آقای داروغه زاده؛ به کجا چنین شتابان
کد خبر: ١٦٢٦٣٢ تاریخ انتشار: ٢٣ آذر ١٣٩٩ - ١٤:١١
صفحه نخست » مطالب وسط
آقای داروغه زاده؛ به کجا چنین شتابان

مطلب داروغه زاده شعار نه غزه نه لبنان سا88 را در اذهان تداعی می کند شعار «نه غزه و نه لبنان، جانم فدای ایران» سرآغاز جریانی است که هرچند خود را بسیار کوچک نشان داد ولی خطر آن بسیار بزرگ است.

 
گروه فرهنگی صابرنیوز: سلمان امیری؛ وقتی باغی را همین طوری به حال خودش رها کنید، معلوم است که گیاه هرز هم در آن می‌رویند. برای آنکه مانع رشد و حضور گیاهان هرزه شویم از باغبانی دلسوز و کاربلد برای باغ استفاده می شود اما آن اگر باغبان دلش با باغ شما نباشد و همه حواس و دلش با باغ همسایه باشد جز ویرانی باغ تان چیزی حاصل نمی گردد .
سینمای ما مدتهاست که از باغبان دلسوز محروم است نمونه آن جناب آقای داروغه زاده است وی که در رزومه اش؛ معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ، دبیری سه دوره جشنواره فیلم فجر، ریاست پخش شبکه چهار سیما، مدیریت گروه اجتماعی شبکه اول سیما، مدیر عاملی مؤسسه رسانه‌های تصویری و مدیر عاملی مؤسسه تصویر شهر دیده می شود چند روز قبل در توییتر مطلبی را منتشر کرد که به عمق نفوذ و ولنگاری فرهنگی میان مدیران فرهنگی کشور می توان پی برد .
 
داروغه زاده نوشته بود ؛ اظهارات بی شرمانه اردوغان در باکو با تمایلات تجزیه طلبانه دراذربایجان ایران مرتبط است، وقتی همه انرژی خود را مصروف پس گرفتن قدس و شعار هایی از این دست میکنیم و از ایجاد رفاه ،ابادانی و رضایتمندی حداکثری در داخل کشور غافل میشویم ، هر بی سر وپایی مدعی ایران عزیز می‌شود.البته پیش از این هم هم راستا با سلبریتی ها، ضد انقلاب، سلطنت طلبان و شبکه های اجتماعی معاند، هشتگ «اعدام نکنید» را توییت کرده و با ژست حقوق بشری به دامنه این جریان پیوسته بود.
اما مطلب داروغه زاده شعار نه غزه نه لبنان سا88 را در اذهان تداعی می کند شعار «نه غزه و نه لبنان، جانم فدای ایران» سرآغاز جریانی است که هرچند خود را بسیار کوچک نشان داد ولی خطر آن بسیار بزرگ است. 
 
سی و چند سال امام(ره) و مقام معظم رهبری بدون لحظه ای درنگ تلاش کردند تا ما را به وسط امت اسلامی باز گردانند. چون پانصد سال- از زمان صفویه به بعد- همه تلاش ها در جهت خارج کردن شیعه از گردونه جهان اسلام متمرکز شد. امام(ره) بسیار هوشمندانه و سریع متوجه این خطر شد و فتواهایی داد که در نوع خود بی نظیر بود. مانند شرکت شیعیان در نماز جماعات اهل سنت یا نگذاشتن مهر در مراسم حج و ... البته پیش از این تقیه موردی داشتیم ولی امام به آن شکل رسمی و به صورت یک دستورالعمل داد و حتی به جای شیعه از اسلام ناب محمدی استفاده می کرد.
 
بعد از امام(ره)، آیت الله خامنه ای نیز به خاطر اطلاعات گسترده ای که داشتند این مسیر را ادامه داد. ایشان با افکار چهره هایی مانند حسن بنا، سید قطب، اخوان المسلمین، سلفی های تقریبی و ... کاملا آشنایی داشت. بعد از اینکه ایشان با این جان مایه و شناخت گسترده از اهل سنت به رهبری رسیدند تمام آنچه که در جهت وحدت مسلمین بود را یکی پس از دیگری در مواضع رهبری خود رعایت کردند.
 
رهبر معظم انقلاب با اشاره به کسانی که یک روز شعار «نه غزه نه لبنان» سردادند گفتند: این افراد هرگز جانشان را فدای ایران نکرده اند و حتی از راحتی و منافع خود در راه حفظ امنیت کشور نگذشتند بلکه این سردار سلیمانی و یارانش بودند که جانشان را کف دست گرفتند و به میدان دفاع از ایران شتافتند.
 
و با توجه به رزومه کاری و تاثیر داروغه زاده در سینما می توان نتیجه گرفت چرا سینما کمتر به مقوله فتنه 88 ،کارهای گفتمانی و ارزشی پرداخته است وقتی که مدیر فرهنگی جمهوری اسلامی به آرمان های انقلاب و نظام تقید و اعتقادی ندارد چگونه می خواهد در خصوص آن موضوعی که دغدغه ای نسبت به آن ندارد دستور فیلمسازی و فرهنگ سازی دهد.
 
متاسفانه به دلایلی که در بالا به آن اشاره شد فیلم هایی که در زمان مدیریت داروغه زاده ساخته و در جشنواره های داخلی و خارجی نمایش داده شده بیشتر سیاه نمایی وضع موجود بوده و دیگر فیلم ها که اصطلاحا از آنها به عنوان گیشه ای یاد می کنند باید گفت؛ بیشتر آنها با پرداختن به مقوله آتراکسیون و اروتیسیزیم سعی در تغییر ذائقه مردم و زنده کردن فرهنگ فیلم های قبل از انقلاب کرده بوده اند.
 
قطعا سینما رسانه ای فرهنگساز و تمدن ساز است و در جامعه اسلامی باید در مسیر انتقال همین مفاهیم سیاست گذاری شود. به این معنی که با بازنمایی وضعیت های مختلف، راهکارهای تمدن اسلامی در خصوص خرده نظام های مختلف را تبیین نماید. مفاهیم فطری که با فرهنگ اسلامی رابطه ی مستقیم دارند و با بازنمایی آن و ارزش گذاری آنها می توانند مقدمات مهندسی تمدن نوین اسلامی را فراهم آورند؛ مفاهیمی چون اصالت حُسن و قبح عقلی و توحید ربوبی در این شرایط تبیین شده در جامعه ریشه می دوانند.
 
مدیران سینمایی و اهالی وادی هنر اگر دل در گرو تمدن اسلامی داشته باشند و این مساله را دغدغه ی خود بدانند، باید هر کدام به بخشی از موضوعات این مقوله ی عظیم بپردازند. تاثیرگذاری آثار ساخته شده بسیار بیشتر از پیش و آثار سفارشی خواهد بود. همچنین اگر علاقه ی واقعی به این مساله داشته باشند، در ساخت آثار از رویکرد و روش های برآمده از هنر اسلامی استفاده خواهند کرد و این چنین خود سینما نیز به برند و الگویی برای تمدن اسلامی تبدیل خواهد شد.به نظر آوینی تمدن دعوت به ماندن و سکون و استقرار می‌کند و ذات بشر عین بی قراری و تحول است. اینجاست که در نظریه او یک تقابل شکل می‌گیرد: تقابل «انقلاب -استقرار» و تقابل «فرهنگ و تمدن»
 
امام خامنه ای دردیدار با اعضا هیئت دولت(۴/۶/۹۴) : فرهنگ را اولویت دیگر این برهه از زمان برشمردند و خاطرنشان کردند: مشکلات اقتصادی موجب پریشانی فکر نمی‌شود، اما مشکلات فرهنگی، گاه خواب را از انسان می‌رباید. مسئولین فرهنگی کشور و خود آقای رئیس‌جمهور محترم، حساسیّت این حقیر را نسبت به مسئله‌ی فرهنگ میدانند. گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرده؛ به‌خاطر مسائل فرهنگی؛ یعنی اهمّیّت مسائل فرهنگی این‌جور است.
 
اما در آخر 
آقای داروغه زاده ،  شعار راهبردی «راه قدس از کربلا می‌گذرد» دریکی از حساس‌ترین مقاطع جنگ تحمیلی چراغ راهی شد تا آرمان اصلی جهان اسلام یعنی نابودی اسرائیل و آزادی قدس شریف، نه دستمایه فریب صدامی شود و نه دستخوش فراموشی در مشغله‌های مهمی چون جنگ تحمیلی شود اما با توجه به سرعت جنابعالی در فراموشی مسائل ارزشی بسیار نگران تان هستیم 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه