امیرعبداللهیان در نشت خبری: راهبرد ما در دولت سیزدهم لغو تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن‌هاست/ با وزیر خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد/ تاکید بر صلح در منطقه از جمله توافقات ایران و ریاض بوده است
کد خبر: ١٦٤٦٢٥ تاریخ انتشار: ٢٨ اسفند ١٤٠١ - ٢٠:٢٦
صفحه نخست » مجازستان
امیرعبداللهیان در نشت خبری: راهبرد ما در دولت سیزدهم لغو تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن‌هاست/ با وزیر خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد/ تاکید بر صلح در منطقه از جمله توافقات ایران و ریاض بوده است

وزیر خارجه کشورمان گفت که تاکید بر صلح در منطقه از جمله توافقات ایران و ریاض بوده است و در مسئله مناسبات تهران و ریاض توافق داریم که روابط به حالت طبیعی خودش برگردد.

  بعدازظهر امروز کنفرانس مطبوعاتی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی  ایران برگزار شد و او به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
 
به گزارش رجانیوز؛ امیرعبداللهیان درباره دستاوردهای دیپلماسی وزارت خارجه گفت: در دولت آقای رئیسی ما در دو مسیر تلاش برای لغو تحریم‌ها و بی اثر کردن تحریم‌ها هستیم. در یک سال گذشته دولت دستاوردهای زیادی را با نگاه به آسیا نصیب کشور کرده است. در این چارچوب در حوزه دیپلماسی اقتصادی شاهد افزایش تبادلات تجاری هستیم. در یکی از کشورهای همسایه حجم تبادلات ما بالای 14 میلیارد دلار است. در حوزه سیاسی نیز روابط کشور امارات و کویت با ایران به سطح سفیر ارتقا پیدا کرد و در روزهای گذشته شاهد اعلام روابط طبیعی با عربستان بودیم.
 
با وزیر خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد
وی ادامه داد: در جریان سفر آقای رئیسی به پکن ابتکاری توسط رئیس جمهور چین مطرح شد و مورد توافق دو کشور ایران و عربستان قرار گفت. پیشنهاد ما این بود که مدیران کل وزارت خارجه دو کشور گفتگویی را در پکن یک هفته بعد از سفر آقای رئیسی داشته باشند. در رفت و آمد پیام‌ها پیشنهاد طرف عربستانی این بود که ما خواهان گفتگوی سطح بالای امنیتی بین دو کشور هستیم و بنابراین آقای شمخانی وارد عمل شدند. در آینده نزدیک ما با وزیرخارجه عربستان دیدار خواهیم کرد و توافق داریم که مقدمات بازگشایی سفارت خانه فراهم شود.
 
عضویت ایران در شانگهای و نهایی شدن آن در نشست دهلی نو
وی در خصوص عضویت در شانگهای گفت: عضویت ایران در شانگهای و نهایی شدن آن در نشست آینده که در دهلی نو برگزار می‌شود جزو یکی از دستاوردهای ایران به شمار می‌رود. در مجلس 49 سند برای عضویت ایران در شانگهای به تصویب رسید و نهایی شد. البته ما همزمان بحث عضویت ایران در بریکس را رقم زدیم و مسائل کارشناسی آن در حال انجام است.
 
تاکید بر صلح در منطقه از جمله توافقات ایران و ریاض بوده است
وزیر خارجه در خصوص توافق ایران و عربستان و حل بحران یمن گفت: آنچه که در گفتگوهای آقای شمخانی و همتای خودشان در پکن مطرح شد، در بیانیه آمده است.  ما موضوع یمن را مرتبط به مردم یمن می‌دانیم. البته تاکید بر صلح در منطقه از جمله توافقات ایران و ریاض بوده است. در مسئله مناسبات تهران و ریاض توافق داریم که روابط به حالت طبیعی خودش برگردد. در 10 روز گذشته از طریق سوئیس پیام‌هایی را تبادل کردیم و یکی از آنان اعلام آمادگی ایران برای برگزاری نشست وزرای خارجه و پیشنهاد سه مکان برای این نشست است.
 
امیرعبداللهیان در خصوص نقش چین در توافق ایران و عربستان گفت: گفتگوهای تهران و ریاض با تلاش دولت عراق آغاز شد. در بخش‌هایی از گفتگوها نشست‌هایی را مقامات امنیتی ما در مسقط انجام دادند. پنج دور گفتگو در عراق و سه دور در مسقط که ماهیت آنان امنیتی بود. در سفر آقای شی به عربستان گفتگوهایی در مورد نقش ایران مطرح می‌شود. با توجه به روابط نیرومندی که در آسیا پایه‌ریزی کردیم و همکاری بلند مدت دو کشور گام به گام در حال اجرا است، رئیس جمهور چین تصمیم گرفت در تکمیل این فرایند ابتکاری را روی میز قرار دهد که نتایج آن را در جریان هستید. ما در یکسال گذشته از اروپا، آمریکای لاتین و آفریقا هم غفلت نکردیم و در تمام بخش‌ها و حوزه‌ها پیشرفت‌هایی را در روابط توانستیم رقم بزنیم.
 
در حوزه سیاست خارجه آنچه به وقوع پیوسته در هماهنگی کامل است
وی در خصوص انتقادها به عملکرد وزارت خارجه گفت: بعضی طرف‌ها در کشور به دنبال ایجاد دو قطبی هستند. در حوزه سیاست خارجه آنچه به وقوع پیوسته در هماهنگی کامل است. اگر اشاره به سفرهای آقای شمخانی است، وجه سفرهای ایشان بُعد امنیتی دارد. ما پذیرفتیم که یک دور گفتگوهای امنیتی بین ایران و عربستان صورت بگیرد. در امارات نیز ما همکاری‌های امنیتی داریم. در آخرین سفرم به امارات دغدغه‌های امنیتی خودمان را بیان کردیم. آقای شمخانی هم قرار بود این سفر را انجام دهند.
 
سفری که امروز آقای شمخانی به عراق دارد، از حدود چهارماه پیش برای چندمین بار در دو دهه گذشته تهدیداتی از خاک شمال اقلیم عراق به ایران انجام شد. ایران به هیچ وجه تهدید علیه امنیت ملی از مبدا کشور همسایه و دوست را تحمل نخواهد کرد و سپاه در یک اقدام حساب شده مراکز گروهک تروریستی را مورد هدف قرار دادند. توافق کردیم کمیته مشترک امنیتی شکل گیرد و یک دور گفتگو صورت گرفت، تیم‌های امنیتی هم حضور داشتند. دور بعد در تهران من گفتگوها را با تیمی از عراق برگزار کردم. در نهایت سند توافق امنیتی را آماده کردیم. این سند توافق شد بین دولت‌های ایران و عراق که به امضا برسد. سفر آقای شمخانی به بغداد با هدف امضای این سند مهم در بغداد صورت گرفته است و این سند به امضای مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق و آقای شمخانی خواهد رسید.
 
مذاکرات باقری با مورا
وی در خصوص مذاکرات باقری با مورا گفت: در خصوص گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا سه شب پیش با آقای بورل گفتگو داشتم. آقای باقری و مورا هم تبادل پیام با یکدیگر دارند.
 
با وجود روابط خوب با مسکو جدایی کریمه و برخی از مناطق را از اوکراین به رسمیت نشناختیم
امیرعبداللهیان در خصوص اوکراین گفت: ما در تماس‌ها با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چندماه پیش هیات سیاسی ما به عمان سفر کند. مدارکی را از آنان خواستیم در خصوص ادعای کاربرد پهپادهای ایرانی که آنچه که طرف اوکراینی نشان داد عکس‌های مخدوش و مبهم بود. ایران از هیچ یک از طرفین جنگ حمایت نمی‌کند. غرب بیش از 14 میلیارد دلار سلاح به اوکراین سلاح ارسال کردند و این یعنی حمایت از یک طرف جنگ. سه شب پیش در گفتگو با آقای بورل به طرف اوکراینی اعلام کردم در هفته آینده برای گفتگوهای امنیتی عازم مسکو هستم و ایران به تلاش‌های خودش برای توقف جنگ ادامه خواهد داد. ضمن اینکه به مقامات اوکراین اعلام کردیم به جای اتهام زنی به ایران و تشدید جنگ بر گفتگو و صلح تمرکز کنند. ما با وجود روابط خوب با مسکو جدایی کریمه و برخی از مناطق را از اوکراین به رسمیت نشناختیم.
 
تبادل زندانیان با آمریکا
وزیر خارجه درباره تبادل زندانیان با آمریکا اظهار کرد: ما از مارس سال گذشته سندی را از طریق نماینده معرفی شده از سوی آمریکا از طریق کشور ثالث به امضا رساندیم. در هفته‌های اخیر گفتگوهایی برای بروزرسانی سند وجود دارد اما به طور غیرمستقیم. تصور ما این است که طرف آمریکایی بیش از هر چیز به ابعاد انسانی این موضوع نگاه کند و این مورد تاکید ما است.
 
گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس در جریان است
وی در خصوص همکاری ایران با آژانس گفت: در پس سفر آقای گروسی به تهران، بین سازمان انرژی اتمی و آژانس نقشه راهی مورد نظر قرار گرفت. ما در مسیر درست همکاری‌های مشترک قرار داریم. یکی از توافقات ما این بود که تیم‌های فنی آژانس بتوانند به رفت و آمد خودشان و بر طرف اتهام‌های ادعایی ادامه دهند. این دیدارها و گفتگوهای فنی به طور مستقیم جریان دارد و طبعا نتیجه همکاری دو سازمان می‌تواند در موضوع رفع تحریم‌ها آثار مثبتی را برجای گذارد.
 
توسعه روابط با دیگر کشورهای منطقه
وی در خصوص روابط با دیگر کشورهای منطقه گفت: سلطان عمان در جریان سفری که به بحرین داشت ابتکاری را برای بازگشت روابط ایران و بحرین انجام داد. حدود دو ماه پیش توافق اولیه‌ای برای بازدید هیات ایرانی و بحرینی از سفارت خانه‌های دو کشور صورت گرفت. هیات پارلمانی ما هم اخیرا برای شرکت در نشست بین المجالس به منامه سفر کردند. ما از بازگشت روابط با کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و امیدوارم برخی از موانع که بین ایران و بحرین وجود دارد، از بین برود.
 
در حاشیه نشست بغداد دو گفتگو با آقای سیسی داشتم. از طریق نمایندگی ما، تبادل‌هایی برای چگونگی از سرگیری روابط ایران و مصر انجام شده است. در جریان نشست عراق 2 در امان پایتخت اردن با آقای ملک عبدالله گفتگویی دوستانه انجام شد. پادشاه اردن از سوی ایران برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها مورد توجه قرار دارد. ملک عبدالله آمادگی خود برای سفر به تهران را ابراز کرد. سفارت خانه دو کشور باز است و ما از توسعه روابط در سطح سفیر استقبال می‌کنیم.
 
روابط ایران و عربستان تاثیراتی را بر کل جهان اسلام برجای خواهد گذاشت
وزیر خارجه در خصوص تاثیر بازگشت روابط ایران و عربستان بر منطقه گفت: من گفتگوهایی با وزیر خارجه عربستان در اردن داشتم که دو ماه پیش بود، جمله‌ای را بیان کردند مبنی بر اینکه بازگشت روابط ایران و عربستان به نفع منطقه است. قطعا روابط ایران و عربستان تاثیراتی را بر کل جهان اسلام برجای خواهد گذاشت. ما مسئله گفتگو برای لغو تحریم‌ها را جدا می‌دانیم البته بارها اعلام کردیم که اقتصاد کشور را هرگز معطل برجام نخواهیم کرد.
 
در موضوع استرداد محکومان توافقی را با بلژیک روی میز داریم
وی درباره گفتگو با وزیر خارجه بلژیک و توافق استرداد مجرمین با این کشور گفت: ما در اوج اغتشاشات در ایران شاهد مواضعی غیر سازنده از سوی سه کشور اروپایی بودیم. اما حساب بخش‌های دیگر اروپا جدا بود و بحث‌های خودشان را داشتند. ما در موضوع استرداد محکومان توافقی را با بلژیک روی میز داریم. آخرین گفتگوهای ما ناظر بر موضوع کنسولی بود و امیدوارم شاهد تبادل در این مسئله باشیم.
 
ما همه تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام قرار ندادیم
امیرعبداللهیان درباره آینده برجام گفت: در این رابطه ابتکاری روی میز است که امیدوارم در هفته‌های آینده بتوانیم اخبار نهایی را به ملت عزیز ایران برسانیم. در سال آینده ما به گشایش‌های هرچه بیشتر امید داریم و بتوانیم حامل اخبار امیدبخش در راستای گشایش‌های متنوع برای ملت ایران باشیم. ما همه تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام قرار ندادیم اما از همه فرصت‌ها برای کسب منافع ملی استفاده کرده و خواهیم کرد.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه