ماحصل دوکنش متفاوت در سیاست خارجی؛ چرا روسیه در قبال نقض عهد آمریکا دست به «اقدام متقابل» زد؟/ تفاوت دیپلماسی واقع‌گرا و تابع منافع ملی با دیپلماسی قجری و التماسی
کد خبر: ١٥٩١٤٠ تاریخ انتشار: ١٤ بهمن ١٣٩٧ - ١٦:٣٩
صفحه نخست » مطالب وسط
ماحصل دوکنش متفاوت در سیاست خارجی؛ چرا روسیه در قبال نقض عهد آمریکا دست به «اقدام متقابل» زد؟/ تفاوت دیپلماسی واقع‌گرا و تابع منافع ملی با دیپلماسی قجری و التماسی

واکنش روسیه را می توان به عنوان بازدارنده اقدامات خصمانه بعدی آمریکا علیه روسیه و به کار بردن منطق مورد قبول «اقدام متقابل» تحلیل کرد. این اقدام که دارای مشروعیت بین المللی نیز می باشد باعث می شود تا دشمن یا رقیب برای اقدامات آتی خود با هزینه فایده بیشتری دست به مهره گردد

  دولت آمریکا اعلام کرد تصمیم دارد از پیمان منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌ برد با روسیه خارج شود.
 
پیمان منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌ برد ‌که بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی برای حذف موشک ‌های میان‌ برد و کوتاه برد است پیمانی است که در سال ۱۹۸۷ بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد. این پیمان در ۱ ژوئن ۱۹۸۸ اجرایی شد. روز گذشته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا حضور خود در پیمان منع موشک‌ های میان ‌برد اتمی را به حالت تعلیق در می آورد. در پی این خبر «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد کشورش از (۲ فوریه) به مدت ۱۸۰ روز از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود.
 
به گزارش رجانیوز: اما واکنش روسیه نه فشار ایمیلی و توئیت کردن علیه آمریکا بود و نه اعلام شکست اخلاقی ترامپ و پیروزی اخلاق مدارانه کشورشان! بلافاصله پس از این تصمیم پوتین نیز تهدید کرد که از پیمان خود با آمریکا خارج می شود و حاضر به انجام یک طرفه تعهدات خود نیست.
 
پس از آن بود که راشاتودی اعلام کرد رئیس جمهور روسیه در پاسخ به خروج آمریکا از معاهده منع موشکهای میان برد هسته‌ای موسوم به INF، عضویت مسکو در این پیمان را به حالت تعلیق درآورد.پوتین از وزرای کابینه خواست دیگر به دنبال مذاکره در زمینه مفاد پیمان INF و ادعاهای آمریکا مبنی بر نقض تعهدات مسکو نباشند.
 
رئیس‌جمهور روسیه همچنین تاکید کرد مسکو در هیچ نقطه‌ای موشک‌های کوتاه برد خود را مستقر نخواهد کرد مگر اینکه آمریکا در مناطق مورد توافق، این موشک‌ها را مستقر کند.
 
این واکنش روسیه به نقض عهدی است که آمریکا پس از 31 سال توافق با روسیه انجام داده است. واکنشی که آن را می توان به عنوان بازدارنده اقدامات خصمانه بعدی آمریکا علیه روسیه و به کار بردن منطق مورد قبول «اقدام متقابل» تحلیل کرد. این اقدام که دارای مشروعیت بین المللی نیز می باشد باعث می شود تا دشمن یا رقیب برای اقدامات آتی خود با هزینه فایده بیشتری دست به مهره گردد.
 
روسیه به خوبی این مساله را درک کرده که عدم اقدام متقابل نه تنها نشانه ضعف در دنیای روبط بین الملل است که حتی منجر به تهدیدات امنیتی برای کشورش خواهد شد و انفعال در سیاست خارجی در بلندمدت به ضرر منافع و امنیت فیزیکی و هستی‌شناختی یک کشور تمام میشود.
 
اقدام مشروعی که استفاده از آن سابقه دار است
این اولین بار نیست که روسیه از این حق قانونی خود استفاده میکند. خردادماه 96 بود که سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، در واکنش به اعمال موج جدید تحریم های ضد روسی توسط آمریکا تصریح کرد، مسکو قطعا به این تحریم ها پاسخ متقابل می دهد. دومای روسیه لایحه اقدام متقابل درخصوص تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه مسکو را تصویب کرد.
 
 هدف از این قانون، حفاظت از منافع و امنیت روسیه و همچنین در راستای حفظ حاکمیت و تمامیت‌ارضی این کشور و حقوق شهروندان روسی در برابر اقدامات خصمانه آمریکا و دیگر کشورهای خارجی است.این سند به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه امکان داد تا تحریم‌هایی را ضد اقدامات آمریکا و متحدانش در پاسخ به اعمال محدودیت‌های اقتصادی علیه مسکو وضع کند. رئیس جمهوری روسیه همچنین توانست واردات کالاهای خاصی از این کشورها را به خاک روسیه ممنوع کند.
 
این اقدامات البته مربوط به روسیه نیست و هرکشوری برای حمایت از منافع ملی خود از راهبرد اقدام متقابل استفاده میکند. با اوج گرفتن جنگ تجاری بین چین و آمریکا شاهد این اقدام توسط چینی ها بودیم.
 
اقدام متقابل چین
8ماه قبل بود که ساعاتی پس از آن که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که از این پس بر بیش از ۸۰۰ کالای وارداتی از چین، ۲۵ درصد مالیات وضع خواهد کرد، دولت چین در اقدامی متقابل فهرستی از ۶۵۹ قلم از کالاهای وارداتی آمریکا را اعلام کرد که از این پس ۲۵ درصد تعرفه گمرکی اضافی پرداخت خواهند کرد.
 
اقدام متقابل هندی‌ها
 6ماه قبل اعمال تعرفه 25 درصد روی فولاد و 10 درصد روی آلومینیوم توسط آمریکا باعث واکنش کشورهای دیگر از جمله هند شد.
هند هم در واکنشی متقابل فهرستی از کالاها و محصولات وارداتی از آمریکا را هم آماده کرده تا تعرفه‌گذاری کند و اعمال خصمانه آمریکا را بی پاسخ نگذارد. فهرست محصولاتی که هند قرار بود روی آنها تعرفه اعمال کند شامل انواع گردو، الماس، اسیدبوریک، سیب و تجهیزات تشخیصی پزشکی  و کلاف فلزات بود.
 
اقدام متقابل دولت روحانی!
حالا سوالی که در ذهن هر انسان منصفی شکل می گیرد این است که ما در برابر بدعهدی و نقض عهد آمریکا چه اقدامی کرده‌ایم؟ یکی از شروط ۹ گانه در پذیرش برجام این بود که با وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکره نقض برجام محسوب می‌شود و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه با اقدام متقابل مجلس شورای اسلامی، برجام را متوقف و عملیات غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو را عملیاتی نماید. این نشان می دهد خلا قانونی در این خصوص در کشورمان وجود ندارد. هر چند اگر این قانون نیز نبود اقدام متقابل از حقوق مسروع همه کشورهاست و خللی برای کشور ایجاد نمیکرد.
 
آنچه مشخص است این است که برجام از روز اول نقض شد، دارایی‌های ایران مصادره شد، تحریم‌های ۱۰ ساله قانون داماتو تمدید شد، قانون کاتسا تصویب شد و آمریکا به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد و از برجام خارج شد. نه تنها این فجایع در نقض تعهدات صورت گرفت، بلکه با پررویی از براندازی نظام و اعمال تحریم‌های جدید در وسعت ۷۰۰ شخص حقیقی و حقوقی سخن به میان آوردند. علی‌رغم همه این تبهکاری‌ها و زدن زیر تعهدات، هر از چندی آژانس گزارش می‌دهد ایران مو به مو به تعهدات خود عمل می‌کند.
 
اما دولت روحانی هیچ اراده سیاسی برای اقدام متقابل و دفاع از منافع ملی کشورمان ندارد و تاکنون هزینه «توافق به هر قیمت» که مدنظر دولت است از جیب مردم ایران تامین شده است. نه تنها تاکنون شاهد اقدام عزتمندانه ای نبوده ایم که حتی اقدام متقابل که امری کاملا حقوقی و حق قانونی کشورمان است را هم استفاده نکرده و صرفا به چند شعار مضحک که ما پیروزی اخلاقی کسب کرده ایم بسنده شده و همین منجر به افزایش دشمنی ها و زیاده خواهی های غربی ها تبدیل گشته است. مشخص نیست این دیپلماسی انفعالی که توسط مردم و کارشناسان به عنوان دیپلماسی قجری و التماسی شناخته می شود تا کی توسط غرب گرایان ادامه خواهد داشت!
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه