اسامی ۷ نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری اعلام شد +سوابق/ صلاحیت لاریجانی، احمدی نژاد و جهانگیری احراز نشد
کد خبر: ١٦٣١٣٥ تاریخ انتشار: ٠٤ خرداد ١٤٠٠ - ١٥:٢٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
اسامی ۷ نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری اعلام شد +سوابق/ صلاحیت لاریجانی، احمدی نژاد و جهانگیری احراز نشد

صلاحیت آقایان رئیسی، همتی، زاکانی، قاضی زاده، رضایی، مهر علیزاده و جلیلی توسط شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم تائید شد.

 
ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۵خود، اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است را اعلام کرد.
 
متن کامل این اطلاعیه به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
اطلاعیه شماره ۱۵ ستاد انتخابات کشور
 
در اجرای ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می رساند، اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر می باشد:
 
۱- آقای سعید جلیلی– فرزند محمدحسن- کد نامزد ۲۲
۲- آقای محسن رضایی میرقائد– فرزند نجف- کد نامزد ۴۴
۳- آقای سیدابراهیم رئیس ­الساداتی مشهور به رئیسی– فرزند سیدحاجی- کد نامزد ۳۳
۴- آقای علیرضا زاکانی– فرزند حسین- کد نامزد ۵۵
۵- آقای سیدامیرحسین قاضی­ زاده هاشمی– فرزند سیدحسن- کد نامزد ۶۶
۶- آقای محسن مهرعلی زاده– فرزند رحیم- کد نامزد ۷۷
۷- آقای عبدالناصر همتی– فرزند احمدعلی- کد نامزد ۸۸
 
بر اساس ماده ۶۶ قانون، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای خاتمه می­ پذیرد.
 
 
 
** سعید جلیلی؛ دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی
 
سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت نیز همچون سیدابراهیم رئیسی و محسن مهرعلیزاده برای دومین بار در جمع کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری حضور دارد. او در سال 92 نیز کاندیدا بود که با 4 میلیون و 168 هزار رای (11/36 درصد) نفر سوم شد.
 
جلیلی که یکی از دو نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است، اگرچه تا پیش از ثبت‌نام گمانه‌زنی‌هایی در خصوص حضور او مطرح می‌شد، اما وی هیچگاه این موضوع را نه تایید و نه رد کرد.
 
ضمن اینکه خبری منتشر شد که در صورت ثبت‌نام رئیسی، وی در انتخابات شرکت نمی‌کند که از سوی دفتر جلیلی و رجانیوز اعلام شد تصمیم نهایی جلیلی در روز پایانی ثبت‌نام اعلام می‌شود که در نهایت جلیلی پس از ثبت‌نام رئیسی و در بعد از ظهر روز آخر و به عنوان آخرین چهره مطرح ثبت‌نام کرد. او در صحبت‌های پس از ثبت‌نام گفت: کشور را با نمایش نمی‌توان اداره کرد؛ در هشت سال گذشته این تجربه خود را به‌خوبی نشان داد.
 
گفته می‌شود جلیلی در هشت سال گذشته با تشکیل دولت در سایه، برنامه‌هایی برای اداره کشور آماده است. در انتخابات سال 92، علی باقری کنی رئیس ستاد وی بود، اما هنوز رئیس ستاد او برای انتخابات 1400 مشخص نشده است.
 
جلیلی در انتخابات سال 96 به حمایت از رئیسی پرداخت و برای او تبلیغ و سخنرانی کرد.
 
 
 
** محسن رضایی؛ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
محسن رضایی دبیر کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام با 67 سال سن، مسن‌ترین کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 است. او در سال‌های 84، 88 و 92 نیز در جمع کاندیداهای نهایی انتخابات قرار گرفت، اما در سال 84 پیش از برگزاری انتخابات انصراف داد و در سال‌های 88 و 92 به ترتیب با 681 هزار (1/73 درصد) و 3 میلیون و 884 هزار رای (10/59 درصد) سوم و چهارم شد.
 
رضایی هم که در روز آخر ثبت‌نام کرد، پس از ثبت‌نام در واکنش به نطق‌های لاریجانی و جهانگیری گفت: اقتصاد پادگان یا دادگاه نیست اما جای فلسفه‌بافی هم نیست. اقتصاد از فلسفه بافی آسیب جدی دیده است؛ اقتصاد یک علم است اما متاسفانه برخی علم اقتصادی ندارند... بسیاری از افرادی که اینجا آمدند تراژدی همراه با اجرای یک نمایشنامه کمدی بودند.
 
رضایی از شهریور ماه سال 60 و زمانی که 27 ساله بود، با حکم امام خمینی (ره) فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و در طول سال‌های جنگ و پس از آن عهده‌دار این نهاد بود. رضایی پس از 16 سال فرماندهی سپاه، به عضویت مجمع تشخیص درآمد و دبیر آن شد.
 
او که یکی از منتقدان جدی برنامه‌های اقتصادی دولت‌هاست، در روز ثبت‌نام در میان هوادارانش که لباس‌های اقوام مختلف را پوشیده بودند، به وزارت کشور رفت.
 
 
 
** سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس قوه قضائیه
 
سیدابراهیم رئیسی رئیس کنونی قوه قضائیه برای دومین بار است که در بین کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد. او پیش از ریاست دستگاه قضا، عهده‌دار مسئولیت‌هایی همچون تولیت آستان قدس رضوی، دادستانی کل کشور، معاونت اول قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور بوده است.
 
رئیسی که عضو حقیقی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس خبرگان رهبری است، پیش از ظهر آخرین روز ثبت‌نام انتخابات‌های ریاست‌جمهوری به وزارت کشور رفت.
 
اگرچه از یکی دو ماه پیش گمانه‌زنی‌ها و دعوت‌های بسیاری برای حضور رئیسی در انتخابات ریاست‌‌جمهوری از سوی رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی صورت گرفت، اما خبر قطعی کاندیداتوری وی دو روز پیش از ثبت‌نام منتشر شد رئیسی در نطق پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد که مستقل وارد انتخابات شده است.
 
علی نیکزاد نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی چند روز پیش با حکم آیت‌الله رئیسی، رئیس شورای هماهنگی ستادهای مردمی وی شد. نیکزاد که سابقه عهده‌داری وزارت راه و شهرسازی در کارنامه خود دارد، در دوره پیش رئیس ستاد رئیسی بود.
 
 
 
** علیرضا زاکانی؛ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس
 
علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در آخرین روز از ثبت‌نام انتخابات‌های ریاست‌جمهوری به وزارت کشور رفت و داوطلب کاندیداتوری انتخابات شد.
 
زاکانی 13 سال سابقه نمایندگی مجلس و یک سال ریاست بر مرکز پژوهش‌های مجلس را دارد. او در سخنان پس از ثبت‌نام در انتخابات گفت: "مسببین وضع اسفبار فعلی و حامیان آنان طلباکارانه به میدان آمدند و سودای دولت سوم روحانی را در سر می‌پرورانند. پیشرفت ایران با تصمیمات بیست دقیقه‌ای محقق نخواهد شد."
 
او یکی از منتقدان جدی برجام و تصویب بیست دقیقه‌ای آن در مجلس نهم با ریاست لاریجانی است و در آن مجلس ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام را نیز برعهده داشت.
 
زاکانی موسس جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی است و سه دوره دبیرکلی آن را برعهده داشت که اکنون دبیرکل این جمعیت مالک شریعتی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس است.
 
 
 
 
** امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ نایب‌رئیس مجلس
 
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی جوان‌ترین کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 است. او نیز همچون زاکانی 13 سابقه نمایندگی مجلس و یک سال نایب‌رئیسی مجلس یازدهم دارد.
 
او که در فروردین ماه سال جاری اعلام کاندیداتوری کرد و در روز دوم ثبت‌نام‌ها به وزارت کشور رفت، گفته می‌شود از یک سال پیش در حال تدوین برنامه برای ریاست‌جمهوری است. شعار دولت او «دولت سلام» است و در توضیح این شعار گفته است: دولتِ سلام، سلام به تازگی و تغییر بنیادین است و من به‌جای اینکه یک کاندیدا به عنوان یک فرد باشم، به‌عنوان نماد یک تفکر برای تغییر ساختارهای اداره کشور هستم.
 
قاضی‌زاده 50 ساله پسرعموی وزیر سابق بهداشت و برادر سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس و عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است.
 
هاشمی‌زاده که پزشک است و مدتی نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان بوده، از اعضای اولیه جبهه پایداری است و در سال‌های 92 و 93 سخنگوی این حزب بود، اما اکنون دیگر عضو آن حزب نیست و ارتباط تشکیلاتی ندارد.
** محسن مهرعلیزاده؛ استاندار سابق اصفهان
 
محسن مهرعلیزاده از مدیران ارشد دولت اصلاحات است. وی در دولت اول خاتمی استاندار خراسان و در دولت دوم او رئیس سازمان تربیت بدنی بود. با آغاز دولت دوازدهم، مهرعلیزاده از سوی دولت روحانی به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد.
 
عضو فعلی هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش در ابتدای دولت دوازدهم به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد اما تنها یک سال بعد به موجب اینکه مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شد، مجبور شد تا از سمت خود استعفا دهد.
مهرعلیزاده پیش از این نیز در سال 84 برای کاندیداتوری در انتخابات دوره هشتم ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بود. در آن دوره با وجود اینکه صلاحیت وی و مصطفی معین از سوی شورای نگهبان احراز نشد اما به موجب حکم رهبر انقلاب به جرگه نامزدهای تایید صلاحیت شده افزوده شد.
 
نکته قابل توجه درباره مهرعلیزاده این است که علی رغم شهرت او به عنوان یک چهره‌ سیاسی اصلاح‌طلب، اما جبهه اصلاحات ایران ترجیح داد تا نام او را در میان کاندیداهای پیشنهادی خود قرار ندهد که برخی‌ها معتقدند علت این تصمیم جبهه اصلاحات نقش مهرعلیزاده در شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری 84 است.
 
مهرعلیزاده در سومین روز نام‌نویسی از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات، با حضور در وزارت کشور اقدام به ثبت نام کرد.
 
** عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی
 
عبدالناصر همتی نیز در روز پایانی ثبت‌نام‌ها به وزارت کشور مراجعه کرد. او که سابقه مدیریت بانکی و رسانه‌ای دارد در سال 97 و پس از سیف رئیس کل بانک مرکزی شد.
 
در کارنامه او ریاست بیمه مرکزی ایران، مدیرعاملی بانک‌های ملی و سینا و معاونت صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد.
 
او پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با برنامه مشخص و برای اصلاح حکمرانی اقتصادی وارد شده‌ام.
 
اگرچه از چند ماه پیش برخی گمانه‌زنی می‌کردند که همتی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شود، اما در روزها و هفته‌های منتهی به ثبت‌نام هیچ واکنش و موضع‌گیری از سوی وی مشاهده نشد تا اینکه در روز پایانی و بدون اعلام خبر قبلی، ثبت‌نام کرد.
 
در خصوص گرایش سیاسی وی اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. برخی او را اصلاح‌طلب و برخی دیگر او را مستقل می‌دانند.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه