نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
انقلابی بودن مجلس یازدهم نسبی است وگرنه ۲۸ نماینده فعلی رد صلاحیت نمی‌شدند!/ مهمترین مشکل کشور تورم است/ مجلس گاهی‌اوقات تحت‌تاثیر فشارهای بیرونی قرار می‌گرفت
کد خبر: ١٦٥٧٩٤ تاریخ انتشار: ٠٩ اسفند ١٤٠٢ - ٠٩:١٦
صفحه نخست » تیتر یک
گفتگوی با حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قم؛
انقلابی بودن مجلس یازدهم نسبی است وگرنه ۲۸ نماینده فعلی رد صلاحیت نمی‌شدند!/ مهمترین مشکل کشور تورم است/ مجلس گاهی‌اوقات تحت‌تاثیر فشارهای بیرونی قرار می‌گرفت

 
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، روز یازدهم اسفند در سراسر کشور همراه با انتخابات دوره ششم مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد. در حوزه انتخابیه استان قم، در مجموع فرآیند بررسی صلاحیت ها، ۲۷۴ نفر  وارد عرصه رقابت مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه شدند. براساس قانون، استان قم یک حوزه برای انتخابات مجلس دارد که در مجموع ۳ نماینده را در بر می‌گیرد. رجانیوز در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم از برنامه‌های ایشان برای حضور در مجلس شورای اسلامی  پرسید.
 
 مشروح این گفت‌وگو بدین شرح است:
 
در ابتدای گفتگو، مختصری درباره خودتات بفرمایید تا سئوالات بعدی را مطرح کنیم.
من قاسم روان‌بخش عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی «رحمت الله علیه» هستم. سال‌های سال در این مؤسسه و در دانشگاه‌ها تدریس کرده‌ام. فوق لیسانس فلسفه و دکترای مدرسی معارف گرایش انقلاب اسلامی هستم.
 
در عرصه جهاد تبیین نقش به سزایی ایفا کردم. در بصیرت‌بخشی و مناظره‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها نقش فعالی داشتم. در کنار کارهای فرهنگی و سیاسی کتاب‌های متعددی مثل «جریان‌شناسی التقاط» و کتب و مقالات متعددی نوشته‌ام. این کتاب اخیراً چاپ شده است. مقالاتی که نوشته‌ام شامل مقالات علمی پژوهشی هستند و نیز مقالاتی که در هفته‌نامه «پرتو سخن» و برخی از جراید چاپ شده‌اند. علاوه بر اینها دو دوره عضو شورای اسلامی کلان‌شهر قم، رئیس کمیسیون فرهنگی و نائب رئیس خدمات شهر و عضو کمیسیون برنامه و بودجه بودم. همچنین نائب رئیس کمیسیون‌های فرهنگی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها بودم که ریاست آن به عهده آقای رسول خادم بود که در آن کمیسیون‌ها ماهانه تشکیل جلسه می‌داد، طرح‌های مؤثری به تصویب می‌رسید، از جمله یکی ازکارهای مهمی که به تصویب رسید و ای کاش به نتیجه رسیده بود، طرح برگزاری همایش مؤلفه‌های شهر اسلامی بود که اگر شهردار و شهرداری آن زمان که مکلف شده بود این کار را انجام بدهد، انجام داده بود، امروز در معماری اسلامی گام‌های بلندی برداشته بودیم.
 
علاوه بر آن تا دو سال بعد از شورا مشاور ویژه استاندار قم بودم و این مشاور منشاء اثر خوبی شد، از جمله انتقال آب قم از سد کوچری به شهر قم که با نوشتن نامه به مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی، در این زمینه نقش داشتم که آقای استاندار نامه نوشتند و مرحوم آیتالله مؤمن نزد حضرت آقا بردند و آقا اجازه دادند برداشت بشود و الحمدلله آب به شهر قم منتقل شد. البته شهر قم یک کلان‌شهر و یک ایران کوچک است و به خاطر اینکه حرم حضرت معصومه(ع) و مسجد جمکران در آن قرار دارد، متعلق به همه ایران است. الحمدلله در این زمینه گام‌های بلند و خوبی برداشته شد. امیدواریم اگر خداوند متعال در این جایگاه توفیقی عنایت فرمود، بتوانیم با همکاری دو نماینده دیگر نقش به سزایی داشته باشیم.
 
البته در لیست شورای هماهنگی دو نفر دیگر از دوستان هم قرار دارند. جناب آقای مهندس مقومی و جناب آقای دکتر حسین اسلامی.
 
مهم‌ترین شکل فعلی کشور که باید در مجلس آینده برای آن راهکار جست چیست؟
مهم‌ترین شکل کشور حل معضل تورم و گرانی و تقویت پول ملی است. برای این معضلات واقعاً راهکار وجود دارد. ما اقتصاددان‌هایی را می‌شناسیم که طرح‌های مفیدی برای حل معضل تقویت پول ملی و کاهش تورم و کاهش نقدینگی دارند. در حال حاضر دولت بعضی از این راهکارها را به کار گرفته. مثلاً مالیات بر عایدی سرمایه و دلال‌بازی یکی از طرح‌های همان دوستان است. البته این مالیات ضعیف بوده و باید در مورد دلالان به میزانی باشد که بازدارندگی داشته باشد. یا طرح کالابرگ که پول نقد داده نشود که موجب تورم می‌شود و به‌جای آن به افراد کالا داده شود. کالابرگ برای خانواده‌های محروم بسیار خوب بوده است. هم کاهش تورم را به دنبال داشته، هم مواد غذایی به اندازه کافی در اختیارشان قرار می‌گیرد.
 
به نظرم اگر مجلس اقتصاددان‌های قوی و اسلامی نداشته باشد، باید حتماً از کارشناسان و متخصصان اقتصاد دعوت بشود، طرح‌هایشان مورد دقت و بررسی قرار گیرند و مجلس آن را برای دولت به یک ریل تبدیل کند و دولت روی آن ریل حرکت کند. هم نرخ ارز تثبیت شود، هم نقدینگی و تورم که در سفره مردم تأثیر دارند، کاهش پیدا کنند.
 
ویژگی‌های مجلس آینده از نظر شما باید چه چیزهایی باشند؟
مجلس قوت‌ها و ضعف‌هایی دارد. حضرت آقا مجلس را مجلس انقلابی دانسته‌اند. البته انقلابی نسبی است. منظور این نیست که همه آحاد مجلس انقلابی هستند. اگر چنین بود که بیست و هشت نفر از آنها رد صلاحیت نمی‌شدند. منظور این است که این مجلس در مجموع یک مجلس انقلابی است، چون در این مجلس قوانین رهگشایی به تصویب رسیدند که مهم‌ترین آنها قانون راهبری کاهش تعهدات برجامی بود که در بحث برجام برای دولت ریل‌گذاری کرد و سیاست خارجی ما در این عرصه‌ها فعال شد و ریل‌گذاری خوبی شد که دولت بتواند در مذاکرات دست برتری داشته باشد و فصل جدیدی در اداره کشور و سیاست خارجی ما ایجاد شد.
 
در عرصه‌های دیگر، در مسائل اقتصادی و فرهنگی، این مجلس مصوبات خوبی داشت که برخی از آنها به کمیسیون فرهنگی اجتماعی ربط داشت، مثل قانون جوانی جمعیت که مشکل نسل جوان ما را که کاهش پیدا کرده و همین طور مشکل مسکن و ازدواج را حل می‌کند و طلاق و آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد. به هر حال مجلس قوت‌‌های خوبی داشت. اما ضعف‌هایی هم دارد. به نظر من یکی از ضعف‌ها آیین‌نامه داخلی مجلس است که باید مورد بازبینی قرار بگیرد و اصلاح بشود. آیین‌نامه داخلی مجلس به‌گونه‌ای است که هر کس رئیس مجلس بشود، رئیس شورا نیست، بلکه خودش از قدرت بالایی برخودار است و می‌تواند در برابر برخی از لوایح و طرح‌هایی که نمایندگان به دنبال آنها هستند بایستد و آنها را متوقف کند. به نظر من اگر آیین‌نامه اصلاح شود، می‌تواند مجلس را فعال‌تر کند.
 
ضعف دیگر مجلس این بود که گاهی تحت تأثیر فشارهای بیرونی قرار می‌گرفت و طرح‌های رهگشایی را که می‌توانستند مشکلات جامعه را حل کنند، تحت تأثیر فشارهای بیرونی برخی از صاحبان رسانه یا سلبریتی‌ها قرار می‌گرفت که به نظر من این نقطه ضعف مجلس است. مجلس باید ببیند چه باید بکند که مشکلات مردم حل بشود. مثل قانون عفاف و حجاب که یک سال و خرده‌ای طول کشیده و هنوز هم به نتیجه نهایی نرسیده است. یا قانون صیانت که به هر حال قانونی بود که (جمله ناتمام) یکی هم بحث فضای مجازی است که فرهنگ جامعه ما را تهدید می‌کند. قاعدتاً برای فضای مجازی و اینترنت باید قوانینی نوشته شود که از آن درست استفاده بشود. امروز زمانی نیست که بشود فضای مجازی را حذف کرد، چون جزو زندگی مردم شده است. اینترنت و فضای مجازی باید قطعاً تقویت بشود و مردم بتوانند راحت‌تر دسترسی پیدا کنند، ولی باید مخصوصاً برای کودکان، نوجوانان و جوانان که افکارشان در همان سنین شکل می‌گیرد، سالم‌سازی شود. همه کشورهای دنیا برای فضای مجازی قوانینی دارند. مجلس هم باید قوانینی را مصوب کند. تصویب قوانین به معنای محروم کردن مردم از فضای مجازی نیست، بلکه قوانین برای این است که فضای مجازی مثل فضای حقیقی قانونمند بشود و حقوق مردم و کاربران تضییع نشود. متأسفانه مجلس در این قضیه یک مقدار کند عمل کرد. باید فضای مجازی را زودتر قانونمند کرد تا مردم بتوانند از سرعت اینترنت و فضای مجازی بهره بیشتری ببرند و در عین حال فضای مجازی محیط سالم و با صفایی برای مردم باشد که مسائل ضد اخلاقی یا ضد فکری و ضد اعتقادی در فضای مجازی نوجوانان و جوانان ما را تهدید نکند.
 
درباره شرایط سیاسی قم در روزهای نزدیک به انتخابات چه تحلیلی دارید؟ آیا جبهه انقلاب در قم به لیست مشترک رسیده‌اند یا می‌رسند؟
در قم حتی قبل از اینکه در کشور ائتلاف صورت بگیرد و شورای ائتلاف نیروهای اسلامی و غیره یا جبهه متحد اصول‌گرایی درست بشوند، متدینین قم و جریان‌های سیاسی انقلابی حزب‌اللهی قم، شورایی به نام شورای هماهنگی اصول‌گرایان انقلاب اسلامی درست کردند تا تمام تشکل‌های کشوری که در قم شعبه دارند، مثل جبهه پایداری انقلاب اسلامی، ایثارگران، ره‌پویان و... و تشکل‌های استانی و شخصیت‌های بانفوذ استان و شخصیت‌های حقیقی‌ای که از قبیل سه نماینده مجلس باشند در آن تشکل حضور دارند و همواره سعی می‌کنند در انتخابات شوراها، مجلس و ریاست جمهوری هماهنگ عمل کنند.
 
در این انتخابات شورای هماهنگی اصول‌گرایان با مصاحبه با چهل و هفت نفر از نامزدها و گرفتن رزومه آنها در واقع از آنها مصاحبه‌ای به عمل آورد و با رأی‌گیری مخفی‌ای که صورت گرفت، از چهل و هفت نفر، چهارده نفر و از چهارده نفر، هفت نفر را انتخاب کردند و نهایتاً از بین هفت نفر، سه نفر را انتخاب کردند که از میان آنها بنده با اکثریت آرا با حدود بیست و یک رأی و دوستان دیگر، آقای مهندس مقومی رئیس نظام مهندسی و جناب آقای دکتر اسلامی که حقوقدان هستند به‌عنوان نامزدهای اصلح استان قم معرفی شدیم. این لیست مورد قبول اکثر مردم قم قرار می‌گیرد و همواره نمایندگانی که در شوراها و مجلس انتخاب می‌شوند متعلق به این لیست هستند. ان‌شاءالله که در این دوره از انتخابات هم لیست شورای هماهنگی مورد اعتماد مردم قرار بگیرد و سه نماینده هماهنگ به مجلس بفرستند تا هم در مجلس مؤثر باشند و هم با هماهنگی بیشتر بتوانند مشکلات مردم قم را حل و فصل کنند.
 
پیش‌بینی شما در باره مشارکت مردمی چیست و میزان مشارکت را چقدر می‌دانید؟
به نظر من به رغم اینکه دشمن دائماً تبلیغ می‌کنند که مشارکت حداقلی خواهد بود و کاهش مشارکت داریم، ان‌شاءالله مشارکت حداکثری خواهیم داشت و مردم حضور چشمگیری خواهند داشت. چنان که در ۲۲ بهمن هم این بحث مطرح بود که مردم در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن شرکت نمی‌کنند، ولی در بسیاری از استان‌ها در حد ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش مشارکت داشتیم و شور راهپیمایی بیشتر از سال قبل بود.
 
ان‌شاءالله مردم در انتخابات پرشور شرکت خواهند کرد، چون می‌دانند و آقا فرموده‌اند انتخابات در کشور ما لیله‌القدر نظام اسلامی است. اگر شب قدر سالی یک بار تکرار می‌شود، انتخابات هر چهار سال یک بار تکرار می‌شود، بنابراین شب قدر باید بنشینیم و دعا کنیم که خداوند و ملائکه مقدرات ما را تدبیر کنند و بنویسند، ولی اینجا باید خودمان پای صندوق‌های رأی برویم و مقدارت کشور را برای چهار سال بنویسیم و با یک رأی در صندوق بیندازیم. مردم ما از شعور سیاسی بالایی برخوردارند و حتماً مشارکتشان افزایش خواهد داشت و این گونه تبلیغات و حرف‌ها را در باره عدم حضور مردم ان‌شاءالله خنثی خواهند کرد.
 




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: