بدعت جدید سلبریتی‌ها برای اعیاد اسلامی
کد خبر: ١٥٨٥٥٨ تاریخ انتشار: ٠٣ شهریور ١٣٩٧ - ٠٨:٤٥
صفحه نخست » مطالب وسط
جای قربانی درخت بکارید!
بدعت جدید سلبریتی‌ها برای اعیاد اسلامی

درحالی که خالق موجودات قربانی(ذبح) کردن را جزو یکی از اعمال واجب حاجیان مقرر کرده است و در دستورات ائمه هم بر آن تاکید شده است اما به تازگی برخی از سلبریتی‌ها پا را فراتر گذاشته و پیشنهاد کاشت درخت به جای قربانی کردن را مطرح کردند.

به گزارش صابرنیوز، عید قربان، عید بزرگ مسلمانان فرارسید و دوباره برخی از سلبریتی‌ها، تفکرات به اصطلاح روشنفکرانه‌شان را به اشتراک گذاشتند. چند تن از بازیگران کشورمان به بهانه عیدقربان تصاویری از گوسفندان را منتشر کردند و فلسفه قربانی کردن را زیر سوال بردند. آن‌ها حتی پیشنهاد هم دادند که بهتر است به جای قربانی کردن این حیوانات درخت کاشته شود!

 

پرواضح است که هیچ انسان سالمی نه با کاشت درخت مخالفتی دارد و نه حیوان آزاری را تایید می‌کند، اما این که برخی چهره ها در روز عید، چنین اظهارات غیرکارشناسانه ای را منتشر می‌کنند، جای سوال دارد، آن هم در زمانی که بسیاری از سلبریتی‌های خارجی مسلمان، این عید را در صفحات شخصی شان تبریک گفتند.

 

* فلسفه قربانی

* عید قُربان، عید الأضحیٰ یا عید نحر به روز دهم ماه قمری ذی‌الحجه می‌گویند که حضرت ابراهیم(ع) از آزمایش سخت الهی سربلند بیرون آمد و خداوند به پاس این بندگی دستور داد تا گوسفند(قوچ)ی را ذبج کند. (وَنَادَیْنَاهُ أَنْ یَا إِبْرَاهِیمُ 105 قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ 106 إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاء الْمُبِینُ 107 وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ 108 ما ندایش دادیم: ای ابراهیم ، خوابت را به حقیقت پیوستی و ما نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم این آزمایشی آشکارا بود و او را به گوسفندی بزرگ باز خریدیم.خداوند قوچی بزرگ فرستاد تا قربانی کند و سنتی برای آیندگان در مراسم حج و سرزمین منا از خود بگذارد.

* قربانی در قرآن

در قرآن مجید این واقعه تاریخی چنین آمده است: «إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ»( مائده: 27). وقتی که (هابیل و قابیل پسران آدم) قربانی تقدیم کردند، از یکی (هابیل) پذیرفته شد و از دیگری (قابیل) پذیرفته نشد.

خداوند نیز در آیات قرآن از قربانی کردن (ذبح) به مصادیقی، چون تقوا تعبیر کرده و فرموده است: «لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوى‏ مِنْکُمْ کَذلِکَ سَخَّرَها لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنینَ؛ هرگز [نه‏]گوشت‌هاى آن‌ها و نه خون‌هایشان به خدا نخواهد رسید، ولى [این‏]تقواى شماست که به او مى‌‏رسد. این گونه [خداوند]آن‌ها را براى شما رام کرد، تا خدا را به پاس آنکه شما را هدایت نموده به بزرگى یاد کنید، و نیکوکاران را مژده ده.» (حج، ۳۷)


نقاشی ابراهیم در یکی از معروف ترین کلیساهای جهان

 

* قربانی در روایات

 در روایات آمده است که رسول خدا (ص) دو قوچ قربانى کرد، که یکى از آن‌ها را به دست خودش ذبح نمود، بعد عرضه داشت: خدایا این از جانب من و از جانب کسانی از اهل بیتم که قربانی نکردند، و بعد دیگری را ذبح نمود و عرضه داشت: خدایا این از جانب من و از جانب کسانی از اُمتم که قربانی نکردند.»

امام علی علیه السلام: شنیدم رسول خدا صلی الله علیه وآله روز عید قربان، خطبه می‌خواند ومی فرمود: امروز، روز «ثجّ» و «عجّ» است. ثجّ، خون قربانی هاست که می‌ریزید. پس نیّت هرکس صادق باشد، اولین قطره خونِ قربانی او کفّاره همه گناهان اوست، و «عجّ»، دعاست. پس به درگاه خداوند دعا کنید، قسم به آن که جان محمّد صلی الله علیه وآله در دست اوست، از اینجا هیچ کس بر نمی‌گردد، مگر آمرزیده شود، جز کسی که گناه کبیره انجام داده وبر آن اصرار ورزد ودر دل خود، تصمیم بر ترک آن ندارد. کتاب «حج و عمره در قرآن و حدیث صفحه ۳۶۱»

همچنین در روایتی آمده است که: ابی‌بصیر از امام صادق(ع) نقل می‌کند که از حضرت پرسیدم: علت قربانی کردن چیست؟ فرمود همانا قربانی گناهان صاحبش را می‌ریزد و باعث آمرزش آن‌ها می‌شود، هنگامی که اولین قطره خونش بر زمین می‌ریزد، همانا خداوند از غیب می‌داند، چه کسی از او می‌ترسد و تقوا را رعایت می‌کند.(شیخ حر عاملی، محمد وسائل الشیعه، چاپ بیروت، ج 10، ص 174.)


اثر ماندگار استاد فرشچیان

 

* خیری که نصیب فقرا می‌شود

به مناسبت همین عید بزرگ، بسیاری از حاجیان سال‌های گذشته و افرادی که نیت خیر دارند این روز را برای قربانی خود انتخاب می‌کنند  و گوشت آن را برای نیازمندانی که در طول سال حتی یک بار هم شاید گوشت نخورده باشند، می‌دهند.

 

* انتقادات شدید کاربران

این اظهار نظر برخی هنرمندان واکنش کاربران فضای مجازی را هم به همراه داشت، به طور مثال یکی از کاربران نوشت: مگر تا حالا خودتون و خانوادتون جوجه کباب، کوبیده، یا ماهی نخوردید، حتما هم تو مراسمای خودتون کوکو سبزی میدید؟

کاربر دیگری هم که خودش را کافه باز معرفی کرده بود، نوشت: جالبه خود این هنرمندان در کافه رستوران هایشان غذاهایی سرو می کنند که فیله و استیک گوشت و مرغ سوخاری دارند، یعنی اون حیوونا گناه نداشتند و فقط قربانی کردن حاجیا بده؟

 

حمزه هم توئیت کرد: نمیشه این سلبریتی ها درباره همه چی نظر ندن، دفعه قبلو یادتون رفته مگه، یه سال نشده همتون گفتید پشیون شدید.

فعال دیگری در صفحه شخصی اش با انتشار استوری قدیمی این بازیگر نوشت: شما مگه همان کسی نیستید که برای توجیه نگهداری سگ هایتان، شایعه کردید سگ نجس نیست و اعراب برای گول زدن ایرانیا این دروغو گفتن؟ پس لطفا سکوت کنید.

 

* دلسوز تر از خالق موجودات

جالب اینجاست که یکی دیگر از بازیگران با قراردادن این تصویر در استوری اینستاگرامش خواسته به زبان بی‌زبانی بگوید هیچ فرقی در خلقت انسان و حیواناتی که قربانی می‌شوند، وجود ندارد، غافل از اینکه دستور قربانی کردن این حیوانات هم از سوی خالق همان موجودات است و مگر می‌شود از خداوند نسبت به مخلوقاتش مهربان تر بود.

 

 * دلسوز حیوانات و بی‌تفاوت دربرابر کودکان

نکته قابل تامل این است که این موضع‌گیری های دلسوزانه برای حیواناتی که کمالشان در قربانی شدن است، در حالی انجام می‌شود که عمدتا این افراد برای هزاران کودک مظلومی که سالانه در یمن، فلسطین و ... کشته می‌شوند حتی یک پست هم منتشر نمی‌کنند. این درحالی است که هنرپیشه‌های هالیوودی به جنایات‌ها علیه یمنی ها واکنش نشان داده‌اند.

(۴۰ کودک بی گناه در اتوبوسی در یمن کشته شدند.
متحد ما
موشک ما
جنایت ما)





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه