انیمیشن پیل مناسب برای کودکان زیر هشت سال نیست
کد خبر: ١٦٤٢٢٦ تاریخ انتشار: ٢٥ تير ١٤٠١ - ١٠:٥٩
صفحه نخست » مطالب وسط
انیمیشن پیل مناسب برای کودکان زیر هشت سال نیست

بی‌ادبی! کارگردان زیاد‌ شیطنت کرده! برای باطل‌کردن طلسم، پیل باید مدفوع تک‌شاخ پیدا کند! وقتی طلسم شاهزاده باطل می‌شود، او عریان است و با لباسی حداقلی خود را می‌پوشاند! چندجا در داستان از کلمات کوچه‌بازاری استفاده می‌شود.

گروه فرهنگی صابرنیوز:پرستو علی عسگر نجاد؛ انیمیشن پیل شما را به یاد رابین هود می‌اندازد! با بچه‌یتیمی طرفیم که با کمک راسوهایش از قصر شاه دله‌دزدی می‌کند، هواخواه مظلومین است و دلگیر از نگاه بالا به پایین جامعه به مستضعفین. این بچه‌یتیم که با حرکات ورزشی جسورانه‌ و چابکش فرزند شما را به شوق می‌آورد، خیلی اتفاقی ناظر دسیسهٔ صدر اعظم برای شاهزاده می‌شود. در طول داستان، او خودش را شاهدختی جا می‌زند که قرار است با کمک دوستانش، طلسم شاهزاده را باطل کند.
 

می‌بینید؟ خط سیر داستان در ظاهر خیلی ساده است! اما جولیان فورنه، کارگردان فرانسوی این اثر که پیشتر، The jungle bunch (همان پنگوئن ببری) را ساخته، هنرمندانه، هیجان زیادی به داستان بخشیده. در خیلی از صحنه‌ها با الگوی پلات تکراری انیمیشن‌های والت دیزنی مواجه نیستیم و اوضاع، خلاف انتظارمان پیش می‌رود و این یعنی کارگردان کارش را خوب بلد است.

اما چرا من این انیمیشن را برای معرفی انتخاب کردم؟ چون این از آن آثار است که شیفتهٔ درون‌مایه‌شان هستم. شخصیتی در پیل هست به نام ریگولن که یک دلقک دست‌وپاچلفتی است که اشراف از او بیزارند. ریگولن با یک جوراب، یک عروسک دستکش‌مانند برای خودش ساخته که یک شخصیت و صدای مستقل دارد. این عروسک، در قامت یک منتقد عادل منصف، مرتب با شوخی‌ها و دلقک‌بازی‌هایش، ظلم صدر اعظم و اشراف را به مردم یادآوری می‌کند. دیالوگ‌های او بسیار هوشمندانه نوشته شده‌اند؛ جوری که هم گزارهٔ ظلم‌ستیزی را در ذهن کودکان ایجاد می‌کنند، هم ارجاعات سیاسی‌اجتماعی ظریفی به ذهن بزرگسالان متبادر می‌کنند. طنز بسیار نمکینی هم در شخصیت این عروسک لحاظ شده که باعث می‌شود بچه‌ها از ته دل بخندند.

از طرف دیگر، گروهبانی که به کمک پیل آمده تا با کمک به یک شاهدخت، نشان شوالیه بگیرد، درمی‌یابد افتخار در کمک به فرودستان و طغیان بر اشراف زیاده‌خواه است و در انتهای داستان هم با هویت واقعی پیل همراه می‌شود، هم نشان شوالیگی را از او به‌عنوان نمایندهٔ مردم مستضعف می‌گیرد.

مشکلم با این انیمیشن چیست؟

بی‌ادبی! کارگردان زیاد‌ شیطنت کرده! برای باطل‌کردن طلسم، پیل باید مدفوع تک‌شاخ پیدا کند! وقتی طلسم شاهزاده باطل می‌شود، او عریان است و با لباسی حداقلی خود را می‌پوشاند! چندجا در داستان از کلمات کوچه‌بازاری استفاده می‌شود.

اما

این‌ها به نظر من آن‌قدر غلیظ نیست که به‌خاطرش اثری با این درون‌مایهٔ قوی و ارزشمند را کنار بگذاریم. نسخهٔ پالایش‌شده را هم ببینید که چه بهتر! درعین‌حال، وجود این نکات باعث می‌شود تماشای پیل را به کودکان زیر هشت سال توصیه نکنم.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه