استفتائات جدید (دی ماه)
کد خبر: ١٦٣٧٢٣ تاریخ انتشار: ٣٠ دي ١٤٠٠ - ١٨:٣٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
استفتائات جدید (دی ماه)

بخش مربوط به استفتائات سایت اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به صورت ماهانه مجموعه ای متشکل از جدیدترین استفتائات را درج می نماید که مجموعه حاضر مربوط به دی ماه 1400 می باشد.

خمس لباس هایی که برای آینده خریده شده
سوال۱: از درآمد بین سال لباس هایی در حد شأن برای فرزندان تهیه کرده ام ولی در حال حاضر اندازه آنها نیست، آیا سر سال خمسی باید خمس آنها را پرداخت کنم؟
جواب: در فرض سؤال خمس دارد.
 
خون آمدن از دهان هنگام نماز
سوال۲: اگر در حال نماز دهان نمازگزار ـ مثلا بر اثر کشیدن دندان ـ خون بیاید، چه وظیفه ای دارد؟
جواب: نباید خون را فرو ببرد و اگر بتواند بدون فرو بردن خون و نجس شدن بدن و لباس، نماز را ادامه دهد، مانعی ندارد و نماز صحیح است.
 
نماز و روزۀ نیابتی
سوال۳: آیا کسی که نماز و روزۀ قضای خودش را بر عهده دارد، می تواند نماز و روزۀ شخصی را که از دنیا رفته است بجا آورد؟
جواب: در مورد نماز مانعی ندارد ولی در روزه، چنانچه #اجیر شده باشد، اشکال ندارد اما اگر بدون اجاره و به صورت مجانی بوده، بنابر احتیاط واجب صحیح نیست؛ البته پسر بزرگ در هر صورت می تواند روزۀ قضای پدر را انجام دهد.
 
خمس ارزش افزوده ارث
سؤال۴: زمین ارثی را پس از بیست سال فروختم، آیا به ارزش افزودۀ آن خمس تعلق می گیرد؟
جواب: خمس ندارد، مگر آنکه زمین را با قصد سود و رشد قیمت نگه داشته باشید، که در این صورت، پس از فروش، بنابر احتیاط واجب ارزش افزودۀ آن از درآمد سال حساب می‌شود که در صورت موجود بودن آن در پایان سال خمسی، خمس آن باید داده شود.
 
آیه الکرسی
سؤال۴:در جایی که قرائت آیه الکرسی وارد است تا کجا باید تلاوت گردد؟ تا «و هو العلی العظیم» یا تا «هم فیها خالدون»؟
جواب: در هر جایی که آیه الکرسی گفته شود آیه اول (تا «و هو العلی العظیم» )، مراد است مگر در جایی که به آن دو آیه بعدی (تا «هم فیها خالدون»)، تصریح شده باشد.
 
وضو و غسل با وجود ناخن بلند
سوال۵: آیا بلند بودن ناخن مانع رسیدن آب به زیر ناخن و در نتیجه باعث باطل شدن وضو می شود؟
جواب: صرف بلند بودن ناخن، مانعی برای وضو محسوب نمی شود و موجب بطلان آن نیست؛ اما اگر زیر آن مقدار از ناخن که از حدّ معمول بلندتر است، مانعی باشد باید برطرف شود.
 
 کسب درآمد از کاشت ناخن
سؤال۶: آیا کسب درآمد از خدمات کاشت ناخن ، جایز است؟
جواب: اگر ناخن مصنوعی، قابل برداشتن باشد، کاشتن آن و دریافت دستمزد به خودی خود اشکال ندارد؛ اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، کاشتن ناخن (بدون ضرورت غیر قابل اجتناب) و دریافت دستمزد، جایز نیست.
 
استمرار عذر پس از تیمم بدل از غسل
سؤال۷: کسی که وظیفه اش تیمم بدل از غسل است و تا مدتی آب برای او ضرر دارد، آیا برای هر نماز واجب باید تیمم کند یا یک مرتبه تیمم برای آن مدت، کافی است؟
جواب: کسی که وظیفه اش تیمم است، تا زمانی که عذرِ مجوزِ تیمم (در فرض سؤال: ضرر) برطرف نشده است و حدثی مانند بول، خواب و... از او سر نزده است، همان تیمم، کافی است؛ ولی اگر حدث اصغر از او سر زد، بنابر احتیاط واجب (برای اعمال مشروط به طهارت) باید مجددا بدل از غسل، تیمّم کند و وضو هم بگیرد و اگر از گرفتن وضو هم معذور باشد، تیمّم دیگری نیز بدل از وضو انجام دهد.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه