نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
قیمت بالای پوشک و اهمال کاری مسئولان
کد خبر: ١٦٤٢٧٣ تاریخ انتشار: ٢٤ مرداد ١٤٠١ - ٠٩:٢٥
صفحه نخست » تیتر یک
قیمت بالای پوشک و اهمال کاری مسئولان

برای قشری که مسئله اش تهیه پوشک، شیرخشک و اقلام ضروری فرزند یا فرزندانش است، بهترین مشوق یارانه ای کردن این اقلام یا رایگان کردنشان است، منتها هیچ اقدامی از سوی نهاد های ذی ربط و حتی مفادی در قانون حمایت از خانواده در این زمینه نمی بینیم که خیالمان را راحت کند. کارشناسان در این زمینه می گویند.

 
فاکتور چند قلم ضروریات فرزند نوزادم از پوشک، شیرخشک تا چند شربت و داروی مولتی ویتامین را آنقدر بالا و پایین کردم تا ببینم درست حساب کردم یا مغازه دار اشتباه کرده؟در نهایت هم فهمیدم که قیمت ها بالا رفته و باعث شاخ در آوردن من شده است. همین ها شاید برای یک ماه فقط کافی باشد، به اندازه یک سوم حقوقم و تقریبا هر ماه هم تا دو سالگی شرایط به همین صورت است، تازه اگر بچه مریض نشود و مشکلات دیگری هم پیش نیاید و توکل به خدا بکنیم تا دری برایمان باز کند. اما برای فرزندآوری مجدد باید چه کرد؟ آیا باید با تک فرزندی کودکم کنار بیایم و آسیب های آن را بپذیرم یا اینکه راهی بجویم تا بتوانم هزینه های ابتدا ضروریات و سپس هزینه های دیگر فرزندم را تأمین کنم.

مدتهاست که بهای بالای پوشک بچه در سایزها و برندهای مختلف داد کسانی را که تمایل به فرزندآوری دارند یا اینکه خودشان دارای نوزاد هستند، در آورده اما کو گوش شنوا؟ در این زمینه نهادهای مختلفی دخیل هستند که البته می بایست ستاد جمعیت به دادشان برسد، منتها خبری از شناخته شدن اعضای این ستاد و پاسخگو بودن رییس این ستاد نیست.

پویش مطالبه مردمی نیز در زمینه «تشکیل ستاد جمعیت» در خبرگزاری فارس به ثبت رسیده و درخواست تشکیل کرده اما الان مسئله تشکیل این ستاد نیست، چه اینکه این ستاد در دولت تشکیل شده اما هنوز نه اعضایش را شناخته و نه کاری برای افزایش جمعیت به استثنای تعیین قانون حمایت از خانواده صورت نداده و آن هم با هزار گیر و گور برای گرفتن وام یا زمین و خودرو و مسائل دیگر که ارتباطی به ضروریات اولیه فرزندآوری ندارد.

 

علاوه بر اینها پویشی نیز از مدت ها قبل در زمینه «لزوم رایگان کردن پوشک و شیرخشک» در فارس من شکل گرفته و مورد حمایت زیاد هم قرار گرفته تا بلکه بتواند یک جریان سازی برای جوانان در زمینه فرزندآوری راحتتر و تأمین بهتر ضروریات اولیه نوزادان شکل دهد.

سال جاری رییس جمهور در حکمی سیدکاظم فروتن را به سمت دبیری ستاد ملی جمعیت منصوب کرد اما از آن زمان تاکنون اعضای این ستاد مشخص نشدند و معلوم هم نیست که این ستاد در زمینه کمک به تامین ضروریات اولیه برای فرزندآوری چه برنامه ای دارد، چرا که در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده هیچ بند و ماده ای برای این امر در نظر گرفته نشده ، هر چند جزئیاتی مطرح شده اما تا به حال به اجرا نرسیده است.

با توجه به اینکه میانگین سنی جمعیت طبق تحقیقات و آمارهای جمعیت شناسی، 34 سال شده و پیر شدن جمعیت نیز زنگ خطرش نواخته و آهنگ میانسالی در ایران به گوش می رسد، ما نیاز به راهکارهای عملی تر برای فرزندآوری در کشور داریم بالاخص اگر  راهکارهایی باشد که خیال جوانان را از بابت نیازهای اولیه کودک رفع کند تا به خانه و ماشین ، زمین و چیزهای دیگر برسیم.

«عاطفه خادمی»، مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و دبیر ستاد جمعیت در این زمینه در گفت وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: «ستاد جمعیت ما و سایر دستگاه ها همه زیرمجموعه ستاد کل هستند و بحث های راهبردی توسط ستاد کل اتفاق می افتد. البته قانون الزاماتی در ماده های 27 و 28 برای ما ایجاد کرده منتها ما به میزان بودجه ای که برایمان تخصیص پیدا می‌کند، می‌توانیم تعیین تکلیف کنیم اما در شرح وظایفمان در قالب وزارت ارشاد مسائلی از جمله نیازهای اولیه کودک وجود ندارد.

خادمی عنوان می‌کند که قانون آنها را ملزم به ورود کردن به تسهیل ضروریات اولیه نوزادان نکرده، اما خودش از این مطالبه مردم استقبال می‌کند و می‌گوید: برای قشری که امروزه مسئله پوشک و شیرخشک و ضروریاتی از این دست را دارند، این اقلام مهمتر از وعده هایی چون زمین و ماشین است. به نظر من اتفاقا رفتن به سمت نیازهای حقیقی جامعه خیلی مهم است و اگر به این سمت و سو برویم، موفق عمل خواهیم کرد تا وعده هایی که قانونی است و مطرح شده اما نیاز به زیرساخت های تخصیص یافته ، دارند.»

از اینجا مشخص می شود که در زمینه دریافت یارانه برای شیرخشک و پوشک برای نوزاد و یا رایگان کردنش نیاز به اتاق فکر در ستاد مرکزی جمعیت است که البته هنوز اعضایش هم مشخص نشده است و شاید کمیسیون اصل 90 بتواند در این زمینه راهگشا باشد چرا که اعضایش شأنیت ورود به این مباحث را دارند.

خادمی در این باره می‌گوید:« باید یک مسیر مطالبه گری در راستای رفع نیازهای ضروری قشری که فرزند آورده یا می‌خواهند بیاورند، باشد. یک جاهایی مثل ایجاد نماد و نشانه محصول شیرخشک قانون ما را ملزم به ورود کرده که البته به همراه دستگاه‌هایی چون صدا و سیما و سازمان تبلیغات در این زمینه ورود کرده ایم، اما بخش عمده شأنیت با خود ستاد مرکزی است و آنها باید با قدرت دراین زمینه ورود کرده و داستان را تغییر دهند.

*گلایه هایی از جنس مردمی

خیلی از زوج های جوان این روزها اعتقاد دارند که برای افزایش جمعیتی که در دستور سیاست های مملکتی قرار هم دارد، لازم نیست که مردم تشویق شوند یا به آنها وعده خانه و ماشین داده شود، کافی است که فقط قیمت پوشک بچه و شیرخشک کنترل شود.

یکی از همین دغدغه‌مندها که اخیرا دارای فرزند شده، مطرح می‌کند که از سال گذشته که بچه اش بدنیا آمده و تا به امروز ده بار قیمت پوشک و شیرخشک تغییر کرده و می گوید:« از 70 هزار تومان پوشک گرفتم تا الان که رسیده به صد و هفتاد هزار تومن ، این دیگر شاهکار است که به بهانه گران شدن مواد اولیه پوشک و اینکه ما نمی توانیم آن را تأمین کنیم، دادش را سر مردم بزنیم و آنها را درگیر گرانی کنیم». 

خانم دیگری که اخیرا بچه دار شده، می‌گوید:« عده ای به سبک دهه شصت به ما می‌گویند بچه را کهنه و لاستیکی کنید، الان با این وضعیت مملکت که لازم است همه زوج ها با هم کار کنند و به سختی هزینه ها را دربیاورند، دیگر چنین شرایطی مگر فراهم می شود و امکانش وجود دارد که خلاف جهت رودخانه، یکی شنا کند! به فکر قیمت پوشک باشید تا مردم به فرزندآوری ترغیب شوند».

در کنار همه این مسائل حسن آتش پور، رئیس انجمن صنایع سلولزی ایران درباره قیمت مواد اولیه وارداتی پوشک که امسال با افزایش قیمت جهانی روبه رو بوده، می‌گوید: «قیمت پوشک با تأیید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان بالا می رود و پوشک هم جزو گروه دو کالایی قرار دارد که می بایست در سبد خانواده ها قرار داشته باشد».

وی می گوید:« از سال گذشته تاکنون یازده تا هفده درصد قیمت انواع پوشک در سایزهای مختلف تغییر داشته است و تلاش زیادی برای کنترل عرضه و قیمت پوشک شده تا به میزان لازم در مناطق مختلف کشور وجود داشته باشد و هر واحدی که گرانفروشی یا کم فروشی داشته باشد، بازرسی و کنترل می شود و مراتب گرانفروشی مورد برخورد قانونی قرار می گیرند».

حال از همه این مباحث که بگذریم باید منتظر باشیم و ببینیم ستاد جمعیت چه زمانی قرار است در زمینه ضروریات اولیه فرزندآوری کاری انجام دهد و قبل از آن نیز اعضایش را مشخص کند تا به مطالبات مردم در زمینه جمعیت و قیمت ضروریات فرزندآوری رسیدگی شود.



برچسب ها: پوشک


Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: