2017 September 20 - چهار شنبه 29 شهرويور 1396

تفكرات دهه شصتي رئيس سازمان سينمايي به بحران گيشه دامن مي‌زند
کد خبر: ١٤٩٩٧٦ تاریخ انتشار: ١٤ شهریور ١٣٩٦ - ٠٩:٣٢
صفحه نخست » مطالب وسط
تفكرات دهه شصتي رئيس سازمان سينمايي به بحران گيشه دامن مي‌زند

تصميم تازه شوراي صنفي نمايش براي نيم‌بها‌كردن بليت سينماها به مدت ۲۰ روز...

گروه فرهنگی صابرنیوز:جواد محرمي: اخيراً محمدمهدي حيدريان، رئيس سازمان سينمايي بيش از پيش تفكرات دهه شصتي‌اش درباره سينما را بروز داده است؛ تفكراتي كه با بحران گيشه در سينماي ايران به موازات هم قرار گرفته‌اند و نگراني‌ها از تشديد اين بحران را افزايش مي‌دهند.
 
تصميم روز گذشته شوراي صنفي اكران در نيم‌بها كردن بليت سينماها تا 20 روز به وضوح نشان مي‌دهد كه سينماي ايران دچار ركود در گيشه شده است اما آن چيزي كه از اين هم نگران‌كننده‌تر است مواضع تازه محمدمهدي حيدريان درباره افتخار كردن به جوايز سينماي جشنواره‌اي و نيز سخن گفتن از سينماي معناگرا است.
  
بازگشت سينماي معناگرا و سينماي جشنواره‌اي
«سينماي معناگرا» كه در دهه‌هاي 60 و 70 و در مقاطعي در سينماي ايران به چشم مي‌خورد و بيشتر جزو سياست‌هاي فرهنگي دوران مسئوليت سيدمحمد بهشتي در بنياد سينمايي فارابي بوده است، گويا دوباره قرار است راه به سينماي ايران بيابد. به گزارش فارس، محمدمهدي حيدريان در جمع اصحاب فرهنگ و هنر قم كه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار معصوميه و فرمانداري قم برگزار شد، عنوان كرد كه سياست سازمان سينمايي قطب‌بندي استان‌هاي مستعد و بهره‌گيري از توان آنها است و در اين راستا قم مركز سينماي معناگرا خواهد شد.
 
همچنين با رويكرد توجه به جشنواره‌ها، رئيس سازمان سينمايي، كسب 360 جايزه در جشنواره‌هاي فيلم خارجي را از جمله افتخارات صنعت سينماي كشور دانست و افزود: اگرچه هر جشنواره داراي مقاصد خاص خود است ولي حوزه مشترك دنيا مسائل انساني است كه كسب افتخار سينماگران ايران در جشنواره‌هاي مختلف بين‌المللي موجب افتخار و شناخت جهان از ايران است. وي ادامه داد: حضور فيلمسازان كشورمان در جشنواره‌هاي خارجي و كسب عناوين و افتخارات متنوع باعث شده ارزيابي كشورهاي خارجي از اين سينما، دانستن ايران به عنوان كشوري آزاد و فرهنگي باشد.
 
رئيس سازمان امور سينمايي و سمعي، بصري گفت: در چشم‌انداز 10 ساله وزارت ارشاد، جشنواره‌ها به عنوان گذرگاه لازم براي ورودي به بازار جهان جانمايي شده است.
رئيس سازمان سينمايي در حالي بر دو رويكردي كه انحرافي بودن آن در سينماي ايران به اثبات رسيده است پافشاري مي‌كند كه روز گذشته شوراي صنفي نمايش تصميم به نيم‌بها كردن بليت سينماها تا 20 روز گرفت، اقدامي كه ناشي از بحران گيشه در سينماي ايران دارد.
  
بليت نيم‌بها براي فرار از بحران
سال پيش كه شوراي صنفي نمايش به رياست همايون اسعديان به واسطه ذوق‌زدگي از رونق بي‌سابقه سينماها تصميم به افزايش خيره‌كننده و غيركارشناسي بليت سينماها گرفت، هرگز فكرش را هم نمي‌كرد كه در كمتر از شش ماه ديگر مجبور شود به خاطر ركود گيشه بليت سينماها را براي 20 روز نيم‌بها كند. تصميم تازه شوراي صنفي نمايش در نيم‌بها كردن بليت سينماها را بايد ناشي از كسادي گيشه سينماها در آستانه ورود به نيمه دوم سال دانست، اقدامي كه به عنوان راه‌حلي تشويقي براي رفتن مردم به سينماها در نظر گرفته شده است اما واقعيت اين است كه فيلم‌هاي ايراني آنچنان كه بايد براي مخاطبان ايراني چنگي به دل نمي‌زنند تا وقت‌شان را صرف تماشاي آنها با رفتن به سينما كنند و بهاي بليت هم شايد نتواند اين مشكل را حل كند. البته شوراي صنفي اكران به ريشه اصلي كه باعث شده اين تصميم را اتخاد كند اشاره‌اي نكرده است و در عوض تا دلتان بخواهد به دليل‌تراشي‌هاي بي‌ربط و با ربط متوسل شده است، «به پاس روز ملي سينما و رشادت‌هاي مدافعين وطن كليه سينماها را از تاريخ ۱۹ شهريورماه تا پايان هفته دفاع مقدس نيم‌بها اعلام كرد.»
 
در بيانيه شوراي صنفي اكران آمده است: «سينما زنده است به ديده شدن. زنده است به ارتباط تنگاتنگ با همه مردم، به منظور ارج نهادن به حضور و تكريم مخاطب با هدف ايجاد شرايطي براي پيوند قوي‌تر مردم با هنر هفتم. نظر به اين مهم با اتفاق حداكثري آرا، در شوراي صنفي نمايش مصوب و مقرر گرديد به مناسبت «روز ملي سينما» با هدف ايجاد بستر و شرايطي مطلوب براي همه اقشار جامعه «جشنواره سراسري بليت نيم‌بها» در تمام سينماهاي كشور برگزار شود. اين جشنواره به يمن روز ملي سينما، از نوزدهم شهريورماه جاري آغاز و به پاس رشادت‌هاي مدافعين وطن در داخل و خارج از مرزهاي ايران اسلامي تا پايان هفته دفاع مقدس ادامه خواهد داشت. اين اقدام بزرگ عزمي ملي و همه جانبه را مطالبه خواهد داشت. به اين طريق از تمامي رسانه‌هاي محترم مي‌خواهيم در خصوص اطلاع‌رساني و در اين اقدام ملي براي سينما و براي مردم ما را همراهي نمايند. پيشاپيش قدردان همگامي صميمانه يكايكتان هستيم.»
 
كسادي گيشه سينماها در سال جاري را بايد بيش از همه به پاي ابتذال و ضعف مضامين آثار سينمايي قلمداد كرد، مردم و قشر سينمارو به تدريج از اين همه ساده‌انگاري و مضامين دم‌دستي در توليد فيلم‌ها دلزده شده و با خود مي‌گويند آيا اين آثار ارزش صرف هزينه‌هايي كه مي‌كنند و وقتي كه صرف مي‌نمايند را دارند؟
واقعيت اين است كه سينماي ايران به نسبت سينماي جهان در حال درجا زدن است و صرف جوايز جشنواره‌اي انگيزه و شوق اصلي بخش عمده‌اي از فيلمسازان كشور را شكل مي‌دهد، جشنواره‌هايي كه صرفاً به نيت سمت و سو دادن به مضامين آثار فيلمسازان جهان سوم برگزار مي‌شوند و به نوعي خدمات فرهنگي براي آنها ارائه مي‌دهند. سينماي جشنواره‌اي همواره براي مخاطب عام ارزشي قائل نبوده است و اساساً اهميت زيادي به اينكه مردم با فيلم ارتباط برقرار كنند نمي‌دهد، همين مسئله باعث شده فيلمسازان صرفاً از راه رفتن روي فرش قرمز جشنواره‌هاي خارجي به خود ببالند و همين انحراف سينماي ايران را به سمت ورشكستگي و بحران گيشه رهنمون سازد.
  
زمينه‌سازي براي فيلمفارسي
برخي هم ممنوعيت تبليغ فيلم‌ها در شبكه‌هاي ماهواره‌اي بيگانه را در بحران گيشه بي‌ربط نمي‌دانند ولي واقعيت اين است كه اگر فيلم‌ها چنگي به دل بزنند مردم براي تماشاي آنها رغبت پيدا خواهند كرد ولي فيلم‌هاي ايراني در تقابل با آثار خارجي رنگارنگي كه هر روز دسترسي به آنها سهل‌الوصول‌تر مي‌شود، توان رقابت ندارند، به تازگي رئيس سازمان سينمايي از عبارت دهه شصتي سينماي معناگرا استفاده كرده و نيز جوايز سينماي ايران در جشنواره‌هاي خارجي را افتخار براي ايران قلمداد كرده است، تفكري كه حتماً به بحران گيشه در سينماي ايران بيش از پيش دامن خواهد زد.
 
در نهايت لازم است نسبت به رويكردهاي غلطي كه پيش از اين اشتباه بودن آنها ثابت شده هشدار داد، سينماي معناگرا اساساً چيز بي‌مفهومي است، مديران دهه 60 با همين عبارت من درآوردي تماشاگران را از سينما فراري دادند و سينما را تا آستانه ورشكستگي رهنمون شدند. افتخار به جوايز جشنواره‌ها نيز هم ژست روشنفكري است و هم آتش به خرمن سينماي نحيف ايران مي‌زند، چنين رويكردهايي البته باعث رشد ابتذال در سينماي ايران نيز خواهد شد، چرا كه مبتذل‌سازان از اين بيراه رفتن‌هاي مديران سينما نهايت سوء استفاده را خواهند برد و سينماي كشور را چند گام ديگر به سمت فيلمفارسي به عقب برمي‌گردانند.
منبع: روزنامه جوان




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه