جولان کتاب‌های ممنوعه و اروتیک این‌بار در اینستاگرام
کد خبر: ١٦٣٦٦٥ تاریخ انتشار: ٢٤ آذر ١٤٠٠ - ١١:٣٨
صفحه نخست » تیتر یک
جولان کتاب‌های ممنوعه و اروتیک این‌بار در اینستاگرام

اژدهای هفت سر کتاب این روزها سر از شبکه مجازی اینستاگرام برآورده است و بساط ممنوعه‌ها و کتاب‌سازی شده‌ها را بدون نظارت‌های شهرداری و پلیس و ... گسترده است.

 
به گزارش صابرنیوز، کُمیت کتاب و کتابخوانی سال‌هاست که در ایران لنگ می‌زند‌، برخی افزایش قیمت کتاب را بهانه می‌کنند و برخی دیگر در دسترس نبودن کتاب و نواقص چرخه توزیع را. در این میان وضعیت ناشران و کتابفروشان نیز سالهاست که بحرانی است و چنگی به دل نمی‌زند. این یک روی سکه کتاب و کتابخوانی در ایران است.روی رسمی آن.

اما در طرف دیگر با بازاری زیرزمینی مواجهیم،‌ بازاری که چند سالی است ایجاد شده و متاسفانه روز به روز بر رونق آن افزوده می‌شود،‌ خلأهای قانونی موجب شده تا نتوان برخورد چندانی با این بازار زیرزمینی یا سیاه نشر در ایران کرد. بازاری که با عنوان قاچاق کتاب شناسایی شد و همه آمارهای نشر کتاب و سرانه مطالعه در ایران را بر هم زد،‌ بازاری که شمارگان چند ده هزار تایی از کتاب‌های پرفروش برخی از ناشران را روانه بساط دستفروش‌ها و کوله به دوشان در خیابان‌های شهر می‌کرد و با درصد تخفیف‌های عجیب و غریب رفته رفته به پلتفرم‌های مجازی نیز ورود کردند.

هنوز رد زخمی که حضور محصولات این بازار در پلتفرم‌های مجازی و فروش قابل توجهشان بر جان ناشران و کتابفروشان زده تازه است که این بار قاچاقچیان کتاب که ظاهراً از هوش و مدیریت کسب و کار بالایی هم برخوردارند،‌ مسیر تازه‌ای برای فروش محصولات خود پیدا کرده‌اند.

اگر این روزها در اینستاگرام کلمه کتاب را سرچ کرده باشید، با انواع و اقسام پیج‌های «آقای کتاب و کتابفروش» آشنا می‌شوید. جوانان 20 تا 30 ساله‌ای که پیج‌های فروش کتاب همواره تخفیف را مدیریت می‌کنند‌ و همه جور کتابی از پرفروش‌های ناشران که افست شده تا کتاب‌های بدون مجوز‌، ممنوعه‌‌،‌ بی‌سانسور و ... در بساطشان یافت می‌شود.

 تخفیف‌های عجیب و غریبی که در پلتفرم‌های مجازی این کتاب‌ها را محبوب می‌کرد،‌ این‌بار نیز حرف اول را در جذب مخاطب به این پیج‌ها می‌زند،‌ تخفیف‌های 50 تا 70 درصدی که از قضا قیمت تمام شده کتاب را بالاتر از قیمت نسخه اصلی آن نیز می‌کند اما خریدار بدون توجه به این موضوع فریب خورده و وجه را پرداخت می‌کند.

خبرنگار تسنیم با مدیر یکی از این صفحات به عنوان خریدار کتاب وارد گفت‌وگو شد. صفحه‌ای که با 5 هزار و 700 فالور بیش از 195 پست در ارتباط با فروش کتاب دارد. عمده کتاب‌ها نیز ممنوعه و بدون مجوز یا لغو مجوزهای سال‌های اخیر است.

اگر کتابی هم در بساطش نباشد،‌ وعده می‌کند که گیر خواهد آورد اما با قیمت بالاتر. کتاب‌هایش بسته به پرفروش بودن یا کمیاب و ممنوعه با درصد تخفیف‌های متفاوت عرضه می‌شوند بین 30 تا 70 درصد.

وقتی از او پرسیدیم که کتاب نسخه اصل است یا  افست؟ گفت که افست شده از روی نسخه اصل است ولی با کیفیت بالا و کاغذ سفید 80 گرمی چاپ می‌شود. وقتی هم جویای نسخه اصلی کتاب که ناشر به صورت رسمی و با مجوز آن را منتشر کرده است، شدیم با این ترفند که نسخه ناشر رسمی با سانسور است و نسخه ما بدون سانسور مواجه شدیم.

اگرچه آمار دقیقی از میزان فعالیت قاچاقچیان کتاب در شبکه اینستاگرام در دسترس نیست،‌ اما در یک سرچ ساده بیش از 100 پیج فعال در زمینه فروش کتاب قاچاق و کتاب‌سازی شده معرفی می‌شود،‌ نکته جالب اینکه هر کتابی را که سفارش دهید برایتان پیدا کرده و افست چاپ و با پست ارسال می‌کنند. وجه نیز پس از دریافت کتاب دریافت می‌شود.

 بررسی این صفحات مجازی نشان می‌دهد که این  آقایان کتابفروشان همان بساط‌‌گستران سطح شهر هستند که این بار بساطشان را مجازی بدور از مزاحمت‌های شهرداری و پلیس و کارگروه صیانت از حقوق ناشران در شبکه اینستاگرام پهن کرده‌اند،‌ این افراد که عمدتا جوانان 20 تا 30 ساله هستند که در شهرهای دیگری غیر از تهران فعالیت می‌کنند از مشهد گرفته تا قم،‌ اردبیل، کرج و....

شیوه جالب توجه دیگر فعالیت این پیج‌ها معرفی کتاب‌ها و تولید ویدئو مرتبط با کتاب و معرفی محتوای آن است. معمولا در این ویدئوها به  مواردی وسوسه‌کننده‌ای چون بدون سانسور‌، کمیاب،‌ غیرقابل چاپ و... اشاره می‌شود که مخاطب را در خرید کتاب مدنظر اقناع کنند. تعداد بالای فالورهای این پیچ‌ها نیز در نوع خود جالب توجه است‌، کمترین آن‌ها یک‌هزار و 200 و بیشترین آن‌ها نیز 10 تا 12 هزار فالور دارند.

نگاهی اجمالی به فعالیت این پیج‌ها نشان می‌دهد که اژدهای هفت سر قاچاق کتاب این بار هم توانسته جلوتر از ناشران و بازار رسمی کتاب حرکت کند و سودهای هنگفتی نصیب جیب صاحبانش کند،‌ صاحبانی که حالا ناشران نیز چندان عزمی برای برخورد با آن‌ها در خود نمی‌بینند چرا که پرونده‌های پیگیری شده در خصوص قاچاق کتاب با وجود احکام صادره و متهم شناخته شدن سرکردگان این باندهای قاچاق‌، چندان نتوانستند به عنوان مانعی بر سر این راه قد علم کنند. پلیش فتا نیز برای برخورد با این پیج‌ها به دنبال شاکی خصوصی است،‌ شاکیانی که حالا دیگر دل و دماغ پیگیری ندارند.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه