نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
ترکیه در کنار داعش رسماً وارد جنگ یمن شد
کد خبر: ١٦٣٠٣٥ تاریخ انتشار: ٠٢ ارديبهشت ١٤٠٠ - ١٠:٢٦
صفحه نخست » آخرین اخبار
ترکیه در کنار داعش رسماً وارد جنگ یمن شد

همزمان با نزدیک شدن آزاد ‌سازی شهر «مارب» به دست نیروهای ارتش و انقلابیون یمن، ترکیه وارد این جنگ شد و با انتقال عناصر داعش از سوریه به جبهه مارب، می‌خواهد جلوی یک شکست خفت‌بار برای ائتلاف سعودی را بگیرد.

 با نزدیک شدن آزاد‌‌سازی شهر مارب و تلاش ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای ورود به این شهر، ائتلاف سعودی دست به دامان ترکیه و داعش شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، چند هفته پیش بود که گزارش‌هایی درباره ورود تروریست‌هایی از سوریه به یمن برای اعزام به استان مأرب و مقابله با ارتش و کمیته‌های مردمی منتشر شد. روزنامه «الاخبار» لبنان نیز جزئیات تحرکات تلاش‌های عناصر القاعده برای تسهیل ورود تکفیری‌های داعش به مأرب را منتشر کرده بود.
ورود تروریست‌های سوریه به یمن اتفاق بی‌سابقه‌ای نیست و پیش از این نیز بارها گزارش‌هایی درخصوص آن منتشر شده است. شهریور ماه سال گذشته نیز عناصر تکفیری به سرکردگی «راید بن سعود بن معیلی»، «سلمان بن علی حمد بن میقان» و «عبدالله المکنی» برای جنگ در محور عملیاتی مأرب، از سوریه وارد یمن شدند. مقامات یمنی نیز تاکنون بارها از همکاری تنگاتنگ تروریست‌های القاعده با ائتلاف سعودی سخن گفته‌اند.
اما، تحول جدیدی که این روزها بسیار جدی شده، ورود گسترده‌تر ترکیه به این میدان و تلاش‌های ریاض برای کشاندن هرچه بیشتر آنکارا به باتلاق یمن است.
دیروز پایگاه خبری یمنی موسوم به «البوابه الاخباریه الیمنیه»، جزئیات بیشتری از اعزام تروریست‌های داعش از سوریه به یمن و استفاده ائتلاف سعودی از این تروریست‌ها منتشر کرد. درخواست کمک از ترکیه و استفاده از داعش، آخرین برگه‌های عربستان در جنگ یمن است. این پایگاه خبری افزود، در یک تحول چشمگیر در پرونده جنگ یمن و دخالت ترکیه، یک گروه از عناصر داعش که در سوریه جنگیده‌اند، وارد استان «ابین» در جنوب یمن شدند.
بر اساس این گزارش، شخصی به نام «ابوصفیه الأبینی» از سرکرده‌های داعش در افغانستان و سوریه، که اصالتا یمنی و از ساکنان استان أبین است، در رأس یک گروه از تروریست‌های داعش، وارد یکی از پایگاه‌های نظامی حزب «الاصلاح» در «لودر» شده است. الأبینی که اخیرا در ترکیه اقامت داشته، قرار است از لودر به منطقه «الصومعه» در استان «البیضاء» منتقل شود.
پایگاه خبری مذکور افزود: «گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد، ترکیه با هدف حمایت از افراد مسلح حزب الاصلاح یمن، این جنگجویان وابسته به گروه‌های جنایتکار در سوریه را به یمن اعزام کرده است.»
طبق این گزارش، در پی توافق میان آنکارا و ریاض، تعدادی از پهپادهای ترکیه وارد یمن شده‌اند. پیش از این، ریاض از احتمال ورود ترکیه به جنگ یمن خبر داده بود.
در بعد رسمی نیز، ترکیه در واکنش به عملیات‌ بازدارنده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عمق خاک سعودی، با ریاض اعلام همبستگی و تاکید کرده بود که در کنار عربستان است. وزارت خارجه ترکیه، چندی پیش طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ترکیه در کنار دولت و مردم عربستان سعودی قرار دارد و مقابل حملات صنعاء به تاسیسات نفتی سعودی ایستاده است. وزارت خارجه ترکیه نیز جنایات ائتلاف سعودی علیه مردم یمن طی شش سال جنگ را نادیده گرفته و این امر، بیانگر نزدیکی آنکارا به ریاض است.
به اعتقاد ناظران سیاسی، این موضع رسمی ترکیه، اوج تحولات پشت پرده توافقات ترکیه و عربستان است. پس از درخواست کمک نظامی سعودی‌ها از آنکارا در جنگ یمن و به طور مشخص در نبرد مأرب، این اتفاقات روی داده است.
پایگاه خبری مذکور افزود: به اعتقاد منابع نظامی، ترکیه به سرعت برای پاسخ به این درخواست ائتلاف سعودی، وارد عمل شده و بر اساس گزارش‌های به دست آمده از شمال سوریه، اقدام به تجهیز جنگجویان و مزدوران خود در سوریه برای اعزام به جبهه‌های یمن کرده است. کاری که مشابه آن را در لیبی و منطقه قره‌باغ کوهستانی انجام داده است. بر اساس گزارش‌های موجود، سرویس اطلاعات ترکیه اقدام به تهیه فهرست‌هایی از جنگجویان مشتاق انتقال به یمن و تعیین حقوق‌های بالا برای آنها کرده است. دستگاه اطلاعاتی ترکیه از گروه‌ها و باندهای مختلف در ادلب سوریه نیز خواسته است که اسامی این جنگجویان را برای انتقال به یمن و نبرد در کنار سعودی‌ها، تحویل دهند. همزمان، برخی از فعالان ترکیه‌ای از احتمال معامله عربستان و ترکیه برای خرید پهپادهای بیرقدار که صلاحیت خود را در میدان‌های نبرد متعددی از جمله در سوریه، لیبی و قره‌باغ اثبات کرده‌اند، سخن می‌گویند. 




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: