الیزابت‌هایی که طرح چادر می‌شود! /نظارت بر فروش چادر در اینستاگرام متولی ندارد
کد خبر: ١٦٤١٠٢ تاریخ انتشار: ٢٥ فروردين ١٤٠١ - ١١:٤٤
صفحه نخست » مطالب وسط
الیزابت‌هایی که طرح چادر می‌شود! /نظارت بر فروش چادر در اینستاگرام متولی ندارد

مدتی است چادرهای وارداتی با طرح های الیزابت‌وار و دوران کلاسیک وارد بازار شده و از طریق فضای مجازی به ویژه اینستاگرام به فروش می رسند.

 
مدتی است چادرهای وارداتی با طرح های الیزابت‌وار و دوران کلاسیک وارد بازار شده و از طریق فضای مجازی به ویژه اینستاگرام به فروش می رسند.
 
 در هر مقطعی از زمان تابلوهای کلاسیک و طرح الیزابت روی دیوارهای خانه‌های ایرانی خودنمایی می‌کرد و نماد سالن پذیرایی لاکچری بود. در تمامی این مقاطع زمانی این تابلوها در خانه‌های ایرانی عرض اندام می‌کردند و به نوعی دل میهمان را آب و حال این روزها شاهد چادرهایی براساس طرح‌های کلاسیک و الیزابت هستیم…
 
این روزها فضای مجازی به ویژه اینستاگرام مملو از پیج هاییست که به فروش چادر و دیگر ابزارهای حجاب می‌پردازند که برخی از آنها به مرور در مسیر تبرج وارد شده‌اند؛ چادرهایی با طرح‌های مختلف که برخی از آنها زننده و برخی دیگر در ردیف پوشاک لاکچری قرار می‌گیرد. مدتی می‌شود که چادرهایی با طرح الیزابت و کلاسیک برای فروش گذاشته شده است و با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسد که بنا به گفته صاحب یکی از این پیج‌های اینستاگرامی، جزو پرفروش‌ترین چادرهای آن صاحب کسب و کار دیجیتال است.
 
برای بررسی این موضوع خبرنگار صنایع فرهنگی گروه فرهنگ و اندیشه خبرگزاری مهر، ابتداعا به سراغ اسدالله سلیمانی رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب رفت تا واکاوی ابتدایی را از ماجرای این چادرهای وارداتی داشته باشد.
 
* کارگروه ساماندهی مد و لباس چاره‌ای بیاندیشد
 
سلیمانی ضمن تأیید وارداتی بودن چادرهای طرح کلاسیک و الیزابت، گفت: این چادرها ۱۰۰ درصد، وارداتی است و در روزگاری پارچه‌های مشکی ما تا ۹۰ درصد از خارج از کشور وارد کشور می‌شود و تنها ۱۰ درصد توسط کارخانه حجاب شهرکرد تولید می‌شد که البته امروز ظرفیت حجاب به ۲۰ درصد رسیده و ۸۰ درصد وارداتی است. همچنین کار دوخت در ایران انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: حجاب براساس دستورالعمل قرآنی، پوششی است که جلب توجه نکند در عین حال که در اجتماع راحت باشد. به شخصه مخالف این حجاب‌هایی هستم که این روزها شاهدش هستیم و تبلیغ آن در پیج‌های مختلف اینستاگرام می‌کند. متأسفانه این حجاب‌ها تبرج است و نمی‌توان عنوان حجاب را بر روی آن بگذاریم.
 
رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب افزود: بنظر می‌رسد وظیفه کارگروه ساماندهی مد و لباس است که وارد میدان شود و برای چنین طرح‌هایی اندیشه‌ای داشته باشد. متأسفانه هر اندازه ما مطالبه گری می‌کنیم، هیچکس به حرف ما گوش نمی‌دهد.
 
وی ادامه داد: فردی که دربحث فروش وارد شده است، برایش فرقی نمی‌کند که چه چادری با چه طرحی بفروشد چراکه او همه مسائل را اقتصادی می بیند و هر آنچه که نفع اقتصادی داشته باشد انجام می‌دهد و دغدغه چندانی ندارد، اما ما به عنوان یک نهاد مردمی و تولیدکننده دغدغه مند هستیم که هر طرحی روی چادر نزنند و هر چادری را وارد کشور نکنند.
 
 
سلیمانی گفت: فروشنده‌های چادر به هر بهایی چادر را می‌فروشند اما ما به عنوان تولیدکننده محصولات حجاب دغدغه داریم تا ذائقه سازی کنیم و طرح‌های مناسبی را بزنیم تا فضا را به سمت حجاب ایرانی اسلامی سوق دهیم، اما در این شرایط و گاهاً در برخی مواقع، موانع بسیاری را برای مان ایجاد می‌کنند؛ ۱۵ سال از فعالیت کارگروه ساماندهی مد و لباس می‌گذرد، چه کرده‌اند؟ کدام بخش از لباس را ساماندهی کرده‌اند؟ چرا امروز باید شاهد چادر وارداتی با طرح کلاسیک و الیزابت باشیم؟
 
وی ادامه داد: متأسفانه کارگروه ساماندهی مد و لباس، تنها به اصطلاح به مانند یک بالاسری می‌ماند و ما به عنوان یک نهاد مردمی و بخش خصوصی وارد میدان شده‌ایم که دائماً برای مان موانع ایجاد می‌کنند و نمی‌گذارند کار کنیم. البته گروه جدیدی وارد کارگروه ساماندهی مد و لباس شده‌اند که ضمن خداقوت به گروه جدید باید گفت که ما این آمادگی را داریم تا کمک کنیم.
 
رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب افزود: ما نزدیک به هفت سال است که می‌گوئیم چادر با ارز آزاد وارد کشور می‌شود و قیمتش به ۱۰ برابر جهش یافته است. پیشنهاد می‌شود که این مسیر تغییر کند و ما به سمتی حرکت کنیم تا مصوباتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۵ سال پیش برای کارگروه ساماندهی مد و لباس صادر کرده بود، مورد بررسی قرار بگیرد و ۲۶ سازمان و نهادی که براساس این مصوبات قرار بود اقداماتی انجام شود، توسط بازرسی کل کشور، مورد ارزیابی قرار بگیرد و هر بخش که دچار ضعف بود، توبیخ شود.
 
وی افزود: متأسفانه در بحث حجاب، تنها به نیروی انتظامی گیر می‌دهیم درحالی که نیروی انتظامی انتهای این داستان قرار دارد. بنظر می‌رسد دستگاه‌های دیگر باید کار کنند. برای مثال به شبکه قرآن رفتم تا در برنامه‌ای صحبت کنم، عوامل برنامه در مدت پخش استرس این موضوع را داشتند که نام برند محصولات برده نشود؛ درحالی که یکی از ۲۶ نهادی که شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوباتش را صادر کرده صداوسیماست؛ بنابراین صداوسیما باید به صورت رایگان به تبلیغات محصولات حجاب بپردازد.
 
پس از صحبت‌های سلیمانی رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب به سراغ سیدمجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس رفتیم تا دلایل عدم نظارت بر چنین چادرهایی را واکاوی کنیم.
 
* واردات چادر دوخته شده به کشور ممنوع است
 
سیدمجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: اگر چادرهای طرح الیزابت و کلاسیک به صورت رسمی وارد کشور شده باشد، خطای قانونی بوده است و باید برخورد شود. ما هم این موضوع را بررسی می‌کنیم و در برابر آن موضع گیری خواهیم کرد. آن چیزی که مهم است، با تحولی که در نشان شیما و اتصال آن به کد اقتصادی یا شناسه اقتصادی کالا انجام می‌دهیم، حتی اگر کالای وارداتی بخواهد به سادگی و راحتی وارد کشور شود، این سازوکار و کیفیت فرهنگی برآن وارد می‌شود، یعنی اگر کالایی حداقل کیفیت فرهنگی را نداشته باشد در کنار کیفت فنی و سلامت اساساً اگر واردات هم آزاد باشد، نباید توزیع شود.
 
وی افزود: در مجموع چادری که طراحی اش مورد قبول ما نباشد، در کارگروه ساماندهی مد و لباس اعلام می‌کنیم. همچنین ما دستورالعمل لباس اجتماعی بانوان را داریم که طبق آن هرچیزی نقص یا اشکال فرهنگی و فنی داشته باشد، با آن برخورد می‌کنیم.
 
 
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: در خصوص واردات چادرهای طرح الیزابت و کلاسیک باید اتحادیه‌ها برخورد کنند؛ چراکه ما مسئول اصناف نیستیم. ما باید فقط شاخص را در جمع کارگروه با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و اصناف اعلام می‌کنیم. اگر این چادر یا هر لباس دیگری براساس شاخص‌های لباس اجتماعی بانوان که سال گذشته ابلاغ شد، نتواند باشد، از نظر بازرسی اصناف توزیع و تولیدش غیرقانونی است و باید مورد بررسی قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: اصناف مسئول مواجهه و کارگروه ساماندهی مد و لباس مسئول شاخص هاست، اما به دلیل آنکه فروش آن در فضای مجازی انجام می‌شود، اساساً اینها از اصناف مجوز ندارند و در نهایت اصناف شانه خالی می‌کند و در این فرآیند ما سعی می‌کنیم موضوع را در کارگروه ساماندهی مد و لباس پیگیری کنیم.
 
امامی گفت: نظارت بر توزیع لباس در فضای مجازی طبق قانون برعهده اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی است و کسانی که مجوز ندارند، ما آن را به معاونت اطلاع رسانی و الباقی نهادهای نظارتی گزارش می‌دهیم تا آنها با محدودسازی بتوانند از ادامه فعالیت‌های شأن جلوگیری کنند، به خصوص در مورد کسانی که نماد ندارند.
 
* نظارت بر فروش چادر در اینستاگرام متولی ندارد
 
الفت عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفت: نظارت بر فروش البسه به ویژه چادر در اینستاگرام برعهده اتحادیه نیست و ما نمی‌توانیم بر آن ورود داشته باشیم. بنظر می‌رسد نظارت بر فروش البسه در اینستاگرام تا کنون متولی نداشته باشد و هر کسی می‌تواند هر چادری را با هر طرحی وارد کند و در اینستاگرام به فروش برساند.
 
در ادامه نگارش این گزارش، با چند تن از صاحبان پیج چادر صحبت شد که به فروش چادرهایی با طرح کلاسیک و الیزابت می‌پردازند. آنها در پاسخ به این پرسش که این چادرها با استقبال بانوان روبرو شده‌اند، گفتند که این چادرها جزو پرفروش‌ترین چادرهای شأن هستند و بانوان تهران و شهرستان‌ها علاقمند به خرید این چادرها هستند. ما هم بنا به درخواست مخاطبان مان پیش می‌رویم و زمانی که مشاهده می‌کنیم این چادرها جزو پرفروش‌ترین چادرها محسوب می‌شود، سعی می‌کنیم با واردات این چادرها به کشور، درخواست مشتریان مان را محقق کنیم.
 
یکی از صاحبان پیج اینستاگرام در همین زمینه گفت برایش فرق نمی‌کند چادر چه طرح فرهنگی و ضد فرهنگی داشته باشد. هر کدام از محصولات که مورد استقبال مخاطبانش قرار بگیرد، سریعاً آن محصول را وارد کشور می‌کند و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.
 
به‌نظر می‌رسد اعضای کارگروه ساماندهی مد و لباس در کنار ۲۶ نهادی که ۱۵ سال پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی را صادر کرده بود، باید دور هم جمع شوند و چاره‌ای برای این موضوع بیندیشند و واردات چنین چادرهایی را واکاوی کنند.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه