توافق بر سر ساخت «پایتخت ۷» انعکاس نبود خلاقیت و نوآوری در رسانه ملی
کد خبر: ١٦٢٦٤١ تاریخ انتشار: ٢٤ آذر ١٣٩٩ - ١٤:٠٥
صفحه نخست » آخرین اخبار
توافق بر سر ساخت «پایتخت ۷» انعکاس نبود خلاقیت و نوآوری در رسانه ملی

سریالی که در فصل ششم شوخی‌های مبتذل و تاریخ مصرف گذشته سریال پایتخت را به یک فیلم‌فارسی قدیمی تیدبل کرده بود حالا بدون هیچ توضیحی از وقایع گذشته قرار است پیش تولید آن آغاز شود ، اما اانگار مدیران رسانه ملی به علت همان نبود خلاقیت و نوآوری و پرکردن کنداکتور شبکه به هر قیمتی که شده قرار است چشم را روی واقعیت های سریال پایتخت و حواشی آن ببندند و افکار عمومی را با یک فیلم فارسی دیگر مواجه کنند.

 
گروه فرهنگی صابرنیوز: سلمان امیری؛ در این ایام کرونایی که مسئولین، مردم را به خانه ماندن دعوت می کنند صداوسیما سعی کرده با برنامه‌ها، تاک شوها، مسابقات ورزشی ، سریال‌های نمایشی و قالب‌های مختلف دیگر برنامه‌سازی کنداکتور شبکه‌های متعددش را پر و راضی نگه دارد.
 
 
جدول پخش برنامه های سازمان که با برنامه های ۲۴ ساعته در بیش از ۵۰ شبکه سراسری و استانی که در رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای و یا مدعیان نوظهور در فضای مجازی، گویی رمق چندانی برایش نمانده و جامعه کمتر به آن گرایش پیدا می‌کند.
 
 
به اعتقاد اکثر کارشناسان این حوزه، میزان تاثیر رسانه ملی در میان افکار عمومی کم شده و دلایل آن را می توان ؛ عدم نواوری وخلاقیت در ساخت برنامه ها ،ظهور شبکه های اجتماعی و شبکه های خانگی باید دانست بطوریکه کار به جایی رسیده قائم مقام صداوسیما می‌گوید «امروز بزرگترین مشکل رسانه ملی، وجود فضای مجازی است» و حتی اگر مخاطب گرایشی به آن دارد از برنامه‌ها تأثیر نمی‌گیرد و یا حتی کمتر رضایتی دارد چه برسد به اینکه این رسانه بخواهد به مثابه یک دانشگاه عمل کرده و در آینده فرد یا یک اجتماع اثرگذار باشد!
 
 
وقتی به بررسی برنامه های تاک شویی که از رسانه ملی پخش می شود می پرداریم به این جمع بندی می رسیم؛ فکر اولیه و حتی دکور آن کپی برداری از شبکه ای خارجی است این یعنی خالی بودن نواوری در سازمان صدا وسیما و تکیه بر تجربه های غربی قلمداد  کرد.
 
 
در فضای سریال سازی هم وضعیت زیاد جالبی رسانه ملی تجربه نمی کند ، حکایت افت سریال‌های تلویزیونی و پایین آمدن تدریجی کیفیت آن‌ها ،مساله‌ای نیست که بتوان به راحتی از آن چشم پوشید.اگر نگاهی اجمالی به تاریخ سریال سازی در ایران داشته باشیم،در می‌یابیم که این مقوله، یک سیر تدریجی را تا به امروز طی کرده است.
 
علی رغم اینکه در دهه ۶۰ نسبت به امروز،سریال‌سازی با امکانات کمتری انجام می شده،ولی آثار فاخری در خاطرات باقی مانده به طوریکه امروز هم وقتی کفگیر رسانه ملی به ته دیگ می‌خورد دست به دامن این آثار می‌شود. مصداق این مطلب، شبکه آی فیلم است که در طول تمام ساعات شبانه روز سریال‌های تکراری شبکه‌های مختلف را پخش می‌کند و اتفاقا به خاطر همین موضوع، مخاطبان بسیاری پیدا کرده است که البته شاید در ابتدا بیدار شدن حس نوستالژی ‌شان مخاطبین دلیل مشاهده سریال ها باشد اما کار فرارتر از آن است چون افکار عمومی اوقات شان را با تماشای این سریال‌ها پر کرده و متاسفانه کمتر سراغ سریال‌های جدید شبکه‌های سراسری می‌روند.
 
چند سالی است که احساس می شود که دست مدیران صداو سیما در تولید سریال‌های مناسبتی خالی است وبسیاری از کارشناسان علت اصلی عدم توجه افکار عمومی به برنامه‌های رسانه ملی و به ویژه سریال‌های مناسبتی را عدم وجود خلاقیت و به روز شدن آثار تولید شده در سیما می‌دانند و که این روند باعث شده که برنامه های تولیده شده روندی نزولی در جذب مخاطب در پیش گرفته و این برای یک رسانه ملی ضعف و خطر بزرگی محسوب می‌شود.اما نکته عجیب ، افت تدریجی سریال‌های مناسبتی در رسانه ملی با توجه به مشخص بودن زمان تولید و پخش آنها استو و سال به سال مجموعه‌های ضعیف‌تری از قاب تلویزیون شاهد هستیم.چندی سال است که در ماه محرم سریالی جدیدی  پخش نشده و تنها ایده ای که در این ایام به ذهن مدیران رسانه ملی خطور می کند بازپخش آثار از پیش ساخته شده مثل «مختارنامه» و «شب دهم» است.
 
 
چندی پیش خبر تولید پایتخت 7 رسانه ای شد تا بیشتر از گذشته به نبود خلاقیت در بین مدیران سازمان پی ببریم چرا که مدیران صدا وسیما تصمیم به ساخت سریالی کرده اند که در فصل 6 آن جدا از کیفیت پایین فیلمنامه و کارگردانی مسائل حاشیه ای فراوانی داشت به طوریکه که باعث شد  رئیس سازمان صدا وسیما در دستوری ویژه به سید مرتضی میرباقری با اشاره به حواشی قسمت آخر مجموعه پایتخت 6 تاکید کرده لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن»؟!
 
سریالی که در فصل ششم شوخی‌های مبتذل و تاریخ مصرف گذشته سریال پایتخت را به یک فیلم‌فارسی قدیمی تیدبل کرده بود حالا بدون هیچ توضیحی از وقایع گذشته قرار است پیش تولید آن آغاز شود ، اما اانگار مدیران رسانه ملی به علت همان نبود خلاقیت و نوآوری و پرکردن کنداکتور شبکه به هر قیمتی که شده قرار است چشم را روی واقعیت های سریال پایتخت و حواشی آن ببندند و افکار عمومی را با یک فیلم فارسی دیگر مواجه کنند.
 
 
از تمام دستگاه‌های تبلیغاتی، امروز نقش رادیو و تلویزیون از همه دستگاه‌ها بالاتر است. اگر اصلاح بشود، یک کشور را می‌تواند اصلاح کند و اگر –خدای نخواسته- انحراف در آن باشد، یک کشور را می‌تواند منحرف کند» (صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۱۱۸) 
 
 


برچسب ها: یایتخت


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه