وحدت؛ کلیدی‌ترین مفهوم در حفظ موجودیت مسلمانان
کد خبر: ١٦٤٤٢٩ تاریخ انتشار: ٢٣ مهر ١٤٠١ - ٠٩:١٨
صفحه نخست » آخرین اخبار
وحدت؛ کلیدی‌ترین مفهوم در حفظ موجودیت مسلمانان

نکوداشت پیام صلح و دوستی برای همه پیروان ادیان توحیدی و فرصتی بسیار مغتنم برای بهره‌گیری از سیره متعالی پیامبراکرم(ص) در راستای همبستگی مسلمانان جهان در برابر امپراطوری رسانه ای استکبار است. وحدت و اتحاد مورد سفارش مکتب اسلام بوده است. طبق نظر مفسران، منظور از ریسمان الهی، قرآن، کتاب و سنت، دین الهی، اطاعت از خداوند، توحید خالص، ولایت اهل بیت و... است که در این میان، تأکید بر قرآن بیشتر است.

در تاریخ پرفراز و نشیب اسلام، تفرقه و دو دستگی میان مذاهب و ملت های اسلامی، از مسائل پیچیده و بنیان برافکنِ جوامع اسلامی بوده و همین عامل، خسارت های مادی و معنویِ جبران ناپذیری بر پیکر امت واحد اسلامی وارد کرده بدینسان هفته وحدت نماد وحدت همه مردم جهان در ادیان مختلف، برافراشتن پرچم عدالت و برابری و خنثی کننده توطئه های نفاق افکنانه فتنه جویان صهیونیزم جهانی است.

در این هفته روح اخوت اسلامی در پیکره اجتماع، بیش از پیش زنده، جاری و ساری است تا تاکیدی بر ضرورت همبستگی و یکدلی جهان اسلام خصوصا در این برهه از زمان باشد. دستورات و آموزه های ادیان توحیدی و مکتب حیات بخش اسلام همواره منادی صلح، وحدت و زندگی مسالمت آمیز پیروان این ادیان و مذاهب است. وحدت در اندیشه امام خمینی(ره)؛ طرح اندیشه وحدت جهان اسلام، از جمله دغدغه های فکری دیرینه و اساسی حضرت امام خمینی(ره) بود که در طول دوران فعالیت اجتماعی و سیاسی خود، چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از آن، لحظه ای از این موضوع غفلت نکرد.

امام راحل همواره در سخنان خود، بارها جوانان را به عنوان امید خود مورد خطاب قرار داده و آنها را به اتحاد و همدلی دعوت می کنند که «شما جوانان که امید و نوید من هستید، وحدت کلمه خود را حفظ نموده و نقشه های شوم استعمارگران را برملا سازید» (صحیفه نور ج ۱).

دوری از اسلام اصیل و قرآن کریم، تعصب و لجاجت بدون برهان و منطق، قومیت گرایی و نژادپرستی، دنیاگرایی و نیز تفرقه انگیزی قدرت های بزرگ به منظور سلطه بر مسلمانان و منابع مالی و فکری آنها را می توان بخشی از دلایل بروز اختلاف در میان مسلمانان دانست.

«وحدت» کلیدی‌ترین مفهوم در حفظ موجودیت «مسلمانان» در عصری است که گسترش اسلام در دنیای مدرن و پست مدرن حساسیت سیاستمدارن و اصحاب قدرت را از یک سو و ارباب ادیان تحریف شده از جانب دیگر را برانگیخته است. به همین جهت است که بخش مهمی از تلاش امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به تبیین این رویکرد جمهوری اسلامی اختصاص یافته است.

امروز، حضور بیش از یک میلیارد مسلمان و پیشرفت و تعالیِ بی سابقه بعضی از کشورهای اسلامی، به ویژه کشور عزیزمان ایران، زنگ خطری را برای استکبار جهانی به وجود آورده است و به یقین آنها آرام نخواهند نشست. دشمنان که از آغاز ظهور اسلام از این امتِ واحد ضربه های سنگینی خورده اند، در صورت غفلت مسلمانان، از اختلاف های آنان سود خواهند جست و به آن دامن خواهند زد.

وحدت‌ از مهم‌ترین نیازهای امروز بشر و از جمله سفارش‌های مؤکد قرآن کریم و پیشوایان معصوم است‌. اسلام‌ هرگونه‌ مرز بندی فکری، سیاسی، اعتقادی‌، طبقاتی و نژادی‌ را نفی می‌کند و بر همین اساس‌، علمای اسلام همواره‌ در راستای وحدت‌ امت‌ اسلامی حرکت‌ و تلاش‌ کرده و منادی‌ وحدت‌ بوده‌اند و در سیرة‌ عملی خود، با محور قرار دادن‌ قرآن‌ کریم و سیره معصومین، در جهت‌ تعلیم‌ معارف‌ دین‌ و حفظ‌ آن‌ و مبارزه‌ با تحریف و بدعت‌ و انحرافات‌ فکری‌ و عملی در میان‌ امت‌ اسلامی حرکت‌کرده‌اند.



برچسب ها: وحدت


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه