سبک زندگی و تغییر رفتار یک عامل فرهنگی است/سیاست‌های اقتصادی نباید از جمعیت جدا شود
کد خبر: ١٦٢٣٧٩ تاریخ انتشار: ١٤ مهر ١٣٩٩ - ١٥:٤٢
صفحه نخست » مطالب وسط
سبک زندگی و تغییر رفتار یک عامل فرهنگی است/سیاست‌های اقتصادی نباید از جمعیت جدا شود

- مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا وقتی که برای فرزندآوری هزینه و دلسوزی نکنیم، اتفاق خوشی نمی‌افتد. این مهم‌ترین مسئله کشور است، ویروس کرونا بالاخره می‌رود، اما آنچه می‌ماند، پیری جمعیت و به هم خوردن نسبت‌های گروه‌های مختلف جمعیتی است.

 
به گزارش صابرنیوز، مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا وقتی که برای فرزندآوری هزینه و دلسوزی نکنیم، اتفاق خوشی نمی‌افتد. این مهم‌ترین مسئله کشور است، ویروس کرونا بالاخره می‌رود، اما آنچه می‌ماند، پیری جمعیت و به هم خوردن نسبت‌های گروه‌های مختلف جمعیتی است.
 
به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، محمد اسماعیل اکبری روز یکشنبه در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره دلایل اجرایی نشدن سیاست‌های کلی جمعیت افزود: وقتی سیاست‌های کلی جمعیت از طرف مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود، به دولت ابلاغ شده و در هیات دولت تصویب می‌شود که همه این مراحل طی شده است. بی مایه فطیر است و باید برنامه ریزی‌های پشتیبانی عمیقی درباره ازدواج و فرزندآوری شود.
 
وی ادامه داد: بعد از دولت، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی که مکلف به نظارت بر اجرای قوانین هستند هم باید کاری انجام بدهند. هر دستگاهی باید کار خود را انجام بدهد. چهارچوب‌های علمی مناسبی در وزارت بهداشت درباره فرزندآوری تدوین شده است. وقتی به مردم می‌گوییم که آمادگی داریم که شما فرزند به دنیا بیاورید، یک حرف خنده دار است. زیرا پشتیبان اقتصادی ندارد و تعارف است.
 
کشورهای خارجی گروه‌های مختلف جمعیت را حفظ می‌کنند
 
مشاور عالی وزیر بهداشت بیان کرد: من نگران نوه‌های خودم هستم که چطور می‌خواهند از پدر و مادرشان مراقبت کنند و حتی چرخ اقتصاد را بچرخانند. کشورهای خارجی دعوت‌هایی انجام داده و فرزندان ما را می‌برند. این برنامه ریزی شده است. زیرا مکلف هستند که گروه‌های مختلف جمعیتی خود را حفظ کنند و این کار را انجام داده‌اند.
 
وی افزود: کشورهای غربی برای ۱۰۰ سال است که اجازه نداده‌اند جمعیت مولد آنها از ۷۰ درصد کمتر شود. کشورهای غربی در ۱۰ سال اخیر به رشد جمعیت کمتر از ۱۵ سال هم فکر کرده و برای فرزند آوری هزینه می‌کنند.
 
اکبری ادامه داد: تا وقتی که برای فرزند آوری هزینه نکرده و دل سوزی نکنیم، اتفاق خوشی نمی‌افتد. این مهم‌ترین مسئله کشور است. ویروس کرونا بالاخره می‌رود، اما آنچه ماندگار است و می‌ماند، پیر شدن جمعیت و به هم خوردن نسبت‌های گروه‌های مختلف جمعیتی است.
 
سبک زندگی و تغییر رفتار یک عامل فرهنگی است
 
مشاور عالی وزیر بهداشت اظهار کرد: دیدگاه زندگی در گذشته با اکنون متفاوت است. سبک زندگی و تغییر رفتار یک عامل فرهنگی است که باید روی آن کار شود که این موضوع پشتیبان اقتصادی می‌خواهد.
 
سیاست‌های اقتصادی نباید از جمعیت جدا شود
 
اکبری گفت: سیاست‌های اقتصادی نباید از جمعیت جدا شود. اگر بخواهیم کارخانه تاسیس یا نیروی انسانی تربیت کنیم، باید بدانیم که خانواده‌هایی که فرزند دارند، در اولویت هستند.
 
اصلاح دستورالعمل‌های جمعیتی در وزارت بهداشت
 
مشاور عالی وزیر بهداشت بیان کرد: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری در اردیبهشت ۹۳، دولت این سیاست‌ها را مصوب کرده و توسط معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شده و دستورهای مشخصی برای دستگاه‌های مختلف تعیین شد. بیش از ۵۰ درصد دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در آن زمان غیر علمی بود و کمتر از یک ماه است که دستورالعمل‌ها اصلاح و ابلاغ شده است، اما عملیاتی شدن آن به وقت نیاز دارد.
 
جمعیت مهم‌ترین مسئله کشور است
 
وی اظهار کرد: هر مسئله اجتماعی را که مشاهده کنید، بین عده‌ای تقسیم شده است. مسئله جمعیت نیز همین طور است. دولت باید ساختار مشخص و قانون‌مند برای پاسخ‌گویی به مسائل اجتماعی داشته باشد که یکی از این موارد، جمعیت است که مهم‌ترین مسئله در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.
 
اکبری تصریح کرد: صدا وسیما باید از خواب بیدار شود و باید پرسید که در ۳۰ سال گذشته کجا بوده و باید این سوال را پرسید که حالا چه کسی درباره پیر شدن جمعیت پاسخ می‌دهد.
 


برچسب ها: فرزند آوری,


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه