اپلیکیشنی لایکی، مهم‌ترین چالش این روز‌های فضای فرهنگی کشور
کد خبر: ١٦٢٤٠١ تاریخ انتشار: ٢٣ مهر ١٣٩٩ - ١٦:٤٩
صفحه نخست » تیتر یک
اپلیکیشنی لایکی، مهم‌ترین چالش این روز‌های فضای فرهنگی کشور

غالب کارشناسان از وضعیت رها شده فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گلایه دارند، آن‌ها معتقد هستند که نبود شبکه ملی اطلاعات و رواج نرم افزار‌های مخربی مانند لایکی، مهم‌ترین چالش این روز‌های فضای فرهنگی کشور است.

این روز‌ها آمارکاربران اپلیکیشن "لایکی" در جهان از مرز ۵۰۰ میلیون نفر گذشته است، نوعی ویرایشگر ویدئویی یا همان شبکه اجتماعی که در برخی کشور‌ها محدودیت‌های سنی برای استفاده از آن لحاظ شده. به گونه‌ای که حداقل سن استفاده از لایکی در آمریکا ۱۵ سال، در اتحادیه اروپا ۱۶ سال و در روسیه ۱۲ سال است.
 
با وجود آنکه مارکت‌های داخلی، مجاز به ارائه اپلیکیشن لایکی نیستند و فعالیت آن در ایران ممنوع است، اما لایکی طرفداران بسیاری در بین جوانان و نوجوانان ایرانی دارد و به واسطه گوگل پلی، عمدتا کنترل این نرم افزار سخت‌تر شده است، تا حدی که رئیس مرکز تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا، اپلیکیشن لایکی را یکی از پرچالش‌ترین شبکه‌های اجتماعی می‌داند و می‌گوید: این اپ گریبان نوجوانان و جوانان را گرفته و خطوط قرمز اخلاقی را پشت سر گذاشته است.
 
به گفته علی محمد رجبی در مقابله با چنین پدیده‌هایی غالبا چند اقدام می‌توان انجام داد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها بحث فیلترینگ است که این امر در حوزه اختیارات پلیس نیست و مرکز ملی فضای مجازی، دادستانی و وزارت ارتباطات در رابطه با آن تصمیم‌گیری می‌کنند.
 
همانگونه که رئیس مرکز تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا درباره اپلیکیشن لایکی ابراز نگرانی کرده است، غالب کارشناسان نیز از وضعیت رها شده فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گلایه دارند، آن‌ها معتقد هستند که نبود شبکه ملی اطلاعات مهم‌ترین چالشی است که این روز‌ها گریبانگیر نسل جوان شده است.
 
 
بهره‌گیری دشمن از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی، برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی
 
سید علیرضا آل داوود گفت: منافقین، سلطنت طلب‌ها و جریان نفوذ با پوشش کانال‌ها و صفحات طنز، سرگرمی، آشپزی در حال تلاش برای تغییر ذائقه، براندازی نرم انقلاب اسلامی و در تلاش برای بر هم زدن امنیت کشور هستند، وجود کانال‌های خاص مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی غربی که مروج اختلاف افکنی میان مردم و مسئولان، قومی و تجزیه طلبی هستند در این فضا شرایط را به سمت نا امن شدن به پیش می‌برد و کشور‌های غربی و جریان نفوذ با پوشش اینکه نباید با آزادی بیان مقابله شود دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی هستند.
 
وی افزود: رخنه و نفوذ به ساختار‌های استراتژیک نظام در دستور کار سازمان‌های اطلاعاتی غربی با بستر فضای مجازی قرار دارد، رصد و جمع آوری اطلاعات یکی از مهمترین شاخص‌ها سایبر تروریسم است که این ماموریت مهم بر عهده آژانس امنیت ملی آمریکا است که مهمترین روش‌ها و مجاری جاسوسی گروه‌های تروریستی برای رصد، جمع آوری و تحلیل اطلاعات در محیط سایبر که به عنوان یکی از مهمترین شیوه‌های سایبر تروریسم بر ضد ما محسوب می‌شود شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و پیام رسان‌های غربی مانند تلگرام و نسخه‌های فارسی آن، واتس‌آپ است.
 
این کارشناس تاکید کرد: برنامه بعدی دشمنان برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی، بهره گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد و گسترش تنش‌های اجتماعی (جنبش‌های اجتماعی) متراکم و گسترده است، یکی از مهمترین مختصات سایبر تروریسم تمرکز بر تنش‌زایی چند بعدی در سطح قومی، فرقه‌ای و اجتماعی است که از مصادیق آن می‌توان به نقش شبکه‌های اینترنتی اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر در ایجاد، گسترش و انعکاس ناآرامی‌های پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ اشاره کرد و حتی دولت آمریکا با هدف تنش سازی‌های متراکم و گسترده از مدیریت سایت‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب درخواست کرد خدمات خود را بدون وقفه با تمرکز بر تحولات ایران ادامه دهند که خود بیانگر ارتباط تنگاتنگ محیط سایبر با امنیت ملی است.
 
وقتی طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به حاشیه رفت
 
یک کارشناس فضای مجازی گفت: درست دو هفته پس از انتشار جزئیات پیش نویس طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی و حملات متعدد به آن از سوی جریان تحریف شاهد یک اقدام بسیار عجیب از سوی این جریان بودیم.
 
سیده حلما موسوی ادامه داد: طرحی را این جریان به یکی از نمایندگان مجلس دادند که سر تا پایش اشکال بود، عده‌ای دیگر هم نخوانده این طرح ضدایرانی را امضا کردند.
 
وی افزود:، اما نکته بسیار خطرناک در این طرح در صورت اجرا ادامه اشغال سایبری کشور و تسلط بیگانگان در این جنگ هیبریدی بر داده‌های ملی و مردم عزیز ایران بود.
 
این کارشناس تصریح کرد: این طرح منجر به تقویت فضای بی‌بندوبار و رهای اینترنت و سرویس‌هایش داخل کشور می‌شود که خوشبختانه تا این‌جای کار با هوشیاری جریان مومن انقلابی در مجلس ناکام مانده است.
 
موسوی افزود:جالب این‌جاست که برخلاف تمام کشور‌های پیشرفته جریانی ارتزاق‌کننده از بیت‌المال بشیند ساعت‌ها فکر کند که چطور کشور خودش را دودستی در این عصر جنگاطلاعاتی تقدیم دشمن‌ش کند واقعاً نظیر ندارد.
 
وی ادامه داد: باید هوشیار باشیم، جریان تحریف یک روز با بهانه مذاکره و روز دیگر با ایجاد دوقطبی‌های گفتمانی با موضوع فضای مجازی دنبال زدن یکی از شعار‌های اصلی ایران اسلامی که استقلال آن است، می‌باشد.
 
این کارشناس در خاتمه خاطر نشان کرد:طرح مدنظر را بهتر است "طرح مصونیت قضایی شبکه‌های اجتماعی خارجی" بنامیم چرا که دنبال ایجاد کاپیتولاسیون مجازی به معنای واقعی در کشور است.
 
لایکی دنیای بسیار خطرناک‌تری نسبت به دیگر اپ‌ها دارد
 
همچنین امین بسطامی رئیس کمیسیون رسانه انجمن جوانان استان البرز گفت: لایکی یکی از شبکه‌های اجتماعی سنگاپوری است که با نگاه تفریحی به کشور وارد شد یعنی برای ساختن دابسمش و تنظیم و ویرایش فیلم، اما هدف چیزی دیگری بود.
 
بسطامی ادامه داد: افراد در این اپلیکیشن می‌توانند پیام‌هایی به افراد ناشناس بفرستند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و ارتباط گیری کنند.
 
وی افزود: ماهیت شکلی لایکی شبیه اینستاگرام است، ولی از نظر کاربردی خیلی پایش را فراتر از اینستاگرام گذاشته است یعنی اصلی‌ترین مخاطبان و کاربران این برنامه نوجوانان ۱۵ الی ۱۶ ساله هستند.
 
این کارشناس رسانه تصریح کرد: وقتی شما این محتوا‌ها را نگاه می‌کنید این محتوایی که در این برنامه منتشر می‌شود بیشتر به رقصیدن و عرض اندام خلاصه می‌شود این گونه عرض اندام در این سن چیزی جر بلوغ جنسی زودرس در پی ندارد.
 
بسطامی گفت: از طرفی سطح دسترسی نوجوان‌ها به این برنامه خیلی ساده است مثلا در کشور‌های اروپایی سن گروه ۱۶ سال و در آمریکا ۱۵ سال است، ولی در ایران اصلا محدودیت سنی‌ای برای استفاده از این برنامه وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: نوجوانان قواره برخورد با این برنامه را یاد نگرفتند آن هم در جایی که ایران در خیلی از برنامه‌ها تحریم است، اما در این برنامه هیچ محدودیتی ندارد، از طرفی این برنامه حدود نیم میلیارد نفر در سراسر دنیا عضو دارد.
 
بسطامی افزود: این برنامه نه توییتر، نه ایسنتاگرام، نه تلگرام است و دنیای خیلی خطرناک تری دارد، چون هم کاربر این برنامه کم تجربه است هم هدف خطرناک است، یکی از اهدافش هم این است که شما عرض اندام کنید تا بازدید جمع کنید یعنی یک جورایی این برنامه آزادسازی جنسی محسوب می‌شود.
 
بسطامی تاکید کرد: متاسفانه آنجا این برنامه خطرناک‌تر می‌شود که این تفکر در نوجوان نهادینه سازی می‌شود یکی از مهمترین نکاتی که این برنامه دارد این است که شما با افرادی می‌توانید ارتباط بگیرید که در اطراف محل شما زندگی می‌کنند یعنی فاصله کیلومتری شما را با نفری که درخواست ارتباط می‌دهید نشان می‌دهد خوب این خیلی می‌تواند خطرناک باشد این می‌تواند اختلال در امنیت شهر ایجاد کند کافی است که در شهر هرج و مرج شود دیگر این برنامه تفریحی نمی‌شود بلکه امنیتی می‌شود، چون شما لوکیشن و موقیعت مکانی دارید.
 
وی در خاتمه با بیان اینکه نقش وزارت ارتباطات فرهنگسازی این برنامه‌ها است، خاطر نشان کرد: سهم وزارت ارتباطات در فرهنگسازی این برنامه چیست؟ ما شدیدا با فیلتر مخالفیم، چون نمونه‌هایی داشتیم که فیلتر کردیم، اما نتوانستیم محدودیت ایجاد کنیم ما باید فرهنگ سازی کنیم. خانواده‌ها باید به عنوان یک مطالبه عمومی از وزارت ارتباطات فرهنگسازی این برنامه‌ها را مطالبه کنند.
 
ختم کلام ...
 
به نظر می‌رسد بر خلاف آنچه در سال‌های دور کاپیتولاسیون نامیده می‌شد و امام (ره) به شدت با آن مخالفت کردند، امروز نبود شبکه ملی اطلاعات موجب تن دادن جوانان، نوجوانان و بعضاً مسئولان به کاپیتولاسیون در فضای مجازی تبدیل شده است و وزارت ارتباطات هم ظاهرا اهمیتی برای این موضوع قائل نیست!
 
منبع: تیتریک
 


برچسب ها: لایکی


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه