تشریح سیاست‌های انتخاباتی سپاه/ سردار جوانی: سعید محمد به دلیل تخلف، از فرماندهی قرارگاه خاتم منفک شد
کد خبر: ١٦٢٩٨٥ تاریخ انتشار: ١٤ فروردين ١٤٠٠ - ١٢:٠٨
صفحه نخست » مطالب وسط
تشریح سیاست‌های انتخاباتی سپاه/ سردار جوانی: سعید محمد به دلیل تخلف، از فرماندهی قرارگاه خاتم منفک شد

سردار جوانی با بیان اینکه سپاه به جدّ با ورود پاسداران به عرصه انتخابات بدون طی مراحل قانونی مخالف است، گفت: منفک کردن سعید محمد از مسؤولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.

 ۱۴۰۰، سال پرتب و تاب و پر خبری به نظر می‌رسد؛ انتخابات حساس خرداد، عاقبت پرونده هسته‌ای و ماجرای رویارویی ایران و غرب در ماه‌های پایانی دولت حسن روحانی و... از مختصات این سال است. با این وجود، نامگذاری سال جدید، در ظاهر تاثیرپذیری مستقیمی از رخدادهای مهم پیش رو ندارد، اما در باطن می‌تواند حکم نخ تسبیحی را داشته باشد که نقطه محوری جنگ، یعنی اقتصاد را از تکانه‌ها در امان نگه دارد.

«تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» محور گفت‌وگوی خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که یکی از وظایف معاونت متبوع خود را تبیین بیانات رهبر معظّم انقلاب می‌داند.

جوانی معتقد است برای اینکه نامگذاری سال در کشمکش انتخابات کم‌رنگ نشود، باید تبدیل به گفتمان غالب بر فضای انتخابات شود و جریان‌های حاضر در صحنه، برنامه‌های خود را برای تحقق یافتن این شعار اعلام کنند.

علاوه بر این، حرف و حدیث‌های روزها و ماه‌های گذشته و شایعات رسا‌نه‌های معاند و شبکه‌های اجتماعی درباره نسبت سپاه با انتخابات ۱۴۰۰ باعث شد تا پای انتخابات به گپ و گفت ما با معاون سیاسی سپاه پاسداران کشیده شود.

جوانی از دکترینی سخن به میان می‌آورد که سپاه، رفتار سیاسی خود را بر اساس آن تنظیم می‌کند و در این دکترین، یکی از مهم‌ترین محورها، ممنوعیت ورود مصداقی سپاه به انتخابات است. امّا این همه ماجرا نیست و به گفته وی، از چندماه قبل، نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران، سندی را به همه رده‌های سپاه ابلاغ کرده که دربرگیرنده سیاست‌ها و اهداف این نهاد انقلابی در قبال انتخابات ۱۴۰۰ است. سندی که در صدر خود، حمایت از کاندیدایی خاص را ممنوع و حرام شرعی می‌داند.

معاون سیاسی ۵۹ ساله سپاه به حضور برخی از کاندیداهای سپاهی در عرصه انتخابات 1400 نیز اشاره کرد و با بیان اینکه سپاه با ورود هرکدام از این افراد بدون طی مراحل قانونی مخالف است، علت جدا کردن فرمانده سابق قرارگاه خاتم از سمت خود را نیز تخلف از این دستورالعمل‌ها دانست.

مشروح گفت‌وگوی ما با سردار یدالله جوانی را در ادامه می‌خوانید.

چند سالی است رهبر انقلاب محور شعار سال را اقتصادی قرار داده‌اند. ایشان سال قبل بحث جهش تولید را مطرح کردند و امسال به نظر می‌رسد شعار تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها تکمیل‌کننده شعار سال قبل است. شما چه تحلیلی از این نامگذاری دارید؟

جوانی: من هم عرض تبریک دارم سال نو و اعیاد شعبانیه را به شما و همکاران. ان‌شاءالله این سال برای امت اسلام و ملت ایران سالی پر خیر و برکت باشد. همچنین یاد می‌کنیم از همه شهدا و امام شهیدان.

مخاطب شعار سال، همه هستند

خب یک سنت حسنه‌ای است که در ابتدای هر سال مقام معظّم رهبری یک شعاری را برای سالی که در پیش رو هست مشخص می‌کنند. وقتی ما یک بررسی داشته باشیم نسبت به سال‌های قبل، می‌بینیم انتخاب شعارهای سال صرفاً نمادین نیست و برای این نیست که مثلاً این سال یک نام داشته باشد، بلکه رهبر انقلاب با بررسی‌های کارشناسانه و مبتنی بر نیازها و واقعیت‌ها، اولویت‌هایی را که باید در حکمرانی و حکومت و اداره کشور مورد توجه قرار بگیرد،مدنظر قرار می‌دهند و با توجه به اولویت‌ها یک شعاری را مشخص می‌کنند که جهت‌دهنده باشد به تمامی دستگاه‌ها و مجموعه‌های حکومتی و حاکمیتی.

نکته بعد اینکه به‌نظر می‌رسد در شعارهایی که ایشان با این نگاه انتخاب می‌کنند مخاطب همه هستند؛ هم توده‌های مردم و هم احزاب، گروه‌ها، جریان‌ها،‌ اصحاب رسانه و هم دستگاه‌ها و مسئولین ازجمله قوای سه‌گانه. یعنی اینطور نیست که شعار سال یک مخاطب داشته باشد یا فقط مخاطب آن، بخشی از جامعه یا مسئولین باشند. شعارها به گونه‌ای بوده که همه در پیاده‌سازی آن سهمی داشتند.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه