آیا Call of Duty جدید ضد ایرانی است؟
کد خبر: ١٦٤٤٧٢ تاریخ انتشار: ٠١ آبان ١٤٠١ - ١٧:١٢
صفحه نخست » تیتر یک
آیا Call of Duty جدید ضد ایرانی است؟

چند روزی است در فضای مجازی ادعا می‌شود نسخه Call of Duty: Modern Warfare2 یک بازی ضد ایرانی است چون در بخشی از این بازی ترور سردار شهید سلیمانی شبیه‌سازی شده است.

 
گروه فرهنگی صابرنیوز: امیر حسین هاشمی نیا؛ کال آو دیوتی یا ندای وظیفه(به انگلیسی: Call of Duty) مجموعه‌ای از بازی‌های ویدئویی در گونه تیراندازی اول شخص است که توسط کمپانی اکتیویژن منتشر شده‌است. این کمپانی ابتدا در سال ۲۰۰۳ بر روی بازی‌هایی که داستانشان در جنگ جهانی دوم جریان داشتند متمرکز بود. این مجموعه با گذشت زمان، بازی‌هایی را در رویدادهای اواسط جنگ سرد، دنیاهای آینده، و فضای خارج از کشور ترسیم شده‌اند را تولید کرده‌است. این بازی‌ها در ابتدا توسط استودیو اینفینیتی وارد و سپس توسط استودیو تری‌آرک و استودیو اسلج‌همر گیمز توسعه داده شده‌اند.

به‌تازگی سروصداهایی از نسخه Call of Duty: Modern Warfare2 در فضای مجازی شنیده می‌شود و گویا آنهایی که این نسخه را پیش خریده کرده‌اند، مدعی‌اند این بازی ضد ایرانی بوده و ترور سردار قاسم سلیمانی در آن شبیه سازی شده است.

کمپین داستانی بازی Call of Duty Modern Warfare 2 برای افرادی که بازی را پیش خرید کرده‌اند، در دسترس است. سازندگان بازی در هنگام معرفی به فضای واقعی داستان اشاره کردند. درگیری داستانی Kalaf Duty Modern Warfare 2 بر سر موشک‌های ربوده شده از ایران ادامه دارد و در لحظات ابتدایی شاهد اتفاقی متفاوت هستیم که کمتر در این مجموعه به آن پرداخته شده است. یک ژنرال ایرانی با نام ساختگی «ژنرال قربانی» توسط نیروهای آمریکایی کشته شد. این موضوع با واکنش گیمرها مواجه شد.

داستان این نسخه از بازی به موضوعات مختلفی می‌پردازد و با وجود اینکه بخشی از بازی در خلیج مکزیک روایت می‌شود، علاوه بر روسیه که دشمن همیشگی این سری بازی‌ها به حساب می‌آید، ایران نیز پای خود را به روی آن باز کرده است. در دقایق ابتدایی، شاهد انجام معامله تسلیحات و تجهیزات بین روسیه و ایران هستیم و Ghost که یکی از شخصیت‌های شناخته شده کلاف دیوتی است، دستور شلیک موشک و کشتن افراد در صحنه را می‌یابد.

همچنین این بازیکن است که کنترل موشک را به دست می‌گیرد و آن را پرتاب می‌کند و بعداً متوجه می‌شویم که ایران موشک‌های بالستیک آمریکا را دزدیده است و فردی به نام «حسن» مسئول سرقت آن موشک‌ها است. بخشی از پیرنگ در مورد یافتن شخصیت حسن است که مدام تلاش می‌کند تا او را در مراحل مختلف پیدا کند. وجود یک ژنرال ایرانی در بازی Call of Duty Modern Warfare 2 تعجب همگان را برانگیخت و بسیاری آن را با صحنه‌ای مشابه مقایسه کردند. البته در زیر می‌بینیم که نام سپاه قدس نیز در بازی آمده است و داستان کاملاً تخیلی نیست. حسن زیانی که در بازی فرمانده سپاه قدس است می‌خواهد انتقام قتل را بگیرد.

سری بازی‌های Call of Duty و Battlefield در سال‌های اخیر مورد توجه ایران قرار گرفته اند و بارها شاهد حضور شخصیت‌های ایرانی بوده ایم. Battlefield 3 نیز همان روند Modern Warfare 2 را دنبال کرد و داستان آن تلاشی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود. ویدئوی کشته شدن یک ژنرال ایرانی در بازی Callaf Duty Modern Warafar 2 چندین بار در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و افراد مختلفی درباره آن اظهار نظر کردند. برخی می‌گویند این صحنه تلاشی برای نمایش ترور سردار قاسم سلیمانی است.

پیش بینی شده Call of Duty Modern Warfare 2 به طور رسمی ۶ آبان ۱۴۰۱ برای پلتفرم‌های pc/ایکس باکس وان/پلی استیشن 4/xbox series x|s و ps5 منتشر شود و بازیکنان می‌توانند حالت‌های چند نفره را تجربه کنند. دموی بازی مورد استقبال میلیون‌ها نفر قرار گرفت و حالت‌های مختلف آن از جمله حالت سوم شخص مورد تحسین قرار گرفت.

همچنین براساس ادعای برخی از گیمرها مرحله اول بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 نشان می‌دهد که بازیکنان باید یک سردار ایرانی را با استفاده از سلاح تک تیر انداز بکشند. پیش تر نیز در تریلرهای این بازی، مشخص شده بود که “ایران” در داستان کالاف دیوتی مدرن وارفار ۲ دارای اهمیت بالاییست. درحال حاضر بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 به صورت رسمی عرضه نشده است اما افرادی که آن را پیش خرید کرده اند می‌توانند امروز این عنوان را تجربه کنند.

این افراد با انتشار تصاویر و ویدئوهای مختلف خبر از وجود مرحله‌ی ترور یک سردار ایرانی مانند حاج قاسم سلیمانی در بازی را دادند. البته مشخص نشده است که این فرد کیست اما احتمالاً مربوط به سردار سلیمانی می‌شود.

نباید فراموش کرد که شرکت‌ها حق استفاده مستقیم از نام شخصیت‌های مشهور را بدون اجازه‌ی آنها ندارند. پس می‌توان گفت که اگر اکتیویژن در بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 به سردار سلیمانی اشاره داشته باشد، نام او را چیز دیگری می‌گذارد و نباید انتظار آن را داشته باشید که نام حاج قاسم به صورت مستقیم بیان شود. در هر صورت، این بار اول نیست که در بازی‌های ویدئویی شاهد حمله‌های رویایی به ایران هستیم. قبلاً نیز در بازی بتلفیلد ۳ از این دست رویاها دیده شده بود.

عنوان کالاف دیوتی مدرن وارفار ۲ مانند دیگر سری‌های Call of Duty،شامل این می‌شود که گیمر در نقش یک سرباز آمریکایی قرار می‌گیرد و برای نجات جهان به جنگ با روسیه و ایران می‌رود.

البته هنوز برای دادن جواب این سوال زود است و حداقل باید تا زمانی رسمی انتشار این بازی صبر کنیم، اما طبق گزارشات متعددی که تاکنون از بازی منتشر شده (که اکثراً هم درست از آب درآمدند)، روایت کلی Call of Duty: Modern Warfare 2 قرار است حول کارتل مواد مخدر آمریکای جنوبی بچرخد. حتی رسماً می‌دانیم که یکی از شخصیت‌های اصلی بازی، سربازی از نیروهای ویژه مکزیک به نام آلخاندرو وارگاس است.

بدین ترتیب، باید تا معرفی کامل بازی منتظر بمانیم. پیش از این، نسخه Black Ops Cold War هم اگرچه هیچوقت در داستانش وارد ایران نشد، اما شروع وقایعش با تعقیب دو ایرانی به نام «قاسم جوادی» و «آرش کدیور» توسط مأموران CIA کلید می‌خورد.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه