پاسخ‌های تعجب‌آور سخنگوی دولت درباره گرانی و کرونا
کد خبر: ١٦٣٠٠٣ تاریخ انتشار: ١٨ فروردين ١٤٠٠ - ١٠:٣٥
صفحه نخست » آخرین اخبار
پاسخ‌های تعجب‌آور سخنگوی دولت درباره گرانی و کرونا

سخنگوی دولت روز گذشته در ادامه مواضع عجیب و غریب این روزهای دولتمردان در دفاع از عملکرد دولت، گفت اینکه می‌گوییم کالاها گران نمی‌شود اما سریع گران می‌شود نشانه صداقت ماست!

 علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته (سه‌شنبه17 فروردین) در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا برغم تاکید چندباره مبنی بر اینکه دولت تصمیمی برای افزایش قیمت کالاهای اساسی ، طی دو هفته گذشته از آغاز سال جدید شاهد افزایش رسمی قیمت مرغ و موارد دیگر هستیم گفت : دولت هیچ حرف پنهانی ندارد و به افکار عمومی هم پاسخگو بوده است.
ربیعی تصریح کرد: خدا را شکر به یُمن دو اتفاق، هیچ حرف مگویی در دولت وجود نداشته و ندارد. یکی، شفافیت و عدم پنهانکاری در داخل دولت است. از آنجایی که دولت هیچ حرف پنهانی ندارد لذا هر ایده و موضوعی که در دولت مطرح بشود، به مردم منتقل شده و دولت همواره به افکار عمومی پاسخگو بوده است.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: باید بگویم به نظرم با تجربه چند دهه خودم در مسئولیت‌های مختلف، هیچ دولتی تا این اندازه تحت کنترل، نظارت و بازرسی دستگاه‌های مختلف نبوده و مورد رصد قرار نگرفته است. بنابراین هیئت دولت، کاملا شیشه‌ای است و پشت و رویی متفاوت وجود ندارد.
ربیعی با‌ اشاره به اینکه سیاست دولت کماکان نه تنها افزایش قیمت‌ها نیست بلکه سیاست دولت، کنترل بازار و ثبات در قیمتها همراه با تلاش برای وفور کالا است، افزود: در مورد قیمت مرغ اتحادیه مرغداران مدت‌ها بود که معتقد بود قیمت تمام‌شده مرغ و هزینه مبادله آن و نیز قیمت جهانی نهاده‌های دامی، افزایش یافته و به همین خاطر درخواست افزایش قیمت برای مقرون به صرفه بودن جوجه‌ریزی در تولید مرغ داشتند.
معنای صداقت را هم فهمیدیم!
سخنگوی دولت تصریح کرد: همچنین گزارش‌های متعددی مبنی بر دلایل بخشى از عدم تعادل بازار و در ارسال مرغ به برخی از استانها با هدف افزایش قیمت آن می‌دانستند. برای این موضوع به ستاد تنظیم بازار ارجاع شد تا با حضور اتحادیه‌ها و انجمن‌های ذیربط بررسی کامل صورت گیرد و تصمیم نهایی اتخاذ شود. این تصمیم هم به خاطر ایجاد تعادل در بازار بوده است.بار دیگر تاکید می‌کنم سیاست دولت، کماکان کنترل و تثبیت قیمت‌ها است.
وی تصریح کرد: نمی‌خواهم سهم واقعیت‌های انکار ناپذیر را بگویم؛ نمی‌خواهم بگویم همه چیز درست انجام شده یک حقیقت وجود دارد تحریم‌های ظالمانه را نباید نادیده گرفت. هیچ دولت و قوه‌ای در دنیا نمی‌تواند بگوید نارسایی ندارم. اینکه من می‌گویم کالاها گران نمی‌شود اما به سرعت بعد از آن گران می‌شود نشانه صداقت ماست!
درباره این اظهارات ربیعی گفتنی است قاعده این است که سخنگو، سخن بی‌حساب نگوید و به جای فرافکنی و بیان مواضع عجیب و غریب در مقام پاسخگویی به مردم و رسانه‌ها، صداقت واقعی داشته باشد. بر این اساس، ما به عنوان مردم و جامعه‌ای که طعم قریب 8 سال مدیریت دولت تدبیر و امید را بر زندگی خود و اطرافیانمان چشیده‌ایم، حتما این حق را داریم که از آقای ربیعی بپرسیم، بر اساس چه معیاری از گران شدن کالاها پس از وعده چند باره دولت به عدم گرانی صداقت دولتمردان را نتیجه گرفته‌اند؟
دولت و کرونا، پیش‌بینی موج چهارم
 به جای پیشگیری!
سخنگوی دولت در بخشی از نشست خبری خود درخصوص سفرهای نوروزی با وجود پیش‌بینی موج چهارم کرونا گفت: «موج چهارم کرونا یک مسئله مهم در همه کشورها است و الگوی موج چهارم در اکثر کشورهای جهان به صورت مشابه عمل کرده است. بنابراین موج چهارم به صورت فراگیر در بسیاری از کشورها رخ داده است. باتوجه به طرح هوشمند پویا و مصوبه ستاد ملی کرونا هر زمان مناطقی قرمز و یا نارنجی شوند اقدامات لازم از پیش تعیین شده به سرعت عملیاتی خواهد شد. بنابراین آمادگی لازم وجود داشته و برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.»
درخصوص این اظهارات آقای ربیعی باید گفت؛ اولاً اینکه موج چهارم کرونا یک مسئله مهم و مشابه در کشورهای دیگر نیز می‌باشد، پاسخ درست و منطقی به چرایی بی‌تدبیری ستاد کرونا با محوریت دولت در آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی علی‌رغم هشدارهای رسانه‌ها، کارشناسان، پزشکان عضو ستاد کرونا و البته وزارت بهداشت نیست. اینکه علی‌رغم نگرانی‌ها و هشدارها و با نادیده گرفتن تلاش شبانه‌روزی کادر درمان برای کاهش تلفات کرونا، راه سفرهای نوروزی باز گذاشته شود و در نتیجه اکنون شاهد افزایش دو برابری مبتلایان روزانه، سه رقمی شدن و افزایش حدود 100 نفری فوتی‌های روزانه، افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی از 9 شهر پیش از تعطیلات به 88 شهر پس از تعطیلات و شهرهای نارنجی از 31 مورد آخر اسفند به 139 مورد فعلی باشیم، خود گویای عمق بی‌تدبیری و نتیجه بی‌توجهی دولت و ستاد کرونا به ریاست رئیس‌جمهور و محوریت دولت به نظرات کارشناسی و هشدارها است.
معنی سخن آقای ربیعی مبنی بر اینکه «با توجه به طرح هوشمند پویا و مصوبه ستاد ملی کرونا هر زمان مناطقی قرمز و یا نارنجی شوند اقدامات لازم از پیش تعیین شده به سرعت عملیاتی خواهد شد» این است که درست است شرایط فعلی بحرانی شده و آمار مبتلایان و فوتی‌ها به‌شدت جهشی شده است، اما جای نگرانی نیست چراکه «اقدامات لازم از پیش تعیین شده به سرعت عملیاتی خواهد شد»!، البته باید دید منظور از اقدامات لازم پس از داغدار شدن بسیاری از خانواده‌ها در این ایام چیست؟
 سؤال اینجاست که چون موج کرونا در کشورهای دیگر نیز وجود دارد ما نیز مجبور بوده‌ایم خود را به سطح آنها برسانیم یا می‌شد با اندکی تدبیر و توجه به نظرات کارشناسی از جمله هشدارهای مسئولان سلامت در خود دولت از شرایط فعلی پیشگیری کرد؟ آیا نمی‌شد با قدری تدبیر از جلوی رشد تلفات یا خسارت‌های تعطیلی اجباری بسیاری از مشاغل و واحدهای صنفی و تحمیل هزینه‌های‌های هنگفت انسانی و اقتصادی را گرفت؟ 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه