خط قرمز رئیس سازمان سینمایی
کد خبر: ١٦٣٦٨٠ تاریخ انتشار: ٠٧ دي ١٤٠٠ - ١٢:٢٩
صفحه نخست » تیتر یک
خط قرمز رئیس سازمان سینمایی

محمد خزاعی در پایان گفت: تلاش سازمان سینمایی این است که سینمای ایران روز به روز با موضوعات مختلف بالنده تر شود ولی در یک موضوع شخصا ایستاده ام و آن هم فیلم هایی هستند که به مسائلی همچون دین و انقلاب در نازل ترین سطح محتوایی بپردازند و آثاری که سطحی ترین شوخی ها به ویژه در مسائل جنسی را مطرح کنند.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی درباره برنامه ریزی سازمان سینمایی به منظور تولید آثار در سال پیش‌رو عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ شاهد شکوفایی آثار سینمایی و ایجاد شرایط بهتر برای آن دسته از فیلمسازانی خواهیم بود که طی ۲سال اخیر به هر دلیلی امکان ساخت فیلم نداشته اند.

رییس سازمان سینمایی همچنین درباره چهلمین جشنواره فیلم فجر توضیح داد: با توجه به بحث اقتصادی و در نظرگرفتن بحث کپی و قاچاق آثار، به هیچ وجه امکان برگزاری آنلاین این رویداد وجود ندارد چراکه به محض نمایش فیلم در پلتفرم ها آثار وارد بازار می‌شود و این امر موجب ضرر تهیه کننده و فیلسازان است ولی در حال برنامه ریزی جدی به منظور اکران آثار در استان‌ها و شهرستان‌ها هستیم تا چهلمین جشنواره فیلم فجر که طی ۲ سال اخیر تحت تاثیر همه گیری ویروس کرونا بوده است امسال باشکوه هرچه بیشتر و در فضایی مناسب برگزار کنیم.

بهترست درگیر مسائلی مثل کجا و با چه شرایطی به ما مجوز داده می‌شود، نباشیم

خزاعی درباره ادغام دو جشنواره ملی و بین المللی فیلم فجر و سرنوشت بخش بین الملل این رویداد در دوره بعدی جشنواره عنوان کرد: از سال ۱۴۰۱ جشنواره بین المللی فیلم فجر را در بهمن ماه برگزار می کنیم. جشنواره بین المللی فیلم فجر و حضور مردم برای ما اهمیت زیادی دارد و فیلمسازانی که در سراسر دنیا با قوانین سینمای ایران همسو هستند همچنان می توانند در این رویداد حضور پیدا کنند. ما قرار است مسیر خودمان را برویم و بهتر است درگیر مسائلی مثل کجا و با چه شرایطی به ما مجوز داده می‌شود، نباشیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: برخی از شرایطی که در جشنواره جهانی فیلم فجر سال های قبل اعلام شد، مناسب و در شان نبود. جشنواره های ملی و بین المللی فیلم فجر و دستاوردهایش از آن کشور ایران است و مسلما این خود ما هستیم که برای چگونگی این رویداد تصمیم گیری می‌کنیم نه افرادی از خارج از کشور.

خزاعی در بخش دیگر صحبت هایش درباره صف طویل فیلم ها برای اکران به دلیل تعطیلی سینماها در دوران پاندمی کرونا، اظهار کرد: در طول این چهل سال در هیچ زمانی شاهد حضور ۲۰۰ فیلم در صف اکران نبوده ایم؛ فیلم هایی که تعدادی پروانه نمایش دارند و تعدادی نیز با سیاست های دولت جدید همخوان نیستند.

این یک بحران در سینمای ماست که نیاز به مدیریت دارد

او با اشاره به تسریع در نوبت اکران آثار ادامه داد: این یک بحران در سینمای ماست که نیاز به مدیریت دارد و باید در نظر بگیریم اکران در بخش خصوصی یعنی استقبال مردم و کاری به غیر از اینکه آثار را به سرعت در نوبت اکران قرار دهیم، نمی‌توان انجام داد.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه سینمادارها هم در این دو سال متضرر شده اند، اظهار کرد: اکنون که سینما به شرایط عادی برگشته باید ببینیم وضعیت فروش فیلم ها چگونه پیش خواهد رفت. این جریان فرهنگی در سینما بی سابقه بوده ولی نهایت تلاش سازمان سینمایی این است که اهالی سینما با برنامه ریزی و حمایت، کمترین آسیب را ببینند.

نگاهمان تعامل با فیلمساز است

خزاعی برای فراهم شدن شرایط اکران برخی از آثار که هنوز موفق به کسب پروانه نمایش نشده اند بر تعامل تاکید کرد و گفت: برای اکران تعداد محدودی از آثار که دچار مساله هستند، نظر ما این است که با فیلمساز جلسه بگذاریم تا در تعاملی دوطرفه در صورت نیاز به این نتیجه برسیم که کدام سکانس ها در فیلم باشد یا نباشد تا اکران انجام شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در مورد پروانه ساخت یا نمایش آثار اصلا سیاست بازدارنده نیست و اگر این اتفاق در مورد بعضی فیلم ها پیش آمده از اول انقلاب چنین بوده و می دانیم که خیلی از فیلم ها در خیلی از دولت ها اکران نشدند و این طبیعی است که شاید دو یا سه فیلم در هر دولتی نتوانند با شرایط اکران منطبق باشند ولی من شخصا چون نگران سرمایه و دغدغه فیلمسازان هستم در صورتی که با محتوا کنار بیایم صد در صد برای اکران از آنها حمایت می‌کنم.

این مدیر فرهنگی با اشاره به یکسری آثار که در دولت های قبلی ساخته شده اند و ممکن است با سیاست های دولت جدید همسو نباشند، بیان کرد: نظارت و حذفیات ما بر یکسری از آثار تولید شده در دولت قبلبه هیچ وجه به محتوای اثر لطمه نمی زند. همانطور که ذکر شد بحث ما در بررسی آثار، توجه به جریان گفتمانی نیست و پذیرای انتقادها هستیم، مشکل اساسی در جنس نگرش و برخورد فیلمساز است که گاهی تنها برای کسب منافع اقتصادی تن به ارایه هر محتوایی می دهد.

نباید به خانواده ها آسیب وارد شود

خزاعی که خود سال ها در سینما تهیه کنندگی نیز کرده است، ادامه داد: اقتصاد سینمای ایران برای ما مهم است ولی نه به هر شیوه ای. پیش از این نیز در دهه های مختلف فیلم های کمدی و اجتماعی پرمخاطب داشتیم ولی نازل ترین مسائلی که بعضی از خانواده ها از آن رنج می برند در آنها مطرح نبوده است. بررسی نشدن این مسائل، معضلات زیادی ایجاد می کند در نتیجه قانونمند و استاندارد شدن امور، ما را به یک گفتمان مشترک می رساند تا بدانیم در سال ۱۴۰۱ چه تولیداتی اهمیت دارند و چه حمایت هایی از سوی سازمان سینمایی قابل انجام است.

رییس سازمان سینمایی اعلام کرد: آیین نامه های پروانه ساخت و پروانه نمایش که جزو قوانین هیات وزیران است به طور کامل مدون شده و به زودی اعلام خواهد شد. البته قانون جدیدی اضافه یا کم نشده است تنها قوانینی که در طی چهل سال در سینمای ایران بوده و اجرا نمی شده مرور و مدون کردیم.

این مدیر سینمایی ادامه داد: قانون جدیدی نگذاشتیم فقط شرایط را قانونمند کردیم؛ اینکه فیلم اولی، تهیه کننده اولی به چه معناست؟! چه مضامینی باشد و چه مضامینی نباشد؟! قوانینی که از قبل تعیین شده بود جمع آوری کردیم و چون مصوبه آن در هیات وزیران هست طبیعتا باقی می ماند.

محمد خزاعی در پایان گفت: تلاش سازمان سینمایی این است که سینمای ایران روز به روز با موضوعات مختلف بالنده تر شود ولی در یک موضوع شخصا ایستاده ام و آن هم فیلم هایی هستند که به مسائلی همچون دین و انقلاب در نازل ترین سطح محتوایی بپردازند و آثاری که سطحی ترین شوخی ها به ویژه در مسائل جنسی را مطرح کنند.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه