فرصتی برای سینما انقلابی/ خودمان را سانسور نکنیم
کد خبر: ١٦٤٥٨٦ تاریخ انتشار: ٢٤ دي ١٤٠١ - ١٠:٣٥
صفحه نخست » مطالب وسط
فرصتی برای سینما انقلابی/ خودمان را سانسور نکنیم

اما علت نوشتن این یادداشت گزارش تصویری یکی از سایت های خبری در حوزه سینما که خودش را پیش قراول سینمایی انقلابی و ارزشی می داند، بود که انگار آقایان به اهمیت این شرایط پی نبرده اند و هنوز درگیر مسائل شخصی با محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی هستند چرا که وقتی رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه عمار و یا دیگر موارد شرکت می کنند آنقدر ارزش خبری دارد که در گزارش تصویری از ایشان یاد شوند نه اینکه سعی در سانسور ایشان شود.شاید موضوع در نگاه اول پر اهمیت نباشد اما وقتی دوستان و همسنگران به همگرایی و حساسیت این برهه نرسیده اند متوجه عمق فاجعه می شویم که ما بیشتر درگیر خودسانسوری هستیم تا تقویت همدیگر و این درد این روزهای ما است .

 
 
گروه فرهنگی صابرنیوز: انقلاب شکوهمند اسلامی یک انقلاب به ذات فرهنگی بوده و در ادامه تحقق گفتمان و آرمان های آن در گرو پیشرفت های شگرفت فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی است.
با وجود تلاش های فراوانی که از آغاز تاکنون برای اعتلای فرهنگ اسلامی- ایرانی صورت گرفته، و توفیقات غیرقابل انکاری که انقلاب در این مقوله داشته ، ولی در حال حاضر به اذعان کاکثر کارشناسان شرایط فرهنگی کشور با گفتمان انقلاب فاصله زیادی دارد .

 بخش اساسی از این فاصله ناشی از ناکارآمدی مدیریتی در حوزه نظام فرهنگی از گذشته تاکنون بوده بطوریکه در شرایط کنونی، بحث تحول اساسی در ساختار فرهنگی کشور به امری اجتناب ناپذیر تبدیل گردیده است.
 
از آنجا که به تازگی مبحث جدید و سرنوشت سازی از ناحیه رهبر انقلاب با عنوان «بازسازی انقلابیٍ ساختار فرهنگی کشور» مطرح گردیده است.
 

اگرچه فرهنگ عنوانی کلی است که به ریشه‌های جهت‌دهنده به اعتقادات و کنش های یک جامعه اشاره دارد اما معمولاً نظام ها، فرهنگ را از طریق تولیدات و خدمات فرهنگی ارائه و توسعه می‌دهند (به طور نمونه وقتی رئیس جمهور اصلاحات می خواست به دیدار پاپ برود هدیه فرهنگی خودش را سریال مردان آنجلس انتخاب کرد ) و برای ارائه و توسعه خدمات و تولیدات فرهنگی، نهادهایی را سازمان‌دهی می‌کنند، لذا با نگاه کلان به این سازمان‌دهی بیش از تمرکز بر تولیدات و خدمات به صورت جزئی توجه کنیم چرا که «فرهنگ» عملاً برآیند تاثیرات کلی خدمات و تولیدات این نهادهاست که به فرهنگ عامه راه پیدا کرده است.

سینما به عنوان هنر هفتم توانسته در سالیان بعد از پیدایش علاوه بر جنبه ی هنری دیگر پتانسیل های تاثیر گذار خود در عرصه های مهم و در ارتباط با اجتماع را به نمایش بگذارد سرگرمی اقتصادی سیاسی اجتماعی و غیره که هرکدام با ید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد سینما در سالیان اخیر در کشورمان دچار فراز و فرودهایی در جنبه های مختلف بوده است .
 
برای فهم سینما به طور کلی و سینمای یک کشور به نحو خاص نمی توان از عناصر و ویژگیهای فرهنگی غفلت کرد. برای فهم بهتر چیستی ها و چگونگی های سینمای امروز ایران نیز می بایست سینما را به عنوان یکی از عناصر فرهنگی در این کشور در نظر آورد و بعد در چارچوب فرهنگ ایران، به فهم مولفه ها و ویژگیهای سینمای این کشور دست یافت .
 
روزانه صدها فیلم در سینماهای مختلف دنیا به روی پرده می رود و حاصل آن میلیاردها دلار درآمد برای شرکت های فیلم سازی و سرگرمی میلیون ها انسان در سراسر این کره خاکی است. دیگر امروزه فیلم و سینما جزء جدایی ناپذیری از زندگی آدمی است وبه عبارت دیگر بشر را وابسته خود کرده است.اهمیت سینما از این بابت که می تواند به عنوان یه مکان و وسیله ای برای ارتباط جمعی در جهت نشر و گسترش فرهنگ نقشی کلیدی ایفا کند ولی کشور ما با سابقه بسیار غنی هنرهای نمایشی متاسفانه نتوانسته است آن طور که باید نقش خود را ایفا کند . که به گفته کارشناسان این حوزه یکی از دلایل عقب افتادگی در این حوزه تضاد نگاه اکثر سلبریتی ها با گفتمان انقلاب بوده است.

با عنایت به اهمیت جایگاه سینما ؛ بعد از پیروزی انقلاب، سینمائی که می توانست عنصری باشد برای انتقال آرمانهای امام راحل و ارزشهای انقلاب اسلامی ، متاسفانه یک حرکت مستقل و منفعلی نسبت به انقلاب از خود گرفت این در حالی بود که پیر جماران فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم. بنابراین تکلیف سینما مشخص شد که می تواند یک عاملی باشد در خدمت انقلاب برای گسترش آرمانهایش و رشد استعدادهایی که در سینمای فاسد پهلوی نمی توانستند فعالیت داشته باشند چرا که در رژیم شاهنشاهی سیمنا در خدمت اهداف این حکومت منحوس در جهت رشد فساد، فحشا و مفسده بود.

مشکل اصلی  از آنجا آغاز می شود ؛  که ما در عرصه سینما سیاست گذاری نداشتیم که بر اساس آن بطور ضابطه مند مشخص کنیم درسینمای ایران اسلامی چه اشخاصی و با چه تفکراتی می توانند فعالیت نمایند. بخش عمده کسانی که در گذشته در عرصه سینما فعالیت دارند مولود انقلاب هستند و در فرصتی که انقلاب اسلامی در اختیارشان گذاشت رشد کردند ولی متاسفانه اکثرشان در خدمت انقلاب اسلامی نیستند. البته هستند معدود هنرمندانی که دغدغه هایشان با ارزشهای انقلاب همسو است و مطابق با ارزشهای اسلامی فعالیت هنری دارند.ما هر چه بنا به دلایل مدیریتی در اداره سینمایمان ناموفق بودیم غرب توانسته به خوبی ارزشهایش را بر جامعه اسلامی دیکته کند .
 

به اعتقاد نگارنده اکثر فیلمهایی که پس از انقلاب از جشنوارههای کن ، برلین ، لوکارنو و غیره جایزه گرفته اند اینها درپی نشان دادن توانمندی های جامعه اسلامی و عزتمندی و اقتدار آن نبودند.مدیران این جشنواره ها خیلی مدیریت شده توانستند خیل کثیری از هنرمندان ما را جذب اهداف و نیات خود کنند. کار به جائی رسیده که برای فیلمسازان ما تعیین تکلیف می کنند.و اکثرا به فیل مهای سیاه نمایی شده از ایران جوایز داده می شود تا برای فیلمساز بیشتر ترغیب شود که علیه کشور خودش فیلم بسازد.( خدارحمت کد مرحوم سلحسور را ایشان در برنامه تلویزیونی گفت تنها کشوری هستیم که به فیلمساز پول می دهیم که علیه خودمان فیلم بسازد)
 
با عنایت به توضیحات در خصوص اهمیت فرهنگ و نقش سینما در گفتمان سازی و دغدغه دلسوزان مقوله فرهنگ پیرامون ناکارامدی این حوزه در گفتمان سازی و تبین اهداف نظام اسلامی و همچنین باتوجه به شرایط موجود که برخی از افراد که بانام سلبریتی آنها را می شناسیم و بیشتر از این سفره سینما سود بردند ولی از گذشته علیه نظام و انقلاب حرکت و کار می کردند از سینما به نحوی جداشدند و به گفته خودشان جشنواره فجر را تحریم کرده اند.
 
فرصت خوبی است که سینما انقلاب پوست انداری کند و همانی شود که همه مقام رهبری فرمودند كلید پیشرفت كشور در دستان سینماگران است.یعنی سینما در ریل درست انقلاب قرار بگیرد .
 
برای تحقق این مهم مجلس دولت کارشناسان و اصحاب رسانه ، همه باید به خط شوند تا شاهد شکوفایی سینمای انقلابی باشیم.

اما برای این مهم بار دیگر تاکید می کنم که باید همه کمک کنند تا از این تهدید یک فرصت طلایی ساخته شود .
 
نگارنده چندین بار گفته و نوشته ام  که در این برهه باید اختلافات را کنار بگذاریم و گفتمانی عمل کنیم اکنون که مدیری سازمان سینمایی فردی ارزشی و انقلابی است  و بستر برای اجرای  تغییر نگاه در سینما آماده است باید کمر همت بندیم چون اگر در این زمان طلایی نتوانیم شرایط را مهیا کنیم در آینده بسیار بعید است و فردای قیامت باید جولگوی خون شهدا باشیم .
 
جشنواره فیلم فجر به نوعی ویترین فرهنگی و آبروی نظام در حوزه فرهنگ است و آقایانی که در گذشته از سینمای غرب زده انتقاد داشتند اکنون باید دست در دست سازمان سینمایی فضای جدیدیرا برای سینما رقم بزنند تا سلبریتی های غرب زده به اهدافشان نرسند.
 اما علت نوشتن این یادداشت گزارش تصویری یکی از سایت های خبری در حوزه سینما که خودش را پیش قراول سینمایی انقلابی و ارزشی می داند، بود که انگار آقایان به اهمیت این شرایط پی نبرده اند و هنوز درگیر مسائل شخصی با محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی هستند چرا که وقتی رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه عمار و یا دیگر موارد شرکت می کنند آنقدر ارزش خبری دارد که در گزارش تصویری از ایشان یاد شوند نه اینکه سعی در سانسور ایشان شود.شاید موضوع در نگاه اول پر اهمیت نباشد اما وقتی دوستان و همسنگران به همگرایی و حساسیت این برهه نرسیده اند متوجه عمق فاجعه می شویم که ما بیشتر درگیر خودسانسوری هستیم تا تقویت همدیگر و این درد این روزهای ما است .
 
دوستان و همسنگران دشمن در کمین است وحدت و گفتمان را در الویت کارها قرار دهیم.
 


 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه