فهیم: رئیس جدید صداوسیما، سریال‌سازی را جدی‌تر بگیرد/ مخاطبانی که از تلویزیون فراری شده‌اند
کد خبر: ١٦٣٥٥٣ تاریخ انتشار: ٢٨ مهر ١٤٠٠ - ١٠:٥٩
صفحه نخست » مطالب وسط
فهیم: رئیس جدید صداوسیما، سریال‌سازی را جدی‌تر بگیرد/ مخاطبانی که از تلویزیون فراری شده‌اند

منتقد سینما و تلویزیون گفت: دوستان در دوره جدید باید سریال سازی را جدی تر بگیرند چون عمده مخاطب تلویزیون در بخش تماشای سریال هستند.

 
گروه فرهنگی صابرنیوز: حسین محمدی دوست؛ «محمد تقی فهیم» منتقد سینما و تلویزیون ، با بیان توصیه ای به رئیس جدید سازمان صداوسیما در ابتدای راه خود گفت: به نظرم یکی از کارهایی که آقای جبلی باید انجام دهد این است که اگر در هم نریزد و بنیاد نویی نگذارد هیچ اتفاقی نمی افتد.

وی افزود: اگر کسی بخواهد رئیس صداوسیما باشد و با ساختار قبلی پیش برود هیچ اتفاق خوبی نمی افتد، چون همه چی از دست همه در رفته و بدتر از بد می شود. بنابراین باید مدیران میانی تغییر کنند.

این منتقد با بیان ضعف های سازمان صداوسیما نیز ادامه داد: یکی از ضعف هایی که الان وجود دارد این است که غیر متخصص ها آنقدر با رابطه وارد سازمان شدند و در لایه های مختلف سازمان لانه کردند که تکان دادنشان سخت شده است. به ویژه جوان های کم سن و سالی که هنوز غوره نشده مسئولیت هایی گرفتند. به نظرم باید تکان شدیدی به ساختار تلویزیون داده شود و تا این اتفاق نیفتد توصیه های ما خیلی به چشم نمی آید.

فهیم در ادامه بیان داشت: الان ما به آقای جبلی بر اساس شخصیت خودش و پیش زمینه ذهنی که تا به حال از او داشتیم امیدواریم و به جز آن کاری نکرده است. مگر اینکه ساختار سازمان صداوسیما را دگرگون کند وگرنه اتفاقی نمی افتد.

وی ادامه داد: الان خیلی از بچه های حوزه مستند و فیلم کوتاه راهی به تلویزیون ندارند و اصلا نمی دانند از چطور باید به تلویزیون بروند. یک کانون هایی در تلویزیون ایجاد شده که یک شکلی از آن خانوادگی و برخی سیاسی و اقتصادی است و اینها از میانه تلویزیون به بالا را اشغال کردند. آقای جبلی هنوز هیچ برنامه ای ارائه نداده که می خواهد چه قدمی بردارد و همین صحبت هایی که ما امید را زنده می کنیم را بیان کرده است. برای مثال آقای جبلی می تواند 20 درصد نیروهای سازمان را تعدیل کند و به جای آن 50 شرکت خصوصی را به همکاری دعوت کند.

این منتقد همچنین افزود: به لحاظ شخصیتی، تفکری، اعتقادی و تجربی به آقای جبلی امیدواریم و او فردی است که پله پله این مسیر را بالا آمده است و اینها امتیازهای خوبی است اما اگر قرار باشد امیدی داشته باشیم که در تلویزیون اتفاقی خواهد افتاد آقای جبلی باید برنامه ای ارائه دهد که ببینیم خوب است یا بد است؟

وی همچنین افزود: مشکل اصلی تلویزیون ما الان بحث سریال ها است و آنچه که مخاطبین بالقوه را بالفعل می کند و از ریزش مخاطب تلویزیون جلوگیری می کند، همین سریال ها است. ما با آدم های جدی کاری نداریم یا تلویزیون می بینند یا نه و یا اخبار می بینند. آنجایی خطر وجود دارد که میدان توده ای از دست سازمان در رود و آنجا خطرساز است که اگر هر اتفاقی بیفتد تلویزیون بخواهد به لحاظ فرهنگی و تاثیرگذاری کاری انجام دهد که بگوید چقدر در عمق توده ها نفوذ دارد.

فهیم ادامه داد: دوستان بخش سریال سازی را دست کم گرفتند و چند سالی است که این بخش تضعیف شده و شاهد سریال های خوبی نیستیم و همین مخاطبین را از تلویزیون فراری داده است. سریال ها ضعیف هستند و از نظر محتوا و ساخت قابل تحمل نیستند و اینکه در پایان هر فصل می گویند این میزان مخاطب داریم به نظرم خیلی نباید جدی اش گرفت چون ما به عینه در جامعه می بینیم، آن هم من که در تهران و شهرستان تردد دارم متوجه می شوم مردم چه می بینند و چه را دوست دارند و یا دوست ندارند و اینکه آیا اصلا تلویزیون تماشا می کنند یا نه.

وی ادامه داد: دوستان در دوره جدید باید سریال سازی را جدی تر بگیرند و اینکه چقدر سیما فیلم در این قضیه دخیل است را نمی دانم. چون به نظر می رسد برخی سریال ها را سیما فیلم می سازد و به شبکه ها تحمیل می کند. البته دقیق نمی دانم و خیلی آمار دقیقی ندارم. اما اگر هم سیما فیلم در این تولیدات و دادن سریال ها به شبکه ها محوریت دارد باید زمان شناسی و موقعیت شناسی را هم در نظر بگیرد.

وی در ادامه بیان داشت: در تابستانی که پشت سر گذاشتیم چه سریال هایی همزمان با هم روی آنتن رفتند؟ که اصلا قابل تحمل نبودند و نه از نظر هنری و زیبایی شناسی و بصری و نه از نظر محتوا نمی شد آنها را تحمل کرد. آقای جبلی باید این بخش را جدی بگیرند. درست است که چند سریال فاخر موسی و سلمان در دست تولید است اما نباید به امید آنها این بخش را رها کرد. آن کارها دیر جواب می دهد و  ممکن است یکی ۵ سال و دیگری ۱۰ سال طول بکشد. اگر قرار باشد ما از الان صبر کنیم که موسی و سلمان ساخته شود به نظرم ضعف اصلی همین جا است.

وی با بیان پیشنهادی به رئیس سازمان صداوسیما نیز گفت: باید پیش بینی آنتن تلویزیون در سال آینده را در زمستان امسال ببندند و وارد تولید شوند. الان هنوز من خبری نخواندم که چه تولیدی برای نوروز سال آینده دارند این یعنی تلویزیون نمی داند برای عید امسال می خواهد چه کار کند و این ضعف استراتژیک است. دو ماه مانده به عید یک گروهی که همین طوری به آن اعتماد دارند و بیشتر از اعتماد، دعوت می کنند و با یک صفحه طرح می گویند بساز و نتیجه اش می شود فصل ششم پایتخت!


برچسب ها: فهیم


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه