قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه ضبط برنامه: «وزارت خانواده و امور اجتماعی» تأسیس خواهم کرد
کد خبر: ١٦٣١٥٩ تاریخ انتشار: ١٣ خرداد ١٤٠٠ - ٠٩:٠٣
صفحه نخست » مطالب وسط
قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه ضبط برنامه: «وزارت خانواده و امور اجتماعی» تأسیس خواهم کرد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه وزارت خانواده و امور اجتماعی تشکیل خواهیم داد، گفت: «صندوق اعتبار خانواده» با طرح ۵۰۰ میلیون تومانی از تشکیل خانواده حمایت می‌کند.

 
 
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پس از ضبط برنامه تبلیغاتی، توجه به نسل جوان را در اولویت رسیدگی به مسائل کشور برشمرد و گفت: مهم‌ترین مسائل کشور درباره جوانان است. وقتی از اشتغال صحبت می‌کنیم، اشتغال جوانان مد نظر است یا اگر از ازدواج، طلاق و مسکن صحبت می‌کنیم نگرانی در مورد نسل جوان است.
 
وی افزود: توجه به جوانان به این معنا نیست که دیگران مشکلی نداشته باشند، ولی با توجه به اینکه افرادی که سن و سالی از آنها گذشته قاعدتاً فکری برای خود کرده‌اند، خانواده‌ها بیشتر نگران مسکن و اشتغال فرزندان خود هستند؛ به همین دلیل است که تعداد زوج‌های منتظر ازدواج افزایش یافته است.
 
قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: در این راستا وزارت‌خانه‌ای تحت عنوان «وزارت خانواده و امور اجتماعی» تأسیس خواهیم کرد و نهاد سازی جدیدی از ادغام مرکز زنان و امور خانواده، سازمان ملی جوانان و سازمان بهزیستی تشکیل خواهیم داد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: با تأسیس این وزارتخانه مسائل ازدواج از جمله تشکیل، پایدارسازی و فرزند آوری در خانواده و همچنین آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد، فقر، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و امثال این موارد مسئول و پاسخگوی مشخص خواهد داشت.
 
وی با اشاره به طرح حمایتی ۵۰۰ میلیون تومانی خود بیان کرد: صندوقی تحت عنوان «صندوق اعتبار خانواده» برای پشتیبانی در نظر گرفته‌ایم که این صندوق، طرح ۵۰۰ میلیون تومانی معروف و جنجالی را به عنوان پشتیبان تشکیل هر خانواده قرار خواهد داد.
 
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه برنامه‌های مفصلی در نظر داریم تاکید کرد: ردپای قانونی تمام این برنامه‌ها در قانون برنامه ششم، قانون بودجه ۱۴۰۰، قانون جهش مسکن و قانون جمعیت عالی خانواده که مجلس اخیراً آن را به تصویب رسانده است، وجود دارد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این چهار قانون نقطه گذاری‌هایی کرده‌اند که بر اساس آن برنامه‌هایی که نام بردم هم الزام قانونی دارند و هم منابع آنها در همان قوانین پیش‌بینی شده است.
 
وی درباره حضور رئیس جمهور در بین مردم به کلام امیرالمومنین مبنی بر اینکه «حاکم اسلامی بودن در بین مردم بودن است» اشاره کرد و گفت: در حکومت دینی مردم و دولتمردان واقعیتی مشترک هستند که طبق فرمایش امیرالمومنین حاکم دینی باید روزی دو بار از دارالحکومه بیرون بیاید و با مردم درباره وضعیتشان گفتگو کند.
 
وی افزود: اگر بخواهیم به دستور امیرالمومنین عمل کنیم، حضور در میان مردم باید روزانه باشد و ماهی یک بار فاصله بسیار زیادی برای دیدار با مردم است.
 
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه برای مسکن بسته ویژه ای داریم، عنوان کرد: بسته‌ای تحت عنوان «مسکن سلام» داریم که مردم را به سه گروه تقسیم می کند؛ سه دهک کم درآمد، سه دهک با درآمد متوسط و چهار دهک با درآمد بالا.
 
نامزد انتخابات‌ریاست جمهوری اظهار کرد: سه دهکی که کم درآمد هستند حتی توانایی مشارکت اولیه را برای تامین مسکن ندارند، به همین دلیل بدون اینکه پول پیش از آنها بگیریم با تامین مالی از آنها حمایت می کنیم.
 
وی درباره مدل‌های تامین مالی در بحث مسکن عنوان کرد: هفت مدل تامین مالی برای این حمایت در نظر داریم. این روش‌های تامین مالی شامل منابع بانک مسکن، صندوق سرمایه‌گذاری مسکن، سهم منابع سایر بانک‌ها در سرمایه گذاری مسکن، مدل‌های صندوق پروژه، مدل‌های فروش اوراق، مشارکت دولت در قالب بودجه سالانه است.
 
قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: با این هفت مدل منابعی ایجاد می شود که از طریق آن به سه دهک اول مردم که کم درآمد هستند، ظرف دو سال مسکن می‌دهیم و ۳۰ ساله از آنها هزینه را پس می‌گیریم. در این شرایط اجاره به شرط تملیک است و وقتی قسط آخر پرداخت شد خانه به نام آنها می‌شود، همچنین در این مدت اجازه فروش نخواهند داشت.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره سه دهک بعدی جامعه که در آمد متوسط دارند، بیان کرد: مشارکت دولت با این سه دهک به صورت ۷۰-۳۰ خواهد بود؛ یعنی ۳۰ درصد آورده آنها خواهد بود و ۷۰ درصد از محل منابعی که ذکر کردم خواهد بود و برگشت هزینه این گروه ۲۰ ساله خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه مشارکت دولت با چهار دهک پردرآمد ۵۰-۵۰ خواهد بود، درباره شناسایی این گروه‌ها اظهار کرد: سامانه‌ای برای ثبت نام افراد فاقد مسکن می‌گذاریم. امروز به ازای خانوار حدود چهار و نیم میلیون کمبود مسکن داریم؛ از این تعداد کسانی که متقاضی مشارکت در این مدل باشند ثبت‌نام خواهند کرد.
 
قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: با بانک‌های اطلاعاتی بررسی می‌کنیم که اول، ملک و مسکنی به نام این متقاضیان یا افراد درجه اول زندگیشان ثبت شده است یا نه. دوم، بررسی می‌کنیم که در گذشته از تسهیلات عمومی مثل زمین یا وام دریافت کرده‌اند یا نه. این بررسی ها را برای «آزمون وسع» می‌فرستیم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی آزمونی به نام «وسع» داریم، تصریح کرد: آزمون وسع افراد را دهک بندی می‌کند، بعد از این دهک بندی از متقاضی سوال می‌کنیم که تا چه میزان توانایی پرداخت قسط دارد و بر اساس توانایی پرداخت قسط او، متراژ منزل و ارزش منطقه زمین مشخص خواهد شد.
 
وی عنوان کرد: وقتی مشخص شد در یک نقطه برای دریافت مسکن، گروهی از افراد واجد شرایط مشارکت هستند، ساخت آن را میان انبوه سازان به مزایده می گذاریم و یک سازنده مسئول ساخت آن خواهد شد.
 
قاضی زاده در پایان خاطرنشان کرد: با مشارکت صندوقی که خاص ساخت مسکن است و مدیریت دولت و انبوه ساز این مسکن ها ساخته می شوند و در اختیار ذی‌نفعان قرار می‌گیرند. مدلی که ما در نظر داریم، مدلی مدیریتی بر اساس تجمیع منابع است.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه