دکترعباسی رئیس کمیسیون انرژی در گفت و گو با رجانیوز: باید برای شورای سران قوا آیین‌نامه نوشته شود
کد خبر: ١٦٢٢٥٦ تاریخ انتشار: ٣٠ مرداد ١٣٩٩ - ١٩:٤٥
صفحه نخست » تیتر یک
دکترعباسی رئیس کمیسیون انرژی در گفت و گو با رجانیوز: باید برای شورای سران قوا آیین‌نامه نوشته شود

دکتر عباسی گفت: 7 سال است رئیس جمهور به ظرفیت‌های داخلی توجه نکرده و کشور را عقب انداخته، حالا هم که باید برود می‌خواهد یک لگدی بزند که دولت بعدی نتواند هیچ‌کاری بکند یعنی باید چهار سال کار کند تا بدهی‌های آقایان را بدهد!

 پیش‌فروش اوراق سلف نفتی از ابتدا که توسط دولت مطرح شد شائبه‌ها و ابهامات فراوانی با خود به همراه داشت. ابهاماتی که هنوز هم پابرجاست. از اینکه دولت این حجم فراوان از درآمد را قرار است کجا خرج کند و اینکه چرا اساسا باید چنین طرحی بدون نظر نمایندگان مردم در مجلس مصوب شود. همچنین ناتوانی کشور از بازپرداخت این اوراق در سال‌های آتی از موضوعات مهمی است که هم اکنون باید به آن فکر شود. 
 
در همین خصوص رجانیوز با رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت و گو کرده است. دکتر فریدون عباسی در این خصوص معتقد است دولت از ظرفیت شورای هماهنگی قوا برای دور زدن مجلس استفاده می‌کند و البته درصدد بوده با فضاسازی و شرطی کردن جامعه طرح پرابهام پیش فروش سلف نفت را به دیگر قوا تحمیل کند. وی معتقد است که باید برای این شورا آیین نامه نوشته شود و همچنین دولت بپذیرد که مجلس در راس امور قرار دارد. 
 
متن زیر گفت و گوی کامل رجانیوز به دکتر عباسی رئیس کمیسیون مجلس می‌باشد:
 
اقای دکتر طرح پیش فروش نفت از کجا آغاز شد؟
ببینید طبق گزارش رئیس کمیسیون اقتصادی از سال 93 پیش فروش‌هایی انجام می‌شده و در گذشته به صورت اوراق منتشر شده است. مشکلی این است که در زمان فعلی صحبت از فروش سلف است، به این صورت که پول نفت را بگیرند اما نفتی را تحویل ندهند و از دو تا پنج سال آینده تحویل می‌دهند. آن موقع بستگی دارد که دلار اگر بالای 20 هزار تومان یا نفت بیشتر از 40 دلار بود باید بفروشند و پول آن را خریداران بگیرند. حالا اینکه کجا بفروشند قابل بحث است. این مسائلی است که فعلا مبهم است و گذاشته اند برای دولت آینده به این معنی که دولت الان پول را می‌گیرد و مسئولیت آن را به دولت بعد حواله می‌دهد. 
 
حالا حساب کنید ببینید اینها تا الان چقدر اوراق خزانه دادند، اوراق قرضه دادند و اوراق‌هایی که دست پیمان کاران هست سررسیدشان 1401 است. یعنی عملا دولت آینده تا به حال به پروژه های عمرانی و صنعتی این دولت بدهکار است.
 
دولت هرچه توانسته اصل چهل و چهاری کرده و ساختمان و ملک دولتی و اینها را فروخته است. خب برای آینده چه می‌ماند؟ سوال این است که اگر می‌خواهد اینکار را هم بکند(پیش فروش اوراق سلف نفتی) چه چیز برای آینده کشور می‌ماند؟
 
روش دولتی‌ها نیز این هست که در عمل انجام شده قرار می‌دهند. یعنی یک‌دفعه مصاحبه می‌کنند و به مردم می‌گویند می‌خواهیم گشایش اقتصادی ایجاد کنیم! مردم را امیدوار می‌کنند، به خصوص بازنشته هایی را که حقوق آنها با هزینه زندگی شان تطبیق ندارد. دولت با بی‌تدبیری و بی مدیریتی آمده و نرخ دلار را از 3500 تومان سال 96 با کمال پررویی به بالای 20هزار تومان رسانده است. همین دولتی که مردم را از دلار 5000تومانی می‌ترساند و لولوی دلاری برای مردم ایجاد کرد و جو درست کرد تا رقبا را حذف کند و مردم را بترسانند و رای بگیرند. 
 
خب از یک طرف دلار را بالا بردند که باعث شده نقدینگی در جامعه سرگردان شود و یک روز به سمت خودرو و ملک و آپارتمان برود و روز دیگر در سکه و طلا دیده شود و همه چیز مردم گران شود اما نظام حقوق و دست‌مزد عوض نشده است. حالا قوز بالای قوز هم شده است. از یک طرف به بازنشستگان و فرهنگیان می‌گویند حقوق شما را 90 درصد شاغلین می‌کنیم که این نیاز به پول دارد. پول را هم میخواهد از پیش فروش نفت تهیه کند. 
 
ایراد پیگیری این طرح توسط دولت از طریق شورای هماهنگی قوا چیست؟
ما می‌گوییم این مساله مربوط به بودجه است. شما اگر کسری بودجه دارید باید به مجلس بیاورید. یعنی چه که در مملکت رسم شده هر موضوعی را به جلسه شورای هماهنگی می‌برند. چون دبیرخانه شورای هماهنگی قوا در دست دولت است، فوری می‌آیند مصاحبه می‌کنند و بعد به جلسه سران قوا می‌برند. شورای سران قوا باید جلسه ای باشد که در زمان فشار اقتصادی و جنگ اقتصادی اگر یک مساله‌ای اضطرار باشد، یعنی حالتی باشد که مردم آسیب ببینند و باید تصمیم گرفته شود ولی مجلس عاجز از این تصمیم گیری باشد باید به سران قوا برود.
 
این مجلس که علیل و عقب افتاده نیست. در این مجلس افراد متفکر و با تجربه و وزرای قدیمی و نمایندگان با تجربه هستند. کم آدم‌هایی در کمیسیون اقتصاد و بودجه و انرژی ننشسته اند. مجلس با دو فوریت و سه فوریت می‌تواند در این مورد تصمیم گیری کند مثل همین تصمیم های اخیری که دو فوریتی گرفته شده است. یعنی ما نمایندگان فوریت‌های نظام را تشخیص می‌دهیم. اول به نظر من باید یک آیین نامه ای برای سران قوا نوشته شود که چه چیزی باید بین آنها بحث شود و آنها عقبه کارشناسی‌شان چی هست؟ بالاخره روسای قوا یک عقبه کارشناسی دارند. مطمئنا آقای دکتر قالیباف به بدنه کارشناسی خودش که کمیسیون ها و مرکز پژوهش‌های مجلس هست تکیه می‌کند. باید فرصت کافی روی این موضوعات وجود داشته باشه تا رئیس قوه این حاصل فکری را بگیرد و به جلسه ببرد. اما اینها (دولت) می‌روند جلوتر مصاحبه می‌کنند، جامعه را شرطی می‌کنند تا بقیه مجبور کنند.
 
خوشبختانه آقای قالیباف در این قضیه خوب ایستاد و پنج شنبه و جمعه و شنبه که روز غدیر بود جلسه گذاشتند و از نمایندگان محترم مجلس نظرخواهی کردند که جای قدردانی از ایشان دارد. 
 
دستگاه اجرای لجوج است و همیشه می‌خواهد با لجالت کارهایش را پیش برند اینجا می‌آیند توپ را به سمت دیگر شوت می‌کند و می‌گوید این گشایش اقتصادی در صورتی که دو رئیس قوای دیگر موافقت کنند محقق می‌شود!
 
در جلسه سران قوا طرح پیش فروش اوراق سلف تصویب شده است؟
روسای دو قوه دیگر به دولت گفته اند شما اگر میخواهی اینکار را بکنید اشکال ندارد اما به جای پیش فروش 200 میلیون بشکه نفت آن را تبدیل کن به 20 میلیون بشکه. این سررسید دو ساله را هم چهار ماهه کن که دولت خودت پاسخگوی عملش باشد. خب اینها قبول نمی‌کنند و دوباره موضوع جدیدی را مطرح می‌کنند و یک دفعه از وزیر نفت نکته دیگری مطرح می‌شود که بیایید نفت را با اوراق غرضه و پیش فروش بفروشیم. اینها اصلا منطقی نیست و همه شتاب‌زده و برای درست کردن جو در جامعه است. به نظرم دولت باید روش های جبران کسری بودجه خود را مستدل به مجلس ارائه کند. اگر فوری هم هست بگویند فوری هست و با سه فوریت در مجلس بررسی می‌شود و تصمیم گرفته شود. دولت هم حق ندارد بدون ریل‌گذاری مجلس جلو برود. چه معنی دارد که هر کار می‌خواهد بکند با شورای سران قوا بخواهد مجلس را دور بزند. ما اجازه نمی‌دهیم. یعنی این نمایندگانی که من با آنها صحبت کرده ام اجازه دور زدن مجلس را نمی‌دهند. 
 
بحث‌های که در مجلس در خصوص پیش فروش نفت شده  به صورت طرح یا لایجه بوده است؟
نکته ای بوده که آمده در مورد آن صحبت شده است. یعنی مصوبه ای نداشته که بگوییم طرح یا لایحه بوده است. یک بحثی شده و رئیس محترم مجلس اند آن را آورده با نمایندگان مطرح کرده اند و آنجا از یکه تازی دولت جلوگیری شده است. اینها باید بپذیرند که از کانال مجلس جلو بروند. ما می‌توانیم سریع کار کنیم و مطمئنا وقتی شورای نگهبان ببیند که بحثی منطقی شده و بین دولت و مجلس یک تفاهمی وجود دارد و عقلای جامعه دور هم نشسته اند مسائل قابل حل است. 
 
مثلا الان کمیسیون انرژی دارد یک حرکت ساده انجام می‌دهد، به این صورت که با وزیر نفت، وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی اتمی در یک فضای مثبتی نشسته ایم و در حال صحبت هستیم. الان مجلس می‌خواهد وزاری قبلی را هم دعوت کند در جلسات هم‌فکری برای ریل گذاری آینده از نظرات قبلی‌ها و تجارب آنها استفاده کنیم. خب این دولت و در راس آن رئیس جمهور نمیخواهد از ظرفیت‌های داخلی استفاده کند، وقتی نمیخواهد اینطور داخل چاه می‌افتد. 7 سال است به ظرفیت‌های داخلی توجه نکرده اند و کشور را عقب انداخته‌اند، حالا هم که باید برود می‌خواهد یک لگدی بزند که دولت بعدی نتواند هیچ‌کاری بکند یعنی باید چهار سال کار کند تا بدهی‌های آقایان را بدهد! این مدت یک جور سلطنت کرده‌اند و حالا هم که باید بروند می‌خواهند سرزمین سوخته به جا بگذارد. خب باید جلوی اینها را گرفت. این مردم را چه کسی فقیر کرده‌اند؟ شما شعار دادید که چرخ زندگی مردم بچرخد چرخ هسته‌ای هم بچرخد. اینطور می‌چرخانید؟ زندگی مردم اصلا قفل شده است. هنوز رئیس دولت بر تفکرات عقب افتاده برجامی پافشاری می‌کند و دست هم برنمی‌دارد. شما انتظار دارید این تفکر گشایش اقتصادی ایجاد کند؟ 
 
به نظر شما در نهایت مجلس و دولت در مورد این طرح پیش فروش اوراق سلف به نتیجه می‌رسند؟
دولت باید بپذیرد که مجلس در راس امور است. اگر این را بپذیرد لایحه خود را به مجلس می‌آورد. مثل وزرایی که به مجلس می‌آیند و به مشکلی برنمی‌خورند. شما از آقای زنگنه بپرسید. وقتی به مجلس آمده پاسخ وزرا را داده و برخوردها هم خوب و منطقی بوده است. به فرض یک نماینده‌ای قانع هم نشده است اما فضای منطقی حاکم است. چون فضای تعامل مثبت است همه راضی از جلسه خارج می‌شوند. وزیر نیرو چندبار آمده و پاسخ نماینده ها را داده است. اعضای کمیسیون هم تا جایی که پاسخ ها قانع کننده بوده می‌پذیرند و بعضا سوال خود را پس می‌گیرند. یعنی دولت باید یاد بگیرد که با مجلس کار کند و استقلال قوا را حفظ کند. ما مشکلاتی که در این ده دوازده سال به آن برخوردیم مال این بوده است که دولت‌ها حریم مجلس را رعایت نکرده اند و مجلس هم به جایگاه واقعی خود پافشاری نکرده است. بعضی از نمایندگان محترم با گرفتن امتیازاتی از دولت ازوظایفی که از نظر قانون گذاری و نظارت بر عهده داشتند به درستی نقش ایفا نکرده باشند. امیدواریم مجلس فعلی وظایف قانونی خود را بهتر از قبل انجام دهد. 
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه