حکم اشخاصی که اقدام عملی برای براندازی حکومت اسلامی انجام دادند چیست؟
کد خبر: ١٦٤٥٥٩ تاریخ انتشار: ٠٣ دي ١٤٠١ - ١٠:١٥
صفحه نخست » آخرین اخبار
حکم اشخاصی که اقدام عملی برای براندازی حکومت اسلامی انجام دادند چیست؟

استاد سطوح عالی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کسانی که در جمعی شرکت می‌کنند که یک نفر از آن جمع، اقدام به کشتن یا سوزاندن یا هتک حرمت مسلمانی می‌کند، همۀ آن جمع، محارب حساب می‌شود.

 
به گزارش صابرنیوز، آیت‌الله محسن اراکی استاد سطوح عالی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به سؤالی پیرامون حکم اغتشاشگران و کسانی که اقدام عملی برای براندازی حکومت اسلامی انجام دادند، پاسخ داد که بدین شرح است:

سؤال: اشخاصی که در اغتشاشات اخیر شرکت کردند و اقدام عملی برای براندازی حکومت اسلامی صورت دادند، حکمشان چیست؟

پاسخ: اولاً؛ کسانی که در اغتشاشات، به گونه‌ای عمل کردند که منجر به قتل یا منجر به آتش‌سوزی و تخریب اماکن عمومی و تخریب محلات مردم و ایجاد رعب و وحشت در خیابان‌ها که منجر به آن شد مردم از باز کردنِ مغازه‌ها و خانم‌های چادری از راه رفتن در خیابان ترسیدند؛ همۀ آن‌هایی که در اغتشاشات شرکت کردند حتی آن کسانی که مستقیماً قتل انجام نداده باشند شرعاً محارب و مفسد و باغی به حساب می‌آیند.

این سه عنوان بر آن‌ها مترتب می‌شود: «افساد فی‌الارض»، «محاربه» و «بغی». باغی کسی است که برای براندازی حکومت اسلامی اقدام می‌کند هرچند موفق نشود، حتی اگر کسی را هم نکشد. همین اقدام عملی برای براندازی حکومت اسلامی ولو در زمان غیبت معصوم(ع)، بغی است و حکم باغی، قتل است حتی اگر کسی را نکشد، حتی اگر مستقیماً مرتکب جرمی نشود. همین که اقدام عملی برای براندازی بکند، حکم بغی را دارد.

ثانیاً؛ کسانی که در جمعی شرکت می‌کنند که یک نفر از آن جمع، اقدام به کشتن یا سوزاندن یا هتک حرمت مسلمانی می‌کند، همۀ آن جمع، محارب حساب می‌شود نه تنها کسی که مستقیماً اقدام به قتل یا اقدام به آتش‌سوزی یا اقدام به ایجاد رعب کرده است؛ بلکه همۀ آن جمع به‌عنوان «مفسد‌فی‌الارض» و «محارب» به‌شمار می‌آید و حکومت اسلامی می‌تواند همۀ افراد آن جمع را به جرم «محاربه» و به جرم «افساد فی‌الارض» محاکمه کند.

در نهج‌البلاغه از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است که حضرت فرمودند: «فَوَاللَّهِ لَوْ لَمْ یُصِیبُوا مِنَ الْمُسْلِمِینَ إِلَّا رَجُلًا وَاحِداً مُعْتَمِدِینَ لِقَتْلِهِ بِلَا جُرْمٍ جَرَّهُ لَحَلَّ لِی قَتْلُ ذَلِکَ الْجَیْشِ کُلِّهِ إِذْ حَضَرُوهُ فَلَمْ یُنْکِرُوا وَ لَمْ یَدْفَعُوا عَنْهُ بِلِسَانٍ وَ لَا بِیَدٍ.»

طبق این فرمایش امیرالمؤمنین(ع)؛ جمعی که برای براندازی قیام می‌کنند و اقدام به قتل مسلمان مظلومی می‌کنند، همۀ کسانی که در آن جمع حاضرند و بر این کار اعتراض نمی‌کنند شریک جرم و باغی به‌شمار می‌آیند و قتل آنان به جرم «بغی»، شرعا جائز است.

ما از قوۀ قضاییه درخواست می‌کنیم نسبت به اجرای عدل و اجرای قوانین اسلامی و اجرای حد شرعی بر کسانی که عنوان «باغی» و «محارب» و «مفسد فی‌الارض» بر آنها منطبق است هیچ‌گونه کوتاهی نکنند. ترحم بر پلنگ تیزدندان ستمکاری بود بر گوسفندان.

امنیت جامعه را فدای جوسازی‌های دشمنان نکنید.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه