جلیلی: با «نمایش» نمی‌شود کشور را اداره کرد/ اقدامات دولت‌ها باید در زندگی مردم مؤثر باشد
کد خبر: ١٦٣٠٥٠ تاریخ انتشار: ٠٦ ارديبهشت ١٤٠٠ - ١١:٤٦
صفحه نخست » مطالب وسط
جلیلی: با «نمایش» نمی‌شود کشور را اداره کرد/ اقدامات دولت‌ها باید در زندگی مردم مؤثر باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با نمایش نمی‌توان کشور را اداره کرد بلکه باید کشور را بر اساس واقعیت‌ها اداره کرد و اگر خدای‌ناکرده فرهنگِ نمایش در بخش‌های قوای مختلف تجلی یابد، این آسیب است و چه‌بسا با تغییر دولت‌ها و قوا، باز هم آن مسائل حل نشود.

 
سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امشب در گفت‌وگویی در یکی از شبکه‌های اجتماعی طی سخنانی با بیان اینکه "باید بتوانیم آسیب‌هایی را که مانع رسیدن به راه‌حل مسائل کشور است پیدا کنیم"، اظهار داشت: صرفاً با نمایش نمی‌توان کشور را اداره کرد بلکه باید کشور را بر اساس واقعیت‌ها اداره کرد و اگر خدای‌ناکرده فرهنگِ نمایش در بخش‌های قوای مختلف و جناح‌ها تجلی یابد، این آسیب است و چه‌بسا با تغییر دولت‌ها و قوا، باز هم آن مسائل حل نشود.
 
وی افزود: اگر این موضوعات مجموعه‌ای از آسیب‌ها باشد، باید همگی شناسایی و درباره آن بحث کنیم و آن‌ها را به ضدارزش تبدیل کنیم و نگذاریم آن‌ها جایگاه ارزشی پیدا کنند و کسانی هم فکر کنند که با آن ضدارزش‌ها می‌توانند آن را به‌جای کار به مردم معرفی کنند.
 
دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: من و همکارانم این مسائل را که عده‌ای از جوانان عزیز کشور و افرادی هستند که تجارب زیادی دارند جمع‌بندی کرده‌ایم، به‌عنوان مثال اگر امروز از موضوع بانک صحبت می‌کنیم و این‌که آیا کافی است که در ابتدای دولت بگوییم "البانک و ماادراک مالبانک" و 8 سال بگذرد و تغییری هم صورت نگیرد و مردم هم تغییر و تحولی احساس نکنند؛ چه تفاوتی بین سال‌های 1392 و 1400 رخ داد و چه اصلاح‌هایی صورت گرفت؟
 
جلیلی تصریح کرد: مباحث نقدینگی، تأمین مالی و تسهیلات بسیار اهمیت دارد و باید در نظر گرفته شود و هم‌چنین عدالت باید در عرصه‌های مختلف ظهور و بروز یابد. اگر بگوییم این دولت برود و دولت دیگری می‌آید، مردم انتظار دارند که تغییراتی در جامعه صورت بگیرد. اقدامات دولت‌ها باید در زندگی مردم تجلی داشته باشد و اگر تغییری نیز انجام می‌گیرد، باید مشخص شود که چه پیامدهایی در زندگی مردم دارد و باید بتوان با شاخص‌های روشن آن را ارزیابی کرد.
 
وی گفت: اگر از تولید سخن می‌گوییم و مقام معظم رهبری چندین سال روی این مسئله تأکید دارند، چگونگی و جهش تولید مهم است و باید بدانیم که موانع بر سر راه آن چیست و آیا راه این است که بگوییم دولت برود و دولتی که تازه بر سر کار می‌آید آن روز بگوید که "تازه می‌خواهیم موانع را بررسی کنیم"؟ بلکه موانع باید امروز بررسی و به دولت مستقر معرفی شود. این مسائل یک منظومه به‌هم‌پیوسته است و باید روایت‌های درستی از این مسائل داشته باشیم تا بتوانیم پاسخ‌های مناسب به آن بدهیم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه مشارکت مردم بسیار مهم است، تصریح کرد: در این مدت 42 سال که از پیروزی انقلاب می‌گذرد، هرکجا توانستیم به موفقیتی دست یابیم، با حضور مردم بوده و یکی از آن موفقیت‌ها در دوران دفاع مقدس بوده و همه دیدند که وقتی مردم وارد عرصه شدند، موفقیت‌های بزرگ رقم خورد.
 
جلیلی ابراز کرد: ما راه‌حل‌های موضوعات مختلف را قبل از اینکه مطرح بشود، به مسئولان وقت دادیم و این انصاف نیست که بگوییم آن‌ها شاید رقیب ما هستند و راه‌حل را به آن‌ها ندهیم بلکه همگی باید برای حل مشکلات به یکدیگر کمک کنیم؛ به‌عنوان مثال اگر درباره برجام نقدی داشتیم، ابتدا آن را به مسئولین دولتی منعکس کردیم و اگر درباره طرح بنزینی احساس می‌کردیم که نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات مردم باشد و در برخی ابعاد دارای اشکال است، قبل از اجرایی شدن راه‌حل را برای دولت و رؤسای قوا فرستادیم و این وظیفه ما بوده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر ندانیم مسائل اصلی 4 سال آینده کشور چیست طبیعتاً به‌دنبال راه‌حل آن نیز نمی‌رویم. نباید توان خود را مصروف موضوعات موهوم و کاذب و فرعی کنیم. بسیار مهم است که در این عرصه مسئله را درست تشخیص دهیم و پاسخ‌های درست و معتبری هم داشته باشیم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به اینکه عرصه انتخابات باید عرصه‌ای برای این‌گونه مباحثات باشد، خاطرنشان کرد: افراد باید بگویند که چه‌چیزی را مسئله اصلی کشور می‌دانند و پاسخ خود را نیز به این مسئله‌ها بگویند؛ اینجاست که می‌توان پاسخ‌های غلط را از پاسخ‌های درست تشخیص داد. وقتی از حضور پرشور صحبت می‌کنیم یعنی می‌بایست فضا را سالم نگه داریم و پرسش‌ها و پاسخ‌ها درست تعیین شود؛ عرصه انتخابات نباید عرصه جنجال‌های بی‌خود و اغوای مردم باشد.
 
جلیلی گفت: یکی از مسائلی که اقتضای صداقت مردم است، این است که اگر بتوانیم یک کار را در مدت کوتاه انجام دهیم، نباید وقت را تلف کنیم و آن کار را درگیر مرور زمان کنیم، به‌عکس آن نیز صادق است که اگر اقتضای انجام یک کار، یک سال است و ما بگوییم ما این کار را به‌غلط و نادرستی در 100 روز انجام می‌دهیم، با صداقت با مردم سخن نگفته‌ایم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: 4 سال آینده نمی‌تواند بدون در نظر گرفتنِ 8 سالِ گذشته باشد؛ مردم 8 سال گذشته مسائلی داشتند و برای آنها راه‌حل‌ها و پاسخ‌هایی نیز ارائه شد و امروز هم فرصت خوبی برای نگرش به این 8 سال است و این‌که پاسخی که در این مدت به مردم داده شد و دنبال شد چقدر موفق و صحیح بوده و نقاط ضعف و قوت آن چه بوده است.
 
وی در ادامه با تأکید به اینکه "ضرورت امروز این است که نگاه دقیقی به 8 سال گذشته داشته باشیم"، عنوان کرد: انتخاب مردم در 8 سال گذشته برگرفته از انتظاراتی بوده است؛ حال سؤال این است که؛ آیا انتظاراتی که مردم در این 8 سال داشتند و منتخب آنها مسیر خود را بر اساس آن انتظارات تعیین کرده است، محقق شده یا خیر؟
 


برچسب ها: جلیلی


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه