بیولوژیکی بودن ویروس کرونا در سایه تعطیلی مجلس/در این شرایط مجلس چه کاری می توانست انجام دهد؟
کد خبر: ١٦١٨٨٦ تاریخ انتشار: ٢٤ اسفند ١٣٩٨ - ١٥:٠٦
صفحه نخست » مطالب وسط
بیولوژیکی بودن ویروس کرونا در سایه تعطیلی مجلس/در این شرایط مجلس چه کاری می توانست انجام دهد؟

در این شرایط مجلس چه کاری می توانست انجام دهد؟ شاید دوستان نماینده بگویند که کار ما نظارت است و الان زمان آن نیست و دلایل دیگر ولی اگر بخوهیم مشکلات اکنون را بررسی کنیم و خلل نبود مجلسی ها ...

 
 
گروه سیاسی صابرنیوز: کووید-۱۹ (COVID-۱۹) یا همان ویروس کرونا پس از شیوع گسترده در چین و انتقال به بقیه کشورهای دنیا این روزها مهمان ناخوانده کشورمان ایران هم شده و رفته‌رفته جامعه را تحت تأثیر قرار داده است. هرچند در این واقعه هم مانند دیگر مسائل با بی‌توجهی مسئولان بازارهای سیاه محصولات بهداشتی در حاشیه آن شکل گرفت و بار دیگر مردم را به دردسر انداخت و نگران کرد، اما صبوری و فهم جامعه ایران باز هم این ضایعه را به گستره همدلی در کشور تبدیل کرد.
 
سرعت همه‌گیر شدن این مهمان ناخوانده هم از عواملی بود که نادیده گرفتن آن خسارات زیادی را در پی داشت، بنابراین مراقبت‌های فردی و اجتماعی از نخستین ابزارهایی بود که برای مقابله با کرونا در دست جامعه قرار گرفت و توصیه‌های لازم از طرف مسئولان صادر شد. تعطیلی مراکز پررفت‌وآمد و تجمع‌ها دستور بعدی برای مقابله با این پدیده شوم بود که مدارس، ورزشگاه‌ها و سینماها در نخستین حرکت تعطیل شدند.در این میان مجلسی ها از اولین ارگانی هایی بودند که شیپور تعطیلی برای خودشان سر دادند 
البته این تعطیلی با فرمانی از سوی سعید نمکی وزیر بهداشت با نامه‌ای به علی لاریجانی ابلاغ شد با این مضمون که «با توجه به شیوع بیماری یا ویروس کرونای جدید و مثبت شدن آزمایش‌های تعدادی از نمایندگان و احتمال سرایت و پراکندگی بیماری با قدرت بالای ویروس در سرایت و آلودگی دیگران، ضروری است جلسات علنی و غیرعلنی تا اطلاع ثانوی تعطیل شود.»تا این تعطیلی جنبه قانون به خود بگیرد و این نامه سبب شد تا سخنگوی هیئت‌رئیسه در گفتگو با صداوسیما از تعطیلی احتمالی جلسات مجلس خبر دهد.
 
طبق گفته عباسی تصمیم مجلس برای بودجه سال آینده در شرایط مقابله با کرونا تصویب بودجه سه دوازدهم بود. همچنین مجلس تعیین تکلیف وزارت جهاد کشاورزی و معرفی وزیر را هم به رهبر معظم انقلاب سپرد.
مجلس در حالی تعطیل شد که وزارتخانه کشاورزی منتظر رای اعتماد وزیر به پیشنهادی است و همچنین تعیین تکلیف بودجه 99 انجا نشده بود .همانطور که همه سازمان های ، دستگاه ها برای ریشه کن کردن این ویروس به میدان آمدند نبود مجلس کمی ناراحت کننده است 
 
اهمیت مجلس شورای اسلامی در کلام امام (ره) و رهبر معظم انقلاب
 
حضرت امام خمینی (ره) در باب اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی می­فرمایند: « مجلس تنها مرجعی است که برای یک ملت است. مجلس قوه مجتمع یک ملت است و مجلس از همه مقاماتی که در یک کشور هست بالاتر است. بنابراین یک همچو مقامی را نشکنید و لو نمی ­توانید...»
 
ایشان همچنین معتقدند: اگر مجلس شورای اسلامی بر طبق موازین شکل گیرد و نمایندگان آن افراد صالح و دلسوز مردم باشند چنین مجلسی منشاء اصلاح همه امور جامعه خواهد بود.»
 
 
حضرت امام خامنه ­ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در خصوص اهمیت مجلس شورای اسلامی معتقدند: « مجلس شورای اسلامی، یک مرکز اساسی و تعیین کننده برای انقلاب است، همه سر رشته ­های امور، به مجلس شورای اسلامی بر می­ گردد. »
 
 
بیولوژیکی بودن ویروس کرونا در سایه تعطیلی مجلس
 
 
اینکه به بهانه شیوع ویروس در مجلس این ارگان مهم تعطیل شود اساس کار مجلس زیر سوال می رود چون مردم به نمایندگان رای داده اند که در مواقع حساس پای به پای دیگر دلسوزان یار و یاور  نظام و مردم باشند و طبعات این تصمیم در آینده مشخص می شود
شائبه بیولوژیکی بودن ویروس بسیار محتمل است به طوریکه فرمان امام خامنه ای به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برای مقابله با کرون اشاره ایشان به احتمال بیولوژیکی بودن ویروس کرونا بود که فرمودند: این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.
گفته می شود نمایندگان مجلس دو یا سه روز بعد از فاجعه هفت تیر با اینکه مجروح بودند در صحن مجلس حضور پیدا کردند تا امور مملکت را پیگیری کنند اما اکنون شرایط خیلی سخت تر به خاطر تحریم های ظالمانه و تهدید های آمریکا است معلوم نیست یه چه دلیلی نمانیده های حجت شرعی پیدا کردند در این شرایط در میدان نبرد نباشند. 
 
در این شرایط مجلس چه کاری می توانست انجام دهد؟
در این شرایط مجلس چه کاری می توانست انجام دهد؟ شاید دوستان نماینده بگویند که کار ما نظارت است و الان زمان آن نیست و دلایل دیگر ولی اگر بخواهیم مشکلات اکنون را بررسی کنیم و خلل نبود مجلسی ها در آن ببنیم شاید اولین آن درخواست وام دولت است ، دولت که به خاطر فشار مالی وتحریم  ، اکنون در راه رایزنی برای اخذ وام از صندوق بین المللی پول ، مجلسی ها نباید در این خصوص نظری بدهند. یا اینکه مجلسی نمی خواستند در خصوص اقلام بهداشتی و دارویی شهرشان توضیح و پییگری از دستگاه های ذی ربط انجام دهند. 
اینکه مجلس در این برهه حساس در قبال جامعه مسئولیت دارد یا خیر ؟ موضوعی است که باید نمایندگان به آن پاسخ دهند
 
 
وظایف نمایندگان طبق قانون 
 
مجلس شوراي اسلامي، داراي اختيارات و وظايف سنگين و گسترده اي است. اصول متعدد قانون اساسي در فصل ششم، مربوط به همين موضوع است. مهمترين وظايف و اختيارات مجلس به شرح زير است:
1- مهمترين و اصلي ترين وظيفه مجلس شوراي اسلامي، وظيفه قانونگذاري است. مجلس در هر زمينه اي كه لازم ببيند، مي تواند قانون وضع كند. در اصل 71 آمده است: «مجلس شوراي اسلامي در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسي مي تواند قانون وضع كند.»
بر اساس اصل 85، مجلس نمي تواند حق قانونگذاري را به شخص يا هيأتي واگذار نمايد. (مگر در موارد ضروري كه مجلس مي تواند اختيار وضع بعضي از قوانين را با شروطي، به كميسيونهاي داخلي واگذار نمايد.)
2- حقِ دادن طرحهاي قانوني و بررسي آنها و نيز حق بررسي لوايح دولتي.
در اصل 74 آمده است: «لوايح قانوني، پس از تصويب هيأت وزيران، به مجلس تقديم مي شود و طرحهاي قانوني، به پيشنهاد حداقل پانزده نفر از نمايندگان، در مجلس شوراي اسلامي قابل طرح است.»
ضمنا، بر اساس اصل 158، تهيه لوايح قضايي، بر عهده رئيس قوه قضاييه است. رئيس قوه قضائيه، لوايح قضايي را به هيأت دولت مي دهد و پس از تصويب در هيأت دولت، به مجلس ارسال مي گردد.
طرحها و لوايح، پس از اعلام وصول در مجلس براي رسيدگي و اصلاح و تكميل به كميسيون مربوط فرستاده مي شوند تا پس از رسيدگي كميسيون و توافق هيأت رئيسه و كميسيون در نوبت خود، براي مذاكره در كليات (شور اول) به مجلس و جلسه علني آن آورده شود و پس از تصويب كليات، مجددا به كميسيون مربوطه رفته و ضمن رسيدگي به اصلاحات و پيشنهادات نمايندگان، دوباره براي تصويب جزئيات آن به مجلس آورده مي شود. در اين مرحله، تكليف طرح يا لايحه مزبور معلوم خواهد شد.
بر اساس اصل 97، طرح يا لايحه مي تواند با قيد فوريت به مجلس ارائه شود. بر اساس آيين نامه داخلي مجلس، طرحها و يا لوايح فوري سه گونه اند؛ يك فوريتي، دوفوريتي و سه فوريتي.
طرحها و لوايح يك فوريتي، پس از تصويب يك فوريت آنها در مجلس، به كميسيون مربوط ارجاع مي شود و بدون نوبت، مورد رسيدگي قرار مي گيرد و به محض وصول گزارش كميسيون به مجلس، در دستور كار مجلس قرار مي گيرد و در همان جلسه اول، تكليف آن مشخص مي گردد.
طرحهاولوايح دوفوريتي، پس از تصويب دوفوريت آنهادرمجلس، بلافاصله چاپ و تكثير شده و ميان نمايندگان توزيع مي گردند؛ سپس، بدون ارجاع به كميسيون بايد پس از 24ساعت،درمجلس مطرح شوند.
طرحها و لوايح سه فوريتي، پس از تصويب سه فوريت آنها، در همان جلسه مورد بحث و بررسي قرار گرفته و تنها با تصويب 32 اعضاي حاضر، معتبر خواهد بود. ضمنا، طرحهاي سه فوريتي، مخصوص موارد اضطراري و حساس است.
3- وضع آيين نامه داخلي مجلس كه شيوه كار مجلس را مشخص كند و نقش اساسي در همه كارهاي نمايندگان دارد.(اصل 65)
4- حق تصويب رجوع به همه پرسي در مسائل بسيار مهم اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي. (اصل 59)
5- وضع هر نوع ماليات و نيز تعيين موارد معافيت و بخشودگي و تخفيف مالياتي. (اصل 51)
6- تصويب بودجه سالانه كشور كه به صورت لايحه، از جانب دولت تهيه مي گردد.(اصل 52)
7- ديوان محاسبات كشور كه داراي اختيارات مهمي است، زير نظر مجلس شوراي اسلامي است.(اصل 52 و 53)
8- تصويب توقف انتخابات در زمان جنگ و اشغال نظامي كشور در بخشي از كشور و يا تمامي آن، براي مدت معين با شرايط مذكور در اصل 68.
9- شرح و تفسير قوانين عادي. (اصل 73)
10- حق تحقيق و تفحص در تمام امور كشور. (اصل 76)
11- تصويب عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه هاي بين المللي. (اصل 77)
12- تصويب هرگونه تغيير در خطوط مرزي به صورت اصلاحات جزئي،بارعايت مصالح و...(اصل78)
13- تصويب برقراري حكومت نظامي در حالت جنگ و شرايط اضطراري و... (اصل 79)
14- گرفتن و يا دادن وام و يا كمكهاي بدون عوض داخلي و خارجي از طرف دولت بايد به تصويب مجلس برسد. (اصل 80)
15- تصويب استخدام كارشناسان خارجي در موارد ضروري. (اصل 82)
16- تصويب انتقال بناها و اموال دولتي كه از نفايس ملي باشد، به غير. (اصل 83)
17- هر نماينده در برابر تمام ملت مسؤول است و حق دارد در همه مسائل داخلي و خارجي كشور اظهارنظر نمايد. (اصل 84)
18- مجلس حق دارد تصويب دائمي اساسنامه سازمانها، شركتها، مؤسسات دولتي يا وابسته به دولت را با رعايت اصل 72، به كميسيونهاي ذي ربط و يا به دولت واگذار نمايد.(اصل 85)
19- دادن رأي اعتماد به هيأت وزيران. (اصل 87)
20- حق سؤال 41 نمايندگان از رئيس جمهور و حق سؤال هر يك از نمايندگان از وزرا درباره وظايف آنها. پس از طرح سؤال، رئيس جمهور موظف است حداكثر تا يك ماه و وزير تا ده روز جهت پاسخ به سؤال، در مجلس حاضر شود. (اصل 88)
21- استيضاح هيئت وزيران يا هر يك از وزرا. در صورتي استيضاح در مجلس قابل طرح است كه حداقل به امضاي ده نفر از نمايندگان برسد. (اصل 89)
22- استيضاح رئيس جمهور. در صورتي استيضاح رئيس جمهور قابل طرح در مجلس است كه حداقل به امضاء31 نمايندگان رسيده باشد. در صورتي كه پس از بيانات نمايندگان مخالف و موافق و پاسخ رئيس جمهور، اكثريت 32 كل نمايندگان به عدم كفايت رئيس جمهور رأي دادند، مراتب جهت اجراي بند 10 اصل يكصد و دهم، به اطلاع مقام رهبري مي رسد.(اصل 89)
23- رسيدگي به شكايات وارده درباره طرز كار مجلس يا قوه مجريه يا قوه قضائيه. در اصل 90 آمده است:
«هركس شكايتي از طرز كار مجلس يا قوه مجريه يا قوه قضائيه داشته باشد، مي تواند شكايت خود را كتبا به مجلس شوراي اسلامي عرضه كند. مجلس موظف است به اين شكايات رسيدگي كند و پاسخ كافي دهد و در مواردي كه شكايت، به قوه مجريه يا قوه قضائيه مربوط است، رسيدگي كند و پاسخ كافي از آنها بخواهد و در مدت مناسب، نتيجه را اعلام نمايد و در مواردي كه مربوط به عموم باشد، به اطلاع عامه برساند.
24- انتخاب شش نفر از حقوقدانهاي شوراي نگهبان پس از پيشنهاد رئيس قوه قضائيه.
25- انتخاب دو عضو از شش عضو شوراي نظارت بر صدا و سيما.
26- انتخاب ده نفر به عنوان اعضاي شوراي بازنگري در قانون اساسي.
27- صلح دعاوي راجع به اموال عمومي و دولتي يا ارجاع آن به داوري در مواردي كه طرف دعوا خارجي باشد و نيز در موارد مهم داخلي، منوط به تصويب مجلس است.(اصل 139)
اختيارات جزئي ديگري نيز براي مجلس شوراي اسلامي در قانون اساسي منظور شده است كه از ذكر آنها خودداري مي گردد.
اما مجلسی که برای خودش اول ماسک و دیگر اقلام را تهیه می کند و بعد به تعیلات می رود بهتر است که نباشد
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه