بنیان‌گذار روش «کاندیدای پوششی» کیست؟
کد خبر: ١٦٣١٢٧ تاریخ انتشار: ٠٢ خرداد ١٤٠٠ - ٠٩:٣٢
صفحه نخست » تیتر یک
بنیان‌گذار روش «کاندیدای پوششی» کیست؟

در این ایام انتخاباتی، با نگاهی به چهره‌های حاضر در انتخابات پیش‌رو به‌وضوح می‌توان دریافت که کدام یک از این نفرات قرار است نقش نامزد همراه و کمکی را بازی کنند و کدام یک کاندیدای اصلی خواهند بود.

 
هم‌زمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، موضوع «کاندیدای پوششی» این روزها بسیار شنیده می‌شود و گمانه‌زنی‌های مختلفی در این‌باره صورت می‌گیرد.
 
«کاندیدای پوششی» لفظی است که حضورش در ادبیات سیاسی سابقه‌ای چندان طولانی ندارد و تاریخ تولد آن را می‌توان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ دانست.
 
ماجرای مناظرات انتخاباتی سال ۸۸ باعث شد صداوسیما محتاط‌تر شده و در انتخابات دوره بعدی ریاست‌جمهوری، از قرار دادن دو به دوی نامزدها روبه‌روی هم خودداری کند؛ در نتیجه شیوه برگزاری مناظرات انتخاباتی در ایران تغییر کرد و مدل فرانسوی (مناظرات دسته‌جمعی با مدیریت تام و تمام یک مجری) جایگزین مدل آمریکایی خود شد.
 
در آمریکا برای برگزاری مناظرات انتخاباتی کمیسیونی وجود دارد که برای واجدان شرایط مناظرات انتخاباتی برگزار می‌کند و با روش‌هایی تا حد ممکن از حضور کاندیدهای غیراصلی جلوگیری می‌کنند.
 
 
در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، محمدباقر قالیباف بر اساس نظرسنجی‌ها برنده احتمالی انتخابات بود اما در نهایت مردم در ۲۴ خرداد سال ۹۲ به حسن روحانی رأی دادند. روحانی در مناظرات توانست کاندیدای جریان اصولگرا را مغلوب دوقطبی‌های کاذب خود کند.
 
«نامزد پوششی» توهین به ملت است/ کوشکی: روحانی بنیان‌گذار این روش زشت سیاسی است
 
روحانی در آن مناظره معروف خطاب به قالیباف گفت: «از آقای قالیباف خیلی تعجب می‌کنم. درست است باید رقابت کنیم ولی نه این‌جوری. آقای قالیباف دلم نمی‌خواست بگم. آنجا بحث این بود شما می‌گفتید دانشجویان بیایند ما برنامه گازانبری داریم. من راجع چند کلانتری به شما گزارش دادم. شما چی گفتید؟ نمی‌خواهم بازگو کنم. گفتید کل آدم‌های سالم من این تعداد است...»
 
محمد هاشمی در پاسخ به اینکه آیا ایده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای انتخابات سال ۹۶ همان ایده ۹۲ بود؟ می‌گوید: «آیت‌الله هاشمی می‌گفتند رقابت شدید خواهد بود و باید آمادگی داشت. ایشان معتقد بودند که باید بیش از یک نفر در صحنه حضور داشته باشد، چون شکل مناظره‌ای که از سال ۹۲ باب شد، کار را مشکل می‌کرد. معتقد بودند اگر قرار باشد پنج، شش نفر به یک نفر باشد کار سخت می‌شود بالاخره این حرف‌ها و مناظرات تأثیرات خود را می‌گذارد؛ بنابراین آماده بودن برای این صحنه را لازمه پیروزی می‌دانستند.»
 
در آن سال اسحاق جهانگیری به‌عنوان نامزد پوششی حسن روحانی در مناظره‌ها و رقابت‌های انتخاباتی حضور داشت و قبل از رأی‌گیری به نفع او انصراف داد. در آن زمان به‌صراحت عنوان می‌شد که جهانگیری نامزد کمکی روحانی است.
 
«نامزد پوششی» توهین به ملت است/ کوشکی: روحانی بنیان‌گذار این روش زشت سیاسی است
 
در این ایام انتخاباتی، با نگاهی به چهره‌های حاضر در انتخابات پیش‌رو به‌وضوح می‌توان دریافت که کدام یک از این نفرات قرار است نقش نامزد همراه و کمکی را بازی کنند و کدام یک کاندیدای اصلی خواهند بود.
 
کاندیدای پوششی منجر به تضییع حقوق مردم می‌شود
 
محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست داخلی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه موضوع «کاندیدا پوششی» به‌نوعی سوءاستفاده از قانون است، اظهار کرد: «اگر فردی با این عنوان وارد کارزار انتخاباتی شود و از فرصت قانونی برای تبلیغ کاندیدای مدنظر خود استفاده کند، باید از فعالیت‌های سیاسی نهی شود.
 
وی ادامه داد: گاهی امکان دارد که کاندیدایی به این جمع‌بندی برسد که در انتخابات به نفع فرد اصلح انصراف بدهد و این یک امر طبیعی است اما اگر از قبل با این هدف در انتخابات ثبت‌نام کرده باشد، جایگاه خود را در حد یک تبلیغاتچی انتخاباتی می‌داند.
 
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه روحانی بنیان‌گذار این روش زشت سیاسی است، افزود: وقتی این کار غلط در انتخابات مورد استفاده قرار گرفت و با آن برخوردی نشد، جناح رقیب هم به سمت این بداخلاقی حرکت کرد. شورای نگهبان باید با این پدیده زشت برخورد کند».
 
البته پیش‌تر کدخدایی در رابطه با برخی مفاهیم رایج‌شده در این دوره از انتخابات مانند «نامزدهای پوششی» و نوع برخورد این شورا با این پدیده نیز اعلام کرد که شورای نگهبان نمی‌تواند انگیزه‌ افراد را بررسی کند و نمی‌تواند نیت‌خوانی کند که اگر کسی ثبت‌نام کرده است، حسب ظاهر برای حضور در گردونه‌ انتخابات آمده است و اصطلاحاً نامزد پوششی است یا خیر؟
 
به باور کارشناسان، اینکه چهره‌هایی پس از تأیید صلاحیت خودشان، زمانی از وقت مردم و رسانه ملی را به خود اختصاص دهند، درحالی‌که خودشان هم مطمئنند برای نیامدن آمده‌اند، به‌جز فریب، تضییع حقوق مردم و بیت‌المال نام دیگری ندارد.
 
«نامزد پوششی» توهین به ملت است/ کوشکی: روحانی بنیان‌گذار این روش زشت سیاسی است
 
روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی نوشت: «اسحاق جهانگیری کاندیدای اصلی و هدف جریان اصلاحات نیست و تقریباً همان نقش پوشش را بازی خواهد کرد. البته به نظر می‌رسد این موضوع محتوم نیست ولی اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند حضور جهانگیری دو حسن را می‌تواند داشته باشد. اول برداشتن باری از روی دوش کاندیدای اصلی و هدف و دوم گیج کردن رسانه‌های پرمدعا و بی‌ادب دست راستی. تا اینجای کار او حداقل توانسته هدف دوم را محقق سازد. غالب انرژی استراتژیست‌های رسانه‌ای محافظه‌کاران درگیر اسحاق جهانگیری شده این یعنی تنفس و فرصت کاندیدای هدف.»
 
توهین به ملت!
 
در همین راستا، روزنامه رسالت کاندیداتوری اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت یازدهم به‌عنوان «نامزد پوششی حسن روحانی» را «توهین به ملت» توصیف کرده از قول ناصر ایمانی یکی از چهره‌های اصولگرا نوشته است: «این توهین به رأی‌دهندگان است. وی تنها آمده که بلندگوی تبلیغاتی روحانی در رقابت‌ها شود. این کار در هر جریان سیاسی روی دهد بد و زشت است اما در این میان، نامزدهای اصولگرا واقعاً جهت ورود به پاستور آمده‌اند ولی در اصلاح‌طلبان برخی به‌عنوان نامزد پوششی وارد شده و رأی‌دهندگان را به استهزاء گرفته‌اند».
 
«نامزد پوششی» سیاستی است که این روزها مورد توجه جریان‌های سیاسی قرار گرفته است و حرف‌وحدیث‌های فراوانی دراین‌باره شنیده می‌شود؛ این جریانات تصمیم گرفته‌اند برای حمایت از نامزد نهایی خود، نامزدهای حمایتی را وارد صحنه رقابت کنند تا بتوانند راهی پاستور شوند.
 
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه