نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
در نشست تصویب قطعنامه ضدایرانی حقوق بشری کانادا چه گذشت؟
کد خبر: ١٦٤٥٠٧ تاریخ انتشار: ٢٦ آبان ١٤٠١ - ١١:١٤
صفحه نخست » مطالب وسط
در نشست تصویب قطعنامه ضدایرانی حقوق بشری کانادا چه گذشت؟

نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان ماه) بار دیگر صحنه جدال دیپلمات های غرب و شرق بر سر تصویب قطعنامه ضدایرانی کانادا درباره وضعیت حقوق بشر بود؛ قطعنامه‌ای سیاسی که هرساله ارائه می‌شود و امسال حمایت از ناآرامی‌های ایران محور آن بود.

 
گروه سیاسی صابرنیوز: حسین اسماعیل دوست؛ در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون "دستورکار وضعیت های حقوق بشری و گزارش های گزاشگران ویژه" مورد بررسی قرار گرفت که قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه ایران همچون هر سال، در این کمیته ارائه و تصویب شد.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل هر سال قطعنامه ای به پیشنهاد کشور کانادا درباره وضعیت حقوق بشر ایران به رای می گذارد که امسال حوادث و ناآرامی های هفته های اخیر در ایران نیز در این قطعنامه گنجانده شده است.

این قطعنامه با ۷۹ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۶۸ رای ممتنع تصویب شد؛ در واقع ۹۶ کشور به این قطعنامه رای منفی و ممتنع دادند.

امسال به رغم کارزار تبلیغاتی و رسانه ای غرب ، این قطعنامه ضد ایران همچون سال گذشته ۷۹ رای موافق کسب کرده است.

این قطعنامه سال گذشته، ۷۹ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۷۱ رای ممتنع کسب کرده بود.

 این قطعنامه ضد ایرانی سال گذشته در مجمع عمومی نیز ۷۸ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۶۹ رای ممتنع کسب کرده بود. این قطعنامه امسال قرار است در ماه دسامبر در مجمع عمومی سازمان ملل نیز به رای گذاشته شود.

پیش از این رای گیری در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضاییه و رئیس ستاد حقوق بشر به نیویورک سفر کرده بود و با سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف برای تبیین دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه و نیز رای منفی کشورها به این قطعنامه رایزنی کرد.

دیپلمات های غربی همگی همسو با این قطعنامه کانادایی، ادعاهای خود را درباره وضعیت حقوق بشر و نیز حوادث و نارآمی های اخیر در ایران بیان کردند که با واکنش دیپلمات های شرق و مخالف غرب مواجه شد.

در نشست تصویب قطعنامه ضدایرانی حقوق بشری کانادا چه گذشت؟

دیپلمات های غربی چه گفتند؟

نماینده کانادا در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرد که این قطعنامه در زمان حیاتی ارائه شده است.

این دیپلمات کانادایی  با حمایت از ناآرامی ها در ایران و  آشوبگران گفت که خواسته های آنان مشروع است و این امر نیازمند حمایت بین المللی است.

نماینده کانادا در این نشست درباره مرگ مهسا امینی نیز گفت: این  تنها یک نمونه از نقض حقوق بشر است.

وی اضافه کرد، ما با تقاضای گزارشگر ویژه حقوق بشر  برای پاسخگویی مقامات ایران موافق هستیم و موارد نقض حقوق بشر باید به صورت مستقل و جامع مورد بررسی قرار گیرد.

این دیپلمات غربی ادعا کرد: ما عمیقا نگران استفاده مقامات ایرانی از زور و صدور حکم اعدام هستیم.

نماینده استرالیا در سازمان ملل نیز همسو با دیگر کشورهای غربی ادعا کرد: استرالیا بسیار نگران وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران است.

این دیپلمات استرالیایی با حمایت از ناآرامی ها و آشوب ها در ایران ادعا کرد: استرالیا در کنار مردم، زنان و دختران ایران برای دستیابی به حقوق برابر و آزادی ایستاده است و از ایران می خواهد سرکوب زنان را متوقف کند.

 نماینده استرالیا در این نشست، برهم زنندگان نظم عمومی جامعه ایران را "معترضان مسالمت آمیز" خواند و افزود که ما استفاده از زور بیش از حد علیه معترضان مسالمت آمیز در ایران را محکوم می کنیم و استرالیا از قعطنامه پیشنهادی حمایت می کند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در این نشست با حمایت از ناآرامی ها در ایران در تداوم دخالت در امور داخلی ایران گفت: در ماههای اخیر وضعیت حقوق بشر در ایران رو به وخامت بوده است . ما سرکوب حقوق زنان در ایران را محکوم می کنیم.

نماینده انگلیس در سازمان ملل در این نشست مدعی شد: ما واقعا واکنش ایران به اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی را نفرت انگیز می دانیم. ۳۲۶ ایرانی در اعتراضات، جان خود را از دست داده و بیش از  ۱۴ هزار نفر دستگیر شده‌اند.

این دیپلمات انگلیسی همچنین ادعا کرد: همچنین در شش ماه اول سال ۲۰۲۲ ایران حداقل ۲۵۱ نفر را اعدام کرده است.

وی  صدور حکم اعدام را نشانگر وخامت اوضاع خواند و اظهار کرد به همین دلیل، از تلاش‌های آلمان و ایسلند برای تشکیل نشست ویژه شورای حقوق بشر در ۲۴ نوامبر استقبال می‌کنیم  و امیدواریم این شورا تحقیقات کاملی در مورد نقض حقوق بشر در ایران را الزامی کند.

نماینده انگلیس تصریح کرد: مردم ایران به اندازه کافی رنج کشیده‌اند، با این حال، جمهوری اسلامی همچنان به سرکوب صداهای جامعه مدنی ادامه می‌دهد. اکنون زمان آن فرا رسیده است که آزادی‌های اساسی آنها، از جمله حق تجمع مسالمت آمیز و آزادی بیان، رعایت شود.

وی با بیان اینکه انگلیس از گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که نقض حقوق بشر در ایران را  روشن می کند، حمایت می کند، در ادامه ادعاهایش افزود: رهبران ایران باید مسیر دیگری را انتخاب کنند و انتقاد از عوامل خارجی را  متوقف کرده و به خواسته های مردم خود گوش فرا دهند.

 نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست در سخنانی مدعی شد: وضعیت حقوق بشر در ایران به شکل قابل توجهی وخیم شده است.

این دیپلمات آمریکایی افزود: ما از دولت ایران می خواهیم  به گزارشگر ویژه اجازه دهد از این کشور دیدار کند.

وی در تداوم سیاست دولت آمریکا در حمایت از ناآرامی و برهم زنندگان نظم عمومی، مدعی شد: قطعنامه ای که امروز تصویب می شود، پیامی به مردم ایران مبنی بر اینکه جامعه جهانی در کنار آنها ایستاده است، می دهد.

نماینده آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود: قطعنامه امروز همچنین خواستار بررسی مستقل و بیطرفانه در خصوص ادامه نقض حقوق بشر توسط دولت ایران است .

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد، هفته آینده شورای حقوق بشر سازمان ملل نشست ویژه ای برای ایجاد مکانیسم پاسخگویی در خصوص ایران برگزار می کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست همچنین گفت: در هفته های آتی آمریکا و سایر کشورها برای پایان عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل اقدام خواهد کرد .

 دیپلماتهای شرق و مخالف غرب چه گفتند؟

نماینده کوبا در سازمان ملل در این نشست گفت که کشورش از این قطعنامه که کشورهای درحال توسعه را هدف قرار می دهد و تمهیدات یکجانبه قهرآمیز علیه آنها ارائه می کند، حمایت  نمی کند.

این دیپلمات کوبایی اظهار داشت که ما با این قطعنامه که وضعیت حقوق بشر را ارتقا نمی دهد، مخالف هستیم.

وی تصریح کرد: ما نباید درحالی که کاملا در خصوص نقض حقوق بشر از سوی کشورهای توسعه یافته سکوت کرده ایم، کشورهای درحال توسعه را منزوی کنیم .

نماینده کوبا در سازمان ملل ادامه داد: این نتیجه سیاسی کاری و استانداردهای دوگانه است و این رویکرد با شکست مواجه خواهد شد.

سفیر و معاون نمایندگی ونزوئلا در سازمان ملل نیز در سخنانی در این نشست گفت: بار دیگر بر بیانیه جنبش کشورهای عدم متعهد که با مکانیسم ها و قطعنامه ها پیرامون وضعیت حقوق بشر در کشورهای خاص مخالف است، تاکید می کند.

این دیپلمات ونزوئلایی تصریح کرد: ونزوئلا با هرگونه گزارش، ابزار یا قطعنامه علیه یک کشور بدون رضایت دولت آن مخالف است. این نمونه، سیاسی کاری در خصوص مساله حقوق بشر است.

نماینده چین در سازمان ملل نیز در این نشست تاکید کرد که کمیته سوم سازمان ملل که در خصوص حقوق بشر فعالیت می کند باید با اتکا به رویکرد بی طرفانه و جهانی فعالیت کرده و از رویکرد گزینیشی خودداری کند.

 این دیپلمات کشور چین تصریح کرد: چین از گفتگوی سازنده و همکاری در زمینه حقوق بشر  حمایت کرده و  با سیاسی سازی مسایل حقوق بشری و ایجاد مکانیسم ها خاص برای کشورها مخالف است.

نماینده چین در سازمان ملل تاکید کرد: جامعه جهانی باید به وضعیت حقوق بشر در ایران به صورت بی طرفانه نگاه کند، به تحولات حقوق بشری در ایران توجه کرده، به خواسته های دولت این کشور گوش فرا دهد، دخالت در امور داخلی این کشور را متوقف کند و بدون تاخیر، تمهیدات یک جانبه و قهر آمیز علیه ایران را لغو کند.

نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: قطعنامه پیشنهادی در مورد ایران هیچ ربطی به وضعیت حقوق بشر در این کشور ندارد و نامگذاری سیاسی بر روی تعدادی از  کشورها به اعتبار سازمان ملل صدمه می زند.

این دیپلمات روسیه در سازمان ملل تصریح کرد، باید یادآور شویم که ایران در راستای روند موجود، اطلاعات زیادی در خصوص تمهیدات آن برای دفاع از حقوق بشر و انجام تعهدات بین المللی در این زمینه ارائه کرده است.
 
نماینده روسیه در سازمان ملل  نیز در این نشست با بیان اینکه روسیه به این قطعنامه رای مخالف می دهد، گفت: کشورهایی که این قطعنامه را ارائه کرده اند کرده اند باید به موارد نقض بشر خود متمرکز شوند.

این دیپلمات روسیه تصریح کرد اظهارات ارائه کنندگان این قطعنامه، در مورد کشورهای خاص، پوچ و بی معنی است.

نماینده سوریه در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: دمشق با قطعنامه های سیاسی که ادعا می کنند از حقوق بشر حمایت می کنند، مخالف است.

وی تصریح  کرد: این یک رویکرد مقابله ای بوده که به دنبال منزوی کردن این کشورها است و هیچ احترامی به حقوق بشر و منشور سازمان ملل نمی گذارد.

نماینده سوریه در سازمان ملل تصریح کرد: معتقدیم که دیپلماسی و گفتگو بهترین روش برای حل مناقشات است. ایران بارها اعلام کرده است که آماده همکاری با مکانیسم های سازمان ملل است .

این دیپلمات سوری تصریح کرد: این قطعنامه  به تمهیدات قهرآمیزی که علیه ایران وضع شده اند اشاره ای نمی کنند.

نماینده سوریه در این نشست یادآور شد: کانادا در حالی این قطعنامه را ارائه کرده است که  گزارش های زیادی در خصوص نقض حقوق بشر و  حتی نسل کشی در این کشور وجود دارد، بنابراین سوریه با این قطعنامه مخالف است.

در نشست تصویب قطعنامه ضدایرانی حقوق بشری کانادا چه گذشت؟

واکنش ایران به قطعنامه کانادا

سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در این نشست تاکید کرد: کشورهای بانی قطعنامه ضد ایرانی حقوق بشر، در پوشش حمایت از حقوق زنان، از همه امکانات خود از جمله انتشار اطلاعات گمراه کننده و نادرست، تحریک افکار عمومی، ارائه آموزش اقدامات خرابکارانه و همچنین حمایت مالی و نظامی از گروه‌های تروریستی استفاده می کنند تا اعتراضات مسالمت آمیز را به خشونت بکشانند.  

زهرا ارشادی گفت: جمهوری اسلامی ایران پیش از هر چیز، پیش نویس قطعنامه L-۳۴  به اصطلاح قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران را که بر اساس گزارش ناقص، یافته های معیوب و رفتار مغرضانه گزارشگر ویژه تهیه شده است، قاطعانه رد و به شدت محکوم می کند.

وی افزود: بانیان این قطعنامه، که مدعی دفاع از حقوق بشر در ایران هستند، خود دارای سابقه ای طولانی در نفاق آشکار، استانداردهای دوگانه و استفاده ابزاری از حقوق بشر در راستای دستورکار کوته فکرانه خود بوده و هیچ یک از آنان اخلاقا شایسته موعظه ایرانی ها در باب حقوق بشر نیستند، زیرا اعمال آنها با سخنانشان در تعارض است.

 معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل خاطر نشان کرد: با نگاه به فهرست حامیان اصلی قطعنامه، به سادگی می‌توان دریافت که شرکای جنایتکار این قطعنامه در قالب حامیان اصلی آن دوباره متحد شده اند تا ضمن ابراز همدردی نمایشی، ادعاهای ریاکارانه خود در خصوص نگرانی نسبت به حقوق بشر افرادی را مطرح نمایند که خود ناقض حقوق آنها هستند.

وی افزود: اجازه دهید شفاف تر صحبت کنیم: باید به برخی از آنهایی که تظاهر به حفاظت از حقوق بشر می‌کنند، جنایات خودشان را یادآوری کرد تا چهره واقعی خود را از یاد نبرند. این کشورها کانادا، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و آلمان هستند و نیز رژیم اسرائیل که هیچ تعجبی هم ندارد. وجه مشترک همه آنها وحشیگری، سنگدلی، کشتار خودسرانه، نسل کشی، و پاکسازی قومی است.

وی اضافه کرد: آنها متعهد شده‌اند که در پوشش ظاهری حمایت از حقوق زنان، از همه امکانات خود از جمله انتشار اطلاعات گمراه کننده و نادرست، تحریک افکار عمومی، ارائه آموزش اقدامات خرابکارانه و همچنین حمایت مالی و نظامی از گروه‌های تروریستی استفاده کنند تا اعتراضات مسالمت آمیز را به خشونت بکشند.  
نماینده ایران در این نشست ، سپس به وضعیت حقوق بشری این کشورها اشاره کرد و چنین گفت:


کانادا:
در کانادا، کشف بیش از ۱۳۰۰ قبر بی نام و نشان در چهار مدرسه منطقه مسکونی، کل جامعه جهانی را شوکه کرده است.  جهانیان شاهد تجاوز، قتل و کشتار نظام‌مند کودکان بومی در مقیاس وسیع هستند. کانادا که به پناهگاهی امن برای جنایتکاران تبدیل شده است، پیوسته از اجرای تعهدات بین‌المللی خود ذیل کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه فساد سر باز زده و از استرداد افرادی که مرتکب جنایاتی نسبت به حقوق حقوق بشر بنیادین مردم ایران شده‌اند، با مصونیت از مجازات، خودداری کرده ‌است. واقعا هم که این کشور، سرزمین آزادی است، اما برای جنایتکاران فراری!

آمریکا:
ایالات متحده آمریکا نیز چنین ادعایی دارد، در حالیکه مردم ایران همچنان در نتیجه تحریم‌های ظالمانه چند دهه‌ای این کشور، به شدت آسیب دیده‌اند. این تحریمها به مثابه جنگی واقعی است که در آن، به جای بکارگیری خشونت، از غذا و دارو به عنوان ابزار جنگ استفاده می‌شود. به همین ترتیب، سوء استفاده از مفاهیم ارزشمندی مانند حقوق بشر نیز یک رویه عادی برای ایالات متحده است تا از طریق آن، دستورکار نامشروع سیاسی خود را پیگیری کند.

انگلیس:
انگلستان نیز که خود را به اصطلاح قهرمان حقوق بشر می‌داند، سیاست وحشیانه و عقب مانده‌ای دارد که باعث شد میلیون‌ها ایرانی در قحطی بزرگ در سال ۱۹۱۹ جان خود را از دست بدهند و اکنون بر اساس قومیت، رنگ و مذهب بین مهاجران و پناهندگان تبعیض قائل می شود و آنهایی که سفیدپوست نیستند یا از قومیت مشابه اروپایی ها نیستند را به رواندا می‌فرستد.

 آمریکا و انگلیس هرگز نگران مردم ایران نبوده اند. در سال ۱۹۵۳، واشنگتن از طریق تبانی با لندن، دولت منتخب مردم آن زمان در ایران را سرنگون کرد. شما ممکن است به دنبال دلیل آن باشید تا بفهمید چرا آنها تصمیم به کودتا گرفتند. باید بدانید که آنها فقط از مبارزه موفق مردم ایران برای ملی کردن صنعت نفت خشمگین شده بودند.

آلمان:
آلمان نیز، دیکتاتوری صدام حسین را با سلاح های کشتار جمعی شیمیایی برای سلاخی مردم ایران که اکثریت آنها زنان و کودکان بودند، مسلح و تجهیز کرد. آلمان بخاطر مشارکت عمده خود در جنایات جنگی، مسئول کشته شدن انسانها است و باید به قربانیان و خانواده های آنها برای عواقب ویرانگر و طولانی مدت این جنایات، غرامت بپردازد.

 رژیم صهیونیستی:
هیچ کس نمی‌تواند منکر وحشیگری و جنایات جنگی رژیم اشغالگر و آپارتاید اسرائیل علیه مردم فلسطین شود. این رژیم عصیانگر با قتل غیرنظامیان بی‌دفاع از جمله زنان و کودکان، غارت و تخریب اموال آنها و وادار کردن آنها به ترک خانه‌هایشان، به سیاست‌های ظالمانه، تبعیض نژادی و نقض نظام‌مند حقوق بشر فلسطینیان ادامه داده است.

معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پایان گفت: نیاز به گفتن ندارد که زنان ایرانی، باهوش، تحصیلکرده، فداکار و میهن دوست هستند و به حقوق خود کاملاً واقف هستند و  می‌دانند که چگونه برای پیشبرد مطالبات خود، به طور مسالمت‌آمیز و سازنده با دولت تعامل کنند. لذا نیازی نیست که کشورهای غربی خود را وکیل مدافع زنان ایرانی بدانند و مدعیان دروغین حفاظت از آنها باشند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان به تلاش‌های بین‌المللی آتی برای ارتقا و حفاظت راستین از حقوق بشر متعهد است و همکاری سازنده خود را با سازوکارهای حقوق بشری از جمله کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد حفظ می‌کند.




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: