دولت؛ در اوج‌گیری دوباره کرونا همه مقصرند غیر از ما!
کد خبر: ١٦٣٠٠٧ تاریخ انتشار: ٢٢ فروردين ١٤٠٠ - ٠٨:٢٤
صفحه نخست » آخرین اخبار
دولت؛ در اوج‌گیری دوباره کرونا همه مقصرند غیر از ما!

 در حالی رئیس‌جمهور به عنوان رئیس‌ستاد کرونا دیروز به تشریح عوامل موثر در اوج‌گیری دوباره کرونا پرداخت که هیچ ‌اشاره‌ای به ‌اشتباهات و سوء تدبیرهای دولت و ستاد کرونا در نحوه مدیریت این بیماری به ویژه در ایام نوروز نکرد.
پایان یافتن تعطیلات نوروز با اوج‌گیری سهمگین و دوباره بیماری کرونا در کشور همراه شد. در شرایطی که پیش از نوروز و با تلاش کادر درمان و همراهی قابل قبول مردم و اجرای طرح شهید سلیمانی شاهد روند کنترلی بیماری کرونا بودیم و در شرایطی که تعداد شهرهای قرمز 9 مورد و شهرهای نارنجی 31 مورد بود، با بی‌توجهی ستاد کرونا به هشدارهای کارشناسان، وزارت بهداشت و رسانه‌ها و آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی، اکنون تعداد شهرهای قرمز به 257 مورد و شهرهای نارنجی به 129 شهر افزایش یافته است و از سوی دیگر شاهد سه برابر شدن آمار مبتلایان روزانه نسبت به اواخر اسفند و افزایش تاسف‌انگیز تعداد فوتی‌ها هستیم هر چند وزیر بهداشت معتقد است که آثار منفی سفرهای نوروزی در گسترش شیوع کرونا هنوز به طور کامل نمایان نشده است و گرفتاری‌های این روزها در کنار موضوع سفرها نتیجه ترددها و بازارگردی‌های شب عید و صف مرغ است.
در این بین این روزها شاهد انتقادات بسیاری از تصمیمات ستاد کرونا هستیم تا جایی که چند روز قبل معاون کل وزارت بهداشت در یک برنامه تلویزیونی با‌اشاره به اینکه خواسته ما ممنوعیت مسافرت بود گفت: تاکید وزارت بهداشت این بود که از فرصت طلایی نوروز برای کاهش آمار کرونا استفاده کنیم و مانند سال گذشته که همه جا تعطیل بود امسال نیز همانگونه شود و جلوی مسافرت‌ها گرفته شود و با طرح شهید سلیمانی شعله‌های کرونا را خاموش کنیم.
ایرج حریرچی تاکید کرد: برخی در ستاد ملی کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم.
حریرچی در پاسخ به این سؤال که چه کسانی با تعطیلی سفرها در نوروز ۱۴۰۰ مخالفت کردند، گفت: نمی‌توانم اسامی این افراد را بگویم.
اما دیروز رئیس‌جمهور که ریاست ستاد ملی کرونا را نیز برعهده‌ دارد در نشست این ستاد به تشریح عوامل موثر در آغاز موج چهارم کرونا پرداخت. روحانی که دو هفته قبل ادعا کرده بود «به نظر بنده از پیک کرونا عبور کردیم»؛ اما دیروز ادعای دیگری را مطرح کرد و گفت: «امروز باید به مردم بگویم متاسفانه وارد موج چهارم شدیم، اولین عامل موج چهارم کرونا ورود کرونای انگلیسی به کشور، از عراق است. عامل دوم، تردد و تجمع فراوان در شب عید است. عامل سوم، مراسم عید نوروز و دید و بازدیدها است. عامل چهارم، عروسی‌هایی بود که در ماه رجب و شعبان برگزار شد. عامل پنجم، سفرها بدون رعایت پروتکل‌ها بود. ما از قبل اعلام کردیم که سفر به مناطق قرمز و نارنجی ممنوع است، متاسفانه مراعات نشد و تازه اگر در مناطق زرد و آبی هم سفر انجام می‌گرفت می‌بایست تمام پروتکل‌ها مراعات می‌شد.»
اما درخصوص اظهارات آقای روحانی ذکر چند نکته ضرورت دارد.
اولا چرا باید وارد موج خطرناک کرونا می‌شدیم و حال آنکه روحانی با قاطعیت، نظر کارشناسان و مسئولان امر را وتو کرد و گفت از پیک کرونا عبور کرده‌ایم و بنابراین محدودیت‌های سفر برداشته شد؟ مگر نه اینکه وی می‌گوید « از بهمن ماه به موج چهارم فکر می‌کردیم و همه تلاش ما این بود به این موج مبتلا نشویم»، پس چطور علی‌رغم همه هشدارها به راحتی مجوز سفرهای نوروزی در ستاد ملی کرونا به ریاست ایشان صادر شد؟ آیا با آزاد بودن سفرها تلاش می‌کرده‌اند که به موج چهارم گرفتار نشویم؟!
ثانیاً عراق چگونه می‌تواند منشا موج اخیر باشد، در حالی که هم شیوع کرونا در عراق، شدت بسیاری دیگر از کشورها را ندارد و هم مسافرت به عراق، ماه هاست به شکل کاملا سختگیرانه توسط دولت ممنوع شده؟ و این در حالی است که با نظر دولت، مسافرت به مناطق آلوده‌تر و پر ابتلا‌تر مثل ترکیه و انگلیس دایر بوده است!
ثالثاً مسئول برداشتن ممنوعیت‌های سفر، ستاد کرونا به ریاست شخص آقای روحانی است اما این بی‌پروایی و بازی با جان مردم در حالی است که آقای روحانی برای جان خود حرمت ویژه قائل است. او حتی حاضر نشد برای تبیین لایحه بودجه یا معرفی نامزد وزارت صمت به مجلس برود، یا با وجود اصرار بر فعالیت حضوری مدارس در مهرماه، زنگ آغاز سال تحصیلی را در یکی از مدارس بنوازد.
خلاف مروّت است که یک مدیر، ابتلا و تهدید جانی را برای دیگران روا بدارد، اما خود را محترم شمارد. بسیاری از مردم وقتی لغو محدودیت‌ها را از ستاد کرونا شنیدند، اطمینان یافتند و تشویق به مسافرت شدند.
بنابراین، عامل اول فراگیری موج اخیر و سه برابر شدن تعداد مبتلایان و قربانیان، نه ورود کرونا از عراق، بلکه تدبیر خطرناک (ضد تدبیر متهورانه) ستاد کرونا با محوریت دولت و شخص آقای روحانی است.
باید گفت؛ رفتار‌های بی‌پروا را مرتکب شدن و مسئولیت آنها را نپذیرفتن یا متوجه دیگران کردن، اگر چه اقدامی متهوّرانه است، اما قطعا شجاعانه نیست.
از سوی دیگر ظاهرا برخی انتقادها از ستاد کرونا به مذاق آقای روحانی خوش نیامده، از جمله می‌توان حدس زد که تذکر دیروز وی مبنی بر اینکه «نباید چندگانه حرف زده شود اینکه ما برای ستاد ملی کرونا یک سخنگو انتخاب کردیم برای همین است که صدا واحد باشد و نمی‌شود هر کسی در تلویزیون مصاحبه کرده و هر بیانی به کار بگیرد» بی‌ارتباط با اظهارات حریرچی معاون وزیر بهداشت نبود که گفته بود «برخی در ستاد ملی کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموشی شعله‌های کرونا استفاده کنیم! نمی‌توانم اسامی این افراد را بگویم! خواسته ما ممنوعیت مسافرت بود».
 متاسفانه بی‌توجهی به هشدارها و تذکرات کارشناسان و تصمیم‌گیری‌های پر هزینه را باید یکی از ویژگی‌های اصلی دولت آقای روحانی دانست که نمونه بارز آن در تصمیمات ستاد کرونا قابل مشاهده است اما‌ای کاش به جای مقصر دانستن همه در تبعات تصمیمات، آنجا که قصور و تقصیر دولت و مجموعه‌های تحت هدایت آن عیان است، شخص رئیس‌جمهور و مسئولان دولتی از مردم عذرخواهی کنند.
آقای روحانی باید پاسخ دهند که آیا واقعا امکان اینکه با اندکی تدبیر و اتخاذ تصمیمات درست از تبعات تاسف‌برانگیز این روزها پیش‌گیری کرد وجود نداشت؟
چرا باید ستاد کرونا با اصرار بر یک تصمیم ‌اشتباه و بی‌توجهی به نظرات کارشناسی زمینه‌ساز افزایش روند بیماری شود تا امروز شاهد جان باختن روزانه قریب 200 هموطن و داغدار شدن خانواده‌‌های زیادی باشیم؟
آیا نباید این شیوه مدیریت کرونا که با بی‌توجهی به هشدارها و با تصمیمات غلط از جمله آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی طی چند روز منجر به افزایش شهرهای قرمز از 9 به 257 و نارنجی از 31 به 129 مورد شد را به عنوان یک نمونه عجیب سوء مدیریت مورد پژوهش قرار داد؟!
چرا آقای روحانی فقط از عراق نام برد؟
در همین زمینه رئیس‌کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از سخنان دیروز حسن روحانی درخصوص علل موج چهارم کرونا گفت: چرا آقای روحانی فقط از عراق نام برد و هیچ ‌اشاره‌ای به پروازهای ترکیه و انگلیس و مخالفت خودش با لغو پروازهای ترکیه نکرد؟!
حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در واکنش به سخنان دیروز حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص علل وقوع موج چهارم بیماری کرونا اظهار داشت: جای تعجب بسیار است که آقای روحانی به همه عوامل واقعی و غیرواقعی در بروز این موج بیماری کرونا‌ اشاره کرد، جز سوءمدیریت ستاد ملی کرونا.
شهریاری افزود: آقای روحانی نخستین عامل بروز موج چهارم کرونا را ورود کرونای انگلیسی از کشور عراق و استان خوزستان دانسته، در حالی که بارها به ایشان توصیه شد وقتی روزی 30 پرواز از خوزستان به نقاط مختلف کشور انجام می‌شود، این پروازها را لغو کنند، اما کاری نکردند.
وی ادامه داد:‌ علاوه‌بر این، چرا آقای روحانی فقط از کشور عراق نام برد؟! چرا از پروازهای ترکیه و کشورهای اروپایی مانند انگلیس اسم نبرد؟! چرا هیچ ‌اشاره‌ای به نامه اخیر وزیر بهداشت برای لغو پروازهای ترکیه و مخالفت خودش با این درخواست نکرد؟! 2.5 ماه قبل به ایشان نامه نوشتم و هشدار دادم که تمام پروازهای کشورهای اروپایی را که کرونای انگلیسی در آنها شایع است، لغو کنید؛ کدامیک را لغو کردند؟!
رئیس‌کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین با ‌اشاره به سخنان روحانی درخصوص تأثیر دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی و نیز تجمع‌های قبل از عید در بروز موج چهارم بیماری کرونا تصریح کرد: باید از آقای روحانی پرسید چه کسی مسئول نظارت بر اجرای پروتکل‌هاست؟ استانداری‌ها و نیروهای انتظامی زیرمجموعه وزارت کشور هستند که باید بر سفرها نظارت می‌کردند و در رابطه با سفرها هم، بارها و بارها وزیر بهداشت و بقیه گفتند که سفرها کنسل شود، اما آقای روحانی در روز هفتم فروردین ماه گفت که پیک کرونا تمام شده است! پس حر‌ف‌های امروز ایشان دیگر برای چیست؟!
گزارش تخلفات ستاد کرونا
به‌زودی آماده می‌شود
وی با ‌اشاره به ارسال نامه اخیر این کمیسیون به رئیس‌قوه قضائیه برای برخورد قضایی با قصور و تقصیر رئیس‌جمهور به عنوان رئیس‌ستاد ملی مبارزه با کرونا، افزود: رونوشتی از این نامه به کمیسیون اصل 90 مجلس نیز ارائه شده تا این کمیسیون نیز در چارچوب وظایف قانونی‌اش موضوع را پیگیری کند؛ علاوه‌بر این، به زودی گزارش مفصلی از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس براساس تبصره یک ماده 45 آیین‌نامه داخلی مجلس تهیه می‌کنیم و تحویل هیئت‌رئیسه می‌دهیم تا برای اعمال ماده 234 و ارسال گزارش تخلف رئیس‌جمهور به قوه قضائیه، اقدام شود و قطعاً این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه