نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
والدین کودکان و نوجوانان کار و یا تولید‌کننده محتوای مستهجن مجرم هستند
کد خبر: ١٦٤٢٠٤ تاریخ انتشار: ٢٤ خرداد ١٤٠١ - ٠٩:٣٢
صفحه نخست » تیتر یک
والدین کودکان و نوجوانان کار و یا تولید‌کننده محتوای مستهجن مجرم هستند

صفحه اینستاگرام دو دختر و یک پسر نوجوان این روزها تبدیل به یکی از اخبار پرحاشیه اینستاگرام شده‌است و افراد زیادی را مشغول آسیب‌شناسی این مساله کرده‌است.

 
به گزارش صابرنیوز، صفحه اینستاگرام یک نوجوان پسر  این روزها یکی ازپربازدید‌ترین صفحه‌های اینستاگرام است و چندوقتی‌ست کاربران ویدیوهایش را باهم رد و بدل می‌کنند تا بقیه نیز شاهد رفتارها و اداهای بزرگتر از سن او باشند. پسری که با حضور دو دختر نوجوان در کنارش ادای مردان طرفدار چندهمسری را که اتفاقا نسخه‌های مشابهش در اینستاگرام موجود است درمی‌آورد و توانسته توجهات زیادی را به خودش جلب کند که این توجهات اغلب در قالب کامنتهای تاسف و ناراحتی بابت این حجم از محتوای مبتذل و ضد ارزش برای این سه نوجوان خودش را نشان می‌دهد.

وقتی ابتذال پول در می‌آورد؛ چرا که نه!

واقعیت این است که باید بپذیریم ابتذال در چندسال اخیر حتی با وجود ضدارزش بودن نه تنها گوشه‌گیر نشده بلکه توانسته‌است پولساز باشد. از همین روست که بسیاری از اتفاقات فضای مجازی حول محور ابتذال گردش می‌کند. از مهاجرت بازیگران و یا چهره‌های فضای مجازی به ترکیه و تولید فیلم از لحظه خودکشی تا کتک خوردن در خیابان و خط و نشان‌های مجازی برای دیگر چهره‌ها و حالا این روزها هم سه نوجوان ایرانی با تولید فیلم‌هایی سخیف در حال بالابردن دنبال کنندگان خود هستند. دنبال کنندگانی که بیشتر از آن‌که به آن‌ها علاقمند باشند مانند سریالی که هر شب از تلویزیون پخش می‌شوند دوست دارند از پایان ماجرای آن‌ها با خبر شوند. ماجرایی که هنوز معلوم نیست چند قسمت دیگر ادامه خواهد داشت و در کجا و به چه شکل به پایان خواهد رسید؟

ماجرای کودکان اینستاگرامی دیگر ماجرای تازه‌ای نیست. کودکانی که با حضور در ویدیوهای رنگارنگ پدر و مادرهایشان نقش کارگری را ایفا می‌کنند که قرار است با پوشیدن لباس‌های مختلف و قرار گرفتن در موقعیت‌های متفاوت پول در بیاورد و در جیب خانواده بریزد. اما با این حال در سال‌های اخیر با وجود سروصداها و واکنش‌های مختلف روانشناسان و فعالان حوزه خانواده همچنان دادرسی‌های جدی در این زمینه وجود ندارد و کودکان زیادی هر روزه به جمع کارگران پولساز اینستاگرامی برای خانواده‌هایشان می‌پیوندند.

والدین کودکان و نوجوانان کار و یا تولید‌کننده محتوای مستهجن مجرم هستند!

برخلاف تصورات در این زمینه کودکان کار مجازی خلاء قانونی وجود ندارد و بلکه در متن قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به شکل دقیقی به بایدها و نبایدها اشاره شده‌است.

در بند ت ماده 1 از فصل کلیات قانون حمایت از اطفال و نوجوان سوء رفتار اینطور تعریف شده‌است: «سوءرفتار: هرگونه فعل یا ترک فعل عمدی که سلامت جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی طفل و نوجوان را در معرض خطر و آسیب قراردهد؛ از قبیل ضرب و جرح، محبوس کردن، سوءاستفاده جنسی، توهین یا تهدید نسبت به طفل یا نوجوان در صورتی که جنبه تأدیبی نداشته باشد یا قراردادن او در شرایط سخت و غیرمتعارف و یا خودداری از کمک به وی.»

در بند ث نیز بهره‌کشی اقتصادی اینطورعنوان شده‌است:« بهره کشی اقتصادی: به کارگیری غیرقانونی طفل و نوجوان و یا وادارکردن یا گماردن او به کار یا خدمتی که از لحاظ جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی با نظر به وضعیت طفل و نوجوان برای وی مضر یا خطرناک باشد.»

در بند خ در تعریف محتوای مستهجن آمده‌است:«مستهجن: هرگونه محتوا اعم از صوتی یا تصویری که به‌صورت واقعی یا غیرواقعی بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد- آمیزش- عمل جنسی یا اندام جنسی انسان است.»

در بند د این ماده نیز برای تعریف هرزه‌نگاری نوشته شده:«هرزه‌نگاری: تهیه و تولید هر اثری که محتوای آن بیانگر جذابیت جنسی طفل یا نوجوان مانند برهنگی، آمیزش، عمل جنسی یا اندام جنسی باشد.»

در بند ژ نیز آمده:« سوءرفتار نسبت به طفل و نوجوان و یا بهره‏کشی از او.» جرم انگاری شده‌است.

در فصل تشکیلات قانون حمایت از اطفال و نوجوانان نیز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از طریق پلیس ویژه اطفال و نوجوانان مکلف است:

۱- نسبت به شناسایی اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطره‏آمیز در موارد مراجعه یا معرفی آنان به نیروی انتظامی یا مواجه‌شدن با آنان در حین اجرای وظیفه و یا شکایت از آنان، حسب مورد برای معرفی به سازمان بهزیستی کشور یا مراجع قضائی و انجام حمایت‏های مورد نیاز بر اساس این قانون یا سایر قوانین مرتبط اقدام کند.

۲- در مأموریت‏های مددکاران اجتماعی و انجام وظایف محوله در اجرای این قانون، حسب تقاضا جهت تأمین امنیت آنان و نیز اطفال و نوجوانان موضوع مأموریت، اقدام قانونی لازم را به‌عمل آورد.

۳- وضعیتهای مخاطرهآمیز و جرائم علیه اطفال و نوجوانان بزه‌دیده را  حسب مورد به مراجع ذی‌صلاح قضائی و سازمان بهزیستی کشور گزارش نماید.

در فصل جرایم و مجازات‌ها، و در بند  مربوط به والدین این قانون آماده‌است:

۵- بهره کشی جنسی از طفل و نوجوان از طریق عرضه، در اختیارگرفتن، وادار یا اجیر کردن برای هرزه‌نگاری یا سوءاستفاده جنسی به مجازات حبس درجه پنج قانون مجازات اسلامی؛

۶- در دسترس قراردادن یا ارائه محتوا یا اثر مستهجن یا مبتذل به طفل یا نوجوان به یک یا چند مجازات درجه هشت قانون مجازات اسلامی؛

۷- استفاده از طفل و نوجوان برای تهیه، تولید، توزیع، تکثیر، نمایش، فروش و نگهداری آثار سمعی و بصری مستهجن یا مبتذل، حسب مورد به میانگین حداقل و حداکثر تا حداکثر مجازات مقرر در قانون مربوط؛

۸- واردات، صادرات، تکثیر، انتشار، عرضه، معامله یا بارگذاری محتوا یا اثر مستهجن یا مبتذل که در آنها از اطفال و نوجوانان بهرهگیری شده و یا حمل و نگهداری آنها به یکی از مجازاتهای درجه شش قانون مجازات اسلامی؛

۹- برقراری ارتباط با طفل و نوجوان در فضای مجازی به‌منظور هرگونه آزار جنسی یا ارتباط جنسی نامشروع به یکی از مجازاتهای درجه شش قانون مجازات اسلامی.

حالا باید ماجرای تلخ این سه نوجوان اینستاگرامی که این روزها یا با اطلاع از پدر و مادرشان یا دور از چشم آنها اقدام به تولید ویدیوهای نامناسب و محتوای سخیف و مبتذل می‌کنند و این روزها واکنش‌های منفی زیادی را به خودشان جلب کرده‌اند به کجا خواهد رسید؟

ماجرایی که ممکن است هرچقدر کش پیدا کند نتایج اسفبار و حتی جبران‌ناپذیرتری را چه برای جامعه نوجوانان و چه شخص خودشان به همراه داشته باشد.





Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: