علت نگرانی خانواده سلحشور چیست؟/ اسم سلحشور را از سریال حضرت موسی حذف کنید
کد خبر: ١٦٢٦٢٨ تاریخ انتشار: ١٩ آذر ١٣٩٩ - ١٠:٤٦
صفحه نخست » مطالب وسط
علت نگرانی خانواده سلحشور چیست؟/ اسم سلحشور را از سریال حضرت موسی حذف کنید

آقایان؛ تفکرات و گفتمان سلحشور را خواسته یاناخواسته فراموش کرده اند و انگار به دنبال ساخت سریال موسی بدون تفکرات سلحشور و سریالی با تفکرات سینمایی هستند و این برای سینما و تلویزیون مملکت خطرناک است.

 
گروه فرهنگ صابرنیوز: سلمان امیری؛ سریال موسی کلیم الله که به گفته مرحوم سلشحور نگارش آن از ابتدا با توصیه وعنایت مقام معظم رهبری آغاز شد؛ برگرفته از یک داستان قرآنی است و .در فیلمنامه ای که سلحشور و تیم 24 نفر آن در حدود چهار سال آن نوشتند به شخصیت‌هایی همچون حضرت یوسف (ع)، هارون (ع)، خضر نبی (ع)، یوشع (ع)، شعیب (ع) و حضرت موسی (ع) پرداخته شده است.
 
در شورای فیلمنامه حضرت موسی از ابتدا مرحوم سلشحور قسمت های فیلمنامه را می نوشت و روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت 8 صبح تا اذان ظهر برای اعضا شورا، سکانس به سکانس می خواند تا اعضا نظرات خودشان را بیان کنند به طور مثال آقا براهیمی نکات نگارشی و یا آقای مصطفوی نکات تاریخی و یا شورجه جنبه های هنری و یا استاد محسن میرباقری نکات قرآنی و تطبیق وبا آیات قرآن را بررسی می کردند.
 
 
در اوایل شهریور 93 سلحشور نشست خبری با عنوان نقش هنر در مبارزه صهیونیست در دفتر موسسه تبیان برگزار و خبر از اتمام فیلمنامه حضرت موسی داد و در آنجا وعده داد سریال حضرت موسی(ع) را در پاسخ به جنایت صهیونیست ها می سازد و چون از پشتیبانی سازمان و صداسیما وقت ناامید شده بود از مردم خواست تا برای این سریال کمکش کنند .
 
 
بعداز شهریور 93 سلحشور با وجود بیماری سرطان اقدام به بازنویسی فیلمنامه کرد و این مهم تا اردیبهشت 94 به پایان رسید حتی سلحشور که بعد از سفر کربلا در فروردین 94 اوضاع جسمانی اش رو وخامت بود جلسات شورای فیلمنامه حضرت موسی در منزلش برگزار می شد.در اواخر سال 93 سازمان صداو سیما با کارگردانی وتهیه کنندگی همزمان سلحشور در سریال مخالفت کرد و قرار شد که شورجه تهیه کننده و مشاور کارگردان باشد و سلشحور نیز با کمال میل این موضوع را قبول کرد.
 
به گفته یکی از مشاورین ریس سابق صداو سیما؛ تا وقتی سلحشور در قید حیات بود کسی جرات اصلاح ویا کم کردن فیلمنامه را نداشت اما وقتی آقایان مطلع شدند که سلحشور حالش مساعد نیست و در کما بسر می برد موضوع بازنگری واصلاح فیلمنامه مطرح کردند که سرانجام سریال موسی از 72 قسمت به 50قسمت تعدیل شد.
 
ودر اوایل سال 95 که همراه شده بود با قبول استعفای سرافراز و انتساب علی عسگری و چون سلحشور به رحمت خدا رفته بود؛ سازمان به خاطر قرابت شورجه با نگاه و گفتمان سلحشور ، وی را کارگردان کار انتخاب و میرعلایی به پیشنهاد شورجه تهیه کننده سریال شدند .
 
از سال 95 به بعد مدیران سازمان صداوسیما بارها مصاحبه کردند و وعده پیرامون شروع پروژه حضرت موسی می دادند اما هر بار به دلیل عدم تخصیص منابع مالی کار کلید نمی خورد تا اینکه شورجه سکته مغزی کرد و مشکلات حرکتی برایش پیش آمد و هر چند که اکنون الحمدلله شرایط سلامتی ایشان بسیار خوب شده اما هنوز از جسمانی آمادگی پروژه بزرگی به نام موسی را ندارد البته این جمع بندی که شورجه نمی تواند کارگردان سریال موسی باشد را مدتها ست که سازمان انجام داده و با کارگردان های مختلفی رایزنی کرده بود تا به اسم حاتمی کیا رسید .
 
ابراهیم حاتمی کیا اسم بزرگی در سینما ایران است و کارهای فاخری مانند آژانس شیشه ای ، مهاجر ، بوی پیراهن یوسف ، ازکرخ تا راین و... انجام داده ولی کار سریال فاخری انجام نداده و سپردن سریال استراتژیک موسی کلیم الله به وی شاید در این برهه ریسک است.وی در بیشتر کارهای سینمایی اش کارهایی با دستمایه دفاع مقدس را کار کرده و اصلا کار قرآنی در سابقه کاریش وجود ندارد و تطبیق این دو فضاکمی سخت است و برای آزمایش در پروژه حضرت موسی خطرناک است .
 
حاتمی کیا در فضای سینما با تمام انتقاداتی که به وی می شود همچنان فردی تأثیر گذار است و درگیری اش با پروژه موسی در مدت حداقل 5سال این خلا را ایجاد می کند که کمتر از حاتمی کیا نامی شنیده شود و کارهای ارزشی که می شد به برکت حضور حاتمی کیا در پرده نقره ای سینما شاهد باشیم شاید مدتها از این مهم محروم شویم .
 
اما روز گذشته پسر بزرگ خانواده مرحوم سلحشور به نمایندگی از دودمان سلحشور طی نامه ای نسبت به ویرایش چندین بار فیلمنامه حضرت موسی اعتراض کرد، در نامه که خطاب به رئیس سازمان صداو سیما نوشته شده آمده؛ این چندمین بار است که فیلمنامه موسی کلیم‌الله نوشته مرحوم سلحشور، بدون هیچ اذن و اجازه‌ای مورد بازنویسی و تغییرات گسترده قرار می‌گیرد، به طوری که آگاهان معتقدند با این تغییرات، فیلمنامه جدیدی بوجود آمده که با فیلمنامه قبلی بسیار متفاوت است و اگر مرحوم پدر زنده بود، قطعا اجازه چنین تغییراتی را نمی‌داد و از مالک اثر نیز همین انتظار می‌رود.این نگرانی خانواده سلشحورچند سال است که مورد اعتراض نگارنده قرار گرفته  و معتقد بوده ؛ که روح حاکم بر فیلنامه سلحشور نباید تغییر کند. و اگر هم جمع بندی آقایان این است که فییلمنامه باید تغییر کند  و به خاطر روحیات آن مرحوم که روی اصول خودش مصر بودند؛ اسم سلحشور را از سریال حذف کنند.
 
کارگردان یوسف پیامبر در کارهایش ثابت کرده بود که تنها هدفش ساخت سریال و گذران زندگی نبود و مشخص بود که وی هدفی بزرگ تر داشت و آن مبارزه با تفکرات غالب در فیلم سازی که برگفته از سینمای هالیود بوده در ذهن داشت سلحشور غربزدگی را خطر برای فرهنگ کشور می دانست و برای اصلاح امور هم برنامه داشت و این موضوع ایجابی را بارها در مصاحبه هایش مطرح و به صورت عملیاتی در قصه های تبیان که بر گرفته از  آیه آخر سوره حضرت یوسف نشان داده بود .
 
 
 
انحراف از گفتمان و نگاه سلحشور بسیار خطرناک است و آخرین یادگار مکتوب مرحوم سلحشور که سریال حضرت موسی است می توانست الگوی مناسبی برای  جریان فیلم سازی کشور باشد دچار بازنگری شده و این نگران کننده است به گفته آن مرحوم که ؛ قصد دارم تا داستان «حضرت موسی(ع)» را در پاسخ به کشتار مردم فلسطین، جنایت‌ها، خیانت‌ها و کشتار بنی اسرائیل، در پاسخ به هولوکاست، کشتار مردم در صبرا و شتیلا، کشتار کودکان غزه و همچنین جنایت‌های گروه داعش که دست پرورده صهیونیست و گروه‌های تروریستی آن است بسازم. ولی متاسفانه احساس می شود که این گفتمان که فیلمنامه حضرت موسی منتهی شده از ریل اصلی در حال خروج است
 
یکی از انحرافاتی که در وهله اول می توان گفت؛ بیان این مسئله از سوی عوامل جدید سریال است که گفته اند برای سریال حضرت موسی، بازیگران و دیگر عوامل خارجی هم در سریال احتمال حضورشان وجود دارد در حالیکه سلحشور مخالف این موضوع بود و همیشه به این نکته قائل بود که اتکا به توان داخلی باید داشته باشیم حتی مرحوم سلحشور برای این مهم از چند شرکت دانش بنیان بازدید کرد تا در زمان فیلمبرداری و تدوین سریال از توان این شرکت ها استفاده شود. و حتی نزدیکان سلحشور می دانستند که بازیگر مدنظر وی برای بازی در نقش حضرت موسی چه کسی بود. اما آقایان؛ تفکرات و گفتمان سلحشور را خواسته یاناخواسته فراموش کرده اند و انگار به دنبال ساخت سریال موسی بدون تفکرات سلحشور و سریالی با تفکرات سینمایی هستند و این برای سینما و تلویزیون مملکت خطرناک است.
 
تعداد فیلم، سریال‌ها و انیمیشن‌هایی که از داستان حضرت موسی(ع) تا به امروز تولید شده است به 80 اثر می‌رسد که همه آنها زیر نظر یهود و بنی اسرائیل تولید شده‌اند و برای اولین بار قراربود زندگی حضرت موسی(ع) براساس دیدگاه شیعه و گفتمان انقلاب اسلامی تولید شود .
 
اما در آخر
احساس می شود در بازنگری هایی که شده این نگاه و گفتمان مورد غفلت قرار بگیرد و طبق مواردی که در بالا اشاره شد وقتی فیلمنامه ای (مرحوم سلحشور) نظرات کارشناس هنری ، نمایشی ، تاریخی و قرآنی در شورای فیلمنامه  را داشته چرا باید این سریال دستور ویرایش چند باره داده شود .
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه