حال و هوای فاطمیه را به خانه بیاورید/از سیاه پوش کردن خانه تا پخت غذای نذری و مداحی کودکان
کد خبر: ١٦٣٦٦٨ تاریخ انتشار: ٢٧ آذر ١٤٠٠ - ١٧:٠٨
صفحه نخست » تیتر یک
حال و هوای فاطمیه را به خانه بیاورید/از سیاه پوش کردن خانه تا پخت غذای نذری و مداحی کودکان

یکی از نشانه های شیعیان و محبان اهل بیت حزن و اندوه انها بر غم ومصیب اهل بیت است

 
به گزارش صابرنیوز:ایام فاطمیه و سوگواری حضرت زهرا سلام الله علیها از راه رسیده است و این روزها علاوه بر اینکه فرصت خوبی برای پالایش روحی در اختیارمان قرار گرفته بستر مناسبی نیز فراهم شده تا کودکان مان را در مکتب ائمه تربیت کنیم. ایده ما برای بهره مندی از آثار معنوی و برکات این ایام برپایی روضه های خانگی با حضور اعضای خانواده است. روضه های  خانگی تاریخچه ی مشخصی ندارند، با این حال در بعضی از بخش های تاریخ آورده شده است، هنگامی که رضاشاه دستور داد تا برگزاری مجلس های عزاداری در مسجد و همچنین تکیه ها را ممنوع اعلام کنند  مردم به سمت روضه های خانگی رفتند. برگزاری این مجالس خانگی به قدری سرشار از معنویت بود که تا زمان کنونی هم از بین نرفته است.در ادامه راهکارهایی را برای شما آورده ایم که در کیفیت برپایی مراسم خانوادگی تان اثر گذار است.

 

خانه را سیاه پوش کنید

یکی از نشانه های شیعیان و محبان اهل بیت حزن و اندوه آنها بر غم و مصیب اهل بیت است همانطور که امام صادق«علیه السلام»فرموده‌اند : شیعیان ما از بقیه خمیرمایه اولیه آفریش ما آفریده شده‌اند ولایت ما در سرشت آنان عجین گشته است و آنان با خوشی ما خوشحال و با ناراحتی ما ناراحتند.

 از قدیم الایام پوشیدن لباس سیاه نشانه حزن و اندوه بوده و سیاه پوشی تبدیل به یک نماد برای عزاداری اهل بیت شده است. می توانید با چند پرچم و کتیبه ی مزین به اسما ائمه خانه تان را سیاه پوش کنید و در حزن و اندوه اهل بیت در غم از دست دادن مادرشان صدیقه کبری «سلام الله علیها» شریک باشید.

 

حدیث کسا بخوانید

در هئیت خانوادگی تان زمانی را هم به خواندن حدیث کساء اختصاص دهید بهتر است هر کدام از اعضای خانواده بخشی را در جمع قرائت کند و  این مسئولیت فقط به عهده یک نفر نباشد. به کوچک تر ها اجازه دهید زمانی که نوبت به آنها رسید اگر نتوانستند ترجمه فارسی این حدیث را بخوانند و برای بچه ها به زبان ساده و داستانی ماجرای این حدیث را بگوید.

قرائت حدیث کسا در خانه و خانواده  آثار و برکات زیادی دارد اما از مهم ترین آنها نگاه و توجه حضرت مهدی به اعضای آن خانواده است. آیت الله بهجت معتقد بودند که  امام عصرعج الله تعالی فرجه الشریف به مجالس حدیث کساء توجه ویژ‌ه ای دارند.

 

همچنین رسول اکرم «صلی الله علیه و آله» در فراز پایانی این حدیث به خدایی که ایشان  را به پیامبری برانگیخته است سوگند یاد کردند که این خبر در هر محفلی از محافل اهل زمین  یاد شود فرشتگان برای آنها آمرزش می‌طلبند،غم و اندوه و ناراحتی شان رفع می‌شود و حاجت شان برآورده خواهد شد.

 

اجازه دهید کودکان راوی مصیبت حضرت زهرا (س) باشند

اینکه همیشه ما برای فرزندان مان روایت ها و مصیب های ائمه را روایت کنیم شاید برای بچه ها کسل کننده باشد. برای‌شان کتاب هایی ساده و مناسب سن‌شان بخرید و همراه کودکان مطالعه کنید.پس از قرائت حدیث کسا زمانی را اختصاص دهید و اجازه دهید فرزندتان مطالبی را که خوانده بازگو کند و او راوی مصیبت حضرت زهرا باشد.

 

چای بعد از روضه آب زندگیست!

قرار است شما یک هئیت تمام عیار با همه مراسماتش داشته باشید اما در ابعاد کوچک تر و در محیط خانه. بدون شک بخش دلنشین  هر هیئتی چای داغی است که با عطر هل در استکان های کمر باریک به دست عزاداران داده می شود. شماهم در هیئت خانگی تان چندباری از مهمان های تان با چای و خرما و یا هرچه که دوست دارید پذیرایی کنید.

از کودکان بخواهید برایتان مداحی کنند

ساعتی از شب را که همه اعضای خانواده در خانه هستند تعین کنید و دورهم جمع شوید و از کودکان تان بخواهید برای تان مداحی کند. سعی کنید در آن مدت سرگرم کار دیگری نباشید و ترجیحا تلفن های همراه تان را کنار بگذارید. بهتر است نور خانه را کم کنید تا هم بچه ها خجالت نکشند و هم حس و حال معنوی تری به فضا بدهید. برخی از کودکان علاقه زیادی به زدن طبل و سنج دارند. در صورت امکان برای شان فراهم کنید و اجازه دهید در مدتی که می خواهند مداحی کنند از آنها استفاده کنند. از کودکان بخواهید مداحی هایی که حفظ هستند برای تان بخواند.شما هم تا جایی که می توانید همراهی شان کنید و سعی کنید مستمع خوبی باشید. توجه داشته باشید که این کار تاثیر بسیار مثبتی در اعتماد به نفس فرزندتان خواهد داشت.

غذاهای‌تان را به نیت نذری طبخ کنید

طعم و عطر غذاهای نذری همیشه برای ما دلچسب تر است در این ایام نیت کنید و وعده های غذایی تان را به نیت نذری حضرت فاطمه «سلام الله علیها» آماده کنید. با این کار هم از ثواب نذری دادن بهره مند می شوید و هم خانواده تان هر روز غذای نذری میل می‌کنند. می‌توانید هر وعده را به نیت یکی از ائمه طبخ کنید، مطمئن باشید علاوه بر اینکه آشپزی برای تان دلنشین تر می‌شود نشستن سر سفره ائمه، غذا را برایتان دلچسب تر می‌کند.به مواد غذایی سوره قدر و کوثر بخوانید تا برکت شان زیاد شود قبل از شروع وضو بگیرید و با بسم الله الرحمن الرحیم آشپزی‌تان را شروع کنید. البته این عمل شایسته مختص به ایام فاطمیه نیست و می‌توانید در تمام طول سال خانواده تان را مهمان غذای نذری کنید.

 در خاطرات شهید مدافع حرم «حمید سیاهکالی مرادی» آمده است که ایشان  جدولی از ذکر و نام ائمه اطهار آماده کرده و در آشپزخانه روی یخچال نصب کرده بود، توصیه داشت تا موقع پخت غذا در هر وعده نام آن معصوم برده شده و غذا به نیت ایشان آماده شود، به این شکل او و همسرش در تمام ایام سال غذای نذر شده به نیت ائمه معصوم را صرف می‌کردند.

 

بر حضرت فاطمه صلوات بفرستید

صلوات بر حضرت زهرا آثار معنوی زیادی دارد و باعث همنشینی با حضرت محمد «صلی الله علیه و اله» می شود همانطور که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «یا فاطمة من صلی علیک غفر الله له، و الحقه بی حیث کنت من الجنة؛ ای فاطمه! هر کس بر تو صلوات بفرستد خداوند او را می آمرزد و در هر جای بهشت که باشم وی را به من ملحق سازد.»

کیفت صلوات حضرت زهرا به شرح زیر  است:«اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک»

 


برچسب ها: فاطمیه


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه