شارژ سلبریتی‌ها برای القای مذاکره با آمریکا
کد خبر: ١٦٣٦٩٧ تاریخ انتشار: ١٩ دي ١٤٠٠ - ١٦:٢٠
صفحه نخست » مطالب وسط
براتی در شبکه افق مدعی شد:
شارژ سلبریتی‌ها برای القای مذاکره با آمریکا

مسعود براتی معتقد است که وزارت امور خارجه دولت روحانی برخی از هنرمندان و سلبریتی ها را برای تحقق این شعار که «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» شارژ کرده بودند.

 
به گزارش صابرنیوز به نقل از روابط عمومی برنامه «جهان آرا»، جدیدترین قسمت این برنامه، شنبه 18 دی ماه و با موضوع «نقد و ارزیابی راهبرد مذاکره برای رفع تحریم» و با اجرای امیرحسین ثابتی به روی آنتن شبکه افق رفت.

در برنامه شب گذشته «جهان آرا» پس از مرور اخبار هفته و گرامیداشت یاد شهدای هواپیمای اوکراین توسط امین سلیمی، مسعود براتی، مدیر گروه بین‌الملل اندیشکده ایتان و محمد علی مهری کارشناس حوزه تحریم و اقتصاد سیاسی باهم به گفت و گو و تحلیل شرایط مذاکرات پرداختند.
 

 
مسعود براتی مدیر گروه بین‌الملل اندیشکده ایتان در ابتدای سخنان خود گفت: مذاکره به عنوان یک راهبرد برای رفع تحریم‌ها، برنامه ای شکست‌خورده است و نمی‌تواند منجر به رفع تحریم شود، بلکه آنها را تشدید می‌کند، حتی قبل از اینکه آمریکا از برجام خارج شود.
فکت‌سازی برای مقبول‌سازی مذاکره!

وی افزود: در کتابی که محمدجواد ظریف و دوستانشان منتشر کرده‌اند و همچنین در مناظرات ریاست جمهوری سال 1392 بارها این گزاره‌ها مطرح شده است که ادامه وضع موجود امکان‌پذیر نیست و فروپاشی اقتصادی را پیشرو خواهد داشت؛ اینکه نشان می دهد که تیم مذاکره‌کننده ایرانی درمذاکرات قوی عمل نکرده است در حالیکه آمریکا حاضر به همراهی بوده است. به بیان دیگر این حرکات نمایشی برای مقبولیت اجتماعی مذاکره انجام شده است.
شارژ سلبریتی‌ها برای القای مذاکره با آمریکا!

مدیر گروه بین‌الملل اندیشکده ایتان در خصوص تلاش¬های مکرر سلبریتی¬ها در راستای تشویق به مذاکره اظهار کرد: این شعار که «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» حتی بین هنرمندان هم با کمپین «نه به عدم توافق» گسترش یافت و بعدا مشخص شد که توسط خود وزارت امور خارجه مدیریت شده بود و حتی برخی از هنرمندان و سلبریتی ها برای این فعالیت شارژ شده بودند. القای تأثیرگذار بودن تحریم‌ها در تحریم‌کننده هم کاری بود که انجام شد.
براتی تصریح کرد: هر چند تا متن توافق جدید منتشر نشود، نمی توان قضاوتی نسبت به آن انجام داد ولی به نظر نمی‌رسد با مذاکره بتوان لغو همه تحریم‌ها را محقق کرد چون حتی در صورت احیای برجام، در این سند، بحث لغو همه تحریم‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تبدیل مذاکره به راهبرد، بخشی از پروژه آمریکا بود، گفت: اینکه مذاکره به راهبرد ایران برای رفع تحریم‌ها تبدیل شود، بخشی از پروژه خود آمریکا بود و به نوعی مکمل تاثیرگذاری تحریم‌ها محسوب می‌شد.
براتی تصریح کرد: می‌گویند اینها اثرات شل گرفتن تحریم‌ها توسط بایدن است ولی  دروغ است و اینها از دوره ترامپ شروع شد و ربطی به آمدن بایدن ندارد.

دو سال به دنبال کدخدای مزاحم
محمد علی مهری، کارشناس حوزه تحریم و اقتصاد سیاسی در خصوص اینکه در برجام چه دادیم و چه گرفتیم، گفت: ایران در برجام، به کف منافع مد نظر برای خود رسید و در ازای آن تعهداتی حداکثری به طرفین داد؛ به طوری که خود محمدجواد ظریف گفت برای جابجایی پول برای سفارت‌خانه‌هایمان هم مشکل داریم، آن هم در زمانی که هنوز ترامپ بر سر کار نیامده بود.
وی ادامه داد: آقای روحانی شبی که ترامپ از برجام خارج شد گفت که یک مزاحم از این توافق خارج شده ولی نفهمیدیم چرا طی دو سال بعد، دنبال این بودند که آن مزاحم را به برجام برگردانند!
 

این کارشناس حوزه تحریم با بیان اینکه نقشه¬ مطلوب مذاکره کجاست، گفت: اروپا مثل آمریکا خواهان گنجاندن مسائل موشکی و منطقه‌ای در مذاکرات برجام است ولی همچنان در قالب اینستکس که همان نفت در برابر غذاست آن را دنبال می کند. در این بین نقطه مطلوب روسیه و چین همان برجام است البته حد چانه‌زنی ایران کمی فراتر از اجرای پروتکل الحاقی به شرط برداشتن تحریم‌ها است.
دور زدن تحریم¬ها هم کار بایدن است؟
علی مهری گفت: وزیر نفت گفته است الان نفت را می‌فروشیم و پولش را هم می‌گیریم و صادرات هم در حال افزایش است یا اینکه چند ده میلیون واکسن خریدیم و پولش را هم پرداخت کردیم.
به گفته¬ این کارشناس حوزه تحریم، این اتفاقات می‌توانند پشتیبان تیم مذاکره کننده ایرانی باشند که به دنبال تحقق برنامه های اقتصادی کشور هستند.
انتهای پیام/
 


برچسب ها: شبکه افق


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه