فردی ناکارامد بر مسند سازمان جنگل ها / کمیسیون اصل نود و کشاورزی در جریان انتصاب نوبخت در سازمان جنگل ها هستند؟
کد خبر: ١٦٤٣١١ تاریخ انتشار: ٠٦ شهریور ١٤٠١ - ٠٩:٥٢
صفحه نخست » مطالب وسط
صابرنیوز گزارش می دهد؛
فردی ناکارامد بر مسند سازمان جنگل ها / کمیسیون اصل نود و کشاورزی در جریان انتصاب نوبخت در سازمان جنگل ها هستند؟

آیا دستگاه‌های نظارتی، مجلس شورای اسلامی و مشخصا کمیسیون کشاورزی و کیسیون اصل نود و شخص آقای ساداتی‌نژاد از سوابق نوبخت اطلاع نداشتند که اجازه دادند چنین فردی با این رزومه پرابهام و ناکارآمد، سکاندار یکی از مناصب مهم و حیاتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور شود .

 
گروه کشاورزی صابرنیوز؛ پس از آنکه ساداتی‌نژاد، اجازه داد مسعود منصور چندماهی در دولت جدید سکاندار سازمان منابع طبیعی بماند، بالاخره تصمیم گرفت وی را از این سمت عزل و فرد دیگری را جایگزین او کند.

عباسعلی نوبخت، فرزند شهید تقی نوبخت که سابقا و در زمان منصور معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بود و در اواخر سال گذشته به دستور ساداتی نژاد توسط منصور عزل گردید این بار  از سوی ساداتی‌نژاد جایگزین منصور و به عنوان معاون وزیر و سرپرست سازمان منابع طبیعی منصوب شد. انتصابی که چه در نحوه و چه در زمان حرف و حدیث های های فراوانی داشت و انتقادات بسیاری را از جانب بدنه تخصصی جامعه بزرگ جهاد کشاورزی متوجه وزیر کرده است.

نوبخت از ۱۱ خرداد ۱۳۸۵ تا ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ به مدت سه سال مسئولیت ریاست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساری را بر عهده داشته و از ۱۰ خرداد سال ۱۳۸۸ تا ۱۰ خرداد سال ۱۳۹۳ به مدت پنج سال مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران (ساری) بوده‌است.
سپس تا مرداد ۹۵ به مدت حدود دو سال مدیرکل دفتر جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیرگاه‌های جنگلی بوده و از ۵ مرداد ۱۳۹۵ تا اواخر ۱۴۰۰ مسئولیت معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور را بر عهده داشته است. ایام  مسولیتی که پر از جنجال، وقایع خاص و حرف ها حدیث ها است.

 بی‌تدبیری‌های زیادی در دوره های مسئولیتی نوبخت بویژه در زمان مدیریت وی بر منابع طبیعی شرق مازندران وجود داشته که مهمترین و بیشترین آنها در حوزه جنگل‌هاست. بی تفاوتی و عدم وجود عملگرایی در راس مدیریت اداره کل منابع طبیعی مازندران (ساری) باعث از بین رفتن جنگل‌های بکر این خطه از کشور به نیت‌های مختلف شده است. اقداماتی که بی شک نفس های بی رمق محیط زیست و طبیعت سرزمینمان را به خطر انداخته است.

در این زمینه، سوابق تایید شده ای از بی تدبیری ها نوبخت وجود دارد و این که چگونه با وجود این سوابق پر اشکال که حتی در برهه ای صدای رئیس وقت قوه قضاییه، ایت الله صادق آملی لاریجانی را هم درآورده است  وزیر کشاورزی، حکم سرپرستی در سازمان مهم و بزرگ منابع طبیعی و ابخیزداری کشور را برای نوبخت صادر می کند جای تعامل و سوال دارد.
 
رییس وقت قوه قضاییه پس از بازدید از استان مازندران به قدری از عملکرد نوبخت در عرصه های طبیعی این استان شاکی است که عزل وی را خواستار می شود.

با توجه به بند ۳ ماده ۳۸ مصوبه هیئت وزیران در خصوص برنامه ششم توسعه، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، مکلف شد که یک وحدت رویه در خصوص سند راهبردی سالیانه برای هر حوزه آبخیز تعریف نماید و جایگزین طرح جنگلداری گذشته در مورد جنگل‌های هیرکانی باشد و تا سال ۱۴۰۰ اجرایی شود. مسئولیت تهیه این سند، بر عهده شخص نوبخت بعنوان معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بوده و این مهم تا امروز بعد از گذشت ۵سال به دلیل عدم مدیریت صحیح و بی‌توجهی وی به این موضوع ابتر مانده و موجب نابودی بیش از پیش جنگل‌های هیرکانی در طرح موسوم به تنفس جنگلها شده و نوبخت هربار با فرافکنی در مقابل انتقادات بدنه کارشناسی منابع طبیعی و سوالات دستگاههای نظارتی از پاسخگویی در برابر این ماموریت خطیر فرار کرده است.

تخریب گسترده مناطق نهال‌کاری شده در زمان طرح‌های جنگلداری سابق که میلیارد‌ها تومان از بیت المال صرف آن شده بود، تخریب گسترده حصارکشی‌های مناطق جنگ‌کاری شده و بی‌توجهی به ورود دام‌های سرگردان  روستاییان به مناطق جنگل‌کاری شده و خسارات میلیاردی به جنگل‌های هیرکانی کشور از جمله مواردی است که از عدم مدیریت نوبخت و زیرمجموعه او ناشی می‌شود.

یکی دیگر از تخریب ها در زمان مسئولیت نوبخت، از بین رفتن ۵ هزار اصله درخت جنگلی است. در سال ۱۳۷۳ یک آب‌بندان به مساحت ۱۵ هکتار در روستای الندان ساخته شد که تا سال ۱۳۸۹ پابرجا بود، اما در این سال با چراغ سبز نوبخت، افزایش تاج سرریز این  آب بندان موجب نابودی ۱۲۰ هکتار جنگل و چنصدمیلیارد ریال خسارت مالی شد.

قطع حدود هزار اصله درخت از گونه‌های راش با میانگین قطر بالای ۷۵ سانتی متر در جنگل‌های بخش دارابکلا در محدوده طرح‌های جنگلداری نکاچوب و طرح دانشگاه از سری یک بخش دارابکلا که در ماهنامه تکتا در ستون منابع طبیعی در هفتم اسفند ۱۳۸۷ منتشر شد هم از همان موارد است.
 
این موضوع تا جایی اهمیت یافت که پس از اطلاع اسکندری، وزیر وقت کشاورزی، وی خواستار اخراج نوبخت می گردد اما این بار نیز با اتفاقاتی، این عمل انجام نمی شود. لازم به ذکر است که مراجع قضایی در رسیدگی به این پرونده تنها به ۲۶ اصله قطع درخت اشاره نموده اند اما اسنادی در دست است که مشخص می‌کند رقم حدود ۱۰۰۰ درخت صحیح است.

فعالیت ساخت و سازهای غیرمجاز توسط افراد همفکر و نزدیک نوبخت، از دیگر مشکلات زمان زعامت وی در منابع طبیعی ساری است. یکی از این موارد، ساخت و ساز غیرمجاز ویلا در مناطق ملی توسط فردی به نام ق. اقوام نزدیک یکی از مسئولین استان گلستان در حوضه جنگلبانی لاریجان است که توجیهی از سوی مسئولین برای آن وجود نداشت.

یکی از مستندات بدست آمده از تخلفات صورت گرفته، فروش خوردوهای اختصاصی سازمان جنگل ها است. این سازمان ۱۲ خودروی پیکاپ برای اطفای حریق به مجموعه تحت نظر نوبخت در شمال کشور تحویل داد که پس از تجهیز خودرو‌ها به وسایل اطفا، اتاقکی که پشت ماشین‌آلات نصب بوده، بدون هیچ تشریفات قانونی به فروش رفته و از سرنوشت پول‌های حاصل از آن خبری نیست.

بی‌توجهی‌ها به همین موارد ختم نمی‌شود. پانصد هکتار از مناطق جنگل‌کاری منطقه معروف به پالند سوادکوه که به علت عدم رعایت مسائل حفاظتی، هرساله میلیون‌ها تومان از بیت المال برای نگهداری آن هزینه می‌شود، از جمله بی‌توجهی ها در زمان فعالیت وی است.

عدم مراقبت از جنگل‌کاری درختان سوزنی‌برگ و پهن‌برگ که با هزینه‌های گزافی غرس شده بودند، موجب شد که سیم خاردار‌ها از بین رفته و اشخاص به از بین بردن درختان غرس شده، اقدام کنند. این اتفاق چندین بار توسط بازرس اداره کل و یگان حفاظت و حراست اداره کل به نوبخت گزارش شده بود، اما اینکه چرا هیچگاه توسط وی این موضوعات پیگیری نشد جای سوال دارد.

موارد اهمال کاری های ذیل مسئولیت نوبخت، آنقدر زیاد است که در این مقال نمی‌گنجد، اما مهمترین مسئله این است؛ آیا دستگاه‌های نظارتی، مجلس شورای اسلامی و مشخصا کمیسیون کشاورزی و کیسیون اصل نود و شخص آقای ساداتی‌نژاد از این سوابق اطلاع نداشتند که اجازه دادند چنین فردی با این رزومه پرابهام و ناکارآمد، سکاندار یکی از مناصب مهم و حیاتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور شود  البته صابرنیوز اسناد دیگری هم دارد که  در زمان مقتضی انتشار می دهد .
 
صابرنیوز معتقد است دولت سیزدهم از عدالت محورترین دولت ها بعد از انقلاب است و همه باید به این دولت مردمی کمک کنند و نقد صابرنیوز کمک به اصلاح رویه وزیر کشاورزی در انتصاب قردی است که شاید در جای دیگر مثمر ثمر تر باشد تا در این پست حساس ، لذا از کمیسیون اصل نود و کشاورزی و دیگران درخواست داریم تا دیر نشده کاری انجام دهند.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه