آقای روحانی! تحریم‌ها لغو شدنی بود اگر شما به ترامپ تضمین نمی‌دادید!
کد خبر: ١٦٢٩٦٧ تاریخ انتشار: ٢٨ اسفند ١٣٩٩ - ١٥:١١
صفحه نخست » آخرین اخبار
آقای روحانی! تحریم‌ها لغو شدنی بود اگر شما به ترامپ تضمین نمی‌دادید!

رئیس‌جمهور در حالی آمریکا و اروپا را از موضع عهدشکنی خارج کرد و مانع برداشته نشدن تحریم‌ها را متوجه افراد و جناح‌ها و گروه‌های داخلی کرد که اساسا طبق وعده خود، باید همه تحریم‌ها در دی‌ماه پنج سال قبل یعنی روز اجرای برجام یکجا برداشته می‌شد.

 دیروز چهارشنبه 27 اسفندماه سال 1399 آخرین روز سال جاری بود که حجت‌الاسلام روحانی با کابینه خود جلسه هیئت دولت را برگزار کرد و در پایان جلسه به بیان عملکرد دولت خود در سالی که گذشت پرداخت.
بخش مهمی از سخنان دیروز رئیس‌جمهور در نطق پایانی سال به تعریف و تمجید از مسئولین دولتی و فعالیت‌های دولت در زمینه‌های اقتصادی و نوید روزهای روشن آینده که البته تحت تاثیر فاجعه مدیریتی دولت چندان در فضای کنونی جامعه ملموس و متصور نیست. روحانی که اساسا با وعده رفع تحریم‌های ظالمانه در دو انتخابات 92 و 96 رای مردم را گرفته بود، در این نطق پایانی سال هم تلاش کرد مشکلات کشور را به تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا گره بزند، هیچ ‌اشاره‌ای به نقش تصمیمات غلط، بی‌برنامگی و بی‌ارادگی دولت در به‌وجود آمدن شرایط فعلی کشور نکرد.
بخش پایانی اظهارات روحانی هم که در فضای بیرونی ساختمان هیئت دولت برگزار می‌شد، با بارش باران همراه بود و وی خطاب به اعضای هیئت دولت گفت که تا خیلی خیس نشدیم سخنرانی را تمام کنم!
رئیس‌جمهور روز چهارشنبه پس از آخرین جلسه هیئت دولت در سال 99 در جمع خبرنگاران، تاکید کرد: سال آینده حتما سال بهتری در کنترل و مهار ویروس کرونا خواهیم داشت و شرایط به مراتب بهتر از این سالی که در روزهای پایانی آن قرار داریم خواهد بود.
روحانی با بیان اینکه از سال 97 تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران شرایط بسیار سختی برای کشور ایجاد کرد و در بیش از یک‌سال گذشته نیز شیوع ویروس کرونا بر مشکلات افزود، اظهار داشت: به‌رغم همه مشکلات و سختی‌ها، رشد اقتصادی کشور در 9 ماهه اول سال مثبت بوده که بسیار ارزشمند است و جای قدردانی دارد.
وی ادامه داد: امروز شرایط برای شکسته شدن تحریم از هر زمان دیگری آماده‌تر است. آمریکایی‌ها به صراحت بارها اعلام کردند که مسیر دولت قبل غلط بوده و فشار حداکثری شکست خورده است و بیان کردند که می‌خواهیم به مسیر تعهد و برجام برگردیم؛ البته گفتن تنها برای ما کافی نیست و ما منتظر عمل هستیم.
 روحانی افزود: امروز تاخیر در برداشتن تحریم خیانت است. هر جناح، فرد و گروهی حتی اگر یک ساعت به هر دلیلی که امروز فقط دلیل آن انتخابات ۱۴۰۰ است در برداشته شدن تحریم‌ها و پایان دادن به آن را به تاخیر بیندازد، یک خیانت بزرگ به تاریخ و ملت ایران است و این ننگ ابدی برای آن جناح و فرد باقی خواهد ماند. روحانی ادامه داد: تحریم یعنی تضییع حقوق مردم و امیدواریم اقلیتی که به دنبال سنگ‌اندازی در این راه هستند، در این ایام مبارک ماه شعبان توبه کنند و از این کار خود دست بردارند. شب عید ۱۴۰۰ است و عیدی که به مردم می‌دهند این است که دست از تخریب بردارند و اگر بردارند دولت هم بلد است و هم قادر است و هم می‌تواند به خوبی این تحریم را پایان دهد و این نکته مهمی است که بر آن تاکید دارم.
مگر با وعده رفع تحریم‌ها
 در انتخابات رای مردم را نگرفتید؟
این اظهارات روحانی در حالی است که اساسا وی در سال ۹۲ با وعده برداشتن تحریم‌ها و استفاده از کلید تدبیر و امید برای حل مشکلات اقتصادی و ایجاد رونق اقتصادی در زندگی مردم، رای مردم را گرفت و همان زمان قول داد که چنان رونقی ایجاد کند که مردم حتی به یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی اصلا نیازی نداشته باشند.
 دولت آقای روحانی پس از ۲ سال و در تیرماه سال ۹۴ به توافق برجام دست یافت که همان زمان منتقدان دولت، این توافق را دارای ایرادات اساسی دانستند و گفتند که منافع کشور ما را تامین نمی‌کند و آقای رئیس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده به این سخنان و نقدهای سازنده توجهی نکرده و حتی با عنوان «بی‌سواد» و به «جهنم» با منتقدان سخن گفتند.
 آن زمان قرار بود امضای جان کری وزیر وقت خارجه آمریکا تضمین تامین منافع ایران باشد و آقای روحانی روز اجرای برجام در ۲۸ دی‌ماه سال ۱۳۹۴ از روز بدون تحریم سخن گفت و اینکه شرکت‌های خارجی در صف ورود به ایران هستند.
 روحانی حتی گفت برجام را خدا آورد و تاکید کرد این یک باغ است که باید گلابی و هلوی آن را چید؛ اما در همان زمان اوباما نه‌تنها تحریم‌ها در عمل برداشته نشده بلکه با عناوین دیگر علیه کشورمان وضع می‌شد؛ حتی صدای خود دولتمردان هم در آن زمان درآمد که نمونه بارز آن آقای سیف رئیس‌کل سابق بانک مرکزی است که گفت دستاورد ایران از برجام «هیچ» بود.
 از دستاورد تقریبا هیچ سیف
 تا سوخت ندادن به هواپیمای ظریف
پس از برجام بیش از ۱۰۰ هیئت و شرکت خارجی از کشورهای مختلف به ایران آمدند و رفتند و دولت هم برای اینکه آثار برجام را نشان دهد سفری برای رئیس‌جمهوری به فرانسه (همان پلیس بد مذاکرات) برنامه‌ریزی کرد و در این سفر قراردادهای محرمانه خرید هواپیما و قرارداد کاری با شرکت پژو و توتال و... بسته شد که هیچ کدام هیچ وقت اجرایی نشد.
 این شرکت‌ها پیش اینکه آمریکا از برجام خارج شود؛ ایران را ترک کردند؛ حتی در زمانی که ایران خودرو داشت با شرکت پژو قرارداد می‌بست؛ زیان خودش از این شرکت را بخشید و پس از چند مانور تبلیغاتی باز هم این شرکت‌ها از ایران رفتند؛ این در حالی بود که ایران همه تعهدات خود را انجام داده بود و آمریکا با مانع‌تراشی مانع نفع بردن ایران از این توافق شد.
پس از اینکه دونالد ترامپ در اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شد؛ همین آقای روحانی گفت که یک موجود مزاحم از برجام خارج شد.
در همان مقطع درحالی که قرار بود دولت ظرف فرصتی دو هفته‌ای از اروپا تضمین عملی برای حفظ منافع ایران در قبال خروج آمریکا از برجام بگیرد، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد آقای روحانی به وی تضمین داده است ایران به تعهدات برجامی خود پایبند خواهد بود!
چه کسی کشور را در موضع بدهکار نشاند
و به ترامپ تضمین داد؟!
پایگاه تحلیلی پولیتیکو 23 اردیبهشت 97 به نقل از «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «از «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته که این کشور علی‌رغم تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در توافق می‌ماند».
این در شرایطی بود که چندی پیش از آن آقای ظریف اعلام کرد که هنوز نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم. در زمستان همان سال نیز آلمان در اقدامی توهین‌آمیز و از ترس تحریم‌های آمریکا، از سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف خودداری کرد.
در واقع در مقطعی که ما در جایگاه طلبکار بودیم متاسفانه دولت آقای روحانی، کشورمان را در جایگاه بدهکار نشاند و به طرف مقابل تضمین داد!
اگر پذیرش ناهمزمانی انجام تعهدات برجامی، «خطا» بود، جرم نابخشودنی زمانی اتفاق افتاد که آمریکا و اروپا برای زیر پا گذاشتن تعهد «برداشتن تحریم‌ها» دست به یکی کردند؛ و آقای روحانی پذیرفت در نقشه و زمین همان‌ها بازی کند.
پس از آن نیز دولت تصمیمات خود را معطل آمدن جو بایدن نگه داشت و از او یک منجی برای برجام ساخت تا مانع ایران را تامین کند، اما با گذشت بیش از یک ماه از آمدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا، او هیچ اقدامی برای بازگشت به برجام یا لغو تحریم‌ها حتی در سخن انجام نداد و همان راه ترامپ را می‌رود که قصد معطل کردن ایران را دارند.
هنر دولت تدبیر وحشی‌تر کردن دشمن بود
 نه رفع تحریم!
در واقع دولت بایدن، مطمئن از اینکه روحانی در مقابل او منفعلانه رفتار می‌کند و حملاتش را به جای غرب، متوجه محافل داخلی در ایران می‌کند، فشار حداکثری ترامپ را ادامه می‌دهد.
روحانی وعده لغو تحریم‌ها را در سال ۹۲ و ۹۶ داده بود اما این وعده هیچ‌گاه محقق نشد؛ زیرا فنون اصلی مذاکره را به درستی اجرا نکردند؛ هر چند ایشان بعدها گفتند هدف برداشتن تحریم نبود بلکه روسیاه کردن آمریکا بود.
حال دوباره آقای روحانی در حالی از آماده بودن شرایط برای برداشتن تحریم‌ها سخن می‌گوید که هنوز وعده قبلی‌اش (برجام) محقق نشده است و حاصل وضعیت این روزهای اقتصاد ایران و معیشت سخت مردم، نه‌تنها تحریم نیست، بلکه خود دولت است که برنامه‌ای ندارد و مرد روزهای سخت نیست.
به بیان دیگر، هنر و کارویژه آقای روحانی، وحشی ساختن دشمنان بوده؛ همچنان‌که یدطولایی در برداشتن فشار از روی دشمن و برگرداندن توپ به نزدیکی‌های دروازه خودی دارد.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه