نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
منبری که مطالب مفید دارد، باید مدتی در یکجا متمرکز شود تا اثرگذاری داشته باشد.
کد خبر: ١٦٣٨٩١ تاریخ انتشار: ٠١ اسفند ١٤٠٠ - ١٦:٤٢
صفحه نخست » مجازستان
منبری که مطالب مفید دارد، باید مدتی در یکجا متمرکز شود تا اثرگذاری داشته باشد.

حجت‌الاسلام موسوی مطلق با انتقاد از رفت‌ و آمد منبری‌ها در جلسات هیأت‌ها گفت: اینکه اهل منبر دائماً جلسات متعدد بروند از تاثیرگذاری آن‌ها کم می‌کند. منبری که مطالب مفید دارد، باید مدتی در یکجا متمرکز شود تا اثرگذاری داشته باشد.

به گزارش صابرنیوز حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق، استاد اخلاق و سخنران مذهبی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که هیأت دارای چه ظرفیت‌هایی است که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر مداحان آن را خاستگاه جهاد تبیین معرفی کردند، اظهار داشت: هیأت یک تشکل فراگیر و یک اجتماع مومنانه و همدلانه است. پس می‌تواند در بسیاری از امور مانند خانواده و‌ رشد عاقلانه اجتماع و همچنین در عرصه جهاد تبیین موثر باشد.

ویژگی‌های منحصر به فرد هیأت

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که در هیأت اجتماع براساس عاطفه و عقلانیت شکل گرفته است. در هیأت گفت‌وگوی رودررو و حقیقی رایج و جاری است و گفت‌وگوی مجازی کمتر رخ می‌دهد. هیأت، تشکلی مستمر است ‌و مقطعی نیست. از همه مهم‌تر، هیأت محل بزرگداشت آسمانی‌ترین و مهم‌ترین رخدادهاست و در آن عموم اقشار در عموم سطوح حضور پیدا می‌کنند. بر این اساس یکی از مهم‌ترین مجامعی که می‌تواند در آن جهاد تبیین صورت بگیرد، هیأت است.
وی با اشاره به لوازم و ملزومات هیأت‌ها برای فعالیت در عرصه جهاد تبیین گفت: برای فعالیت در این عرصه منابر هم از لحاظ کیفیت و‌ هم کمیت باید تقویت شود. شعر فاخر تبیینی باید سروده و در هیأت اجرا شود. از لوازم هنری تاثیرگذار بیش‌تر باید استفاده شود؛ یعنی علاوه بر صدای خوب باید محیط مناسب، دکور و آراستن جلسه هم در دستور کار باشد زیرا این‌ها امور تاثیرگذار در محیط هیأت در کنار کارهای سنتی هستند.

عناصر اثرگذار هیأت‌ها باید برای جهاد تبیین رشد علمی کنند

موسوی مطلق تصریح کرد: برای رشد علمی عناصر تاثیرگذار در هیأت و عموم شرکت‌کنندگان باید تلاش جدی داشت و از حواشی باید کاست و باید به رسالت اصلی و اساسی هیأت‌ها پرداخت.

این سخنران مذهبی در پاسخ به این سوال که در جهاد تبیین منبری نقش موثرتری دارد یا مداح تصریح کرد: طبیعتاً هر دو اثرگذار هستند؛ گرچه نحوه تبیین توسط هر دو متفاوت است، لیکن واعظ و مداح خدمات متقابل به هم باید داشته باشند. اگر سخنران، شاعر و‌ مداح، جلسات مستمر قبل هیأت داشته باشند، منطق و علم با احساس و عاطفه پیوند می‌خورد و تاثیر آن چند برابر می‌شود.

منبری‌ها برای تربیت مخاطب باید مستمر در یک جا منبر بروند

وی با انتقاد از رفت‌وآمد منبری‌ها در جلسات هیأت‌های مختلف گفت: اینکه اهل منبر دائماً جلسات متعدد بروند از تاثیرگذاری آن‌ها کم می‌کند. منبری‌هایی که مطالب مفید و سودمند دارند، باید مدتی در یکجا متمرکز شوند تا بتوانند اثرگذاری خود را داشته باشند. در گذشته منبری‌ها مجالس سنواتی داشتند؛ یعنی سال‌ها یا در یک مناسبت و یا کل ایام را در یک هیأت یا چند جای مشخص منبر می‌رفتند. در نتیجه، مستمع تربیت دینی می‌شد.

موضوعاتی که باید در هیأت‌ها محور جهاد تبیین شود

موسوی مطلق با اشاره به محورهای لازم جهاد تبیین در هیأت‌ها افزود: بنیادی‌ترین بحث ما در اسلام، توحید است. توحید، ایمان و‌ جلوه‌های آن باید تبیین شود. موضوع تاریخ اسلام و ولایت نیازمند تبیین عالمانه بدون تعصب است؛ سیره و سخن ائمه معصومین علیهم السلام اگر درست تبیین شود، گرایش به سمت مکتب اهل بیت علیهم‌السلام سرعت بیشتری می‌گیرد.

صداوسیما در تبیین ولایت فقیه کم‌کاری کرده است

این سخنران مذهبی گفت: تاریخ انقلاب به طور جد باید تبیین شود؛ والا اصل و اساس انقلاب صدمه جدی می‌بیند. جایگاه و حقیقت ولایت فقیه حقیقتاً هنوز در بین نسل جوان و حتی افراد دارای سطوح علمی به خوبی تبیین نشده است. نظام ما، نظام ولایت فقیه است. در رسانه ملی پیرامون ولایت فقیه چه کاری شده است؟ آیا ‌تبیین کردند؟ گزارش بدهند که چقدر کار شده است! رویکرد مسئولین جدید در این سازمان در این زمینه‌ها چیست؟

وی گفت: افکار و اندیشه‌های امامین انقلاب و گام دوم انقلاب نیازمند تبیین جهادگونه است و اینکه تاریخ تطبیقی یک نیاز ضروری برای جهاد تبیین است.

از منبری و مداح مباحث عمیق و لطیف تاریخی، اخلاقی و معارفی بخواهید

موسوی مطلق با ارائه پیشنهادهای عملیاتی به هیأتی‌ها برای جهاد تبیین تصریح کرد: هیأتی‌ها باید کارهای خود را سیاستگذاری و هدفمند کنند. تلاش باید کرد زیرا جهاد تبیین فقط در حرف نیست و عملاً باید وارد میدان شد. هیأت‌ها مستمر هستند و معمولاً مستمع ثابت دارند. بنابراین بحث‌ها باید مستمر باشد.

این سخنران مذهبی ادامه داد: آثار هیأت از جمله اشعار فاخر و مباحث مطرح شده باید به صورت مکتوب در اختیار مستمعین قرار گیرد. هیأت‌ها باید از دعوت منبری‌ها و مداحانی که فقط بر گرده احساس نشسته و از طرح مباحث عمیق و لطیف تاریخی، اخلاقی و‌ معارفی و مسائل نظام اسلامی اجتناب می‌کنند، خودداری کنند و عرصه را برای حضور فرزانگان حوزه‌ در هیأت‌ها فراهم کنند. تغییر پی در پی منبری و مداح در مجالس هیأت‌ها، مانع عمق گرفتن مطالب و تحقق اهداف در جهاد تبیین است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تضارب آراء اگر موجب تفکیک نشود، خوب است که در هیأت‌ها و محافل مذهبی صورت گیرد. حشر و نشر ارکان هیأت خصوصاً مداحان بزرگوار هم باید با علما و اندیشمندان زیاد شود.




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: