رستم قاسمی وزیر اسبق نفت: نماینده توتال متکبرانه جواب سلام ما را هم نمی‌داد
کد خبر: ١٦٢٩٦١ تاریخ انتشار: ٢٦ اسفند ١٣٩٩ - ٠٨:٢٨
صفحه نخست » مطالب وسط
رستم قاسمی وزیر اسبق نفت: نماینده توتال متکبرانه جواب سلام ما را هم نمی‌داد

برای اثبات «ما می توانیم»، با شرکت توتال توافق کردیم که بخشی از پارس جنوبی را به عنوان پیمانکار کوچکی از توتال به عهده بگیریم، توتال نماینده جوانی داشت که وقتی به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در جلساتشان شرکت می کردم، متکبرانه جواب سلام هم نمی‌داد.

  رستم قاسمی وزیر اسبق نفت در ششمین جلسه نشست‌های گام دوم انقلاب و دولت جوان حزب‌اللهی که در سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد، با تاکید بر شرایط بد اقتصادی کشور ابراز امیدواری کرد که با انتخابات ریاست جمهوری 1400 روند کشور تغییر کند.
 
وی افزود: بعد از جنگ شاهد دو جدال فکری بودیم. عده‌ای که مسئولیت اجرایی کشور را به عهده داشتند معتقد بودند برای سازندگی کشور نیاز به خارجی‌ها داریم و استدلالشان هم این بود که اکثر طرح‌های بزرگ ایران در قبل از انقلاب توسط خارجی ها ساخته شده بود ولی ما معتقد بودیم که جنگ باعث شد استعداد‌های ایرانی بروز پیدا کنند.
 
فرمانده اسبق قرارگاه خاتم‌الانبیاء ادامه داد: هدف اصلی ما در آن مقطع شکستن طلسم «نمی شود» بود. بعد از ساخته شدن سد کرخه، طلسم اینکه نمی توان با توان داخلی سد ساخت، شکسته شد.
 
وی گفت: تهران در نیمه دوم دهه هفتاد شمسی با مشکل آب مواجه شد. دولت وقت با توجه به پیشروی دانش اتریشی ها و آلمانی‌ها (در زمینه انتقال آب) راهکار را در سپردن کار به آنها می دانست ولی ما پذیرفتیم که آب شرق تهران را از سد لار و با ایجاد تونل در زیر ارتفاعات و با عبور از رودخانه جاجرود و طی کردن گردنه قوچک اب شرق تهران را حل کنیم. (با وجود اینکه) تیم وقت دولت موافق اینکار نبود و در خود سپاه هم نگرانی هایی وجود داشت ولی ما توانستیم.
 
قاسمی با اشاره به اینکه حدود 24000 میلیارد متر‌مکعب آب رودخانه‌ای در کشور داشتیم که حدود 30 درصد آن از طریق رودخانه‌های ساو و سیروان از کشور خارج می‌شد که توانستیم از این خروج سرمایه کشور جلوگیری کنیم.
 
وی گفت: علی‌رغم اینکه در شمال و جنوب دریا داشتیم، اما برای سازندگی بنادر بزرگ نداشتیم. از طرفی بخش سازه‌های دریایی در مهندسی پیچیده است و با توجه به اینکه برای ساخت بندری در عسلویه برای صادرات محصولات پارس جنوبی تصمیم‌گیری شده بود ولی وزارت نفت وقت حتی حاظر نبود ما را در یک مناقصه‌ای که خارجی‌ها هم شرکت کرده بودند ما را شرکت بدهند.
 
قاسمی تاکید کرد: بعد از گرفتن شریک خارجی توانستیم در مناقصه شرکت کنیم ولی بعد از برنده شدن در مناقصه، وزارت نفت وقت اعلام کرد که با اینکه پروژه مناقصه 52 ماهه است ولی چون محصولات 42 ماهه به نتیجه می رسد بنابراین  باید ساخت بندر را در 42 ماه به اتمام برسانید. این برای پروژه‌ای به این بزرگی کم بود؛ شریک خارجی ما این شرط را نپذیرفت و رفت، اما ما توانستیم. این بندر از نظر تکنولوژیکی بزرگترین بندر غرب آسیا است که طراحی و اجرای آن توسط ایرانی‌ها انجام شد.
 
وی گفت: برای اثبات «ما می توانیم»، با شرکت توتال توافق کردیم که بخشی از پارس جنوبی را به عنوان پیمانکار کوچکی از توتال به عهده بگیریم. توتال یک نماینده جوانی داشت که وقتی به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در جلساتشان شرکت می کردم، متکبرانه جواب سلام هم نمی‌داد.
 
وزیر اسبق نفت بیان کرد: با اصرار به وزارت نفت وقت، ساخت فازهایی از پارس جنوبی را ‌طوری شروع کردیم که حتی کارهای بنیادین پارس جنوبی را هم طراحی می‌کردیم که اصلا جزء تصورات نبود.
 
به گزارش فارس، در ابتدای این نشست که با حضور اساتید دانشگاه‌های تهران برگزار شد، جلیل دارا مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران ضمن بیان ظرفیت‌ منابع انسانی بسیج اساتید، رویکرد بسیج اساتید هر دانشگاه را حل مسئله مطرح کرد و ماموریت کانون‌های بسیج تهران را شناسایی یک مسئله و ارائه راه‌حل بیان کرد.
 
دارا گفت: یکی از حوزه‌هایی که کشور درگیر آن است، مسئله تحریم و انرژی است و از آقای قاسمی دعوت می‌شود که در وبینار‌های حکمرانی و اقتصاد که بعد از تعطیلات عید نوروز برگزار می‌شود شرکت کنند.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه