وعده‌های روحانی به جوبایدن از جیب مردم ایران
کد خبر: ١٦٢٩٦٨ تاریخ انتشار: ٠٥ فروردين ١٤٠٠ - ١٠:٣٣
صفحه نخست » مطالب وسط
وعده‌های روحانی به جوبایدن از جیب مردم ایران

چنین طرح‌های عجولانه‌ای توسط دولتمردان در حالی مطرح می‌شوند که برخی نزدیک بودن انتخابات را علت این تحرکات عجولانه و عقب‌نشینی‌ها از سوی دولت می‌دانند تا بتوانند با دستاوردسازی نمایشی جان تازه‌ای به جریان شکست خورده غرب گرا در داخل کشور بدهند.

 گروه سیاسی-رجانیوز: تصور می‌شد روحانی پس از بدعهدی دولت آمریکا انرژی بیشتری برای حل مسائل کشور از طریق فعالیت و برنامه ریزی در داخل بگذارد. اما دولتمردان ابتدا اینگونه وانمود کردند که بدعهدی آمریکا به دلیل قدرت گرفتن ترامپ در آمریکاست. با این وجود خروج ترامپ از کاخ سفید و ورود بایدن به اتاق بیضی شکل و پوچ شدن عملیات روانی استثناسازی از ترامپ هم نتوانسته تغییری در رویه اشتباه دولت را بوجود بیاورد. این را می‌تواند از اولین جلسه روحانی در هیات دولت سال ۱۴۰۰ فهمید.
 
 
به گزارش رجانیوز؛ حسن روحانی، روز چهارشنبه در نخستین جلسه هیات دولت در سال ۱۴۰۰ گفت: هر روز دنبال می‌کنیم تا تحریم از سر مردم کشور برداشته شود!
 
روحانی تصریح کرد: معتقدم اگر همه طرف مقابل (۱+۵) تصمیم بگیرند به میدان بیایند و به تعهدات خود عمل کنند و همان طوری که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند روشن شود که به طور واقعی از تحریم دست برداشته اند، ما هم به تعهدات خود بر می‌گردیم.
 
رئیس دولت افزود: این پیام و نکته مهمی است که ما به دنیا می‌گوییم، برغم سه سال ظلمی که به ما شده، در عین حال اگر از طرف شما عمل واقعی ببینیم حاضریم به تعهدات خود برگردیم فعلا هم قصد نداریم درمورد خسارت‌هایی که به ما زده شده صحبت کنیم، مسئولین کشور به وقت خود آن را دنبال خواهند کرد!
 
روحانی حتی در ماه‌های پایانی دولت خود تمرکزش را روی اصرار به آمریکا برای برداشتن تحریم‌ها گذاشته و می‌گوید «هر روز دنبال می‌کنیم تا تحریم از سر مردم کشور برداشته شود» که این راهبرد سال‌هاست شکست خود را نشان داده و رهبرانقلاب خنثی سازی تحریم‌ها از طریف تولید داخل و قوی ساختن استحکام درونی کشور را به جای تلاش بی فایده برای رفع تحریم را مطرح کرده‌اند.
 
این تلاش‌های دولت در شرایطی انجام می‌شود که جواد ظریف جمعه 15 اسفندماه در صفحه شخصی خود خبر داده بود: «من، به عنوان وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، به زودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد. البته از طریق کانال‌های دیپلماتیک.»
 
همچنین چند روز بعد از این صحبت‌های ظریف بود که روحانی  ایده خطرناک و انتخاباتی بازگشت گام به گام به برجام را مطرح کرد و خطاب به آمریکا گفت: « آمریکا باید پیشقدم باشد. برای بازگشت‌ به ‌تعهدات به‌صورت کل در برابر کل و‌ یا جزء در برابر جزء آماده‌ایم این شما هستید که می‌توانید مسیر درست و صحیح را انتخاب کنید.»
 
روحانی در آخرین صحبت خود با این جمله که « فعلا هم قصد نداریم درمورد خسارت‌هایی که به ما زده شده صحبت کنیم» سعی می‌کند خیال دولت بایدن را از هرگونه پیگیری خسارت در دولت خودش آسوده کند.
 
طرح بازگشت «جز به جز به برجام» که روحانی مطرح کرده درست در مقابل برداشتن همه تحریم‌ها قرار دارد و به نظر می‌رسد بیشتر برای ایجاد کانالی برای گفت‌گوهای بیشتر باشد. طرح «بازگشت همزمان به برجام» نیز که قبلا توسط ظریف مطرح شده راه را برای راستی آزمایی رفع تحریم‌ها خواهد بست و بار دیگر گزیده شدن از یک سوراخ را نشان می‌دهد. چرا که اقدامات ایران عملیاتی است و به سرعت با نابودی اورانیوم های غنی شده و جمع آوری سانتریفیوژها انجام خواهد شد اما اقدامات دولت آمریکا رفع مانع فروش نفت، انجام تراکنش مالی و استقبال کشورها نیازمند زمان است و فرصت خاصی برای راستی‌آزمایی می‌طلبد. 
 
چنین طرح‌های عجولانه‌ای توسط دولت در حالی مطرح می‌شوند که برخی نزدیک بودن انتخابات را علت این تحرکات عجولانه و عقب‌نشینی‌ها از سوی دولت می‌دانند تا بتوانند با دستاوردسازی نمایشی جان تازه‌ای به جریان شکست خورده غرب گرا در داخل کشور بدهند.  
 
مماشات‌جویی دولتمردان درحالی است که جو بایدن تاکنون ذره‌ای از سیاست‌های فشارحداکثری ترامپ کوتاه نیامده و با اینکه در ایام انتخابات برخی سیاست‌های ترامپ را شماتت کرده اما در عمل رفتار ایالات متحده را اصلاح نکرده و در صدد جبران برنیامده است. حتی در آخرین مورد وزیر خارجه آمریکا به شرط‌گذاری برای ایران این بار به خاطر منابع ارزی بلوکه‌ کشورمان در کره پرداخت. «آنتونی بلینکن» با اشاره به موضوع اموال بلوکه‌ ایران در کره‌جنوبی مدعی شد تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، این پول‌ها آزاد نمی‌شود.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه