رئیس دفتری که در همه امور کلان کشور دخالت می‌کند
کد خبر: ١٦٢٦٤٤ تاریخ انتشار: ٢٤ آذر ١٣٩٩ - ١٦:٠٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
نگاهی به دخالت‌های بیجای تلفن‌چی روحانی در مسائل کشور؛
رئیس دفتری که در همه امور کلان کشور دخالت می‌کند

آقای رئیس دفتر روحانی برای مجلس خط و نشان می‌کشد، به اقدامات قوه قضائیه حمله می‌کند و در خصوص مباحث کلان کشورداری هر روز مصاحبه می‌کند و یادداشت می‌نویسد. البته اصلاح طلبان او را کاندبد ریاست جمهوری پیش رو هم می‌دانند.

به گزارش پایگاه 598، واعظی که در دولت اول روحانی وزیر ارتباطات بوده، چهارسالی هست که مسئول دفتری ریاست جمهوری را برعهده گرفته است. عملکرد وی در این مسئولیت و به خصوص در دو سال گذشته نشان می‌دهد که او بیشتر از مسئول دفتری به کارهای دیگر مشغول است. یکبار در جایگاه وزیر خارجه می‌نشیند و برای برجام تعیین تکلیف می‌کند و بار دیگر نقش سخنگو و حتی زبان روحانی را بازی می‌کند. آقای رئیس دفتر روحانی برای مجلس خط و نشان می‌کشد، به اقدامات قوه قضائیه حمله می‌کند و در خصوص مباحث کلان کشورداری هر روز مصاحبه می‌کند و یادداشت می‌نویسد. البته اصلاح طلبان او را فراتر از این موضوعات نیز یاد می‌کنند. علی صوفی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در مورد نقش واعظی در دولت می‌گوید: «الان همه کاره و دست راست آقای روحانی در دولت آقای واعظی شناخته می‌شود و نام او در همه عزل و نصب ها و تصمیم گیری ها به چشم می خورد.» حضور پررنگ‌تر این عضو حزب اعتدال و توسعه و دخالت‌ها و امر و نهی‌های وی در خصوص مسائل کلان کشور گمانه زنی ها در خصوص تلاش های انتخاباتی او را هم افزایش داده است. اما هر چه هست مشخص نیست او از چه جایگاهی برای کشور تعیین تکلیف می‌کند!
 
 برای آگاهی از مصادیق ورودهای بیجای واعظی و خروج وی از وظابف دفترداری تنها به برخی اظهارات وی پرداخته‌ایم.
 
چرا نمایندگان سفر استانی می‌روند!
با تغییر مجلس و به حاشیه رانده شدن مجلس لاریجانی، نبرخی مایندگان جدید برای آشنایی بیشتر با مشکلات مردم به برخی سفرهای استانی روی آوردند. این اقدامات اما باعث ناراحتی محمود واعظی شد! او 16مهر امسال با حمله به نمایندگان این اقدام را سیاسی و انتخاباتی معرفی کرد و گفت: «هنوز زمان زیادی به انتخابات مانده و امروز برخی به اسم رسیدگی به مشکلات سفرهایی می‌روند و حرف‌هایی به مردم می‌زنند که انتظارات را بالا می‌برد. شما بیینید همین افراد در گذشته مسئولیت داشتند و حامی دولتی بودند که هیچ کدام از این کارها را انجام نداد»
 
واعظی همچنین با دخالت در وظایف و اختیارات نمایندگان با این جمله تلاش کرد تا نمایندگان را به چالش بکشد: «در حالی‌که لوایح زیادی در مجلس باقی مانده نمایندگان به دنبال طرح‌های جدید دیگری هستند.»
 
 
نمایندگان بی اخلاق سنگ اندازی میکنند تا دولت نتواند تحریم‌ها را بردارد!
رئیس دفتر روحانی در خطاب قرار دادن نمایندگان به تندی آنها را بی اخلاق معرفی کرد. واعظی که از طرح اقدام راهبردی ایران برای لغو تحریم‌ها عصبانی بود با این جملات به جنگ مجلس جدید رفت: «به نظر من این اقدامات جفا به حق مردم است، دوستان سنگ اندازی می‌کند و قوانینی را به تصویب می‌رسانند تا دولت نتواند تحریم‌ها را بردارد.» 
 
 
 
 
مجلس با ما هماهنگ باشد!
واعظی که رویه مجلس مستقل را نپسندیده و فاصله گرفتن از مجلس لاریجانی را برنتافته خواستار هماهنگی مجلس و دولت شد: « قانون‌گذار باید یک هماهنگی با دستگاه‌های مجریه داشته باشد. آن چیزی که امروز اتفاق می‌افتد ما در گذشته سابقه‌اش را هم نداشته‌ایم.»
 
 
در حالیکه که کارنامه دولت در گشایش های اقتصادی وعده داده شده برای مردم تبدیل به یک طنز تلخ شده است واعظی اقدامات مجلس را مانع تراشی برای گشایش های مورد نظر دولت دانست: «در فضای مجازی بیان می‌شود که این مجلس از ابتدا آمده تا با دولت مخالفت کند. ما فکر می‌کردیم که همان مخالفت با دولت کافی است و دیگر کاری با اقداماتی که مربوط به گشایش برای ملت می‌شود و می‌تواند یک مقداری فشارها را بردارد نداشته باشند.»
 
مجلس با شورایعالی امنیت ملی هماهنگ نکرده است!/ شورایعالی امنیت ملی: جنجال نکنید مصوبه خودتان بوده است
وی در ادامه مخالفت های خود با مجلس و در پاسخ به مجلسی ها که مصوبه خود را در چارچوب مصوبه شورایعالی امنیت ملی و هماهنگ با این شورا معرفی کرده بودند گفته بود: «رییس شورای عالی امنیت ملی آقای رییس جمهور است، مجلس هیچ هماهنگی با شورای عالی امنیت ملی نکرده است. می گویند که با دبیرخانه هماهنگی کرده اند، دبیرخانه که به تنهایی جایگاهی ندارد، دبیرخانه باید مقدمات کار را آماده کند برای اینکه طرح در جلسه شورای عالی، مطرح شود.»
 
 
دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی در واکنش به این جنجال‌ها و خطاب قرار داده شدن خود توسط واعظی بیانیه ای را منتشر کرد و مصوبه این شورا در همین خصوص را تایید کرد.
 
در بخشی از این بیانیه به توضیح روند تصویب این مصوبه در حضور حسن روحانی و سایر نیروهای دولتی از جمله وزیر خارجه، وزیر اطلاعات و وزیر کشور پرداخته و آمده است: «حدود دو ماه قبل کلیات طرح مجلس که مراحلی از آن طی شده بود توسط ریاست محترم مجلس به شورای عالی امنیت ملی ارائه و شورا نیزضمن استقبال از اصل موضوع،ملاحظاتی را نسبت به جوانبی ازآن ارائه و جمع بندی کرد. 
 
جمع بندی شورای عالی در مورد این طرح مورد تصویب قرار گرفت و پس از طی مراحل به عنوان مصوبه شورا ابلاغ گردید.
 در مصوبه شورا از مجلس خواسته شده بود در بررسی و تدوین نهایی طرح با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه نیز تعامل و همفکری شود.»
 
دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی همچنین به سخنان واعظی که مصوبه اخیر را متعارض با منافع ملی معرفی کرده بودند اینگونه واکنش نشان داد: «نظر کارشناسی دبیرخانه در خصوص مراحل شکل‌گیری، تکمیل و تصویب قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم» این است‌ که قانون فوق مسئله خاصی به زیان مصالح ملی ایجاد نمی‌کند و بر عکس، آنچه بر خلاف مصالح ملی بوده و مورد نگرانی می‌باشد، همین جنجال‌هایی است که شأن و جایگاه نهادهای قانونی کشور را مورد خدشه قرار داده و به وحدت و انسجام ملی خسارت وارد می‌کند. اظهارنظرها و رفتارهایی که طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم، مصالح و منافع ملی را قربانی اغراض و منافع گروهی و جناحی نموده و ضمن آن که هیچ‌گونه نفعی برای کشور ندارد، پیام و آدرس غلط به دشمنان منتقل می‌کند.»
 
حملات متعدد به قوه قضائیه/ واعظی: چرا از طبری خبری نیست!
واعظی که با تغییر ریاست قوه قضائیه و اقدامات اصلاحی و انقلابی آن و برخورد با کسانی چون حسین فریدون برادر رئیس دولت، دچار نگرانی شده بود. وی در آبان 98 با کنایه زدن، دستگاه قضایی کشور را متهم به سیاسی کاری کرد. وی گفت: «رئیس جمهور می‌گوید که این مبارزه باید برای همه بخش‌ها، قوا و نهادها باشد و نمی‌شود فقط با فساد در دولت مقابله کرد. این بدان معنا نیست که با فساد در دولت مبارزه نشود. با فساد در دولت هم باید مقابله شود. در قوه قضائیه هم باید مقابله شود.»
 
 
وی البته برخورد با فساد در قوه قضائیه را نادیده گرفت و حتی این دستگاه را به فراموشی پرونده طبری متهم کرد و گفت: «گفته شد که طبری 16 سال فساد کرده است اما مدت‌هاست هیچ اطلاعاتی از وی نیست!» واعظی که احتمالا از برخورد با مقاسد اقتصادی دولتی گلایه دارد اکنون در خصوص حکم قاطعانه طبری نیز سکوت کرده است
 
پا در کفش اقدامات رو به جلو قوه قضائیه 
 حملات سیاسی واعظی تنها به قوه قضائیه محدود نشد. پس از ابلاغ بخشنامه رئیس قوه قضائیه به مراجع قضائی مبنی بر اینکه «مراجع قضائی و ستادی قوه قضائیه هرگونه استعلام درباره صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را از حیث پروانه فعالیت، مقررات و موضوعات مرتبط از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عمل آورند»، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری با ارسال نامه‌ای به رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه متولی این امور را شورای عالی فضای مجازی دانست.
 
بعد از این موضوع غلامحسین اسماعیلی رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه به این نامه پاسخ داده و ضمن متذکر شدن داخلی بودن این بخشنامه به منظور رفع ابهام مراجع قضائی در رسیدگی به پرونده‌ها، به بیان نکات قابل تأملی پیرامون مسکوت ماندن موضوع فوق الذکر در شورای عالی فضای مجازی و مغفول بودن مصوبات آن شورا پرداخته است.
 
 
اینکه چرا اگر دولت مخالف استعلام محتوای صوت و تصویر از صدا و سیماست و تصمیم گیری در مورد این موضوع طبق گفته روحانی بر عهده شورای عالی فضای مجازی به ریاست وی می‌باشد چرا سال‌ها است این موضوع در شورای عالی فضای مجازی مسکوت مانده است و در این مورد تصمیمی اتخاذ نشده است.
 
در بخشی از نامه غلامحسین اسماعیلی تصریح شد: بخشنامه صادره همانگونه که در عنوان ان آمده است یک بخشنامه داخلی و با هدف رفع ابهام در رسیدگی به پرونده‌های قضائی بوده و از استنادات قانونی متقن برخوردار است.
رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه همچنین در این خصوص می‌افزاید: اگر موضوع مذکور در صلاحیت شورای عالی فضای مجازی بوده چرا با گذشت بیش از ۴ سال از نظر مقام معظم رهبری و هفت سال از تاریخ تشکیل شورای عالی فضای مجازی، تاکنون از ناحیه آن شورا در این مورد اظهارنظر نشده است، هر چند متأسفانه در برخی موارد مذکور در پیوست حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی که وظیفه و مأموریت اصلی شورا است نیز اقدام مناسبی انجام نشده است
 
افزایش ناگهانی بنزین کار عادلانه ای بود!
علی ربیعی در یادداشتی که شنبه ۲۵ آبان 98 در روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت منتشر شد تاکید کرد که ترجیح می‌هد گران شدن قیمت بنزین را «عادلانه‌سازی یارانه بنزین» بنامد.
او با بیان این که تصمیم‌گیری در مورد افزایش بهای بنزین «بسیار سخت بود» ادعا کرد که این کار تورمی ایجاد نخواهد کرد یا «تورم ناشی از آن بسیار اندک خواهد بود»
 
 
 
گران شدن بنزین تصمیم نظام بود!
خبرگزاری دولتی ایرنا همان زمان از قول محمود واعظی نوشت: «این تصمیم با اتفاق نظر سران سه قوه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی اتخاد شد و به هیچ وجه اینگونه نیست که تصمیم دولت بوده؛ در اصل اصلاح قیمت بنزین تصمیم همه ارکان نظام بوده و همه در این تصمیم دخیل بوده‌اند و دولت صرفا مجری این طرح است.» این اظهارات در حالی است که طرح افزایش قیمت برای دولت بوده و ریاست قوه قضائیه مشروط بر اطلاع رسانی به مردم و اجرا در شرایظ بهتر اقتصادی و اقناع افکار عمومی آن را امضا کرده بود و برخلاف تصمیم شورا دولت آن را ناگهانی و در بدترین شرایط اجرایی کرد.
 
 
فکر نمی‎کردیم آمریکا از برجام خارج شود
اسفند 97 محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در گفت‌وگو با ارگان حزب کارگزاران در پاسخ به این سؤال که آیا دولت پیش‌بینی می‌کرد که آمریکا ممکن است به هر دلیلی از برجام خارج شود، می‌گوید: «در همه تصمیمات به‌نوعی احتمالاتی وجود دارد اما روی چیزی که این همه کار شده بود، کنگره‌های بزرگی برگزار شده بود، حتی در آنجا احزابی ریشه‌دار حاکم بودند و هیچ‌گاه نشنیدیم که هنگام مذاکره دولت اوباما با دولت ایران، جمهوری‌خواهان علیه برجام به میدان بیایند، ما با چنین رویدادی مواجه نشدیم، بر این اساس پیش‌بینی این رفتار آقای ترامپ را نداشتیم» مشخص نیست واعظی که می‌گوید «ما» چنین رویدادی را پیش بینی نمی‌کردیم چه مسئولیتی داشته که مسئول تحلیل آینده برجام آن هم به شکل اشتباه را برعهده داشته است. 
 
برجام تا حدی ضعیف شده است!
واعظی چهارم شهریور امسال در گفت و گو با روزنامه دولتی ایران در جایگاه وزیر خارجه نشست و آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی گفت. وی با بیان اینکه برجام ضربه های جدی دیده اما تاحدی ضعیف شده است گفت: «درست است که برجام ضربه‌های جدی دید، اما این ضربه‌ها ناشی از این بود که امریکا با تمام امکانات، تمام قدرت و با استفاده از همه نفوذش تلاش کرد کل برجام را نابود کند که موفق نشد و چون در این هدف موفق نشد، اکنون دارد از همه امکانات خود استفاده می‌کند تا برجام را ضعیف کند. البته برجام تاحدی ضعیف شده است، اما نه به این دلیل که نفس برجام اشکال داشته است، بلکه به این دلیل که یکی از عناصر تشکیل دهنده این توافق، یعنی امریکا، به تعهدات خودش عمل نکرد و با توسل به زور، اجازه هم نداد تا دیگران به تعهدات خود عمل کنند.»
 
 
22 آبان 98 واعظی در جایگاه سخنگوی دولت و حتی رئیس دولت نشست و اهداف دولت برای گام های نمایشی کاهش تعهدات برجامی را تشریح کرد و گفت: ما به دنبال این نیستیم که از برجام خارج شویم یا شرایط برجام به هم بخورد، این اقدام هشداری است که ما به طرف مقابل خود و ۱+۴ می‌دهیم و به گونه‌ای عمل می‌کنیم که اگر شما هم به تعهدات خود عمل کردید ما هم حاضر هستیم چهار گام را به عقب برگردیم.
 
همه مواضع غلط و دخالت‌های بالا نشان می‌دهد واعظی بعد از خراب شدن چهره‌های مهم دولتی و بی اعتمادی مردم به آنها از جمله جهانگیری و نوبخت مسئولیت همه عملیات‌های رسانه ای آنها را برعهده گرفته است. او بدون اینکه در حوزه وظایف و اختیاراتش باشد در همه مسائل کشور به تحلیل دهی و حتی خط و نشان کشیدن مشغول است تا در روزهای پایانی دولت ابزاری برای فرافکنی و خوراکی برای رسانه های حامی دولت فراهم کند.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه