گروه Ùرهنگی صابرنیوز:هیات اسلامی هنرمندان در سال 1380 با رویکرد دÙاع از آرمان ها Ùˆ ارزش های اسلامی، تبیین نظری Øکمت Ùˆ مبانی هنری اسلامی، تلاش در جهت سالم سازی Ùضای Ùرهنگی Ùˆ هنری کشور، Øمایت از تداوم Ùˆ تعمیق آموزش های هنری برای اعتلای Ùکری Ùˆ ذوقی هنرمندان تاسیس شد.
از اÙراد موثر این مجموعه Ù…ÛŒ توان آقایان جواد شمقدری، سید اØمد میر علایی،مهدی عظیمی، مسعود اطیابی، Ø´Ùیع آقا Ù…Øمدیان، Ø±ÙˆØ Ø§Ù„Ù„Ù‡ شمقدری Ùˆ جمال شورجه Ùˆ... اشاره کرد.
Ú©Ù‡ از بین اسامی بالا در دولت دهم ،جواد شمقدری به ریاست سازمان سینمایی با ØÚ©Ù… وزیر وقت ارشاد نائل شد Ú©Ù‡ خیلی از اعضای هیئت هنرمندان هم بطبع آن وارد سیستنم مدیریتی آن زمان سینمایی شدند .Ú©Ù‡ بخاطر عقبه Ú¯Ùتمانی این جرییان Øضور شمقدری Ùˆ تیمش در سازمان سینمایی موجب امیدواری بسیاری بین دغدغه مندان Øوزه Ùرهنگ خصوصاً سینما شد.
جواد شمقدری در دوران ریاستش بر سازمان سینمایی دوران پر Øاشیه ای را پشت سر گذاشت به طوریکه در آن زمان ها آرش Ùهیم از نویسندگان Ùˆ خبرنگاران قدیمی این Øوزه نوشت: Ùقدان نظریه، چشم انداز Ùˆ راهبرد، نتیجه ای جز Øرکت شمقدری Ùˆ یارانش بر مدار تناقض Ùˆ تردید نداشت. عملکرد یک بام Ùˆ دو هوا Ùˆ اقدامات متضاد، از ابتدای کار، دامن مدیریت سینمایی دولت دهم را گرÙت. نکته قابل تأمل این است Ú©Ù‡ گذشت زمان بر تناقض های شمقدری اÙزود. دیدیم Ú©Ù‡ Ø·ÛŒ این چهار سال، شمقدری از یک طر٠بر بازگرداندن قطار سینما به ریل اصلی Ùˆ Øقیقی خودش(به تعبیری، اعتلای سینمای انقلاب Ùˆ دÙاع مقدس) تأکید Ù…ÛŒ کرد، اما از آن طر٠به Ùیلم هایی با مضمون ضدخانواده Ùˆ با Ù…Øوریت خیانت، مجال عرض اندام Ùˆ پر Ùˆ بال Ù…ÛŒ داد. رئیس سازمان سینمایی دولت دهم خانه سینما را به خاطر قانون Ø´Ú©Ù†ÛŒ منØÙ„ کرد اما در مقابل به برخی تهیه کنندگان بدسابقه Ùضای قدرت گرÙتن Ùˆ Ùعالیت صنÙÛŒ Ù…ÛŒ داد. هنوز Øملات شمقدری به اسکار را Ùراموش نکرده ایم. او به درستی اسکار را یک شوی آمریکایی Ù…ÛŒ دانست، اما در اواخر دوران مدیریت خود ناگهان تغییر موضع داد Ùˆ خود را لابی گر دریاÙت جایزه از همین شوی آمریکایی معرÙÛŒ کرد! شمقدری Ú©Ù†Ùرانس هالیوودیسم را ابداع کرد؛ Ú©Ù†Ùرانسی Ú©Ù‡ در آن دائم از رویکرد ضدانسانی Ùˆ غیراخلاقی هالیوود انتقاد Ù…ÛŒ شد، اما همزمان با برگزاری این Ú©Ù†Ùرانس بود Ú©Ù‡ پروژه Ùاخر خود را به یکی از همکاران تولید Ùیلم های غیراخلاقی هالیوود سپرد Ùˆ Øتی برای دÙاع از او در مقابل بخشی از نیروهای انقلاب ایستاد! شمقدری از یک سو به خاطر شعار دادن علیه نظام در جشن خانه سینما بیانیه "انا للله..." صادر کرد Ùˆ از سوی دیگر برای ساخت Ùیلم هایی با همان مضامین سرمایه گذاری Ù…ÛŒ کرد Ùˆ به آن ها جایزه Ù…ÛŒ داد. او یک روز مجوز Ùیلم «Ø¬Ø¯Ø§ÛŒÛŒ نادر از سیمین» را باطل کرد Ùˆ روز دیگری به ستایش این Ùیلم پرداخت. Ùˆ موارد Ùراوان دیگر.
التهاب سینمای ایران در اواخر دوره مدیریت جواد شمقدری بر این عرصه تبدیل به انÙجار شد. نخستین جرقه این انÙجار در سی امین جشنواره Ùیلم Ùجر زده شد. جشنواره ای Ú©Ù‡ نمایشگر تعداد نسبتا زیادی از Ùیلم های با گرایش ضدخانواده Ùˆ روایتگر خیانت زن Ùˆ شوهر به یکدیگر بود. اگر جشنواره های قبلی تا Øدودی متأثر از سیاست های مدیران قبلی بود، این جشنواره به طور تمام Ùˆ کامل ماØاصل دولت دهم Ù…Øسوب Ù…ÛŒ شد. Ùیلم هایی در این جشنواره به نمایش درآمدند Ú©Ù‡ به طور آشکار یادآور آثار سیاه دوران مهاجرانی بودند. Øتی غلبه این گونه Ùیلم ها باعث شد Ú©Ù‡ تعداد معدود Ùیلم های خوبی همچون «Ù‚لاده های طلا»ØŒ «Ø±ÙˆØ²Ù‡Ø§ÛŒ زندگی»ØŒ «Ù…Ù„Ú©Ù‡» Ùˆ ... هم نتوانند Ùضا را متعادل کنند.
اتÙاقا یک ماه بعد Ùˆ با نمایش دو Ùیلم «Ø®ØµÙˆØµÛŒ» Ùˆ «Ú¯Ø´Øª ارشاد» در اکران نوروز سال 91 اعتراضات اقشار متدین Ú©Ù‡ سال ها بود رخ نداده بود، دوباره زنده شد. به واسطه این دو Ùیلم Øتی برخی از ائمه Ù…Øترم جمعه کشور نیز هشدار دادند. اما رئیس سابق سازمان سینمایی به جای اØترام گذاشتن به انتقادات Ùˆ اعتراض ها Ùˆ عذرخواهی از مردم به خاطر تولید Ùˆ نمایش این همه Ùیلم مبتذل در سینمای تØت مدیریتش، طلب کار شد Ùˆ موضع ØÙ‚ به جانب گرÙت. از این مقطع زمانی بود Ú©Ù‡ شمقدری مداÙع همان اتÙاقاتی شد Ú©Ù‡ دو دوران اصلاØات به مخالÙت برخاسته بود. اتÙاقاتی Ú©Ù‡ روز به روز بر تنش های جاری در سینمای کشور اÙزود. به طوری Ú©Ù‡ مدیران سینمایی هر روز با گروه Ùˆ نهاد خاصی درگیر شد. این درگیری با Øوزه هنری Ùˆ به واسطه تØریم برخی از Ùیلم های مشکل دار در سینماهایش شدت بیشتری گرÙت. کشمکش هایی Ú©Ù‡ نتیجه ای جز تضعی٠تدریجی نظام سینمایی کشور نداشت. مسئله ای Ú©Ù‡ به خوبی در اÙت Ù…Øسوس Ùروش Ùیلم ها در سالها خودش را نشان داد.
انØلال خانه سینما هم بخشی از انÙجار بزرگ دو سال پایانی مدیریت سینمایی شمقدری بود. انØلالی Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ توانست به Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ù†Ø¸Ø§Ù… صنÙÛŒ سینمای ایران بیانجامد. یعنی با منØÙ„ اعلام کردن یک تشکل شبه صنÙÛŒ به نام خانه سینما Ú©Ù‡ علاوه بر ابتلا به مشکلات قانونی، در انØصار طی٠خاصی بود Ùˆ کمتر به دغدغه های صنÙÛŒ سینماگران رسیدگی Ù…ÛŒ کرد، Ù…ÛŒ شد یک تشکل صنÙÛŒ واقعی، Ùراگیر Ùˆ قدرتمند را ایجاد کرد. اما متأسÙانه با عدم اتخاذ تمهیدات لازم، این Ùرصت هم به یک تهدید تبدیل شد. تغییر مسئله از یک ماجرای قانونی به یک نوع گروکشی جناØی، عامل اصلی تداوم مناقشه خانه سینما Ùˆ رو در روی هم قرار گرÙتن بخشی از جامعه سینمایی بود. این درØالی است Ú©Ù‡ با تسریع در رسیدگی به مسئله Ùˆ تمرکز بر موضوع Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø³Ø§Ø®ØªØ§Ø± صنÙÛŒ Ùˆ جلوگیری از قانون Ø´Ú©Ù†ÛŒ Ùˆ باندبازی، این امکان وجود داشت Ú©Ù‡ این ماجرا ختم به خیر شود.
متأسÙانه جشنواره سی Ùˆ یکم Ùیلم Ùجر هم به عنوان آخرین اتÙاق مهم مدیریت سینمایی دولت دهم، نتوانست انتظارات را برآورده کند Ùˆ معضل عمل متناقض از سوی این مدیریت در این رویداد هم استمرار یاÙت تا عملا Ùرصت بازگرداندن قطار سینمای ایران بر ریل های واقعی خودش از ک٠شمقدری برود.
اما با آن Øجم انتقادات از شمقدری ØŒ میرعلایی Ùˆ دیگر دوستان شاغل در سازمان سینمایی وقت ØŒ صابرنیوز به گواه آرشیو از Øامیان Ú¯Ùتمان آقای شمقدری بود علی رغم ضع٠هایی Ú©Ù‡ اشاره شد ولی هئیت تØریه صابرنیوز معتقد بود Ú©Ù‡ Øمایت از شمقدری به عنوان یک عنصر انقلابی Ùˆ ارزشی واجب است تا رئیس وقت بتواند در مقابل ناهنجاری ها استقامت کند .
صابرنیوز در آن زمان معتقد بود هست Ú©Ù‡ نقاط قوت شمقدری مورد بی مهری قرار گرÙته است به طور مثال؛ ازجمله وقایع مثبتی Ú©Ù‡ در آن دوره رخ داد Ùˆ ناشی از برنامه ریزی Ùˆ سیاستگذاری مدیریت بود Ù…ÛŒ توان Ùراهم شدن امکان ظهور Ùˆ بروز استعدادهای تازه Ùˆ جوان را نام برد. بدون تردید در هیچ مقطعی از سینمای ایران این تعداد Ùیلمساز جوان Ùˆ تازه کار، در عرصه ØرÙÙ‡ ای Ùˆ ساخت Ùیلم های بلند، کوتاه، مستند Ùˆ انیمیشن بروز نیاÙت. برخلا٠نظر مخالÙان مدیران سینمایی دولت دهم Ú©Ù‡ معتقد بودند یکی از مشکلات اصلی این مدیریت انØصار طلبی بود، واقعیت گویای آن است Ú©Ù‡ در این دوره در مقایسه با دوره های سابق، اÙراد بیشتری امکان Ùعالیت Ùˆ ساخت Ùیلم یاÙتند. ولو اینکه بسیاری از این Ùیلم ها در Øد Ùˆ اندازه استاندارد نبودند. اما به هر Øال در قیاس با دوره موسوم به اصلاØات Ú©Ù‡ تعداد زیادی از Ùیلمسازها به اجبار خانه نشین شده Ùˆ از تولید Ùیلم Ù…Øروم شدند، در این مقطع شاهد وضعیت متÙاوت تری بودیم.
برعکس وضعیت دولت خاتمی Ú©Ù‡ سینمای ایران به دو، سه موضوع خاص مثل Ùیلم های دختر-پسری Ùˆ آثار آپارتمانی Ù…Øدود شده بود، تنوع ژانری Ùˆ موضوعی در این عرصه اوضاع بهتری پیدا کرد. Øتی با برگزاری جشنواره Ùیلم عمار –با Øمایت سازمان سینمایی- برای نخستین بار، سینما به روستاها راه یاÙت Ùˆ دوراÙتاده ترین Ùˆ Ùقیرترین Ùیلمسازان نیز از طریق این جشنواره امکان ذوق آزمایی یاÙتند.کاری Ú©Ù‡ اکنون هم در معاونت سینمایی به عنوان عدالت Ùرهنگی در Øال پیگیری است .
یکی دیگر از اتÙاقات خوب Ùˆ مهمی Ú©Ù‡ در این دوره اÙتاد، گسترش ارتباط با هنرمندان مستقل خارجی بود. کشور ما به واسطه جایگاه منØصر به Ùرد بین المللی اش، ظرÙیت بسیار مناسبی برای پناه دادن به هنرمندان معترض Ùˆ ضد سلطه دارد. شمقدری Ùˆ همکارانش به خوبی این موضوع را درک کرده Ùˆ با برگزاری همایش هایی چون هالیوودیسم، سینمای ضدسلطه، جشنواره اÙÙ‚ نو Ùˆ ... تلاش کردند تا از این ظرÙیت استÙاده کنند.
ارتقای معاونت سینمایی به سازمان سینمایی، توجه بیشتر به زمینه هایی چون مستندسازی، بازی های رایانه ای و ... در مقایسه با دوره های گذشته و موارد دیگری از این دست، از دیگر کارهای قابل تقدیر مدیریت سینمایی در زمان شمقدری بود.
(علت توضیØات در خصوص عملکرد برادر عزیزم شمقدری ای نبود Ú©Ù‡ یادآوری شود Ú©Ù‡ باید در مقابل جبهه ای Ú©Ù‡ سالهاست در سینما تشکیل شده Ú¯Ùتمانی Ùˆ تشکیلاتی کار کرد Ùˆ مشکلاتی Ú©Ù‡ رئیس آن زمان سینما با آن مواجه بوده است)
نگارنده مانند بیشتر دغدغه مندان این Øوزه انتظارمی رÙت Ú©Ù‡ با روی کار آمدن دولت سیزدهم در قامت یک مشاور در کارزار سخت Ùرهنگی Øضور در تمام عیار داشته باشند چون بیشتر اÙراد این موسسه غیر دولتی اÙرادی استخوان خورده هستند Ú©Ù‡ با همان تجربه Ùˆ دلسوزی شان Ù…ÛŒ توانستند نخ ØªØ³Ø¨ÛŒØ Ø¯Ù„Ø³ÙˆØ²Ø§Ù† Øوزه سینما شوند تا با ÙˆØدت Ú¯Ùتمانی Ú©Ù‡ 8سال به برکت دولت تدبیر در سینما جا خوش کرده تغییر کند Ùˆ از آن بالاتر هم این تجمع به خاطر با تجربه هایی Ú©Ù‡ Øضور دارند Ùˆ برکت هیات اسلامی هنرمندان هستند در سوتÙاهمات ریش سÙیدی کنند تا آن مسائل را رÙع Ùˆ رجوع شود .
ولی چیزی Ú©Ù‡ Øداقل در رسانه دیده Ù…ÛŒ شود با آمال Ùˆ آرزوی نگارنده Ùˆ دغدغه مندان Ùˆ دلسوزان ارزشی سینما Ùرسنگ ها Ùاصله دارد Ùˆ علت نوشتن این متن نیز به خاطر این پارادوکس در رسانه تØت امر هیات اسلامی هنرمندان بوده است ومتاسÙانه آگاهانه Ùˆ یا ناآگاهانه مطالبی در این رسانه منتشر Ù…ÛŒ شود Ú©Ù‡ با روØیه Ú¯Ùتمانی Ú©Ù‡ از تک تک اعضای هیات هنرمدان سراغ داریم Ùاصله دارد.
متاسÙانه همان تیتر هایی Ú©Ù‡ برای ایوبی Ùˆ انتظامی مدیران سینمایی دولت سیزدهم در Ù…Øتوا انتخاب Ù…ÛŒ شد الان هم با همان دست Ùرمان کار Ù…ÛŒ شود . بدون آنکه نقاط قوت تیتر شود Ùˆ Ùقط با چراغ قوه دنبال اشتباه برای بزرگ نمایی Ù…ÛŒ گردند . ما در اینجا نگاهمان Ú¯Ùتمانی است Ùˆ باید این دغدغه ما را مردان استخوان خورد کرده هیات اسلامی هنرمندان متوجه باشند . Ú©Ù‡ نباید کاری شود Ú©Ù‡ این شائبه به وجود آید Ú©Ù‡ دوستان هیات هنرمندان به دنبال سهم خواهی از سازمان سینمایی برای اعضای خودشان هستند.
امیر المومنین Ùرمود کاÙران در Ú©Ùر خود با هم متØد Ù…ÛŒ شوند امیر المومنین در نهج البلاغه Ù…ÛŒ Ùرمایند؛ کاÙران در مسیر باطل خود، چنین متّØدند Ùˆ شما، در طریق Øقّتان، این گونه پراکنده Ùˆ متÙرّق هستید .
همانطور Ú©Ù‡ پیش تر هم اشاره شد ؛صابرنیوز Ú¯Ùتمان انقلاب وارزشها برایش از منÙعت گروهی Ùˆ Øزبی مهمتر است Ùˆ در این برهه Øمایت از Øرکتی Ú©Ù‡ در وزارت ارشاد Ùˆ سازما نسینمایی دولت سیزدهم آغاز شده را امری مهم Ùˆ Øیاتی Ù…ÛŒ داند Ùˆ تعجب Ù…ÛŒ کنیم Ú©Ù‡ چرا آقایان هیات اسلامی هنرمندان Ú©Ù‡ سختی کار در سازمان سینمایی را تجربه کرده اند در رسانه شان هر روز خبرهای غیر واقع در جهت تخریب این Ú¯Ùتمان منتشر Ù…ÛŒ شود . دوستان عزیز اگر نیت تØقق Ú¯Ùتمان امام Ùˆ رهبری است چرا آب در آسیاب دشمن Ù…ÛŒ ریزید Ùˆ هر روز در اخباری را منتشر Ù…ÛŒ کنید Ú©Ù‡ مخالÙین این Ú¯Ùتمان هم این کار را نمی کنند . Øداقل Ú©Ù…ÛŒ انصا٠را از Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø·Ù„Ø¨Ø§Ù† هم بیاموزیم بد نیست .
(انتقاد رسانه تØت امر هیات از سÙرهای استانی)
لذا صابرنیوز خود را Ù…Ú©Ù„Ù Ù…ÛŒ داند Ú©Ù‡ با همان روØیه Ú©Ù‡ Øضرت استاد Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¢Ù…ÙˆØ®ØªÙ‡ از دوستان هیات اسلامی هنرمندان درخواست کند؛ از تولید اخبار زرد Ú©Ù‡ در شأن آن مجموعه ارزشی نیست پرهیز Ùˆ به جای انکه خودشان یک طر٠Øاشیه ها باشند با آن همه تجربه ØŒ میدان داری Ùˆ ریش سÙیدی Ú¯Ùتمان انقلاب در Øوزه سینما را بر عهده بگیرند.