نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
حداد عادل : قالیباف مورد توافق همه بود خط قرمز ما مخالف دولت نبودن است
کد خبر: ١٦٥٧٨٨ تاریخ انتشار: ٠٨ اسفند ١٤٠٢ - ١٥:١١
صفحه نخست » تیتر یک
حداد عادل : قالیباف مورد توافق همه بود خط قرمز ما مخالف دولت نبودن است

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت: خط قرمز ما برای انتخاب کاندیداها، مخالف دولت نبودن است چون دولت آقای رئیسی را از خودمان و حمایت از دولت را وظیفه می‌دانیم.

نشست خبری غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی(شانا) ظهر امروز (سه شنبه 8 اسفند) در تسنیم آغاز شد. بیان کرد: روز 11 اسفند فرصتی برای ملت ایران است تا با حضور پای صندوق‌های رای جلوه زیبایی از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذارند.

حداد عادل ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران از روز نخست مردمی بوده و به دست و با همت و فداکاری مردم به پیروزی رسیده و در 45 سال گذشته هم با حضور و فداکاری مردم برقرار مانده و انقلابی است که با بیش از 200 هزار شهید و یک میلیون جانباز و آزاده در جنگ، مردمی بودن خود را ثابت کرده و یکی از جلوه‌های مردمی بودن آن، انتخابات‌های مکرر است که از اصل نظام در نظرخواهی سال 1358 در همه‌پرسی بوده و این رأی مردم همواره برقرار بوده و بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) فرمودند میزان رای ملت است.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: ملتی که انقلاب را به وجود آورده، با فداکاری خود آن را ادامه داده است. ما به‌عنوان شورای ائتلاف نیروهای مردمی انقلاب اسلامی فهرستی به مردم تهران عرضه کرده‌ایم و تصور می‌کنیم در شهر بزرگی مانند تهران و در سایر شهرهای بزرگ، برای توده مردم امکان آشنایی با تمامی نامزدها وجود ندارد و احزاب و تشکل‌های سیاسی می‌توانند وظیفه خود را در معرفی افراد شایسته به مردم ایفا کنند.

 وی با بیان اینکه این به معنای مجبور بودن مردم به رأی دادن نیست و بلکه مردم آزادند و انتخاب با مردم و این حق مردم است، گفت: ما از حدود شش ماه پیش یعنی از اواخر شهریورماه فعالیت انتخاباتی خود را در سراسر کشور آغاز کردیم و در سراسر کشور کارگروه‌های انتخاباتی را تشکیل دادیم و سازوکار ثبت‌نام و مراحل بعدی را به استان‌ها ابلاغ کردیم.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی اظهار داشت: در تهران وقتی طبق قانون جدید، پیش ثبت‌نام آغاز شد، منتظر ماندیم اسامی نهایی اعلام شود و بعداً درخواست کردیم کسانی که در تهران مایل هستند از طریق شورای ائتلاف به مردم معرفی شوند، در وبگاه شورای ائتلاف ثبت‌نام کنند و بیش از 2500 نفر در وبگاه شورا ثبت‌نام کردند. طی دو مرحله، یکی تایید صلاحیت‌های شکلی و دیگری تایید صلاحیت‌های ماهوی در وزارت کشور و شورای نگهبان، سرانجام 1200 نفر در شورای ائتلاف باقیماند که داوطلب قرار گرفتن در فهرست ما بودند.

حداد عادل ادامه داد: ما یک دعوت عمومی کرده و سازوکارمان برای فهرست را توضیح دادیم و با تمامی 1200 نفر مصاحبه داشتیم و بر حسب تخصص‌های این داوطلبان، افراد متخصص رشته خودشان با آنها مصاحبه کرده و نمره می‌دانند. 250 نفر از دل این 1200 نفر بیرون آمدند و در گام دوم، با این 250 نفر مصاحبه طولانی‌تر و تخصصی -سیاسی کردیم و از این 250 نفر به 90 نفر رسیدیم. در شورای انتخاب متشکل از شورای مرکزی ائتلاف، افرادی که نامزد مجلس شده بودند که آنها به دلیل تعارض منافع رأی نمی‌دادند و از شورای ائتلاف به صورت موقت بیرون رفته بودند، به علاوه اینکه 10 شخصیت به این جمع اضافه شدند.

وی افزود: این 90 نفر در شورای انتخاب به 40 نفر رسید و سرانجام 20 نفر را انتخاب کردیم. بخشی از 10 نفر دیگر به دوستان ما در جبهه پایداری واگذار شده بود و منتظر نظر آن‌ها بودیم و 2 نفر هم باید در شهرری و اسلامشهر می‌آمدند و آقای قالیباف مورد اتفاق همه بودند.

حداد عادل تصریح کرد: ما 20 نفر را از اواخر هفته گذشته نهایی کردیم و چند روز صرف نهای کردن فهرست شد و دوستان پایداری 8 نفر را به ما اعلام کردند و بالاخره این فهرست به این کیفیت منتشر شد که ترکیبی از نامزدهای ما و 8 نفر از آقایان پایداری است و دو نفر هم از شهرری و اسلامشهر است.

وی در ادامه تاکید کرد: خط قرمز ما در انتخاب افراد، یکی مخالف دولت نبودن است؛ یعنی ما دولت آقای رییسی را از خودمان می‌دانیم و پشتیبانی از این دولت را وظیفه خود می‌دانیم و می‌خواهیم مجلسی تشکیل شود که با دولت همکاری کند؛ در عین اینکه نقد و بررسی در لوایح وظیفه مجلس است ولی مجلسی نمی‌خواهیم که نقطه مقابل دولت باشد و بلکه مجلسی می‌خواهیم که مددکار دولت باشد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در ادامه تصریح کرد: خط قرمز دوم این است که مجلسی می‌خواهیم که بین نمایندگان آن وفاق و همدلی باشد و تضاد و مخالفتی با اصول کل مجلس وجود نداشته باشد. پاکدستی، ایمان، پرکار و متخصص بودن، دلسوزی و مردمی و طرفدار عدالت بودن شرط ماست. تفکر ما در شورای ائتلاف مبتنی بر سه اصل عقلانیت، معنویت و عدالت است. ما معیارهای ارزیابی را بر همین اصول اصلی انقلاب قرار دادیم و ما انقلاب اسلامی را مبتنی بر این سه اصل می‌دانیم. البته در جهان امروز باید به‌دنبال این سه اصل در کشورها بگردیم و امیدواریم این اصول را محقق کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو در خصوص نامه مهدی یزدی خواه درباره حوزه انتخابیه شهر ری و حواشی ایجاد شده درباره نامزد نهایی این حوزه انتخابیه گفت:  ما شهر ری و اسلامشهر را به منزله دو شهرستان گرفتیم و همان سازوکاری را که در مورد شهرستانها  اعمال کردیم در این دو شهرستان نیز اعمال کردیم. از شهر ری فردی معرفی شده بود که 117 رای آورده بود و شورای انتخاب با توجه به رای او ایشان را پیشنهاد کرد منتها در آخرین ساعات، شورای نگهبان نظرش نسبت به این فرد عوض شد و به ما اطلاع دادند که رد صلاحیت شده است.

حداد عادل اضافه کرد: از طرف دیگر ما به نمایندگان گفته بودیم کسانی که مایلند در فهرست ما باشند نباید در فهرست دیگری قرار گیرند و آقای یزدی خواه نیز بر همین اساس از لیست خط خورد.ما مجددا به شورای ائتلاف شهرری گفتیم که دوباره اسامی نامزدهای منتخب خودشان را بدهند. نظر آنها این بود که در بین این نفرات فردی که رتبه سوم را داشت را معرفی کنند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب عنوان کرد: علت اینکه فرد منتخب نهایی شهرری رای کمتری آورده بود این بود که ایشان یک نسبت داشت با اعضای مجمع عمومی و ایشان خواسته بود که به او رای ندهند که شبهه خویشاوندی پیش نیاید ولی نفرات اول و دوم رد شدند. در آخر هم ما نظر شورای ائتلاف شهر ری را ملاک قرار دادیم.

وی تصریح کرد: بنابراین علت انتخاب فرد منتخب، به دلیل فامیلی نبود بلکه رای پایین ایشان به دلیل این بود که رئیس شورای ائتلاف شهر ری خواسته بود که به دلیل خویشاوندی نفر سوم با ایشان اعضای مجمع عمومی شهر ری به نفر سوم رای ندهند ولی پس از حذف نفر اول و دوم شهر ری نامزد سوم به پیشنهاد خود اعضای مجمع عمومی شهرستان ری به شورای ائتلاف مرکزی معرفی شد.





Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: