مهلت دوهفته ای کمیسیون فرهنگی /برخی دستگاهها هنوز پیرامون قانون حمایت از خانواده به وظایف خود عمل نکرده اند
کد خبر: ١٦٤٢٤٤ تاریخ انتشار: ٠٨ مرداد ١٤٠١ - ١٢:٢٥
صفحه نخست » مطالب وسط
لاجوردی خبر داد:
مهلت دوهفته ای کمیسیون فرهنگی /برخی دستگاهها هنوز پیرامون قانون حمایت از خانواده به وظایف خود عمل نکرده اند

زهره لاجوردی در خصوص اقدمات کمیسیون فرهنگی پیرامون قانون حمایت از خانواده گفت: روز دوشنبه هفته گذشته مصادف با روز خانواده، کمیسیون فرهنگی برای بررسی عملکرد دستگاه های اجرایی در ارتباط با قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده جلسه ای ترتیب داد.

 
به گزارش صابرنیوز؛ زهره لاجوردی در خصوص اقدمات کمیسیون فرهنگی پیرامون قانون حمایت از خانواده گفت: روز دوشنبه هفته گذشته مصادف با روز خانواده، کمیسیون فرهنگی برای بررسی عملکرد دستگاه های اجرایی در ارتباط با قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده جلسه ای ترتیب داد.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از این دستگاهها هنوز به وظایف خود عمل نکرده اند  مقرر شد مهلت دو هفته ای به وزارتخانه های راه،ورزش و جوانان ،وزارت کشور،وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات داده شود تا در ارتباط با وظایف محوله ی خود با آمادگی کامل حضور یابند .
 
گفتنی است؛ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در اواخر آبان سال1400 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را در نامه‌ای به حجت‌الاسلام رئیسی به دولت سیزدهم ابلاغ کرده تا از حالا، این قانون ۷۳ ماده‌ای با ۸۱ تبصره منتظر ابلاغ دولت به دستگاه‌ها باشد و مجلس نظارت کند.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر اساس اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی، در یک کمیسیون مشترک بررسی شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت ۷ سال، در دهم آبان ۱۴۰۰ به تأیید شورای نگهبان رسید.

تشکیل ستاد ملی جمعیت با ۲۴ عضو

بر اساس ماده نخستین قانون ستاد ملی جمعیت به ریاست رئیس جمهور تشکیل می شود که در مجموع ۲۴ عضو دارد. علاوه بر رئیس جمهور، دبیر ستاد، وزرای کشور بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات بخشی از اعضا هستند.

رؤسای سازمان‌های صدا و سیما، برنامه و بودجه کشور، تبلیغات اسلامی و پزشکی قانونی کشور و همچنین، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری یا دستگاه مرتبط، مدیر حوزه‌های علمیه، دادستان کل کشور، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم در ستاد ملی جمعیت حضور خواهند داشت.

ستاد ملی جمعیت چه وظایفی دارد؟

برای ستاد ملی جمعیت ۱۲ وظیفه تعیین شده که از جمله وظایف، تهیه یک برنامه عملکرد و ایجاد هماهنگی میان نهادهای مرتبط با موضوع جوانی جمعیت و خانواده و نظارت بر نقش آنهاست.

«تدوین شاخص‌های ارزیابی و سنجش اقدامات اثربخش و رشد ازدواج و فرزندآوری به تفکیک بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه اجرایی، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی مدیران و نخبگان، اهدای سالانه جایزه ملی جوانی جمعیت، پایش زمانی و مکانی مستمر تغییرات جمعیتی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی با مشارکت مرکز آمار ایران و پایش جامعه وضعیت سقط جنین در کشور بر اساس جمع‌بندی گزارش دستگاه‌های ذیربط و پژوهش‌های مرتبط» بخش دیگر وظایف ستاد ملی جمعیت است.

در این قانون همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های زیرمجموعه دولت موظف شده‌اند تا دستورالعمل‌ها، برنامه‌ها و منشورهای مرتبط با خانواده، فرزندآوری و جمعیت را در چهارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه کنند و در زمان مقرر ارائه دهند.

 





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه