دوگانگی سیاست رفتاری در دولت یکی از عوامل التهاب بازار ارز
کد خبر: ١٥٧٦٤٧ تاریخ انتشار: ١٨ فروردين ١٣٩٧ - ١٤:٢٢
صفحه نخست » تیتر یک
حمایت اکبر ترکان از گرانی دلار
دوگانگی سیاست رفتاری در دولت یکی از عوامل التهاب بازار ارز

شاید یکی از مشکلات کنونی بازار ارز و دیگر معضلات این دوگانگی سیاست رفتاری در میان دولتمردان باشد و عدم یکپارچگی ساختار اقتصادی دولت مثل وزرا و معاونین رییس جمهور برای رسیدن به نقشه راه مشخص شده سبب عدم اطمینان به سخنان و وعده های مسولین در افکار عمومی شده است.

 
 
گروه اقتصاد صابرنیوز: اکبر ترکان که یک زمان وی را ابوالمشاغل دولت تدبیر وامید می نامیدند در تازه ترین اظهارنظرش در خصوص ارز گفته است که : اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود چاره ای نبود چون آن موقع مصنوعی قیمت دلار را پایین نگاه داشته بودند وقتی سطح عمومی قیمت ها بالا می رود دلار هم بالا می رود .نمی شود تقاضای عمومی قیمت ها بالا رود اما دلار بالا نرود چرا که این موجب شکست اقتصاد می شود .دلار ارزان بماند ولی تورم باعث می شودکه کالای داخلی گران شود .
 
این در حالی است ، سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت با کاهش ارزش ریال در برابر دلار متضرر خواهد شد، اظهار کرد: ما با کاهش ارزش ریال در برابر دلار به‌صورت غیر‌منطقی مخالفیم و سیاست دولت این است که نرخ ارز شناور کنترل شود و این را هم بدانیم که دولت از تضعیف پول ملی متضرر می‌شود و فکر نکنیم که دولت با تبدیل دلار به ریال از آنجا که ریال بیشتری به‌دست می‌آورد پس به‌دنبال این است که ارزش پول ملی را کاهش دهد.
 
وقتی در یک موضوع واحد از ارکان دولت دو نوع تصمیم متفاوت ثبت و منتشر می شود  سیار نگران کننده و نشان از تشتت آرا در میان دولتمردان است.شاید یکی از مشکلات کنونی بازار ارز و دیگر معضلات این دوگانگی سیاست رفتاری در میان دولتمردان باشد که این تعدد تصمیم گیری و انعکاس آن رسانه ها و شبکه های اجتماعی در ارکان دولت و عدم یکپارچگی ساختار اقتصادی دولت مثل وزرا و معاونین رییس جمهور برای رسیدن به نثشه راه مشخص شده سبب عدم اطمینان به سخنان و وعده های مسولین در افکار عمومی گردد.
 
وقتی رییس بانک مرکزی هشدار عدم سرمایه گذاری در بازار ارز را به جامعه انتقال می دهد عمدتاً به این دلیل است که مردم کلام او را به عنوان رسمی ترین مقام بانکی و مطلع ترین فرد در این حوزه قبول و از راهکارهای پیشنهادی وی در جهت عدم خسران استفاده کنند اما وقتی از یار دیرین رییس جمهور منطقی بودن افزایش ارز را می شنوند مطمنا جامعه دیگر نه به مصاحبه های دکتر سیف و نه به سخنرانی حسن روحانی در این خصوص اعتماد نخواهند کرد.
 
شاید دیگر مردم با عنایت به سخنان ترکان حق داشته باشند که به سخنان رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی در خصوص مخالفت دولت از گران شدن دلار بی اعتماد باشند و معتقد باشند که دلار برای کسری بودجه دولت گران می شود لذا برای تنویر اذهان عمومی شایسته است دولت در این خصوص به طور شفاف برای مردم توضیح دهد تا بیش از این شاهد التهاب بازاردر حوزه ارز نباشیم.
 
گفتنی است روحانی هفتم خرداد ۹۲ در برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری درباره افزایش قیمت دلار گفته بود: «قیمت دلار به چند برابر قیمت افزایش یافته. مشکل کجاست؟! مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور است. مشکل بی‌ثباتی‌هاست... برای من قابل‌قبول نیست هر روز هر فرد ایرانی که به عمره می‌رود به خاطر کاهش هر روز قیمت ریال، در کنار یک عرب، خجالت بکشد».
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه