نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
۵ اقدام که دختران را به حجاب علاقمند می‌کند
کد خبر: ١٦٤٤٣٢ تاریخ انتشار: ٢٥ مهر ١٤٠١ - ٠٨:٤٢
صفحه نخست » تیتر یک
۵ اقدام که دختران را به حجاب علاقمند می‌کند

اکثر بچه‌ها در سنین نوجوانی دچار بی‌هویتی شخصیتی می‌شوند، بنابراین باید در سنین پایین آن‌ها را با حجاب و عفاف آشنا کرد تا بتوانند به سهولت و درست از این دوره گذر کنند. چراکه از یک سنی به بعد دیگر دیر است و نمی‌توان بچه‌ها را به سمت حجاب هدایت کرد. به ویژه با توجه به سبک زندگی امروزی ممکن است نوجوان‌ها در مقابل یادگیری امری به این مهمی مقاومت کنند.

 
 
گروه فرهنگی صابرنیوز: فاطمه زهرا نصراللهی: ذهن آدمی هنگام تولد همانند لوحِ سفیدی است که هیچ فکر ذاتی در آن نقش نبسته است. اما به مرور زمان و البته با توجه به محیطی که در آن رشد می‌کند، تربیت و تجربیات در لوحِ سفید ذهن‌ جا می‌گیرد. خودتان را در کودکی به یاد بیاورید. در زمان کودکی بیشتر موضوعات را می‌پذیرفتید یا اکنون که سن و سالی از شما گذشته است!؟

برخی از روانشناسان معتقدند که در دوران کودکی که لوح ذهن آدمی خالی از هرچیزی است، بهترین فرصت و زمان برای گنجاندن یک تربیت اصولی و درست است. چراکه هرچه در این لوح سفید بنویسی برای بچه حکم حجت است و به همان سمت هدایت می‌شود. اما به مرور زمان تربیت درست برای کودک، امری دشوار و حتی نشدنی است. یکی از موضوعاتی که در این چارچوب نیاز به آموزش در بچه‌ها از همان سنین کودکی دارد، آشنایی با حجاب و عفاف است.

در همین راستا مخاطبان فارس من کمپینی را با عنوان آموزش و دعوت به حجاب از سنین پایین باشد ثبت کردند. به همین منظور به سراغ «الهام کریمی»کارشناس علوم تربیتی و فعال در حوزه تربیتی کودکان رفته‌ایم تا در گفت‌وگو با ایشان به تاثیرات حجاب کودکان در سنین پایین بپردازیم.

دلِ جوان، همچون زمینِ ناکِشته است

کریمی می‌گوید: «همه جامعه از مسئولان گرفته تا خانواده‌ها هر تربیت و آینده‌ای که برای بچه‌هایشان در نظر داشته باشند باید آن را از کودکی به کار ببرند. مقوله حجاب هم از همان موارد پر اهمیتی است که باید از کودکی آن را به بچه  آموزش داد تا هنگامی که فرزندمان به بزرگسالی رسید، بتواند حق را از باطل تشخیص دهد و در هر شرایطی که قرار گرفت بتواند راه درست را در پیش بگیرد.»

اهمیت این موضوع به قدری زیاد است که امام علی (ع) به امام حسن (ع) نامه‌ای با این مضمون نوشته اند : «دل جوان، همچون زمینِ ناکشته است؛ هر چه در آن افکنند بپذیرد، پس به ادب آموختنت پرداختم». این حدیث هم بر این نکته صحه می‌گذارد که برای داشتن فرزندی که بتواند خوب را از بد تشخیص دهد و به قول معروف « گلیم خودش رو از آب بکشه بیرون» باید در زمین ناکِشته فرزندمان، ادب و تعالیم و تربیت اسلامی را کشت کنیم.

کارشناس علوم تربیتی می‌گوید: «اساتید ما از قدیم گفته اند، بهترین آموزش، آموزشی است که در وجود بچه نهادینه شود. اما چطور بچه را به سمت حجاب هدایت کنیم؟ برای اقناع بچه‌های کم سن و سال در مقطع دبستان و پیش دبستان نباید فقط به سخنرانی و معرفی کتاب بسنده کرد. بلکه باید بر اساس روحیه و ذات لطیف بچه‌ها طوری برنامه ریزی کنیم که در راستای خواسته و علاقه بچه‌ها حجاب را به آن‌ها معرفی کنیم.»

۵ اقدام که دختران را در کودکی به حجاب علاقمند می‌کند

کریمی با بیان اینکه سَبک آموزش به دختران کوچک باید سَبکی باشد که بچه به حجاب علاقمند شود و او را تشویق و ترغیب کند، می‌گوید: « با ۵ اقدام می‌توان بچه را به حجاب علاقمند کرد؛

۱-با انجام بازی‌هایی که در آن بتوانیم غیر مستقیم بچه را به حجاب علاقمند کرد.

۲-استفاده از کتاب‌های قصه مربوط به مقوله حجاب.

۳-حضور یافتن در مسجد، حسینیه و مکان‌های مذهبی.

۴-خرید و هدیه دادن لباس و روسری‌های شاد و رنگارنگ به بچه ها.

۵-رفت و آمد با افرادی که مبادی آداب اسلامی هستند.»

دست روی دست نگذارید، ناگهان دیر می‌شود

پیامبر اکرم می‌فرمایند: «مَثَل آن کس که در کودکی به فراگیری مطالب پردازد، همانند حکاکی بر سنگ است.» دقت داشته باشید که دیر اقدام نکنید. چراکه اگر از وقتش بگذرد و شما به بچه هایتان آموزش های لازم را نداده باشید، دیگران این کار می‌کنند. منظور از دیگران می‌تواند تاثیر پذیری بچه از رسانه های آنور آبی یا شبکه های مجازی یا دوستان ناباب باشد.

کارشناس تربیت کودکان در این باره می‌گوید: «ممکن است بچه در سنین بالاتر در محیط متشنجی قرار بگیرد، اما با توجه به اینکه در ذاتش حجاب و عفاف نهادینه شده است، هر اتفاقی هم بیفتد به دلیل نهادینه بودن حجاب در آن‌ها و دانستن درست و غلط کمتر تاثیر می‌پذیرد و چون شما به آنها آموزش دادید. چشم و گوشش بسته نیست. اما اگر دست روی دست بگذارد تا بچه بزرگ شود و تازه به او بگویید، خیلی سخت و حتی غیر ممکن است که آن بچه به سمت حجاب هدایت شود.

اکثر بچه‌ها در سنین نوجوانی دچار بی‌هویتی شخصیتی می‌شوند، بنابراین باید در سنین پایین آن‌ها را با حجاب و عفاف آشنا کرد تا بتوانند به سهولت و درست از این دوره گذر کنند. چراکه از یک سنی به بعد دیگر دیر است و نمی‌توان بچه‌ها را به سمت حجاب هدایت کرد. به ویژه با توجه به سبک زندگی امروزی ممکن است نوجوان‌ها در مقابل یادگیری امری به این مهمی مقاومت کنند.»

توسل به زور و اجبار جواب می‌دهد؟

اما اگر دیر شد، آن وقت چه؟ برخی می‌گویند فرزند ما با دیدن هم سن و سالانشان یا تماشا کردن برنامه‌های کودک میل و رغبتی به حجاب نشان نمی‌دهد. در آن صورت باید چه کرد؟ باید او را مجبور کنیم که حجاب را رعایت کند؟ پاسخ به حتم، خیر است. در واقع نوع کلام از آن دسته نکاتی است که در حرف شنوی بچه نقش به سزایی دارد. با اجبار نمی‌توان فردی را به حجاب علاقمند کرد، چراکه اگر فرزندمان را مجبور به کاری کنیم، او نهایت تلاش خود را می‌کند تا از آن سر باز زند. همچنین ممکن است بچه با اجبار از حجاب زده شود. پس چطور باید بچه را به سمت حجاب هدایت کرد؟

فعال در حوزه تربیت کودکان می‌گوید: «گفته و نوع بیان دستور و اجباری راهکاری نیست که بتوان با استفاده از آن بچه را با حجاب کرد. در حقیقت نباید خشک و سطحی با این مقوله برخورد شود، بلکه باید برای بچه‌ها زیباسازی شود و جذابیت ایجاد کرد. والدین باید در مقوله حجاب تحقیق و مطالعه کنند.»

زنگِ حجاب

کریمی می‌گوید: «مسئولان و آموزش و پرورش هم در زمینه شناساندن حجاب باید اقدامات بیشتری انجام دهند. منظور بنده این نیست که درسی در کتاب به نام حجاب گذاشته شود، یا برای بچه‌ها سخنرانی‌های طولانی شود. در واقع بچه با این موارد، جذب نمی‌شود و سرسری رد می‌شود. باید همانطور که در مدرسه‌ها زنگ ورزش و قرآن وجود دارد، ساعتی را هم برای شناساندن مزایای حجاب در مدارس گذاشته شود. همچنین کارشناسان خِبره‌ای برای بچه‌ها تدارک دیده شود و در مدارس به صورت اصولی و جذاب در مورد اهمیت حجاب صحبت شود.

 در احادیث آمده است که ما فرزندان خود را در هفت سالگی، به اندازه‌ای که در توان آنان است، به روزه گرفتن دستور می‌دهیم؛ گرچه تا نصف روز یا کمتر یا بیشتر از نصف روز باشد. هنگامی که تشنگی بر آنان چیره گردد، افطار می‌نمایند تا بدین گونه با روزه‌داری آشنا شوند و رفته رفته توان روزه‌داری در آنان ایجاد گردد.

شما نیز کودکان خود را در نُه سالگی به روزه‌داری، در حد توانشان، وادار نمایید و هرگاه زیاد تشنه شدند، افطار نمایند. من  هم برای شناساندن موهبت حجاب به فرزندانم از همان سن کودکی اقدام کردم. تقریبا از سنین ۴، ۵ سالگی با تشویق و ترغیب فرزندانم را به سمت حجاب هدایت کردم و این موضوع را در ذات آن‌ها نهادینه کردم. اکنون یکی از دخترانم ۱۲ سال و دیگری شش سال دارند و بدون اینکه اجباری باشد یا من توصیه کنم، خودشان خودجوش به حجاب علاقمند و متوجه تاثیر آن هستند.»

پایان پیام/


برچسب ها: دختران , حجاب


Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: