امتناع وزارت کشور در بارگذاری نام ۱۲۲ رد صلاحیت شده انتخابات شوراها/ دخالت مجری انتخابات در روند احراز صلاحیت‌ها
کد خبر: ١٦٣١٦٥ تاریخ انتشار: ٢٢ خرداد ١٤٠٠ - ٠٨:٥٧
صفحه نخست » آخرین اخبار
امتناع وزارت کشور در بارگذاری نام ۱۲۲ رد صلاحیت شده انتخابات شوراها/ دخالت مجری انتخابات در روند احراز صلاحیت‌ها

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با انتقاد از دخالت‌های وزارت کشور در امر نظارت بر انتخابات گفت: متاسفانه مجری انتخابات در کارهای ناظر انتخابات ورود کرده و به وظایف قانونی خود عمل نمی کند.

 سید حمیدرضا کاظمی رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اظهار داشت: با توجه به بررسی دقیق سوابق و تایید صلاحیت ها جلسات متعددی ظرف چند روز گذشته در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات برگزار شده و از اختیارات قانونی خود استفاده کردیم و نظر تمامی مراجع قانونی را در این باره اخذ کرده‌ایم. 

وی افزود: طبق بند ج ماده ۶۳ قانون انتخابات، اسناد متقن و کافی وجود افرادی که از طریق مراجع قانونی به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها رسیده را مورد بررسی قرار دادیم، این در حالی است که در کل کشور ۱۵۷۰ پرونده تشکیل شده بود که در طی چندین جلسه و بررسی‌های متعدد ۳۹۴ پرونده را مصداق بند مذکور تشخیص دادیم زیرا مستندات آنها کافی بود و نامه‌ای را به وزارت کشور نوشته و اسامی این ۳۹۴ نفر را به آنها اعلام کردیم.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای کشور تصریح کرد: وزارت کشور درخواست بررسی مجدد ۱۵۹ نفر از این افراد را داد و با توجه به هماهنگی و همراهی و تعاملی که با این وزارتخانه داشتیم اعلام کردیم که پرونده این افراد را مجدد بررسی خواهیم کرد و با توجه به دستور ریاست مجلس در جلسه غیرعلنی مجلس به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها مبنی بر بررسی مجدداً پرونده‌ها و ارزیابی درخواست تعدادی از داوطلبانی که توسط هیئت های اجرایی و هیئت نظارت شهرستانی و استانی رد صلاحیت شده بودند،  ما هم در چندین جلسه این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت ۱۲۲ نفر از افرادی که صلاحیت آنها در هیئت‌های اجرایی و نظارت رد شده بود را تایید صلاحیت کردیم.

وی اضافه کرد: این در حالی است که پیش از این در بررسی های قطعی اعلام کرده بودیم که صلاحیت ۱۴۱۳ نفر تایید شده است؛ اما مجددا ۱۲۲ نفر دیگر را با اغماض و با صحبتی که با دستگاه های نظارتی کردیم تایید صلاحیت کردیم تا تعداد تایید صلاحیت ها بالاتر برود.

کاظمی گفت: پرونده ۴۱ نفر از ۱۵۹ داوطلب انتخابات شوراها که مدنظر وزارت کشور بود را با صحبت مجدد با دستگاه های نظارتی بر اساس بند ج ماده ۶۳ تایید صلاحیت کردیم. 

وی افزود: بر اساس بررسی ها مشخص شد که ۱۱۹ نفر دقیقا مصداق بند ج ماده ۶۳ بودند که اسامی رد صلاحیت قطعی آنها را به وزارت کشور دادیم اما وزارت کشور تا کنون اسامی این افراد را در سامانه بارگذاری نکرده است و با فشارهای سیاسی که از جاهای مختلف به وزارت کشور می آید آن ها به عنوان مجری انتخابات به وظیفه خود عمل نکردند.

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای کشور خاطرنشان کرد: ماده ۶۴ قانون انتخابات می‌گوید که در حوزه اجرای انتخابات، وزارت کشور و در حوزه نظارت، هیئت مرکزی نظارت فصل الخطاب بوده و تصمیمات آن بایستی اجرایی شود که متاسفانه تاکنون وزارت کشور تمکین نکرده است.

وی افزود: این امر موجب نگرانی و ناراحتی آقای میرسلیم از این وضعیت شد و ایشان اعلام کرد که اگر وزارت کشور به وظیفه قانونی خود عمل نکند استعفا می‌دهد که متاسفانه این کار را هم کرد که اخبار آن هم در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

کاظمی تصریح کرد: استعفای آقای میرسلیم به دلیل دخالت‌های وزارت کشور در امور انتخابات بود در حالی که وظیفه وزارت کشور فقط اعتراض است و نبایستی آن‌ها سیاستگذاری کرده و درباره رد و یا تایید صلاحیت‌ها اعلام نظر کنند.

کاظمی تصریح کرد: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای کشور شدیداً به دخالت‌های وزارت کشور در امر نظارت بر انتخابات معترض است زیرا کار وزارت کشور فقط اجراست و نمی‌پذیریم که آنها درباره تایید و یا رد صلاحیت داوطلبین انتخابات اظهار نظر کرده و یا اسامی رد صلاحیت ها را به عنوان تایید صلاحیت بارگذاری کرده و یا اسامی تایید صلاحیت ها را به عنوان رد صلاحیت رد کنند، این اقدام خلاف قانون است و پیگرد قانونی دارد.

وی گفت: برای پیگیری موضوع کوتاه نخواهیم آمد زیرا این اقدام وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات مصداق دخالت در امر نظارت بر انتخابات است.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه