست و مشاور همیشگی جناب فرهاد رهبر است .
 
 
اینکه آقای رهبر فردی با سواد در حوزه اقتصاد است در تخصص نگارنده نیست اما اینگونه که از سابقه کاری ایشان هویدا است؛فرهاد رهبر حضورش به عنوان یک مدیر در ادورار مختلف دولت مهم تر بوده تا نگاه گفتمانی و ارزشی به دولت ها و این یکی از چالش هایی است که این روزها دلسوزان دولت آقای رئیسی از آن رنج می برند یعنی الان جای آقای رئیسی شخصی با گفتمان و نگاه دیگر به انقلاب هم بود شاید آقای رهبر مشاور ایشان هم می شد .
 
 
دولت روحانی یکی از دلایلی که کارآیی لازم را نداشت حضور افراد امنیتی در راس دولت بود همانطور که گفته شد دکتر رهبر در برهه ای در وزارت اطلاعات فعالیت داشته و یه فرد امنیتی محسوب می شود و با توجه کارنامه نامناسب حضور امنیتی ها در دولت چرا باید شاهد حضور یک فرد امنتی در دولت باشیم ؟
 
شرایطی شده که مردم با حضور آقای رئیسی به خاطر سبقه روشن ایشان به آینده امیدوارتر شدند لذا نباید این امیدواری در جهت معکوس عمل شود دولت آقای رئیسی دولتی است که؛ همه افراد جامعه آن را متعلق به خودشان می دانند و برای تحقق آن همه کار کردند از روزه گرفتن ، نذر کردن نگارنده شاهد بوده که بارها افرادی پول هایی برای گفتمان انقلاب در اننخابات خرج کردن که خودشان محتاج آن پول بودند اما آنها به خاطر اعتقادشان این کار ها را انجام داده و بازهم انجام می دهند ولی همان مردم با توجه به حضور امثال فرهاد رهبر نگرانند و سوال دارند که آیا اقتصاددان دولت روحانی دوباره قصد حضور در کابینه دولت را دارند و مهمتر اینکه ؛ در کارنامه کاری آقای رهبر چه نقطه مثبتی از نگاه گفتمانی و مدیریتی وجود دارد که که بقیه از آن بی اطلاع هستند  روشنگری در این خصوص می تواند باعث دلگرمی بیشتر مردم و دلسوزان جامعه و انقلاب شود .
 
 
نگارنده معتقد است که در کشور آنقدر استعداد هست که در صورت اعتماد می توانند کمک حال دولت باشند این مهم را جوانان این مملکت در زمان جنگ مانند حسن باقری ها زین الدین ها و... ثابت کرده اند با توجه به اینکه مهم ترین نگرانی مردم وضعیت معیشت شان است و تیم اقتصادی دولت نقش عمده ای در رفع این مشکل دارد و با عنایت به این موضوع که آیت الله رئیسی بارها در جاهای مختلف فرموودند که: مدیریت جهادی، تنها راهکار برون رفت از مشکلات و تنگناهایی است که در کشور وجود دارد متاسفانه آقای رهبر ار نگاه بیشتر کارشناسان دارای این ویژگی های نام برده نیست و احساس می شود با حضور ایشان و نوع نگاه جناب رهبر به اقتصاد و گفتمان و همچنین حضور احتمالی مشاوران و همکاران قدیمی شان روزهای سختی در انتظار ما خواهد بود
 
به اعتقاد کارشناسان برای رفع مشکلات عدیده کشور رئیس جمهور منتخب دو مرحله مهم و اصلی پیش رو دارد؛ در وهله اول تثبیت وضعیت موجود تا اوضاع وخیم‌تر از وضع کنونی نشود و در گام بعدی هم باید به صورت و جهادی، به فکر بهبود وضعیت کشور باشند که این مهم با افرادی که دارای ویژگی های انقلابی است صورت می پذیرد .
با عنایت به توضیحات و اهمیت شرایط کشور از رئیس جمهور منتخب عاجزانه درخواست می شود که در انتخاب کابینه دقت نظر و وسواسی بیشتر به خرج دهند و از افرادی که گفتمانی نیستند و نگاه و عملکردشان با شعارهای ایشان فاصله دارد در فضای مدیریتی و اجرایی استفاده نکنند
 
در پایان شایسته است مجلس انقلابی که برخی از اعضا آن مشکلات گفته شده را می دانند نیز نامه تهیه و مشکلات را به رویت آیت الله رئیسی برسانند .
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه