نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
پالس مثبت دولت به پیشنهاد «بی‌ارزش» آمریکا عملیات روانی تیم مذاکره‌کننده با دوقطبی‌سازی درباره توافق جدید
کد خبر: ١٦٣٠٢٠ تاریخ انتشار: ٢٩ فروردين ١٤٠٠ - ١٢:٣٣
صفحه نخست » تیتر یک
پالس مثبت دولت به پیشنهاد «بی‌ارزش» آمریکا عملیات روانی تیم مذاکره‌کننده با دوقطبی‌سازی درباره توافق جدید

کار کردن روی پیشنهادات ناچیز و دست چندم توسط تیم عراقچی و کش دادن مذاکرات بیشتر از اینکه با هدف رفع تحریم‌ها باشد به دنبال شرطی کردن جامعه و دوقطبی‌سازی در کشور است.

  وزارت امورخارجه آمریکا بعد از دور اول مذاکرات وین گفتگوی تلفنی با تعدادی از خبرنگاران برگزار کرد و در آن اعلام کرد که آمریکا تحریم ها را به سه دسته تقسسیم کرده و گفته قسمتی از تحریم‌ها اساسا از نظر هیات حاکمه آمریکا قابل برداشته شدن نیست. این سه دسته عبارت‌اند از: ۱-تحریم های مغایر با برجام ۲-تحریم هایی که در دوره ترامپ وضع شده ۳-تحریم ها با برچسب تروریسم حقوق بشر، موشکی و....
 
 این مقام وزارت خارجه صراحتا می گوید امریکا آماده لغو دسته اول تحریم ها است. دسته دوم تحریم ها بسیار حجیم و درهم تنیده است و باید در یک کار پرزحمت و زمان بر بررسی شوند و اگر در آنها مغایر با برجام بود احتمالا تعلیق می شوند و دسته سوم تحریم ها مشروع و قانونی است و امریکا به هیچ وجه انها را لغو نخواهد کرد!
 
این مواضع وزارت امور خارجه آمریکا نشان می‌دهد که پیشرفتی در مذاکرات انجام نشده است. آمریکایی‌ها به هیچ عنوان حاضر نیستند تحریم‌های وضع شده توسط دونالد ترامپ و همچنین تحریم‌هایی که برچسب‌های جدید و غیرهسته‌ای به ایران تحمیل کرده‌اند تا مانع مراودات ایران شوند را حذف کنند.
 
اما این سوی میدان دولتمردان روحانی هستند که چیز دیگری می‌گویند. عراقچی با ابراز امیدواری می‌گوید خبرهای خوبی در راه است و به‌نظر می‌رسد تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است. وی گفته مذاکرات در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک کار کنند.
 
اما این تفاهم مشترک چیزی نیست جز رفع بخشی از تحریم‌ها و نه همه آنها. این پیشنهادات آمریکایی‌ها که حتی «فاقد ارزش نگاه کردن» است در حالی توسط تیم ظریف بزرگنمایی می‌شود که اساسا قرار نیست آمریکا را ملزم به اجرای تعهدات برجامی خود کند.
 
به نظر می‌رسد کار کردن روی پیشنهادات ناچیز و دست چندم توسط تیم عراقچی و کش دادن مذاکرات بیشتر از اینکه با هدف رفع تحریم‌ها باشد به دنبال شرطی کردن جامعه و دوقطبی‌سازی در کشور است. دولتمردان سعی دارند تا برخلاف اظهارات واضح مقامات آمریکایی شرایط را به گونه‌ای ترسیم کنند که گویی اتفاقات امیدوار کننده‌ای افتاده و جوبایدن واقعا «هلی لی من توبه» گفته است. 
 
گروگان‌گیری افکارعمومی با این بازی ناپسندیده و نهایتا مقصرنمایی از منتقدان داخلی به دلیل رفع نشدن تحریم‌ها و به نتیجه نرسیدن مذاکرات آن هم در شرایطی که دشمن با حادثه تروریسیتی در نظنز و اعمال تحریم‌های جدید دشمنی خود را به اوج رسانده، گرچه نمی‌تواند منافع ملی را تحقق بخشد، اما احتمالا برای جناح نزدیک به دولت آورده سیاسی خواهد داشت.




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: