چرا نمی توان شرکت ملی مس را یک شرکت بهره ور نامید؟
کد خبر: ١٦٢٦٧٠ تاریخ انتشار: ٢٨ آذر ١٣٩٩ - ٠٤:٠٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
چرا نمی توان شرکت ملی مس را یک شرکت بهره ور نامید؟

شرکت ملی مس پس از گزارش های کارشناسی تحریریه با نادیده گرفتن اصل موضوع، مباحثی فرعی را در رسانه ها مطرح کرد.

به گزارش پایگاه 598، پس از انتشار گزارش های کارشناسی درباره بهره وری اندک در شرکت ملی مس و مجموعه معادن دولتی مس ایران، مدیرعامل شرکت مس اردشیر سعدمحمدی به رسانه ها گفت: در حال حاضر، شرکت مس 4،5 درصد از ذخایر مس جهان را در اختیار دارد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به دنبال این هستیم تا رتبه کشور را از جایگاه هفتم به ششم ارتقا دهیم... خوشحال هستیم که امروز با ارزش مارکت ۳۲۲ هزار میلیارد تومان دومین شرکت بزرگ بازار بورس بعد از هلدینگ خلیج‌فارس هستیم و با طرح‌های توسعه‌ای که در سال آینده افتتاح خواهیم کرد ارزش بازار ملی مس به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

اظهارات سعدمحمدی بدون اینکه به اصل موضوع که بهره وری ناچیز ملی مس در قیاس با رقبای بین المللی آن باشد؛ بپردازد، که عملا صنعت مس ایران را علیرغم اینکه ذخایر قابل توجهی دارد، در حاشیه بازار جهانی قرار داده است، مسائلی بیربط را برجسته کرد که سوال کارشناسان نبود.

خلوص بالای معادن مس ایران در قیاس با معادن کشورهایی مانند آمریکا که عملا باعث شده است این کشور به دلیل هزینه تمام شده بالا بسیاری از معادن خود را فعال نکند، نشان می دهد که با بهره وری بسیار ناکافی در شرکت ملی مس در حال حرکت هستیم و مدیران ملی مس به جای طرح موضوعات بی ربط مانند وزن کشی در بین شرکت های بورسی، به فکر چاره اندیشی باشند.

مدیرعامل شرکت مس به صراحت گفت: در حال حاضر، شرکت مس 4،5 درصد از ذخایر مس جهان را در اختیار دارد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به دنبال این هستیم تا رتبه کشور را از جایگاه هفتم به ششم ارتقا دهیم.

متاسفانه سعدمحمدی به جای تاکید بر تولید، بر ذخایر مس تاکید دارد، و یادآور فاجعه در صنعت نفت ایران است که هنوز با پایین تر از 15 درصد از ظرفیت چاهها نفت استحصال می کند که حتی استحصال 7 درصد هم در کارنامه مدیران نفت ایران وجود دارد، درحالیکه در دنیا این عدد بیش از 40 درصد است.

شرکت ملی مس در بین 20 شرکت جهان هم علیرغم دارا بودن جایگاه هفتم در ذخایر قرار نگرفته است که نشان می دهد این مجموعه به وسیله مدیران متعهد و حرفه ای اداره نمی شود و نیازمند یک خانه تکانی مدیریتی است تا بتواند با اسناد بالادستی نظام برای تمرکز بر بخش معدن هماهنگ شود.

بخشی از افزایش ارزش بورسی مورد تاکید سعدمحمدی به شکل گیری ابرحباب در سال جاری در بورس تهران و افزایش قابل توجه قیمت مس در بازارهای جهانی باز می گردد و دستاورد مدیریتی برای مدیران ملی مس محسوب نمی شود.

کارشناسان منتظرند تا شنوای برنامه های عملیاتی شرکت ملی مس برای جبران این عقب ماندگی گسترده در صنعت مس ایران باشند.


منبع: موسسه مطالعاتی تحریریه






Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه